Rain in Istanbul

روزهای بارانی در استانبول را چگونه بگذرانیم؟

استانبول در طول سال روزهای بارانی زیادی را خواهد داشت. البته در فصل تابستان آب‌و‌هوای این شهر نسبتاً خشک است و اگر باران هم ببارد بیشتر از 30 دقیقه طول نمی‌کشد. با این وجود سفر به اوراسیایی جهان که ترکیبی از دو قاره آسیا و اروپا را در خود دارد به دلیل بارش باران نمی‌تواند کنسل کرد. خوشبختانه تفریحات روزهای بارانی استانبول آنقدر جذاب هستند تا گردشگران را سرگرم کنند و تجربه متفاوتی را در سفر برایشان رقم بزنند. بهترین گزینه برای روزهای بارانی بازدید از جاذبه‌های دیدنی شهر در فضاهای سرپوشیده مانند موزه‌ها و کاخ‌ها است. این شهر توریستی و تاریخی ترکیه آنقدر جاذبه دیدنی دارد که حتی چندین روز بارانی شما را سرگرم کنند. در این مقاله فعالیت‌هایی که در روزهای بارانی در استانبول می‌توانید به آنها مشغول شوید را مفصل توضیح داده‌ایم. 

رزرو تور استانبول

همین حالا قیمت بلیط هواپیما تهران استانبول را چک کنید!

چه زمانی در استانبول هوا بارانی است؟

Rainy days in Istanbul

در طول ماه‌های تابستان، آب‌ و هوای استانبول نسبتاً خشک است و بین ماه‌های آوریل و سپتامبر معمولاً فقط چند روز باران می‌بارد و بارندگی به ندرت بیش از 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. اما در ماه‌های اکتبر و مارس آسمان خاکستری و گرفته از مه و بارندگی است. زمستان نیز فصل بارش برف است و عکس‌های درختان نخل پوشیده از برف در مقابل ایاصوفیه معمولاً توجه جهانیان را به خود جلب می‌کند. در مجموع روزهای بارانی استانبول در فصول بهار و پاییز بیشتر اتفاق می‌افتند.

بهترین زمان سفر به استانبول را بدانید تا سفری خوش و راحت داشته باشید.

آب و هوای استانبول

میانگین دمای سالانه در این شهر 14 درجه سانتیگراد ثبت شده است. گرم‌ترین ماه‌ها جولای و آگوست با میانگین دمای 23 درجه سانتی‌گراد و سردترین ماه‌ها ژانویه و فوریه با دمای 5 درجه سانتی‌گراد هستند. گاهی اوقات دما در فصل تابستان بین ماه‌های ژوئن تا اوایل سپتامبر ممکن است به 30 درجه سانتی‌گراد نیز برسد اما در مقابل، این شهر زمستان‌هایی خنک و گاهاً سرد دارد. 

بخوانید: بهترین منطقه استانبول؛ مناطق لاکچری، خرید، تفریحی یا ایرانی نشین!

تفریحات روزهای بارانی در استانبول

بازدید از کاخ ها

بازدید از کاخ های به جای مانده از امپراطوری عثمانی راهی عالی برای کاوش در تاریخ برای روزهای بارانی در استانبول است. در اینجا 2 کاخ را معرفی می کنیم که بیشتر از همه مورد علاقه بازدیدکنندگان در استانبول هستند.

کاخ توپکاپی

Topkapi Palace

کاخ توپکاپی از بزرگ‌ترین کاخ – موزه‌های جهان است که حدود 400 سال به عنوان مرکز اداری و آموزشی در امپراطوری عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این کاخ تا زمان سلطان عبدالمجید، محل زندگی سلطان مهمت دوم و سایر سلاطین بوده و امروز موزه‌ای در فضای باز است. در بازدید از توپکاپی می‌توانید از حرم‌سرا و حیاط دوم کاخ دیدن کنید و غرق در تاریخ عثمانی شوید. 

وب سایت: https://topkapipalace.gen.tr/

کاخ دولما باغچه

کاخ باشکوه دولماباغچه از سال 1856 محل سکونت سلطان عثمانی بوده است. سلطان عثمانی که تا پیش از این در کاخ توپکاپی اقامت داشت، پس از گسترش روابط با اروپا در قرن 18 و آشنایی با دنیای جدید تصمیم گرفت در کاخی به سبک معاصر و مجلل درست مانند یک کاخ پادشاهی اروپایی اقامت کند، بنابراین دولماباغچه ساخته شد و به این کاخ عزیمت کرد. این کاخ به سبب فضای داخلی مجللی که دارد از مهم‌ترین جاذبه‌های استانبول است و بازدید کنندگان برای تفریح روزهای بارانی در استانبول می‌توانند مجموعه بزرگ باستانی اروپا، نقاشی‌های زیبا، مبلمان، فرش‌های ابریشمی دستباف و لوستر کریستالی معروف 4.5 تنی که بزرگ‌ترین لوستر جهان است را در آن ببینند. حرمسرا قصر دولما باغچه و همچنین باغ قصر دولما باغچه بازدیدکنندگان خود را تحت تأثیر قرار می دهند و آنها را به دوران عثمانی بازمی‌گردانند.

مکان: Dolmabahce Palace Museum, Vişnezade Mahallesi, Dolmabahçe Caddesi, 34357 Beşiktaş

بازدید از بازارهای سنتی

رفتن به بازارهای سرپوشیده استانبول که از دوره عثمانی به یادگار مانده است، حس سفر به زمان به شما میدهد و این به ویژه در روزهای بارانی بهترین تفریح برای گردشگران است.

بازار بزرگ

big market

بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شهر است که در سال 1461 ساخته شد. این بازار حدود 3600 مغازه در فضای سرپوشیده دارد. در این بازار هرآنچه که انتظار داشته باشید از منسوجات، کفش، کیف دستی، کت و شلوار، لباس، نقره، طلا، الماس، کالاهای خانگی، سوغاتی، فرش و غیره را خواهید یافت. 

آدرس: Grand Bazaar (Kapalıçarşı), Beyazıt Mahallesi, Kalpakçılar Cd. No:22, 34126 Fatih/İstanbul

بازار ادویه

بازار ادویه معروف به بازار مصر در سال 1640 ساخته شد. این بازار سرپوشیده یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی روزهای بارانی در استانبول است. در این بازار انواع ادویه، شیرینی و اقلام خوراکی را می‌توانید تهیه کنید.

آدرس: Spice Bazaar (Mısır Çarşısı), Rüstem Paşa Mahallesi, Erzak Ambarı Sok.ak 92, 34116 Eminönü, Fatih, Istanbul

بخوانید: بهترین سینماهای استانبول؛ سالن ها، هزینه و نکات مهم

بازدید از ایاصوفیه 

Hagia Sophia

سفر به استانبول در فصول بارانی بهترین زمان برای بازدید از مساجد قدیمی و معروف ترکیه است. مسجد ایاصوفیه که در ابتدا یک کلیسای ارتدکس یونانی بوده و پس از فتح قسطنطنیه توسط سلطان محمد فاتح به مسجد تبدیل شد، یکی از این جاذبه‌های دیدنی است. این مسجد با معماری باشکوه‌اش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و با وجود حذف نمادهای مسیحی و جایگزینی با علائم اسلامی هنوز هم ردپای معماری مسیحی در آن دیده می‌شود. ایاصوفیه علی‌رغم اینکه تبدیل به موزه گشته همچنان به عنوان مسجد فعال است. 

راستی تور ارزان استانبول را رزرو کرده اید؟

خرید کردن

از بهترین تفریحات روزهای بارانی در استانبول، خرید از مراکز تجاری است. شما در روزهای بارانی می‌توانید به مراکز خرید بزرگ استانبول بروید و خودتان را بین فروشگاه‌های برند سرگرم کنید. خیابان استقلال، منطقه نیشانتاشی و خیابان بغداد از جمله شلوغ‌ترین مناطق فضای باز هستند که می‌توانید برندهای مختلفی را برای خرید، رستوران‌ها و کافه ها پیدا کنید. بیایید تعدادی از پربازدیدترین مراکز خرید استانبول را ببینیم:

مرکز خرید جواهیر: Büyükdere Cad. No: 22, 34400, Şişli

مرکز خرید متروسیتی: Büyükdere Cad. No:171, 1.Levent

مرکز خرید زورلو: Levazım, Koru Sokağı No:2, 34340 Beşiktaş/İstanbul

مرکز خرید ایستینیه پارک: Pınar, Katar Cd No:73, 34460 Sarıyer/İstanbul

مرکز خرید کانیون: Büyükdere Cad. No:185 34394 Levent – İstanbul

نمایش رقص سما

Sama dance

رقص سما یک نمایش عرفانی پرطرفدار در ترکیه است. سما در لغت به معنای «آسمان یا جهان» است، اما در باور مولوی به عمل شنوایی اشاره دارد. آن حرکت چرخشی نمادی از شکل‌گیری انسان برای رسیدن به خدای متعال، شکل گیری جهان و رستاخیز است. این نمایش معروف به دستور مولوی در خانه تاریخی حمامی زاده اسماعیل دده افندی انجام می‌شود و حدود یک ساعت طول می‌کشد. اجرای رقص چرخشی مولوی به عنوان “میراث بشریت یونسکو” اعلام شده است. 

بخوانید: زیبایی معماری مسجد شاهزاده مصطفی استانبول را دست کم نگیرید!

بازدید از موزه‌ها

از دیگر را های گذراندن روزهای بارانی در استانبول بازدید از موزه ها است. موزه های پرطرفدار استانبول عبارتند از:

موزه رحمی کوچ

این موزه که در ساحل شمالی شاخ طلایی قرار دارد به تاریخ حمل‌ونقل، صنعت و ارتباطات اختصاص دارد. ماشین‌های قدیمی، تراموا، هواپیماهای قدیمی، لوکوموتیوها، کشتی‌ها و یک زیردریایی از جمله مواردی است که در این موزه می‌توانید ببینید. 

آدرس: Rahmi M. Koç Müzesi, Keçeci Piri Mahallesi, Hasköy Caddesi 5, Beyoğlu, Istanbul

بخوانید: مسجد فاتح استانبول؛ مسجدی با معماری بیزانسی!

موزه یهودیان ترکیه

Turkish Jewish Museum

موزه یهودیان ترکیه در سال 2001 افتتاح شد که به تاریخ، سنت‌ها، آیین‌های مذهبی و زندگی اجتماعی یهودیان می‌پردازد. تا سال 2015 موزه یهودیان در کنیسه سابق زولفاریس در منطقه کاراکوی قرار داشت. 

آدرس: Neve Şalom Synagogue, Bereketzade Mahallesi, Büyük Hendek Caddesi No: 39, Beyoğlu

موزه نیروی دریایی استانبول

موزه نیروی دریایی استانبول که ابتدا در شاخ طلایی قرار داشت، در سال 1897 توسط وزیر دریایی عثمانی بوزکاادالی حسن هوسنو پاشا تأسیس شد. پس از چندین جابه‌جایی نهایتاً در سال 1961 موزه به منطقه بشیکتاش استانبول رفت. در این موزه مجموعه قابل توجهی از آثار نظامی نیروی دریایی عثمانی مانند قایق‌ها، دست‌نوشته‌ها، نمودارهای دریایی، ابزار ناوبری، مدل‌های کشتی و سلاح‌ها وجود دارد و برای گشت‌وگذار روزهای بارانی در استانبول مکان فوق‌العاده‌ای است. 

آدرس: Deniz Müzesi Sinan Paşa Mah. Beşiktaş Cad. 6/1, 34353 Beşiktaş-Istanbul

موزه هنرهای ترکی و اسلامی

این موزه که در مقابل مسجد آبی قرار دارد، سال 1914 تاسیس شد و به عنوان میراث جهانی یونسکو در سال 1985 به ثبت رسید. موزه هنرهای ترکی و اسلامی در کاخ سابق وزیر ابراهیم پاشا قرار دارد و شامل مجموعه‌ای عظیم از آثار هنر اسلامی مانند فرش و گلیم، صنایع دستی عثمانی و سلجوقی، سرامیک، آثار سنگی، نسخ خطی، هنر خوش‌نویسی اسلامی و نقاشی‌های اسلامی است. 

آدرس: Binbirdirek Mh. Atmeydanı Sk. No: 12, 34122 Sultanahmet- Istanbul

موزه مادام توسو

Madame Tussauds Museum

سفر به استانبول در فصول بارانی می‌تواند با بازدید از موزه مادام توسو هیجان‌انگیز شود. در یک روز بارانی به دیدار شخصیت‌های معروف مانند جاستین بیبر، برد پیت، ویکتوریا بکهام، مدونا، آنجلینا جولی، جانی دپ، بیانسه، آدری هپبورن، مرلین مونرو، لئوناردو دی کاپریو، محمد علی، نیمار داسیلوا، آلبرت انیشتین، ولفگانگ آمادئوس موتزارت، استیو جابز، مصطفی کمال آتاتورک بروید و با آنها عکس بیاندازید. اینجا مجسمه مومی همه سلبریتی‌ها برای نمایش گذاشته شده است. 

آدرس: Madame Tussauds Istanbul, Hüseyinağa Mahallesi, Istiklal Caddesi No. 56, Beyoglu Istanbul

بازدید از آب انبار زیرزمینی

آب‌انبارها و تونل‌های زیرزمینی زیادی در اطراف شبه جزیره تاریخی وجود دارد. برای سرگرمی در یک روز بارانی، از یکی از این آب انبارهای بیزانسی دیدن کنید. بزرگ‌ترین آب انبار زیرزمینی استانبول آب انبار باسیلیکا است که بازدید از آن را نباید از دست داد. 

آدرس: Alemdar, Yerebatan Cd. 1/3, 34110 Fatih/İstanbul

سفر دریایی بر روی بسفر 

تقریبا سفر به ترکیه بدون سفر دریایی برروی تنگه بسفر غیرممکن است. حالا روزهای بارانی استانبول را با این تور دریایی گره بزنید که دیگر تجربه‌ای خارق‌العاده خواهد شد. گذر از مناظر خاص بین بخش آسیایی و اروپایی استانبول در نم باران. 

بخوانید: ماجراجویی در استانبول در زمستان؛ دنیایی دیدنی از برف، تاریخ و فرهنگ

گشت شهری با اتوبوس

Istanbul city tour by bus

از دیگر تفریحات روزهای بارانی در استانبول که شما را از خیس شدن در باران نجات می‌دهد، تور گشت شهری با اتوبوس گردشگری است. این تور 90 دقیقه‌ای مجهز به راهنمای انگلیسی زبان است و در آن با آثار تاریخی و محله‌های استانبول آشنا می‌شوید. 

هتل های ارزان استانبول را قبل از سفرتان رزرو کنید.

حمام آب گرم ترکی

ممکن است روزهای بارانی در استانبول به دنبال یک تجربه آرامش‌بخش باشید. برای سرحال شدن و از بین بردن استرس و خستگی، پیشنهاد می‌کنیم یکی از حمام‌های تاریخی ترکی را امتحان کنید. یکی از مرکزی‌ترین و شناخته شده‌ترین حمام‌های ترکی «آیاسفیا حرم سلطان همام» اثر معمار سینان در قرن شانزدهم است. این بنا در محل حمام‌های باستانی زئوسیپوس در قرن دوم میلادی ساخته شده است.

در کافه کتاب، کتاب بخوانید

کتاب و قهوه بهترین گزینه برای گذراندن روزهای بارانی در استانبول هستند. می‌توانید کافه‌های کتاب دنج را در خیابان استقلال یا محله بشیکتاش پیدا کنید، جایی که می‌توانید مغازه‌ها، غذاخوری‌ها و گالری‌های زیادی را بگردید. برخی از این کافه‌ها عبارتند از:

  • ürk Alman Kitabevi & Cafe: Şahkulu, İstiklal Cd. No:237, 34431 Beyoğlu/İstanbul
  • Mephisto Kitabevi & Kafe: Kuloğlu, İstiklal Cd. No:125, 34435 Beyoğlu/İstanbul
  • Ada Cafe İstiklal: Asmalı Mescit, İstiklal Cd. No:158, 34430 Beyoğlu/İstanbul
  • Minoa: Vişnezade, Süleyman Seba Cd. No:52/A, 34357 Beşiktaş/İstanbul
  • Kırmızı Kedi Beşiktaş Çarşı: Sinanpaşa, Beşiktaş Cd. No:29/31, 34353 Beşiktaş/İstanbul

بخوانید: چه کارهایی را در محله سلطان احمد استانبول باید انجام داد؟

شام را در برج دوشیزه یا برج گالاتا میل کنید

پیشنهاد جذاب دیگر برای روزهای بارانی در استانبول صرف شام در یکی از برج‌های دوشیزه یا گالاتا است. شاید بپرسید چرا این دو برج؟ داستان از این قرار است که این دو برج نمادین، یکی در سمت اروپایی (برج گالاتا) و دیگری در سمت آسیایی (برج دوشیزه) در واقع عاشق یکدیگر شدند البته افسانه دیگری که به دوران رومیان بازمی‌گردد نشان می‌دهد که با شخصی که برای اولین بار با او به برج گالاتا صعود کرده‌اید در نهایت ازدواج خواهید کرد. هر دوی این برج‌های تاریخی، تراس‌های دیدنی و رستوران‌های باشکوهی را برای صرف غذا ارائه می‌دهند.

حرف آخر

مبادا احساس کنید سفر به استانبول در فصول بارانی سبب می‌شود که در هتل بمانید و نتوانید در شهر بگردید و لذت ببرید. این شهر پر جاذبه حتی برای روزهای بارانی نیز تفریحات مختلفی دارد. اگرچه در نهایت باران بیش از یک ساعت طول نخواهد کشید و در نهایت آسمان بدون بارش را خواهید دید و به ادامه تعطیلات رویایی در استانبول زیبا خواهید پرداخت. اما اگر صبح بیدار شدید و از پنجره اتاق‌تان آسمان ابری و زمین خیس را دیدید، مایوس نشوید بارانی و چترتان را بردارید و به سراغ تفریحاتی که در این مقاله معرفی کردیم بروید. خوش بگذره.

سوالات متداول سه کلیک

چه زمانی از سال شاهد بیشترین روزهای بارانی در استانبول هستیم؟

بیشترین روزهای بارانی در استانبول معمولاً در فصل‌های پاییز و زمستان، به ویژه در ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه رخ می‌دهند.

آیا باران‌ها در استانبول شدید هستند؟

باران‌ها در استانبول می‌توانند از رگبارهای سبک تا باران‌های شدید متغیر باشند، اما معمولاً بارش‌های طولانی مدت شدید نیستند.

آیا روزهای بارانی تأثیری بر جاذبه‌های گردشگری استانبول دارند؟

در روزهای بارانی، برخی از فعالیت‌های فضای باز ممکن است محدود شوند، اما جاذبه‌های داخلی مانند موزه‌ها و مساجد همچنان قابل دسترس هستند.

چه توصیه‌هایی برای گردشگران در روزهای بارانی استانبول دارید؟

گردشگران باید لباس‌های ضد آب و چتر به همراه داشته باشند و برنامه‌هایی برای بازدید از مکان‌های داخلی مانند بازارهای سرپوشیده، موزه‌ها و گالری‌ها در نظر بگیرند.

نظرات کاربران