معرفی 20 مورد از بهترین سوغات ویتنام، از ابریشم تا سس ماهی

یکی از شیرین‌ترین بخش‌های هر سفر خرید سوغاتی و یادگاری‌های آن شهر یا کشور است. می‌توانید این سوغاتی‌ها را به دوستان و عزیزان خود هدیه بدهید یا برای خود نگه دارید و هر بار به آنها نگاه می‌کنید خاطرات خوب سفر برایتان یادآوری شود. کشور ویتنام از نظر فرهنگی و هنری یکی از غنی‌ترین کشورهای جنوب شرقی آسیا است و چیزهای زیادی را به عنوان سوغات ویتنام می‌توانید خریداری کنید و با خود ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا با چند نمونه از سوغات ویتنام آشنا شویم.

رزرو تور اروپا

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

1. آئودای، سوغات ویتنام

آئودای، سوغات ویتنام

آئودای نوعی لباس سنتی است که به عنوان سوغات ویتنام نیز شناخته می‌شود. امروزه بیشتر ویتنامی‌های لباس‌های معمولی و غربی به تن می‌کنند و آئودای را تنها در مناسبت‌های خاص می‌پوشند. برخی از مدارس و ادارات نیز آئودای را به عنوان لباس رسمی خود انتخاب کرده‌اند. آئودای که از صنایع دستی ویتنام نیز به شمار می‌رود شامل یک تاپ بلند و چسبان و یک شلوار شیک است و زنان در هر سنی می‌توانند این لباس را به تن کنند. این لباس در حال حاضر به نماد فرهنگ ویتنامی تبدیل شده و بسیاری از گردشگران این لباس را به عنوان سوغات ویتنام با خود می‌برند. آئودای را می‌توانید به صورت آماده از فروشگاه بخرید، یا پارچه آن را تهیه کنید و از خیاط بخواهید آن را برایتان بدوزد. خیاط‌های محلی ویتنام معمولا 24 ساعته می‌توانند یک آئودای شیک و زیبا بدوزند. البته خرید نمونه‌های آماده ارزان‌تر تمام می‌شود. آئودای را در شهرهای هوی‌آن، هوشی مین، هیو یا هانوی پیدا می‌کنید. یک ست کامل آئودای بین 500 هزار دانگ تا 2 میلیون دانگ هزینه می‌برد.

2. ابریشم ویتنامی

یکی دیگر از بهترین سوغاتی های ویتنام ابریشم ویتنامی است. ابریشم زمانی به عنوان یک کالای لوکس و تجملاتی شناخته می‌شد و تنها قشر ثروتمند جامعه و خانواده سلطنتی می‌توانستند لباس‌های ابریشمی بپوشند. لباس آئودای که یکی از صنایع دستی ویتنام است در گذشته از ابریشم خالص دوخته می‌شد. ابریشم ویتنامی در بازارهای بین‌المللی با ابریشم‌های چینی و هندی رقابت دارد و امروزه بسیاری از طراحان لباس در کشورهای مختلف از ابریشم این کشور در لباس‌ها استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم ابریشم را که اصلی‌ترین سوغات ویتنام است از روستاها بخرید چرا که این ابریشم‌ها به صورت سنتی و دستی بافته می‌شوند و بسیار نفیس و ارزشمند هستند. دهکده ابریشم ون فوک، هانوی و خیابان هانگ گای از بهترین نقاط ویتنام برای خرید ابریشم ویتنامی هستند. در بسیاری از فروشگاه‌هایی که سوغات ویتنام می‌فروشند می‌توانید روسری و کیف‌های ابریشمی را پیدا کنید. قیمت ابریشم ویتنامی به ازای هر متر حدود 150 هزار دانگ است.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

پاسپورت دومینیکا

3. نان لا از بهترین سوغاتی های ویتنام

نان لا از بهترین سوغاتی های ویتنام

نان لا نوعی کلاه مخروطی شکل است که در ابتدا کشاورزان ویتنامی بر سر می‌گذاشتند و اکنون به نماد و سوغات ویتنام تبدیل شده است. اگر قصد دارید یکی از صنایع دستی ویتنام را به عنوان یادگاری به خانه ببرید کلاه نان لا انتخاب خوبی است. این کلاه‌ها را معمولا از برگ خرما، کاتافیل بامبو یا نی در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف تهیه می‌کنند. نان لا که از بهترین سوغاتی های ویتنام است در بسیاری از سوغاتی فروشی‌ها در سراسر کشور پیدا می‌شود. اما پیشنهاد می‌کنیم آن را از روستاهایی مثل هانوی، فو کَم و تای هو خریداری کنید. هزینه خرید یک نان لا بین 10 تا 50 هزار دانگ ویتنام است.

بخوانید: راهنمای سفر به ویتنام؛ از سرگیجه در شهرهای شلوغ تا تپه های شنی!

4. پیراهن‌های میوه‌ای ویتنامی

همانطور که تایلند به پیراهن‌های با طرح فیل‌ معروف است پیراهن‌های میوه‌ای ویتنام نیز شهرت بسیاری دارند. این پیراهن‌ها که برای همه جنسیت‌ها مناسب هستند و سوغات ویتنام به شمار می‌روند در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف پیدا می‌شوند. طرح‌های موز، هندوانه، آناناس یا چند میوه مختلف را می‌توانید در بین این پیراهن‌ها پیدا کنید. محبوب‌ترین پیراهن‌های میوه‌های پیراهن‌های موزی هستند. شلوارک، لباس‌های بلند و حتی کفش‌های میوه‌ای را هم می‌توانید بخرید. این پیراهن‌ها از بهترین سوغاتی‌های ویتنام هستند و طرح‌‌های عجیب‌وغریب آنها خاطرات شما از ویتنام را یادآوری می‌کند. قیمت پیراهن‌های میوه‌ای که در تمام بازارهای توریستی این کشور پیدا می‌شوند حدود 100 هزار دانگ است.

5. جواهرات، سوغات ویتنام

جواهرات، سوغات ویتنام

بله درست شنیدید، جواهرات هم از انواع سوغات ویتنام هستند. در واقع ویتنام معدن جواهرات فلزی و مهره‌ای است که با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه عرضه می‌شوند. انگشترها، دستبندها، گردنبند‌ها و گوشواره‌ها از جمله جواهراتی هستند که می‌توانید در سوغاتی فروشی‌های ویتنام پیدا کنید. دستبندهای بافته‌شده با مهره و طلسم نیز از بهترین سوغاتی های ویتنام هستند. این مدل سوغاتی‌ها در تمام بازارهای ویتنام به راحتی پیدا می‌شود و انتخاب خوبی برای خرید به عنوان سوغات ویتنام و هدیه کردن به دوستان و خانواده است. برای خرید اینگونه جواهرات باید بین 30 تا 50 هزار دانگ هزینه کنید.

بخوانید: هزینه های سفر به ویتنام؛ چه زمانی برویم ارزان تر است؟

6. یادگاری جنگ از سوغات ویتنام

جنگ ویتنام به عنوان یک واقعه مهم در سراسر دنیا شهرت دارد و به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این کشور به شمار می‌رود. در طی این جنگ ویتنام شمالی و جنوبی دوباره متحد شدند. امروزه در ویتنام یک موزه برای بزرگداشت جنگ وجود دارد. در سوغاتی‌ فروشی این موزه چیزهایی مثل عکس، کتاب، پرچم، مدال و پوسترهای تبلیغاتی مربوط به جنگ به عنوان سوغات ویتنام به فروش می‌رسند.

7. شکلات از بهترین سوغاتی های ویتنام

شاید بسیاری از مردم از این موضوع آگاه نباشند، اما کاکائو یکی از اصلی‌ترین تولیدات داخلی ویتنام است. اولین کارخانه‌های شکلات‌سازی را فرانسوی‌ها در ویتنام راه‌اندازی کردند و از آن پس شکلات به سوغات ویتنام تبدیل شد. مارو (Marou) و آلوویا شکلاتیر (Alluvia Chocolatier) دو تا از بزرگترین شرکت‌های شکلات‌سازی ویتنام هستند. شکلات ویتنامی طعمی فوق‌العاده و متفاوت دارد و از بهترین سوغاتی های ویتنام به شمار می‌رود. حتی تورهای مخصوص شکلات و کارخانه‌های شکلات‌سازی نیز در این کشور برگزار می‌شود. شکلات‌های ویتنامی به شکل تخته‌ای و در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند و قیمت آنها متفاوت است. تور کارخانه شکلات‌سازی و باغ کاکائو حدود 700 هزار دانگ هزینه می‌برد.

بخوانید: مثل حرفه ای ها سفر انفرادی به ویتنام را تجربه کنید!

8. صنایع دستی بافتنی

صنایع دستی بافتنی

بخشی از مردم ویتنام، به ویژه زنان، برای امرار معاش اجناس دست‌ساز می‌بافند و می‌فروشند. چیزهایی مثل کیف، کیف پول، کوله پشتی و روسری را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و بسیار زیبا پیدا می‌کنید. این مدل اجناس از بهترین سوغاتی های ویتنام هستند و پیشنهاد می‌کنیم آنها را از روستاها و بافنده‌ها تهیه کنید. اگر راهنما و مترجم داشته باشید می‌توانید با افرادی که این سوغاتی‌ها را می‌بافند صحبت کنید درباره فرآیند بافت این اجناس چیزهای زیادی یاد بگیرید. با خرید محصولات از این افراد از نظر مالی کمک زیادی به آنها خواهید کرد. محصولات بافتنی که به عنوان سوغات ویتنام شناخته می‌شوند در منطقه دا لات و نزدیک پارک ملی کت تین بسیار رایج هستند. قیمت این نوع صنایع دستی بین 10 هزار تا 25 هزار دانگ است.

9. لاکور از زیباترین صنایع دستی ویتنام

لاکور یکی از زیباترین و بهترین سوغاتی های ویتنام است. این ظروف زیبا یکی دیگر از هنرهای منحصربه‌فرد ویتنامی هستند. ساخت ظروف لاکور 100 روز طول می‌کشد و 20 مرحله پرزحمت و سخت دارد. صنعتگران ویتنامی ساعت‌ها برای ساخت این قطعات هنری و زیبا وقت می‌گذارند. ظروف لاکو شامل جعبه جواهرات، آلبوم عکس، انواع ظرف، کاسه و گلدان در طرح‌ها و رنگ‌های بیشمار هستند. ظروف لاکور معمولا در تمام شهرهای ویتنام پیدا می‌شود. قیمت آنها از 180 هزار دانگ شروع می‌شود و تا 1 میلیون و 500 هزار دانگ هم می‌رسد.

بخوانید: پل دستان خدا ویتنام، فرصت راه رفتن روی دستان خدا

10. صنایع دستی گلدوزی

صنعتگران و هنرمندان با استعداد ویتنامی یکی از زیباترین هنرهای گلدوزی را در دنیا به نمایش می‌گذارند. لحاف‌های دست‌دوز، روبالشی‌های زیبا، ملحفه، رومیزی، کیف و کیف پول، لباس خواب و روسری از محصولات گلدوزی ویتنام هستند. این سوغات ویتنام را می‌توانید با تنوع بسیار زیاد در شهر هانوی پیدا کنید. دره ساپا هم یکی از بهترین شهرها برای خرید محصولات دست‌دوز است. در این شهر می‌توانید هنرمندان این محصولات را در حین کار کردن ببینید. بسته به نوع محصولی که خریداری می‌کنید بین 50 هزار تا یک میلیون دانگ باید هزینه کنید.

11. بامبو و محصولات چوبی

بامبو و محصولات چوبی

محصولات چوبی و بامبو از بهترین سوغاتی های ویتنام هستند. این محصولات سازگار با محیط زیست تقریبا در تمام مناطق توریستی ویتنام پیدا می‌شوند. کلاه، کاسه، سبد و زیورآلات تزئینی از جمله محصولات چوبی ویتنام هستند. بسیاری از گردشگران این محصولات را به عنوان سوغات ویتنام با خود به خانه می‌برند. دکوری‌های سنجاقکی که می‌توانند بر روی دهان خود بایستند از محبوب‌ترین محصولات چوبی ویتنامی هستند. حتی مبلمان ساخته شده از چوب بامبو هم در ویتنام پیدا می‌کنید. قیمت اجناس چوبی بسته به محصولی که انتخاب می‌کنید متفاوت است.

بخوانید: بهترین زمان سفر به ویتنام؛ بهار، تابستان، پاییز یا زمستان؟

12. سفال از بهترین صنایع دستی ویتنام

ظروف سفالی و سرامیکی را نیز به عنوان سوغات ویتنام می‌شناسند. این ظروف سنتی در ویتنام بسیار محبوب و مشهور هستند. محصولات سفالی را در تمام شهرها می‌توانید پیدا کنید و به عنوان سوغات ویتنام با خود به خانه ببرید و اما بهترین مکان‌ها برای خرید سفال و تماشای صنعتگران سافلگری دهکده‌ بات ترانگ در هانوی، دهکده فوکو تیچ در هیو و دهکده تان ها در هوی‌آن هستند. ظروف سرامیکی بسیار ظریف و شکننده هستند و معمولا قیمت مناسبی دارند. محصولاتی که کیفیت بالایی دارند به مراتب قیمت بالاتری هم دارند. قیمت سفال ویتنامی بین 20 هزار دانگ تا 10 میلیون دانگ متفاوت است.

13. نقاشی‌های ویتنامی

نقاشی‌های ویتنامی به دلیل رنگ و لعاب و تکنیک منحصربه‌فردی که دارند در تمام دنیا معروف و محبوب هستند. این نقاشی‌ها امروزه به عنوان بهترین سوغاتی های ویتنام شناخته می‌شود. نقاشی‌های مختلفی که زندگی روزمره مردم عادی را به وسیله مواد مختلفی مثل ابریشم، شن، روغن و چند ماده دیگر به تصویر می‌کشند و به عنوان سوغات ویتنام فروخته می‌شوند. نقاشی‌های ابریشمی به خاطر بافت متفاوت در سراسر جهان بسیار محبوب هستند. نقاشی روی بلوک‌های چوبی نیز از جمله بهترین سوغاتی های ویتنام هستند. این نقاشی‌ها نسبت به دیگر سوغاتی‌های ویتنام کمی گران‌تر هستند و قیمت آنها بین 250 هزار تا 1 میلیون 500 هزار دانگ متغیر است.

بخوانید: جاذبه های طبیعی ویتنام؛ زیبایی هایی که هیچ وقت تمام نمی شوند!

14. فانوس، سوغات ویتنام

فانوس، سوغات ویتنام

ویتنامی‌های یک فستیوال بزرگ دارند و در آن فانوس‌ روشن می‌کنند و همین نشان می‌دهد که فانوس چقدر برای فرهنگ ویتنامی ارزشمند است. بهترین نوع فانوس‌ها را که از بهترین سوغاتی های ویتنام هستند در هوی‌آن می‌توانید پیدا کنید. این فانوس‌ها در رنگ‌ها و اشکال مختلف موجود هستند و معمولا از ابریشم ساخته می‌شوند. فانوس‌های پارچه‌ای را بیشتر برای تزئین و دکور به کار می‌برند اما در انواع حصیری آنها لامپ کار می‌گذارند و برای روشنایی خانه استفاده می‌کنند. قیمت فانوس‌ها در هوی‌آن بین 10 هزار تا 200 هزار دانگ متغیر است.

15. میوه خشک از بهترین سوغاتی های ویتنام

میوه خشک مخصوص هانوی یک میان وعده سالم و از بهترین سوغاتی های ویتنام است که در مناسبت‌های خاص داده می شود تا با یک فنجان چای نیلوفر آبی داغ میل شود. میوه‌هایی مانند زردآلو، آلو، کامکوات، انبه و هلو را با شکر یا نمک خشک می‌کنند و پس از خشک شدن به آنها ادویه می‌زنند تا معطر و خوشبو شوند. محبوب‌ترین برندهای میوه خشک در ویتنام او مای هانگ لام و تین تیین هستند. قیمت میوه خشک بر اساس برند و نوع میوه متفاوت است و بین 40 تا 150 هزار دانگ تغییر می‌کند. این میوه‌های خشک و خوشمزه بهترین گزینه به عنوان سوغات ویتنام هستند.

16. سس ماهی، سوغات ویتنام

اگر بعد از برگشتن از سفر ویتنام دوست دارید یک غذای خوشمزه ویتنامی بپزید پیشنهاد می‌کنیم سس ماهی اصیل را به عنوان سوغات ویتنام بخرید و با خود ببرید. سس ماهی از تخمیر ماهی شور تهیه می‌شود و جزء جدانشدنی غذاهای ویتنامی است. بهترین کیفیت سس ماهی را می توان در جزیره فو کوک پیدا کرد. البته سس ماهی جزیره فو کوک که به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های ویتنام شناخته می‌شود نسبت به سایر برندها گران‌تر است. قیمت یک بطری سس ماهی 650 میلی لیتری بین 150 تا 180 هزار دانگ تغییر می‌کند.

بخوانید: جاهای دیدنی ویتنام؛ باورنکردنی، سبز و البته بی نهایت زیبا

17. کارت‌های پاپ‌آپ سه بعدی

 کارت‌های پاپ‌آپ سه بعدی

همانطور که از نام آن پیداست، این کارت‌های تبریک طرح‌های پیچیده و رنگارنگ زیبایی دارند و وقتی آنها را باز می‌کنید با یک طرح سه‌بعدی مواجه می‌شوید. کارت‌های پاپ‌آپ به عنوان سوغات ویتنام شناخته می‌شوند و تقریبا در تمام خیابان‌های شهرهای مختلف می‌توانید آنها را پیدا کنید. کارت‌های تبریک پاپ‌آپ برای همه مناسبت‌ها، تولدها، سالگردها، کریسمس یا سال نو مناسب هستند. همچنین در بعضی از کارت‌ها طرح یکی از مکان‌های دیدنی ویتنام طراحی و ساخته شده است. این کارت‌ها کاملا شبیه به نمونه اصلی هستند و جزئیات آنها شما را مسحور می‌کند. این کارت‌های پاپ‌آپ بین 12 تا 35 هزار دانگ قیمت دارند.

18. کارت پستال از سوغات ویتنام

کارت پستال‌ها سوغاتی‌های بسیار قدیمی و جذابی هستند و با نگاه به آنها خاطرات سفر به آن کشور یا منطقه زنده می‌شود. کارت پستال‌ها نیز یکی از بهترین سوغاتی های ویتنام هستند و برای هدیه دادن به دوستان و عزیزانتان گزینه خوبی به شمار می‌روند. همچنین می‌توانید یکی از این کارت پستال‌ها را به عنوان سوغات ویتنام تهیه کنید و برای آدرس منزل خودتان بفرستید. خدمات پستی در ویتنام بسیار کند است، بنابراین انتظار نداشته باشید که کارت پستال قبل از 2-3 هفته به مقصد برسد.

بخوانید: بهترین شهرهای ویتنام؛ 17 شهر و 17 راز!

19. آثار خوشنویسی، سوغات ویتنام

آثار خوشنویسی، سوغات ویتنام

خوشنویسی ویتنامی نقش مهمی در فرهنگ دیرینه این کشور دارد. این هنر در ویتنام به سه خط مختلف انجام می‌شود. اما خوشنویسی مدرن فقط با خط کوک نگو انجام می شود. در ویتنام تقریبا در تمام خانه‌ها و محیط‌های کاری تابلو‌های خوشنویسی را می‌بینید. این تابلوها که به عنوان سوغات ویتنام معرفی می‌کنیم نمادی از خوش‌شانسی در این کشور هستند. یکی از مرسوم‌ترین هدایا در تعطیلات سال نوی قمری در ویتنام آویز خوشنویسی است. هو و هانوی بهترین مناطق برای خرید تابلوهای خوشنویسی هستند و قیمت آنها بین 200 تا 500 هزار دانگ تغییر می‌کند.

20. چای از سوغات ویتنام

ویتنام، کشوری که شهرت جهانی‌اش بیشتر به دلیل تولید قهوه‌های بی‌نظیر و متفاوتش است، دنیای پر زرق و برق چای ویتنامی را نیز در دل خود جای داده است. تنوع چای در ویتنام به قدری گسترده است که تقریباً می‌توان گفت، هر طعمی که تصور کنید، نمونه‌ای از چای در ویتنام وجود دارد که به آن می‌پردازد. از جمله این تنوع، نوشیدنی محبوب و خنک ترا دا (چای سبز یخ) است که نه تنها در غرفه‌های خیابانی بلکه در اغلب رستوران‌های محلی نیز به چشم می‌خورد. چیزی که این آیس تی را بیش از پیش جذاب می‌کند، قیمت بسیار مناسب آن است، به طوری که گاهی ارزان‌تر از یک بطری آب معمولی به فروش می‌رسد!

برای آن‌هایی که می‌خواهند ذره‌ای از میراث غنی ویتنام را به عنوان یادگاری به خانه ببرند، خرید یک بسته چای با طعم‌های منحصر به فرد ویتنامی می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد. این نه تنها راهی برای به اشتراک گذاشتن خاطرات سفر شما با دوستان و خانواده است بلکه فرصتی است تا لحظات زیبا و آرامش‌بخشی را با هر فنجان چای دوباره تجربه کنید. ویتنام با طیف گسترده‌ای از چای‌هایش، نه تنها غنای فرهنگی خود را به نمایش می‌گذارد بلکه امکانی را فراهم می‌آورد تا با هر سرشار شدن فنجان، داستانی از سرزمینی دور را بازگو کنید.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

کلام پایانی

کشور ویتنام به عنوان یکی از پربازدیدترین کشورهای جنوب شرقی آسیا شناخته می‌شود. هر ساله گردشگران بسیاری برای تماشای زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این کشور به آنجا سفر می‌کنند. شیرین‌ترین بخش هر سفر می‌تواند خرید سوغاتی و هدیه باشد. سفر به ویتنام نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کشور صنایع دستی و محصولات هنری بسیار زیادی دارد و بعضی از آنها بسیار نفیس و گران هستند. در این مقاله کوتاه درباره سوغات ویتنام به شما توضیح دادیم و بعضی از بهترین سوغاتی های ویتنام را معرفی کردیم. امیدواریم به کمک این راهنما هدیه‌ای ارزنده و به یادماندنی با خود به خانه ببرید.

سوالات متداول

چه نوع سوغاتی‌هایی مخصوص ویتنام هستند؟

سوغاتی‌های مخصوص ویتنام شامل قهوه ویتنامی، چای، ابریشم، صنایع دستی بامبو، لباس‌های ترادیشنال مانند آو دای، و هنرهای دستی لاک می‌شود.

آیا قهوه ویتنامی به عنوان سوغاتی مناسب است؟

بله، قهوه ویتنامی به دلیل طعم منحصر به فرد و قوی‌اش یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌ها برای علاقه‌مندان به قهوه است.

چه نوع چایی‌هایی از ویتنام می‌توان به عنوان سوغات خرید؟

چای سبز، چای اولانگ، چای لوتوس و چای یاس ویتنامی از انواع چای‌هایی هستند که می‌توان به عنوان سوغات خرید.

آیا خرید ابریشم ویتنامی برای سوغات توصیه می‌شود؟

بله، ابریشم ویتنامی با کیفیت بالا و طرح‌های زیبا، انتخاب عالی برای سوغاتی است، به خصوص به صورت شال، روسری یا لباس.

چگونه می‌توانم سوغات اصیل ویتنامی را تشخیص دهم؟

برای تشخیص سوغات اصیل، بهتر است از بازارهای محلی و فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و از فروشندگان در مورد منشأ کالاها سؤال نمایید.

نظرات کاربران