A guide to buying souvenirs while traveling

راهنمای خرید سوغاتی در سفر؛ یادگارهای شیرین سفر!

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر خرید سوغاتی و یادگاری است. این‌که برای عزیزان‌مان هدیه‌ای کوچک از سفرمان تهیه کنیم یا برای خودمان یادگاری از جایی که تعطیلات را در آن گذرانده‌ایم، در عین لذت‌بخش بودن گاهی تبدیل به یک چالش خواهد شد. چرا که خرید در سفر مستلزم فضای خالی در چمدان، ظرفیت وزن استاندارد حمل بار در پرواز، بودجه و … است. گاهی این موضوعات سبب می‌شود از خرید سوغات پشیمان شویم یا به هدیه‌های کوچک بسنده کنیم و یا حتی ممکن است در طول سفر سوغاتی خریده باشیم که بعدا از خرید آن پشیمان شویم. دقیقاً یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید سوغاتی در کنار موارد ذکر شده، قابل استفاده بودن آن است. تصور اینکه هزینه‌ای گزاف در مقابل خرید یک سوغاتی بدهید اما پس از سفر گوشه خانه بدون استفاده بماند، ناراحت کننده است.

رزرو تور اروپا

حال برای کنار آمدن با چالش خرید سوغاتی در سفرها، این راهنمای خرید سوغاتی در سفر را تا انتها مطالعه کنید. 

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

نکات طلایی خرید سوغات در سفر

برای جلوگیری از خرید سوغاتی‌های سفر که بعداً پشیمان خواهید شد، در این‌جا نکاتی وجود دارد که اگر در هنگام خرید رعایت کنید، در نهایت از نتیجه خریدها و سوغاتی‌هایتان رضایت خواهید داشت. 

قبل از سفر کمی تحقیق کنید

A guide to buying souvenirs while traveling

هر کشور یا شهری به چیزی معروف است. خواه این یک غذا، نوشیدنی یا صنایع‌دستی باشد. بنابراین بهترین کار برای خرید کردن در سفر این است که قبل از سفر، در مورد مقصد سفرتان کمی تحقیق کنید و با صنایع‌دستی و محصولات آن آشنایی پیدا کنید. حتی می‌توانید بهترین فروشگاه‌هایی که یک محصول یا کالای خاص را می‌فروشند پیدا کنید تا در سفر زمان را از دست نداده و به سراغ خرید سوغاتی موردنظرتان بروید. برای مثال استانبول را همه با صنعت مد و لباس و باقلوا و لکوم می‌شناسند، انگلیس و ایرلند به چای معروف هستند و یا پرتغال که کاشی‌های دست‌ساز و خارق العاده‌ای دارد. 

پاسپورت دومینیکا

قابل استفاده بودن هدیه

اگر هدیه‌ای که انتخاب نموده‌اید، جزو کالاهای مصرفی یا دکوری و هنری نیست، باید قبل از خرید فکر کنید که آیا این سوغاتی قابلیت استفاده دارد یا نه. سوغات علاوه بر این‌که یک هدیه و یادگاری از یک کشور دیگر است یا باید قابلیت استفاده داشته باشد و یا بتوان آن‌را به عنوان دکور یا اثر هنری در خانه گذاشت. برای مثال آهنرباهای مخصوص روی یخچال، مجسمه‌ها و تابلوهای هنری به عنوان دکور و لباس‌های سنتی، شیرینی و شکلات، فرش‌های دست‌بافت، زیورآلات دست‌ساز و پارچه‌های سنتی گزینه‌های خوبی به عنوان کالای قابل استفاده برای خرید سوغاتی در سفر هستند.  

بودجه برای خرید کردن در سفر تعیین کنید

Budget for travel shopping

هیچ پشیمانی بزرگ‌تر از زمانی نیست که احساس کنید برای چیزی بیش از حد پول پرداخت کرده‌اید یا این‌که متوجه شوید پولتان در میانه سفر تمام شده است. بنابراین هوشمندانه‌ترین کار تعیین یک بودجه حتی‌الامکان مشخص برای خرید سوغاتی در سفر است. حتی اگر قبل سفر از قیمت‌ها اطلاع ندارید، می‌توانید یک روز را در بازارها و مراکز خرید خوب کاوش کنید تا قیمت حدودی اجناس دست‌تان بیاید و بتوانید بودجه‌ای برای خرید و سوغات در نظر بگیرید. 

بازارهای محلی بهترین مکان خرید سوغاتی

صنایع دستی محلی و محصولات دست‌ساز نه تنها اصالت دارند بلکه کمک به اقتصاد محلی کشوری است که به آن سفر نموده‌اید. همچنین اطمینان خواهید داشت که جنس خریداری شده اصل است. بنابراین به عنوان یک راهنمای خرید سوغاتی در سفرها پیشنهاد می‌کنیم که برای سوغات و یادگاری‌ها به بازارهای محلی یا مغازه‌هایی که در بافت محلی شهر هستند، بروید. در این خرید محلی نه تنها از گشت‌وگذار در کوچه پس کوچه‌ها لذت می‌برید بلکه هنر دست زنان و مردانی را خریداری خواهید کرد که با عشق و هنر خود محصولاتی را که نشان از فرهنگ و سنت‌هایشان دارد را تولید نموده‌اند.

اگر وقتی به آن نگاه می‌کنید یا از آن استفاده می‌کنید شما را خوشحال می‌کند، پس این تنها چیزی است که واقعاً اهمیت دارد. حتی اگر در زندگی روزمره شما مفید نباشد و فقط یک قطعه دکوری برای میز یا قفسه کتاب شما باشد. اگر فکر می‌کنید وقتی به آن نگاه می‌کنید خوشحال‌تان می‌کند و شما را به یاد سفرتان می‌اندازدد، پس ارزشش را دارد. 

همیشه به قابلیت حمل و نقل فکر کنید

Transportation on the trip

برای خرید سوغات در سفر مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید حمل‌ونقل خریدها است. ابعاد سوغاتی و جای‌گیری در چمدان، وزن خریدها نسبت به وزن استاندارد حمل بار در هواپیما و مهم‌تر از همه شکستنی بودن یا نبودن سوغاتی‌ها در هنگام خرید شما را وارد چالش بخرم یا نخرم خواهند کرد. اگرچه در فرودگاه امکان بسته‌بندی کالاهای بزرگ و شکستنی وجود دارد اما گاهی کالایی که می‌خواهید تهیه کنید کوچک اما ظریف است. بنابراین یا باید از خرید آن منصرف شوید و یا از فروشنده بخواهید بسته‌بندی کامل و مطمئنی برای آن انجام دهد تا در پرواز سالم بماند. همچنین یادتان باشد در سفر گاهی خریدها به قدری زیاد می‌شوند که حتی حمل کردن آن‌ها تا هتل سخت خواهد شد، بنابراین همراه داشتن یک ساک مسافرتی برای جای دادن خریدها در یک کیف واحد ایده بدی نخواهد بود. 

خرید سوغاتی خوشمزه!

یکی از ایده‌های خوب در این راهنمای خرید سوغاتی در سفرها، این است که خوراکی‌های مخصوص و محلی مقصدی که به آن سفر نموده‌اید را به عنوان سوغات و هدیه خریداری نمایید. خوراکی‌ها ماندگاری بیشتری دارند، مصرفی و قابل استفاده هستند و از خرید آن‌ها پشیمان نخواهید شد. تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید قوانین گمرکی در خصوص برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها است. با رعایت این نکته می‌توانید بخشی از فرهنگ و مزه سفرتان را با خودتان به خانه بیاورید تا دیگران را در طعم سفرتان شریک کنید. 

نتیجه‌گیری

زمانی که به تعطیلات می‌روید، یکی از کارهایی که انجام خواهید داد، خرید هدیه برای خانواده و دوستان است. این خرید اگر با رعایت نکاتی که در بالا ذکر کردیم باشد، لذت‌بخش بوده و برای عزیزان‌تان حس رضایت و شادی به همراه خواهد آورد. برای خرید سوغاتی در سفر به سلیقه و ذائقه کسانی که برای‌شان خرید می‌کنید نیز توجه کنید و تنها به علاقه خودتان بسنده نکنید. بهترین سوغات برای عاشقان خوراکی، شیرینی و شکلات و برای هنردوستان صنایع‌دستی محلی و قدیمی خواهد بود. برای خودتان نیز سعی کنید در هر سفر یادگاری کوچکی بخرید تا بتوانید کلکسیونی ملموس از سفرهایتان در کنار عکس و فیلم‌ها داشته باشید. هربار نگاه کردن به یادگاری‌های سفر شما را به حال‌وهوای تعطیلات برده و انرژی دوباره خواهید گرفت. 

نظرات کاربران