موزه های ملبورن را بیشتر بشناسید؛ 9 موزه شگفت‌انگیز

خیلی‌ها دوست دارند وقتی که به استرالیا سفر می‌کنند، بیشتر سراغ مناطق کوهستانی و خوش آب‌وهوا بروند اما بعضی دیگر ترجیح می‌دهند بیشتر به طبیعت، پارک‌ها و مناطق سرسبز بروند، و عده‌ای دیگر هم سعی می‌کنند با شهربازی‌ها و دیگر جاذبه‌های شبیه به آن، سفری هیجان‌انگیز را تجربه کنند. اما در این میان بعضی‌ها هستند که دوست دارند برگ‌هایی از تاریخ را مرور کنند، آثار هنری اصیل را ببینند، نگاهی به تمبرها، سکه‌ها و پول‌های قدیمی بیندازند و خلاصه اوقات خوشی را در مجموعه‌های فرهنگی و موزه‌ها داشته باشند. 

رزرو تور اروپا

در این مقاله از سایت گردشگری سه کلیک می‌خواهیم برای این دسته از مسافرین، موزه های ملبورن، پایتخت فرهنگی استرالیا، را معرفی کنیم. اگر شما هم جزو این دسته هستید، این مقاله را از دست ندهید.

برای تجربه متفاوت؛ بلیط هواپیما ملبورن را رزرو کنید!

موزه ملبورن؛ بزرگ‌ترین موزه استرالیا

موزه های ملبورن

موقعیت جغرافیایی این موزه، باغ‌های کارلتون ملبورن فرهنگی است. ساخت بنای موزه ملبورن مربوط به سال 1854 و افتتاح آن در سال 2000 صورت گرفته است. جالب است بدانید که در این مجموعه فرهنگی نزدیک به هفده میلیون اثر تاریخی و هنری نگهداری می‌شود که قدمت بسیاری از آن‌ها به قرن هجده و نوزده میلادی برمی‌گردد. این موزه دارای گالری‌هایی نظیر گالری ملبورن، گالری تکامل، گالری جنگل و غیره است و فرصتی بسیار مناسبی برای افزایش معلومات و آموزش در رابطه با موضوعات تاریخی، جامعه‌شناسی، جانورشناسی، مردم‌شناسی و اطلاعاتی درمورد بومیان استرالیا و غیره به حساب می‌آید.

موزه مهاجرت ملبورن

این موزه در خیابان فلیندرز در ملبورن، پایتخت فرهنگی استرالیا، واقع شده است. همان‌طور که از اسمش مشخص است، در این موزه فرهنگ کشورهای مهاجرین استرالیا به نمایش گذاشته شده است و به موضوعاتی مثل تضادها و مغایرت‌های فرهنگی و قبیله‌ای، امنیت و غیره پرداخته شده است. عمده دلیل ایجاد این موزه این است که استرالیا کشوری بسیار مهاجرپذیر است و در واقع می‌توان گفت که مهاجران، بخش مهم و بزرگی از جامعه استرالیای امروز را تشکیل می‌دهند.

پاسپورت دومینیکا

موزه ملی ورزش؛ یکی از جذاب‌ترین موزه های ملبورن 

این موزه که در سال 1986 بنا شد، در کنار ورزشگاه کریکت ملبورن قرار گرفته و در واقع یک مجموعه نمایشگاه ورزشی است که دستاوردهای بزرگ ورزشی استرالیا را در انواع رشته‌های ورزشی در خود جا داده است. بازدیدکنندگان و اهالی ورزش آن‌جا می‌توانند از دستاوردهای فوتبالی استرالیا، لیگ راگبی، تنیس، بوکس، و سایر ورزش‌ها دیدن کنند و اوقات خوشی را داشته باشند.

موزه هلنیک؛ موزه یونان

موزه های ملبورن

خیابان ویلیام و لاتروب ملبورن محل این موزه‌ی دیدنی است که نام قدیمی آن رویال مینت بوده است. این موزه کوچک که حالا در حقیقت موزه یونان نیز نامیده می‌شود، مجموعه‌ای هنری است که در آن‌جا می‌توانید آثار تاریخی یونان باستان را از نظر بگذرانید و اطلاعاتی راجع به آن به دست بیاورید. مجسمه، کتاب‌ها و نسخ خطی از جمله اشیاء مهمی هستند که در موزه هلنیک نگهداری می‌شود. جالب است بدانید که هدف از ایجاد این موزه پاسداشت میراث فرهنگی یونان است. 

مرکز فرهنگی بومیان یونجیلاکا

این موزه از گالری بیرارانگ، باغ میلاری و فضای اجرای کالایا تشکیل شده؛ بیرارانگ محلی برای نمایش‌های هنرمندان معاصر است، و در باغ میلاری هم می‌توانید گیاهانی مهم و ارزشمند را ببینید. به طور کلی در این مجموعه موزه های ملبورن که پایتخت فرهنگی استرالیا است، فرهنگ اصیل بومیان استرالیا به نمایش گذاشته می‌شود و نمایی از فرهنگ و دستاوردهای ارزشمند ساکنین اولیه استرالیا نشان داد می‌شود. همچنین آن‌جا می‌توانید حکاکی‌های دیواری هنرمندی به نام جودی واتسون را هم ببینید که در اصل نمایان‌گر میراث مردمان بومی عهد ویکتوریاست.

موزه چینی‌ها؛ از جذاب‌ترین موزه های ملبورن

تنها موزه یونان نیست که در میان موزه های ملبورن، به عنوان یک مجموعه با محوریت تاریخ و فرهنگ کشوری دیگر فرصتی برای عرض اندام دارد، بلکه یک مجموعه دیگر نیز در آن‌جا وجود دارد که به نمایش تاریخ استرالیایی‌هایی که در اصل از تبار چین هستند، می‌پردازد. در این نمایشگاه دای‌لونگ و اژدهای هزاره که از نمادهای مهم فرهنگ چین هستند نیز نگهداری می‌شوند و بازدیدکنندگان می‌توانند دقایقی را به تماشای این نمادهای چینی و آشنایی بیشتر با آنان اختصاص بدهند. 

هم‌چنین در این مجموعه چینی، تورها و سمینارهایی برگزار می‌شود تا هرچه بیشتر راجع به فرهنگ و ارزش‌های جامعه چینی‌های استرالیا به مردم اطلاعات داده شود. 

سه تا از موزه های ملبورن؛ موزه‌های دانستنی

موزه های ملبورن

البته این موزه‌ها به هم ارتباط چندانی ندارند و نام آن‌ها هم موزه دانستنی نیست؛ اما از آن‌جا که بازدید از این دسته موزه های ملبورن معلومات عمومی مراجعان را بالا می‌برد و در ارتقا سطح اطلاعات بازدیدکنندگان نقش مهمی ایفا می‌کند؛ ما این نام را روی آن‌ها گذاشتیم. در ادامه به بررسی هریک از این موزه‌ها می‌پردازیم.

  • موزه تاریخ پزشکی: در این موزه وسایل پزشکی قدیمی و جدید را می‌بینید و اطلاعاتی در خصوص مدارس پزشکی ملبورن کسب می‌کنید. این موزه در دانشگاه ملبورن قرار دارد و سال 1967 تاسیس شده است. 
  • موزه شهر: این موزه که در خیابان اسپرینگ ملبورن واقع شده، شامل انواع صنایع‌دستی است و همین‌طور اطلاعاتی را راجع به تاریخچه شهر و هم‌چنین رسانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهد.
  • موزه هوانوردی: این یکی در نزدیکی ملبورن، در فرودگاه مورابین واقع شده و 50 هواپیما نظامی و مسافرتی را به نمایش می‌گذارد و هم‌چنین مجموعه‌ای از هواپیماهای ساخته شده توسط متخصصین استرالیایی در آن‌جا وجود دارد که علاقه‌مندان به هوانوردی و این صنعت، می‌توانند از آن بازدید کنند. 

شما کدام یکی از موزه های ملبورن را انتخاب می‌کنید؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، ملبورن پایتخت فرهنگی کشور استرالیا و یکی از مهم‌ترین شهرهای آن‌جاست و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که موزه های ملبورن از جمله آن‌هاست. اما برای عده‌ای خاص از مردم، موزه‌ها و مراکز فرهنگی یک شهر از مهم‌ترین مناطق آن شهر محسوب می‌شوند و دوست دارند بیشتر وقت خود را به این اماکن و مجموعه‌های دیدنی فرهنگی، هنری، و علمی اختصاص دهند. شما در این باره چه فکر می‌کنید؟ امیدواریم از این موزه‌گردی در ملبورن لذت برده باشید. 

نظرات کاربران