Arnavut Koy district of Istanbul

محله آرناووت کوی استانبول؛ معنای اصالت و زیبایی!

محله آرناووت کوی استانبول که در منحنی بسیار زیبای بسفر در بشیکتاش در سمت اروپایی شهر قرار دارد، یکی از زیباترین و نادیده گرفته‌ترین محله‌های استانبول است. قبل از اینکه به توضیح درباره این منطقه بپردازیم، باید بدانید که در شهر استانبول دو محله به نام آرناووت وجود دارد. یکی در کنار منطقه بشیکتاش است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم و دیگری در جایی که فرودگاه استانبول IST قرار گرفته و طولانی‌ترین مرز مشترک با دریای سیاه را دارد. در هر صورت، این آرناووت کوی امروز ما یک منطقه کوچک است که تنها دارای چند ده خیابان پیچ و خم و سربالایی است؛ اما شک نکنید که ارزش دیدن را دارد. 

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

چرا آرناووتکوی؟

Arnavut Koy district of Istanbul

نام آرناووتکوی (Arnavutkoy) در زبان ترکی به معنای روستای آلبانیایی است. در سال 1468، سلطان محمد دوم (که مبارزات متعددی را علیه آلبانیایی‌ها و رهبر نظامی آن‌ها، اسکندربیگ رهبری می‌کرد) صنعتگرانی را از آلبانی برای آسفالت کردن خیابان‌های قسطنطنیه به خدمت گرفت. بدین ترتیب آن‌ها به این منطقه آمدند و نامش به آرناووتکوی نسبت داده شد.

منابع دیگر مهاجرت خانواده‌های آلبانیایی را به طرحی نسبت می‌دهند که پس از اینکه محمد دوم (معروف به «مهمد فاتح») استانبول را در سال 1453 تحت کنترل ترکیه قرار داد، آلبانیایی را وارد این شهر کرد و آن‌ها در این منطقه ساکن شدند. 

در هر صورت، آلبانیایی‌ها در این بخش از خط ساحلی بسفر بین اورتاکوی و ببک مستقر شدند و به این ترتیب به محله آلبانیایی معروف شد.

در آن زمان، محله آرناووت ‌کوی استانبول بسیار چندفرهنگی و جهانی بود. چون خانواده‌های یهودی و ارمنی نیز در کنار آلبانیایی‌ها در این منطقه حضور داشتند. وجود یک مسجد، یک کنیسه و یک کلیسا که همگی شانه به شانه هم ایستاده‌اند، این موضوع را به خوبی تایید می‌کنند.

در همین حال زیبایی این منطقه، بسیار زبانزد عام و خاص بود. چون دامنه‌های تپه با تاکستان‌ها، باغ ها و مزارع توت‌فرنگی پوشیده شده بود. توت فرنگی‌های کوچک و شیرین معروف عثمانی امروزه هنوز در اینجا کشت می‌شود، البته در مقادیر بسیار کمتر.

اما چیزی که آرناووتکوی را از دیگر بخش‌های استانبول متمایز می‌کند، اقامتگاه‌های با شکوه کنار آب آن است. خانه‌های بلند و باریک با پنجره‌های گلدار، کرکره‌ها و بالکن‌های روی هم، که همگی از چوب ساخته شده‌اند و با طیفی از هلو، یاس بنفش و کرم رنگ‌آمیزی شده‌اند.

خانه های زیبای محله آرناووت کوی استانبول

این خانه‌ها به سبک دوره عثمانی ساخته شده‌اند و هنر نو را به نمایش می‌گذارند، اما در واقع متعلق به خانواده‌های یونانی هستند. در دهه 1970، تقریباً همه افراد با ریشه یونانی یا آلبانیایی از آرناووتکوی مهاجرت کردند و خانه‌های بسیار زیبای خود را پشت سر خود به جای گذاشتند. باید بگوییم که اکثریت یا مصادره یا رها شدند.

خانه‌های کنار اسکله

Arnavut Koy district of Istanbul

ده‌ها یا بیشتر از بهترین خانه‌های استانبول را می‌توان در اسکله آرناووتکوی یافت که با کانالی از گردشگاه و جاده اصلی جدا شده‌اند و هر کدام لنگر قایق مخصوص به خود را دارند. این عمارت‌ها را در اواخر قرن نوزدهم ساختند و تلفیقی از فرهنگ عثمانی، یونانی و اروپایی را نشان می‌دهند.

خانه‌های درون خیابان‌ها

از عمارت‌های کنار اسکله که بگذریم، باید بگوییم که تقریباً هر خیابان در آرناووتکوی خانه‌های چوبی چشم‌نواز خود را به سبک مشابه دارد: از خانه گوشه‌ای زرد خردلی با سقفی مرتفع گرفته تا خانه‌های ردیفی ساده‌تر که در کنار هم قرار گرفته‌اند و با رنگ‌های ملایم سفید رنگ آمیزی شده‌اند. حتی برخی دارای طبقات بالایی به سبک چارداک با پنجره‌های کناری هستند.

دیدن تضاد بین خانه‌های چوبی بازسازی شده و فرسوده در محله آرناووت کوی استانبول بسیار جالب است، به خصوص جایی که این دو در کنار هم قرار می‌گیرند. اینجا می‌توانید از آن دست عکس‌های خاص اینستاگرامی را ثبت کنید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید. فقط باید بدانید که این منطقه به اندازه‎‌ای کوچک است که می‌توانید تک تک عمارت‌های عثمانی را در عرض چند ساعت از نزدیک ببینید.

دیگر چیزهایی که باید در آرناووتکوی ببینید و انجام دهید

Arnavut Koy district of Istanbul

محله آرناووت کوی استانبول یک حومه کوچک و آرام است. به غیر از معماری، «جاذبه‌های» زیادی وجود ندارد، اما این دقیقاً همان چیزی است که آن را بسیار دوست‌داشتنی می‌کند.

هر کوچه پس کوچه آرناووتکوی گنجینه‌های خود را دارد، خواه یک کافه عالی، یک راه پله رنگارنگ یا یک منظره خیره‌کننده، یا چیزی به سادگی یک جعبه نامه عجیب، باغچه یا دوچرخه با موقعیت عالی. قدم زدن در این محله به دور از شلوغی استانبول و توریست‌های سرگردان، از بهترین کارهایی است که در این شهر می‌توانید انجام دهید و از آن نهایت لذت را ببرید. 

در اینجا چند نکته جالب دیگر برای راهنمایی پیاده‌روی شما وجود دارد:

درست روبه‌روی ترمینال کشتی‌ها، میدان کوچکی از شهر را خواهید دید که مجسمه برنزی آتاتورک در آن دیده می‌شود. همان‌طور که راه می‌روید، مجسمه‌های بیشتری از پدر بنیانگذار ترکیه مدرن را خواهید دید که در اطراف آرناووتکوی پراکنده شده‌اند. حتی چندین کافه در فضای باز در پارک دیده می‌شود که بهترین مکان برای استراحت و نفس تازه کردن هستند.

در شرق، کلیسای ارتدکس یونانی سرکیس مقدس (Greek Orthodox Church of Taksiarkis) ردپایی عظیم دارد و غیرممکن است که آن را از دست بدهید. این کلیسای کوچک طلایی که در سال 1899 از گچ و سنگ تراش ساخته شده، هنوز یک مکان عبادت فعال است و هر یکشنبه مملو از کسانی می‌شود که به عبادت می‌پردازند. 

چند بلوک دورتر، نزدیک‌تر به اسکله، مسجد Arnavutkoy Tevfikiye، که در سال 1832 ساخته شده و اخیراً بازسازی شده، دارای یک تراس مرتفع با مناظر عالی بسفر است. می‌توانید چند لحظه‌ای نیز به دیدن این مسجد و منظره زیبای آن بروید.

در همین حوالی، یک قبرستان یهودیان و یک Rum Mezarlığı وجود دارد که اعضای جامعه یونانی در آنجا آرام گرفتند. شکل و شمایل قبرستان احتمالا برای شما جذاب باشد. 

در نهایت، مهم نیست که سرگردانی در محله آراناووت استانبول شما را به کجا می‌برد، فقط هدف خود را برای تماشای غروب خورشید در Akintiburnu (دماغه جریان) در اسکله بگذارید. تماشای ماهیگیران و قایق‌ها در پس زمینه غروب نارنجی رنگ خورشید واقعا باورنکردنی خواهد بود. 

در محله آرناووت کوی کجا غذا بخوریم؟

Weber’s Arnavutkoy

بدون رفتن به رستوران‌ها و کافه‌ها دنج و باحال آرناووت کوی از این محله خارج نشوید! 

رستوران Weber’s Arnavutkoy: یکی از رستوران‌های شیک این منطقه با حیاط روباز و دلپذیر است که غذا خوردن را به بهترین تفریح برای شما تبدیل می‌کند. اینجا نوشیدنی‌های متنوع به همراه میان‌وعده‌های سبک معروفی دارد که بد نیست امتحانشان کنید. 

رستوران Hide Arnavutkoy: این رستوران یک باغ مخفی فوق‌العاده جذاب و رویایی دارد و محیط مناسبی برای خوردن صبحانه و نوشیدن قهوه خواهد بود. آن را در قسمت شرقی محله، نزدیک به مسجد پیدا کنید.

رستوران یالی آرناووتکوی: جایگزینی صمیمی و ساده برای رستوران‌های بزرگ ماهی در اسکله است. این اغذیه‌فروشی‌ دنج همان منظره دریا به‌علاوه فضای داخلی دوست‌داشتنی و منوی کاملی از غذاهای دریایی تازه را دارد که طعم متفاوتی از این غذاها را به شما ارائه می‌دهند.

چگونه به محله آرناووت کوی برویم؟ 

Weber’s Arnavutkoy

محله آراناووت کوی استانبول دارای یک ترمینال کشتی به نام Arnavutkoy Iskelesi است، اما متاسفانه خدمات قایق به ندرت انجام می‌شود.

راه راحت‌تر برای رسیدن به آرناووتکوی، استفاده اتوبوس از طریق بشیکتاش است. چندین مسیر اتوبوس شهری از موزه نیروی دریایی به سمت ساحل حرکت می‌کنند و درست در مقابل میدان آرناووتکوی توقف دارند.

این سفر حدود 15 دقیقه طول می‌کشد، اما توجه داشته باشید که این جاده در ساعات اوج ترافیک بسیار شلوغ است و ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد تا در اوایل عصر از آرناووت کوی خارج شوید.

پس از آرناووتکوی، می‌توانید برای بازدید از قلعه روملی، بسفر را ادامه دهید، یا برای برخی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول و دسترسی به بخش آسیایی از طریق کشتی Uskudar، به بشیکتاش برگردید.

در نهایت…

محله آرناووت کوی استانبول یک منطقه تاریخی و ترکیبی از فرهنگ ترکی، یونانی، یهودی و ارمنی است. این منطقه بیشتر به‌خاطر خانه‌های چوبی، عمارت‌های دوران عثمانی که از چوب ساخته شده و با تزئینات هنر نو تزئین شده‌اند، مشهور است.

اگر به دنبال فرار از غوغای امینونو و شلوغی بشیکتاش و کاوش در بخش کاملاً متمایز و تقریباً عاری از توریست از استانبول هستید، یک بعدازظهر در آرناووت کوی که هنوز هم حس روستایی خود را دارد، سفرتان را متفاوت و زیبا خواهد کرد.

نظرات کاربران