roma
18 فروردین 1402
رم

جاهای دیدنی رم| 27 جاذبه گردشگری رم درسال 2023

 برنامه چیست؟ سفر به رم !؟ باید بگوییم که ایتالیا از آن دست کشورهای شگفت‌انگیز است که هر شهر آن شما را به دنیایی باورنکردنی می‌برد، مجموعه‌ای عظیم از مکان‌های گردشگری. اما ما امروز قصد داریم تا فقط به شهر رویایی رم بپردازیم و شما را با 27 تا از جاهای دیدنی رم آشنا کنیم. 

رزرو تور اروپا

هر چند که جذابیت‌های این شهر تمامی ندارد، اما سعی کردیم تا مکان‌هایی را به ترتیب عنوان کنیم که در نزدیکی هم قرار دارند و بدین ترتیب شما می‌توانید در یک روز چندین مورد از جذابیت‌های این شهر را ببینید. کافی است تا این لیست را به ترتیب بخوانید و در برنامه خودتان بگنجانید. ما همچنین جاهای دیدنی در شب، روزهای بارانی و سفر خانوادگی را در پایان قرار دادیم تا برنامه سفرتان حسابی کامل شود. صبر کنید، چند روز قرار است در رم بمانید؟ براساس هر روز ما یک سری مکان‌های دیدنی شهر رم را عنوان کردیم که امیدواریم به دردتان بخورد. آماده‌اید! 

از 27 جاذبه گردشگری رم دیدن کنید! 

در لیست زیر 27 مورد از جاهای دیدنی رم که تقریبا در نزدیک یکدیگر قرار دارند، به شما معرفی خواهیم کرد: 

  1. کولوسئوم و بازی‌های مرگبار آن (Colosseum)
Colosseum

جاهای دیدنی رم را با یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های آن یعنی کولوسئوم، نمادین‌ترین بنای تاریخی شروع می‌کنیم. بزرگ‌ترین آمفی تئاتر در جهان که ظرفیتی بیش از 50000 تماشاگر دارد. اگر با فیلم‌های گلادیاتور آشنا باشید، کاملا می‌دانید که اینجا دقیقا برای چه استفاده شده. جایی که نبردهای معروف گلادیاتوری، جنگ حیوانات و بازی‌های رومی برگزار می‌شد و همیشه مرگ‌های وحشتناکی را به دنبال داشت. جمعیت زیادی برای دیدن این مبارزات به کولوسئوم می‌آمدند و حتی پادشاهان هم از تماشاگران پروپاقرص آن‌ها بودند. امروزه اما به یک مکان تاریخی و گردشگری تبدیل شده که به محض ورود می‌توان عظمت گذشته آن را احساس کرد. 

بازدید از کولوسئوم رایگان نیست و اگر در فصل گردشگری به دیدن آن می‌روید، احتمالاً باید چند ساعت در وصف قبل از رسیدن به آنجا صبر کنید.

Tour europe
  1. فروم رومی؛ ویرانه‌ای جذاب و دیدنی

بلیط خریداری شده در کولوسئوم شما را به دیدن فروم رومی و تپه پلاتین (در زیر در مورد آن صحبت خواهیم کرد)، می‌برد. بنابراین اگر به دیدن آن‌ها نروید، کاملا ضرر می‌کنید. فروم رومی، زمانی مرکز شهر بود و پر از کاخ و معبد! 

امروزه اما می‌توانید خرابه‌های بازارهای باستانی، ساختمان‌های اداری و مذهبی را ببینید. قدم زدن در مسیرهای بین این ساختمان‌های تاریخی بی‌شک شما را به رم باستان می‌برد، زمانی که این شهر رنگ و بویی دیگر داشت. اما بیش از هر چیز محو معماری با عظمت و ستون‌های بلند قامت این منطقه خواهید شد. داستان این دو جاذبه هم در نوع خودش جالب است. افسانه‌ای که می‌گویند بنیانگذاران رم برادران دوقلو رومولوس و رموس بودند که که در زمان نوزادی توسط عمویشان به رودخانه تیبر انداخته شدند تا غرق شوند. اما در ورودی یک غار یک گرگ آن‌ها را پیدا می‌کند و تا مدت زمان طولانی از آن‌ها مراقبت کرد. 

ما به شما توصیه می‌کنیم که تور گروهی کوچک کولوسئوم + فروم رومی + تپه پالاتین را انتخاب کنید. همه چیز را به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی یا فرانسوی به شما توضیح می‌دهند، که واقعا راحت است!

  1. تپه پالاتین؛ مکانی در قلب امپراطوری رم
Palatine Hill

این سومین مکان جالبی است که باید در بلیط کولوسئوم گنجانده شود. تپه پالاتین، یکی از 7 تپه رم، طبق اسطوره‌شناسی مکانی است که شهر توسط رومولوس و رموس (همان دو برادر دوقلو) در آن تأسیس شد. در بالای تپه پالاتین، غار و ویرانه‌های اقامتگاه شخصیت‌های تاریخی مانند آگوستوس، اولین امپراتور روم را خواهید دید. کاخ دومیتیان نیز از دیگر آثار تاریخی بر روی این تپه است که در قرن بعد از میلاد مسیح ساخته شده و تا سال‌های طولانی محل اقامت امپراطوران رم بوده‌است. 

  1. میدان وِنِتزیا (Piazza Venezia)؛ حتما به این میدان خواهید رفت! 

نه چندان دور از فروم رومی، در انتهای دیگر Via dei fori impierali، می‌توانید Piazza Venezia، یکی از میدان‌های اصلی شهر و یکی از جاهای دیدنی رم را پیدا کنید. از آنجایی که تمام خیابان‌های منتهی به جاذبه‌های گردشگری اصلی از این میدان می‌گذرند، پس احتمالا به این میدان سر خواهید زد. 

اینجا جایی است که می‌توانید بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم را که «Altare della Patria» یا «Vittoriano» نیز نامیده می‌شود، از نزدیک ببینید؛ یک ساختمان عظیم مرمری سفید که به اولین پادشاه ایتالیا، ویکتور امانوئل دوم تقدیم شده‌است. در کنار میدان، ستون معروف تراژان نیز وجود دارد، با نقش برجسته‌هایی که فتوحات نظامی امپراتور تراژان را به نمایش می‌گذارد. 

اگر هم بتوانید خودتان را به پشت‌بام یکی از ساختمان‌های اطراف برسانید، می‌توانید از منظره پانورما فوق‌العاده‌ای از کل شهر لذت ببرید. این ساختمان یک آسانسور شیشه‌ای دارد که تصاویر زیبایی را در جلوی چشمان شما قرار خواهد داد. 

  1. میدان کاپیتول (Piazza del Campidoglio)؛ میدانی که شلوغ نیست و ارزش دیدن را دارد! 
Piazza del Campidoglio

در اطراف فروم رومی یکی‌دیگر از جاهای دیدنی رم نهفته شده که ارزش دیدن را دارد. از پلکان وسیع منتهی به بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم بالا بروید تا به میدان کاپیتول خواهید رسید. این بنا که توسط خود میکل آنژ طراحی شده بود، قبلا قلب سیاسی و مذهب اما امروز یکی از مکان‌های تاریخی آن است. در میدان کاپیتول سه کاخ شگفت‌انگیز در انتظار شما خواهد بود: 

  • Palazzo Senatorio یا کاخ سناتوری
  • Palazzo dei Conservatori یا کاخ محافظان
  • Palazzo Nuovo یا کاخ جدید

در هر کدام انتظار دیدن شگفتی‌های زیادی را داشته باشید، اما کاخ جدید شما را مات و مبهوت خود نگه می‌دارد. این کاخ موزه‌های کاپیتولین و موزه هنر و باستان‌شناسی را در خود جای داد تا شما را به دوران رم باستان پرتاب کند. یکی از معروف‌ترین آثار هنری که می‌توانید در آنجا ببینید، مجسمه گرگ کاپیتولین است؛ مجسمه‌ای با گرگ افسانه‌ای که رومولوس و رموس را شیر داد و از آن‌ها مراقبت کرد (هر چند که افسانه است). 

  1. معبد پانتئون (The Pantheon)؛ همه توریست‌ها از آن دیدن می‌کنند!

پانتئون بهترین بنای باستانی حفظ شده و یکی‌دیگر از جاهای دیدنی رم است که باید به این لیست گردشگری‌تان اضافه شود. این معبد که در گذشته‌های دور به تمام خدایان اساطیری اختصاص داشت، در قرن هفتم به کلیسای مسیحی تبدیل شد. در این کلیسا یا معبد می‌توانید مقبره‌های رافائل (هنرمند معروف) و ویکتور امانوئل دوم (اولین پادشاه ایتالیا) را ببینید. اما چیزی که شاید بیشتر از فضای داخلی آن نظرتان جلب کند، ستون‌های بلند و رواق مستطیل شکل بیرونی آن است که احتمالا در عکس‌های زیادی آن را دیده باشید. خیلی از رومی‌ها در محوطه اطراف این معبد می‌نشینند و بهترین فضا برای تجربه زندگی معمولی در این شهر خواهد بود. 

راستی برخلاف تصور اغلب گردشگران بازدید از معبد پانتئون رایگان بوده و اگر می‌خواهید چیزی را از دست ندهید، به سراغ راهنمای صوتی یا تورها بروید. 

اگر عاشق جاذبه‌های تاریخی هستید، در سفر به رم بازدید از موزه‌های این شهر را از دست ندهید. پرسه در موزه‌های مرموز رم شما را با موزه‌های این شهر زیبا و تاریخی بیشتر آشنا می‌کند.

  1. میدان پیازا ناوونا (Piazza Navona)؛ بستنی گران‌قیمت بخورید! 
Piazza Navona

میدان ناوونا از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی رم است که قدمت آن به قرن پانزدهم می‌رسد. این مکان محبوب در نزدیکی معبد پانتئون قرار گرفته، پس فرصت خوبی خواهد بود که به این میدان هم سر بزنید و عکس یادگاری بگیرید؛ چون اینجا یکی از زیباترین و معروف‌ترین میدان‌های رم است که با 3 فواره بی‌نظیرش، لحظاتی دوست‌داشتنی را به شما هدیه می‌دهد. 3 فواره شامل: 

  • فونتانا دی کواترو فیومی
  • فونتانا دل نتونو
  • فونتانا دل مورو

در میدان پیازا ناوونا (Piazza Navona) در یکی از تراس‌های زیبای آن بنشینید و خودتان را به یک نوشیدنی و بستنی خوشمزه دعوت کنید. اما یادتان باشد که این مکان توریستی است و قیمت‌ها هم سربه فلک‌کشیده!

  1. فواره تروی؛ چشمه عشاق برای رمانتیک‌ها

به دنبال کارهای رمانتیک برای انجام در رم هستید؟ خوب، حتما باید به دیدن فواره معروف تروی بروید که نزدیک پانتئون نیز قرار دارد!

تروی مشهورترین فواره اروپا همه توریست‌ها را به دیدن خود می‌کشاند. چون می‌گویند اگر یک سکه را با دست راست درون حوض این فواره بیاندازید، دوباره به رم باز خواهید گشت. از طرفی دیدنی‌های زیادی در فواره تروی منتظر شما خواهد بود. به دلیل زیبایی بنای این فواره و معروف بودن آن به چشمه عشاق، عروس و دامادهای زیادی برای عکاسی به اینجا می‌آیند. 

 فقط این نیست، در حوض فواره تروی، مجسمه‌های متعددی وجود دارد که تمثیلی از دریا را نشان می‌دهند و نپتون نیز بر ارابه‌اش در مرکز آن قرار دارد. براساس سنت باید 2 سکه درون حوض بیندازید: یکی برای آرزو کردن و دیگری برای اطمینان از بازگشت دوباره به رم.

از این‌ها که بگذریم، قصر بزرگ باروک در پشت فواره، سنگ‌فرش‌های مربعی شکل و شور و هیجان مردم از تجربیات فواره تروی به عنوان یکی از جاهای دیدنی رم خواهد بود. راستی انتظار شلوغی و مشکل عکس گرفتن را نیز به این مکان اضافه کنید. 

  1. از ژلاتو (بستنی ایتالیایی) لذت ببرید؛ بله بستنی‌فروشی را هم می‌توان از جاهای دیدنی رم دانست! 
gelato

بعد از فواره تروی، برای ریکاوری از احساسات یا صرفاً برای استراحت کوتاه در طول روز، وقت آن است که از یک بستنی لذت ببرید. از آنجایی که این بستنی‌فروشی‌ها در شهر معروف هستند و توریست‌ها هم برای امتحان‌ کردن آن‌ها سر و دست می‌شکنند؛ پس می‌توان این مغازه‌ها را از جاهای دیدن رم دانست. 

نکته جالب این است که اگر به فواره تروی رفته باشید، دقیقا در مکان ایده‌آلی هستید. بسیار نزدیک به یکی از 2 بهترین بستنی فروشی رم 

San Crispino: واقع در Via della Panatteria. صف این بستنی‌فروشی اغلب شلوغ است، اما به دست آوردن بهترین چیزها در زندگی سخت‌ترین است! ارزش صبرکردن را دارد. 

Gelateria “Giolliti: واقع در Via Uffici del Vicario. این نیز صف طولانی دارد و انتخاب کردن برایتان با چالش همراه خواهد بود. 

  1. واتیکان؛ سری به دنیای مسیحیت بزنید

چرا که نه! بازدید از شهر مذهبی واتیکان را در لیست جاهای دیدنی رم بگذارید. قطب مسیحیت در جهان و کوچک‌ترین کشور دنیا خانه بسیاری از پاپ‌ها بوده‌است. بله درست خواندید کشوری در دل رم!

 اینجا یکی از پربازدیدترین مکان‌های ایتالیا است که برخلاف تصور گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. در واتیکان شاهد کشیش‌ها و راهبه‌های بسیاری خواهید بود و البته جاذبه‌های دیدنی نیز کم نیست. پس در طول سفر خود به واتیکان، این موارد را از دست ندهید: 

در ادامه بیشتر شما را با هر کدام از این شگفتی‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم! 

  1. میدان سنت پیتر (St. Peter’s Square) ؛ مکانی وسیع برای گردهمایی مردم 
St. Peter’s Square

از طریق میدان معروف سنت پیتر وارد واتیکان خواهید شد. یکی از جاهای دیدنی رم که سالانه میلیون‌ها گردشگر برای دیدن آن به واتیکان می‌آیند. میدان سنت پیتر با در نظر گرفتن یک اصل طراحی شده بود: آن‌ها می‌خواستند جمعیت زیادی برای دیدن پاپ از بالکن کلیسای سنت پیتر در این مکان جمع شوند، پس تا می‌توانستند این میدان را وسیع و بزرگ ساختند. 

دو ستون اطراف میدان را احاطه کرده‌اند که از نزدیک به 280 ستون و 145 مجسمه مقدس تشکیل شده‌است. در مرکز میدان سنت پیتر نیز یک ابلیسک مصری قرار دارد که 2 فواره بزرگ آن را احاطه کردند. در کل، میدان سنت پیر از جاذبه‌های تاریخی است که به هر گوشه از آن که نگاه کنید، شگفتی معماری و هنر اصیل مردمان ایتالیا را خواهید دید. 

  1. کلیسای سنت پیتر؛ شکوه و عظمت در معماری و هنر

برای بازدید از کلیسای سنت پیتر یا باید صبور باشید یا باهوش‌تر از دیگران و بلیط‌های skip the lines را خریداری کنید. با این حال، وقتی وارد این کلیسای باعظمت و زیبا شوید، تمامی ساعت‌های ماندن در صف انتظار را فراموش خواهید کرد. دکوراسیونی غنی از سبک خارق‌العاده باروک (نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی و…) همراه با بناهای تاریخی و محراب‌های خیره‌کننده شما را حیرت‌زده خواهند کرد. در اینجا همچنین می‌توانید موارد زیر را ببینید:

  • بسیاری از بناهای تدفین پاپ‌ها
  • مجسمه معروف سنت پیتر
  • گنبد غول پیکر طراحی شده توسط میکل آنژ

فراموش نکنید که در سمت راست باسیلیکا می توانید به گنبد کلیسا بروید. ابتدا باید سوار آسانسور شوید و پس از آن 323 پله اضافی را بالا بروید تا منظره باشکوه شهر رم را زیر پاهایتان ببینید. 

  1. موزه‌های واتیکان و کلیسای سیستین؛ از دیدن جزئیات حیرت‌زده می‌شوید! 
Sistine Chapel

از دیگر جاهای دیدنی رم در هنگام بازدید از واتیکان، موزه‌های شاهکار آن است. بیش از 13 موزه در کنار هم در یک مجموعه معماری عظیم به طول نزدیک به 7 کیلومتر وجود دارد.

ملیله‌ها، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها همه خارق‌العاده هستند. این موزه‌ها مجموعه‌ای چشمگیر از آثار هنری هنرمندان معتبری مانند میکل آنژ، کاراواجو یا رافائل را در خود جای داده‌اند. در زیر قسمت‌های جالب و دیدنی این موزه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • پیناکوتکای واتیکان: جایی که نقاشی‌های ایتالیایی به ترتیب زمانی به نمایش گذاشته می‌شوند.
  • اتاق‌های رافائل: مکان‌هایی که با نقاشی‌های دیواری مجلل، تاریخ پاپ را به نمایش می‌گذارد.
  • گالری نقشه‌های جغرافیایی: این گالری و سقف آن با نقاشی‌های قرن شانزدهم تزئین شده‌اند و بسیار دیدنی هستند.
  • پلکان برامانته: یک پلکان مارپیچ دوتایی فتوژنیک خاص که در خروجی موزه‌های واتیکان قرار دارد.

مهم: موزه‌های واتیکان یکشنبه‌ها تعطیل هستند.

  1. پل و قلعه سنت آنجلو؛ واتیکان را از منظره‌ای دیگر ببینید! 

بیایید تا به یکی دیگر از جاهای دیدنی رم بزنیم. کافی است در امتداد رودخانه تیبر تا پل سنت آنجلو قدم بزنید تا قلعه‌ای به همین نام را در ساحل مقابل خواهید دید. همچنین می‌توانید تنها با 5 دقیقه پیاده‌روی از میدان سنت پیتر به قلعه برسید. در هر صورت بهترین راه برای لذت بردن از این جاذبه پیاده‌روی است. 

این پل با 10 مجسمه، همگی توسط برنینی با نمادی از فرشتگان تزئین و طراحی شده‌اند. وقتی روی پل می‌ایستید، منظره‌ای باشکوه از شهر و رودخانه خواهید داشت.

از سوی دیگر، قلعه سنت آنجلو، توسط امپراتور هادریان ساخته شد تا به عنوان مقبره عمل کند. اما بعدها بیشتر نقش نظامی را ایفا کرد: حتی به عنوان پناهگاه پاپ‌ها در هنگام تهاجم عمل می‌کرد! جالب است بدانید که از این قلعه یک دسترسی مستقیم به واتیکان وجود دارد. 

می‌توانید از قلعه دیدن کنید، مقبره‌ها و آپارتمان‌های پاپ‌های باستانی را ببینید. از همه مهمتر یک پیاده‌روی جذاب و منظره عالی را تجربه خواهید کرد.

  1. نظرتان درباره خرید در رم چیست !؟
Via del corso

مراکز خرید هم کم از جاهای دیدنی رم ندارند؛ بله قبول داریم که قابل مقایسه نیستند، اما برای برخی از افراد هیجانی برابر با گشت‌وگذار در مکان‌های تاریخی این شهر دارد. پس اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، خرید کردن را هم در سفرتان امتحان کنید. 

به عنوان مثال می‌توانید برای یک خرید کوچک در یکی از 2 خیابان اصلی تجاری پایتخت ایتالیا بروید:

  • به خرید در Via del corso بروید

به Via del Corso بروید تا از برندهای بزرگی مانند زارا یا اچ اند ام، با قیمت‌های مناسب خرید کنید.

  • به خرید در Via condotti بروید

اگر بودجه بیشتری دارید یا فقط می‌خواهید ویترین مغازه‌ها را از نزدیک ببینید، راه خود را در Via Condotti ادامه دهید. این خیابان معتبرترین خیابان رم با برندهایی مانند گوچی، آرمانی یا پرادا است. کمی شبیه شانزه لیزه در پاریس!

  1. میدان دی اسپاگنا (Piazza di Spagna)؛ از جذاب‌ترین میدان‌های رم

از مرکز خرید Via Condotti که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، می‌توانید به میدان دی اسپاگنا یکی از جاهای دیدنی رم بروید. جایی که به لطف چشم‌انداز زیبایی که ارائه می‌دهد، یکی از محبوب‌ترین میدان‌های شهر بین توریست‌ها و حتی محلی‌ها است. 

چیزی که میدان دی اسپاگنا تا این حد دوست‌داشتنی کرده، پله‌های تاریخی آن است که در انتها شما را به کلیسای Trinità dei Monti می‌رساند. این راه‌پله‌های گلدار مکانی برای عکاسی، نشستن گردشگران و هم کلام شدن با مردم رم هستند. اضافه کنیم که در میدان، می‌توانید فواره بارکاچیا را نیز ببینید؛ آبنمایی باشکوه  که به جذابیت این مکان افزوده است. 

  1. از کلیساهای رم دیدن کنید

بیایید تا جاهای دیدنی رم را با چند کلیسای جذاب و دیدنی ادامه دهیم. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، در بالای پلکان میدان دی اسپاگنا، کلیسای Trinità dei Monti وجود دارد که منظره‌ای خیره کننده از شهر را پیش روی شما قرار می‌دهد. این هم به دلیل موقعیت مکانی ویژه‌اش است که آن را به یکی از معروف‌ترین کلیساهای رم تبدیل کرده. اما مسلما تنها کلیسای باشکوه رم نیست!

Basilica di San Paolo Fuori le Mura

در اینجا لیستی از معروف‌ترین کلیساهای رم آورده شده که برخی از آنها شاهکارهای واقعی معماری هستند:

  • کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان که در بالا به صورت مفصل درباره آن توضیح دادیم.
  • کلیسای سن جیووانی در لاترانو، دومین کلیسای بزرگ بعد از کلیسای سن پیترو، همچنین کلیسای جامع رم است.
  • Basilica di San Paolo Fuori le Mura، که مکان مقبره سنت پل را مشخص می‌کند.
  • کلیسای سانتا ماریا ماگیوره، بزرگ‌ترین زیارتگاه شهر که برای مریم مقدس ساخته شده‌است.
  • کلیسای چیزا دل گسو (Chiesa del Gesù)
  • کلیسای سانتا ماریا در تراستوره (Basilica di Santa Maria in Trastevere)
  • کلیسای سن پیترو در وینکولی (Basilica di San Pietro in Vincoli)
  • کلیسای سن کلمنته آل لاترانو (Basilica di San Clemente al Laterano)
  • کلیسای Chiesa di Santa Maria della Concezione
  • کلیسای Chiesa di Sant’Ignazio di Loyola
  1. باغ های ویلای بورگزه؛ معروف‌ترین باغ‌های شهر رم

در شمال میدان دی اسپاگنا، بزرگ‌ترین و مطمئنا زیباترین پارک عمومی شهر و از جاهای دیدنی رم وجود دارد. باغ‌های ویلای بورگزه پس از خیابان‌های شلوغ و جاذبه‌های توریستی، کمی آرامش را به شما هدیه می‌دهند. شما می‌توانید در کوچه‌های سایه‌دار زیبای این منطقه و در لبه دریاچه‌ای که توسط معابد، مجسمه‌ها و فواره‌های بسیاری احاطه شده قدم بزنید و کمی استراحت کنید. این پارک همچنین دارای یک باغ گیاه‌شناسی فوق‌العاده زیبا است. 

  1. در گالری بورگزه هنر ایتالیایی را تحسین خواهید کرد
Borghese Gallery

در باغ های ویلای بورگزه، یکی از پربازدیدترین موزه‌های رم را نیز خواهید دید، یعنی گالری بورگزه. در طول بازدید خود از این گالری، می‌توانید نقاشی‌ها و مجسمه‌های متعددی را در بیست یا چند اتاق مجلل ویلای بورگزه تحسین کنید. بد نیست بدانید که این گالری متعلق به خانواده‌ای ثروتمند بوده که در دوره خود تاثیر زیادی در فرهنگ و هنر آن داشتند. 

  1. موزه‌گردی در رم پر از حس فراموش‌نشدنی است! 

موزه‌ها نیز از جاهای دیدنی رم هستند و در ادامه چندین مورد را به شما معرفی می‌کنیم. اما تا بحث باغ ویلای بورگزه گرم است، ابتدا به 2 موزه جذاب آن بپردازیم: 

  • موزه ملی اتروسک و مجموعه اشیاء و جواهرات پیش از روم
  • گالری ملی هنر مدرن و معاصر با نقاشی‌های ون گوگ و سزان

علاوه بر موزه‌های واقع در پارک و موزه‌های واتیکان، البته موزه‌های بسیار دیگری نیز در رم وجود دارند که برخی از زیباترین‌های آن‌ها عبارت‌اند از: 

  • موزه‌های کاپیتولین، واقع در پیاتزا دل کامپیدوگلیو.
  • Palazzo Barberini، که به خاطر نگهداری از آثار نقاشان مشهور ایتالیایی معروف است. 
  • Palazzo della Cancelleria  که نمایشگاه آن به لئوناردو داوینچی اختصاص دارد.
  • گالری Doria-Pamphilj نقاشی‌های کاراواجو را در خود جای داده‌است.
  • گالری کولونا که به دوره باروک می‌پردازد. 
  • موزه پالاتینو، با همه چیزهایی که باستان شناسان در تپه پالاتین کشف کردند، قطعا ارزش دیدن را خواهد داشت.
  • Galleria Nazionale d’Arte Antica یا گالری ملی هنر باستان، با مجموعه‌ای از نقاشی‌های ایتالیایی و اروپایی. اگر به آثار رافائل یا کاراواجو علاقه دارید، این موزه مختص شماست. 
  1. پیازا دل پوپولو (Piazza del Popolo)؛ میدانی مشهور در رم
Piazza del Popolo

یکی از مشهورترین و بهترین جاهای دیدنی رم، پیازا دل پوپولو یا میدان مردم در نزدیکی باغ ویلا بورگزه قرار دارد. 

پوپولو یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های رم است که با فواره‌ها، 3 کلیسا و ابلیسک (بنای یادبود به شکل ستون مربعی)، یکی از نقاط دیدنی مهم شهر است. از سمت میدان، از پله‌ها به بالای تپه بروید، منظره زیبایی تا واتیکان تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما خواهد بود. 

  1. محله تراستوره (Trastevere district)؛ محله قدیمی اما دیدنی

محله قدیمی تراستوره یا تراستِوِر از دیگر جاهای دیدنی رم است. این منطقه در سمت راست تیبر، در همان سمت شهر واتیکان قرار دارد. قدم زدن در کوچه‌های باریک و سنگ فرش، تماشای گلدان‌های رنگی روی تراس‌ها، کافه‌های کوچک و می و صندلی‌های بیرون مغازه‌ها شما را به کشف ایتالیای اصیل و قدیمی می‌برد. دقیقا در دل مردم! 

  1. ناهار را در تراتوریا بخورید!
Trattoria

مگر می‌شود از جاهای دیدنی رم گفت و به مهمترین ویژگی این شهر یعنی غذای اصیل ایتالیایی اشاره نکرد. قطعا رستوران‌ها دنج و تنورهای پیتزای این شهر یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی آن به حساب می‌آیند. اگر به محله تراستوره، همانطور که در قسمت قبل گفتیم، سر زدید؛ خودتان را به یک پاستا یا پیتزای خوش عطر و طعم ایتالیایی دعوت کنید. چون در این منطقه رستوران‌های دنج با تراس‌های سرسبز و پر از گل وجود دارد و توریست‌های کمی هم سر از اینجا در می‌آورند، پس از خوردن غذای خود در فضایی آرام و دنج لذت خواهید برد. 

چند مکان جذاب دیگر برای غذاخوردن را نیز به شما معرفی می‌کنیم که شامل: 

Roma Sparita: تراس بزرگ، غذاهای سنتی رومی از خصوصیات این رستوران است. اما تخصص آن را اصلا از دست ندهید: اسپاگتی “cacio e pepe” با پنیر پکورینو و فلفل که در پنیر زیاد سرو می‌شود. شاید کمی گران باشد، ولی ارزش امتحان کردن را دارد. 

Antico Arco: غذاهای عالی (مخصوصاً ریزوتو) و لیست نوشیدنی‌های متنوع از چیزهایی است که در این رستوران در انتظار شما خواهد بود. از رستوران‌هایی که دوباره به آن برمی‌گردید تا منو رستوران را تمام کنید. 

Tonnarello: غذاهای معمولی و عالی در محیطی بسیار دلپذیر. اینجا می‌توانید انواع پاستا و پیتزا را با قیمت‌های مقرون به صرفه نوش جان کنید. 

Birra e sale: این رستوران و رستوران‌های بعدی در قلب مرکز تاریخی رم واقع شده‌اند تا شما را با انتخاب‌های فراوان تراتوریا، رستوران‌ها و ساندویچ‌فروشی‌ها همراهی کنند. Birra e sale اما در کنار میدان ناوونا واقع شده و با تازهترین مواد اولیه ساندویچ‌های خوشمزه‌ای را سرو می‌کند. 

Pizzeria Loffredo: پیتزاهای فوق‌العاده و ماکارونی لذیذ، ظروف زیبا و فضای دوستانه و کارکنان بسیار خوش برخورد. کلا همه چیز در این رستوران عالی است. 

Il Tamburello di Pulcinella: از آن رستوران‌های خانگی با غذاهای مامان‌پز. پیتزا، پاستا، دسر، تماماً خانگی با قیمتی مناسب.

 برای آشنایی بیشتر با بهترین رستوران‌های شهر رم، کلیک کنید.

  1. در بازار زیبای کامپو دی فیوری (Campo di Fiori) قدم بزنید!

غذاهای ایتالیایی بخوریم اما بازارهای باحال آن‌ها قدم نزنیم. اگر می‌خواهید دقیقا حس و حال زندگی در شهر رم به شما دست بدهد، در سفر خود به یکی از بازارهای روز این شهر دوست‌داشتنی بروید. برای لذت بردن از بوی محصولات تازه و تحسین رنگ‌های سبزیجات و میوه‌ها، به شما توصیه می‌کنیم کمی در کامپو دی فیوری قدم بزنید.

هر روز صبح (به جز یکشنبه) بازار میوه، سبزیجات، گوشت و ماهی برپا است. اگرچه این بازار کوچک به دلیل واقع شدن در مرکز تاریخی رم مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است، اما توانسته است تمام اصالت خود را حفظ کند. اگر می‌خواهید محصولات باکیفیت را از ایتالیا به خانه بیاورید، این مکان عالی است و بسیار ارزان‌تر از مناطق توریستی رم است!

  1. منطقه سن لورنزو (San Lorenzo district)؛ از محله‌های خلوت و دوست‌داشتنی رم 
San Lorenzo district

مانند محله قدیمی تراستوره، منطقه سن لورنزو نیز کمتر برای گردشگران شناخته شده‌است و می‌توانید کلی در آنجا گشت‌وگذار کنید و از سفر به رم لذت ببرید. 

این منطقه که در اصل یک منطقه طبقه کارگر بود، امروزه به منطقه دانشجویی تبدیل شده و دانشگاه‌های رومی در آن وجود دارد. علاوه بر جمعیت جوان و پرشور دانشجویی در این محله، مکان مورد علاقه هنرمندان خیابانی نیز هست که شما را به دیدن اجراهای شگفت‌انگیز می‌کشاند. 

برای آشنایی بیشتر با این منطقه مطلب تفریحات شبانه رم؛ از دخمه های ترسناک تا محله سان لورنزو! را از دست ندهید.

  1. تپه آونتین (Aventine Hill)؛ محله‌ای متفاوت در رم! 

محله‌ای آرام، باغ‌های زیبا و منظره‌ای بی‌نظیر از شهر، این چیزی است که تپه آونتین به عنوان یکی از جاهای دیدنی رم به شما ارائه می‌کند. شما همچنین می‌توانید به دیدن: 

  • بازیلیکا دی سانتا سابینا آل آونتینو
  • سوراخ کلید معروف Aventine، واقع در Piazza dei Cavalieri di Malta بروید. آنجا افرادی را خواهید دید که در صف ایستاده‌اند تا از سوراخ کلید نگاه کنند (بله واقعا عجیب است اما واقعی!)
  1. از دخمه‌های رم دیدن کنید
The catacombs of Rome

ما لیست جاهای دیدنی رم را با یک کاری غیرمعمول و هیجان‌انگیز به پایان می‌رسانیم و آن بازدید از دخمه‌های این شهر است. دل و جراتش را دارید!؟

خوب Catacombs of Callixtus از بهترین‌ مکان‌ها برای بازدید خواهد بود. زمانی که به عنوان گورستان یهودیان و مسیحیان مورد استفاده قرار می‌گرفت و الان بزرگ‌ترین قبرستان در شهر است و تقریباً 15 هکتار وسعت دارد. بر روی دیوارها می‌توانید نمایش‌هایی از زندگی مسیحی مانند غسل تعمید و صحنه‌هایی از عهد عتیق و جدید را مشاهده کنید.

دخمه‌های دیگر مانند سن سباستین، دومینیلا یا کاتاکومب پریسیلا نیز قابل بازدید هستند.

6 تا از بهترین کارهایی که می‌توانید با خانواده انجام دهید 

اگر بلیط هواپیما رم را به همراه خانواده رزرو کردید و قصد دارید این شهر را همراه عزیزانتان زیر پا بگذارید و تعطیلاتی فراموش نشدنی داشته باشید؛ ما فهرستی از بهترین کارهایی که می‌توانید با فرزندانتان انجام دهید را برایتان آماده کرده‌ایم:

حتما به دیدن کولوسئوم بروید

 این بنای تاریخی ممکن است چیزی نباشد که آنها را بیشتر مجذوب خود کند، اما داستان های مربوط به گلادیاتورها و جانوران وحشی مطمئناً توجه آنها را جلب خواهد کرد.

به فواره تروی بروید

این فواره دیدنی و داستان‌های پشت آن از جذابیت‌ها و جاهای دیدنی رم است. حتما از آن دیدن کنید و چند سکه شانس درون حوض آن بیندازید تا شانس خود را امتحان کنید. 

پیک نیک خانوادگی در پارک ویلا بورگزه

Villa Borghese Park

برای یک پیک نیک خانوادگی به پارک ویلا بورگزه بروید تا از فضای سبز لذت ببرید. زمین زیبای بازی برای کودکان، دوچرخه برای کرایه، قایق‌های پاروزنی، مسیرهای پیاده‌روی و باغ وحش از جذابیت‌های این پارک هستند. 

بچه‌های خود را به مدرسه گلادیاتور ببرید!

اگر دوست دارید بیشتر با تاریخ و شگفتی‌های گذشته رم آشنا شوید. بچه های خود را به مدرسه گلادیاتور ببرید، هر چند که برای خودتان هم جالب خواهد بود. 

از یک بستنی ایتالیایی لذت ببرید

بچه‌ها عاشق بستنی هستند و خبر خوب اینکه شهر رم شما را به دنیایی متنوع از طعم‌ها می‌برد. هر چه را که دوست داشته باشید از شکلات و کارامل گرفته تا میوه و طعم‌های عجیب! باور کنید که اگر بستنی این شهر را امتحان نکنید، هیچ وقت خودتان را نمی‌بخشید. 

اگر عاشق غذا خوردن هستید هم بهترین غذاهای رم؛ 16 غذایی که باید امتحان کنید! بهترین راهنما برای شما است.

روزهای بارانی رم کجا برویم؟

Rainy days in Rome

اگر در طول اقامت شما در رم باران شروع به باریدن کرد و واقعاً نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید، جای نگرانی نیست. ما لیستی از پیشنهادهای جذاب را به شما ارائه می‌کنیم تا از لحظه لحظه سفرتان استفاده کنید. 

  • از موزه‌های رم دیدن کنید: با توجه به تعداد موزه‌های موجود در شهر، مطمئناً می‌توانند شما را برای چند روز مشغول کنند، به خصوص اگر به موزه‌های واتیکان و کلیسای سیستین بروید.
  • رفتن به پانتئون: این معبد زیبا به حدی جزئیات شگفت‌انگیز دارد که می‌تواند برای ساعت‌ها وقت شما را پر کند. از کاشی‌های برنزی گرفته تا محراب‌ها و نقاشی‌ها همگی شما را حیرت زده خواهند کرد. 
  • به بازار محلی در  Eatalyبروید. یک بازار سرپوشیده که کاملاً به غذای ایتالیایی اختصاص دارد. قدم زدن و خرید کردن یا حتی غذاخوردن در این بازار آن هم در روزهای بارانی حس و حال خیلی خوبی دارد. 
  • به سراغ دخمه‌ها بروید. شاید در روز بارانی کمی ترسناک به نظر برسد، اما هیجان خاص خود را دارد. 
  • در یک کلاس آشپزی ایتالیایی شرکت کنید تا طرز تهیه پاستا و پیتزای اصیل ایتالیایی را یاد بگیرید.

کارهایی که باید در رم در شب انجام دهید

سفر به رم یعنی از ثانیه به ثانیه تعطیلاتتان در آن استفاده کنید. به غیر از هزینه سفر، این احتمال وجود دارد که دیگر نتوانید این شهر را از نزدیک ببینید. پس خودتان را برای گشت و گذار شبانه‌روزی آماده کنید. تا به اینجا کارها و جاهای دیدنی رم را به شما گفتیم، حلا قصد داریم تا شما را یا کارهایی که شب‌ها در این شهر دوست‌داشتنی می‌توانید انجام دهید، آشنا کنیم. 

  • از کولوسئوم در شب به سبک VIP دیدن کنید. آره! پس از بسته شدن برای عموم، می‌توانید از کولوسئوم + زیرزمین آن با یک راهنما دیدن کنید. محیطی کاملاً متفاوت است و مطمئنا منحصر به فردترین راه برای کشف این شگفتی تمدن روم باستان خواهد بود. 
  • کشف دخمه‌های رم در شب: راه بهتر برای کشف دخمه‌ها در شب است. قبلا هم گفتیم که دیدن دخمه‌ها تجربه عجیب و جالبی خواهد بود، چه روز چه شب، تصمیم با شماست!
  • شبانه در Segway از رم دیدن کنید. این تور 3 ساعته با راهنما در سگوی بسیار سرگرم کننده است! این مدل تورها شما را با افراد دیگر هم آشنا می‌کند و احتمال پیداکردن دوست‌های خارجی هم وجود دارد. 
  • به محله تراستوره بروید، مطمئناً بهترین مکان برای لذت بردن از زندگی شبانه رم است.
  • به سادگی در اطراف قدم بزنید و میدان‌های نورانی و بناهای تاریخی را کشف کنید: رم در شب بسیار زیبا است.

چند روز در رم می‌مانید؛ از کجا دیدن کنید !؟

به رم سفر می‌کنید؟ چند روز قرار است این شهر رویایی را بگردید؟ اصلا می‌دانید چند روز برای ماندن در این شهر کافی است؟

خوب برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که این کاملا به سبک زندگی و سفر شما بستگی دارد. اگر از آن دست آدم‌های سریع هستید، 2-3 روز زمان ایده آلی خواهد بود. اما اگر نیستید، 5-6 روز را در برنامه‌ریزی خودتان قرار دهید. به منظور کمک به شما، ما برنامه‌های سفر به رم را در 1، 2، 3، 4، 5 روز برای شما آماده کرده‌ایم که در ادامه به شما توضیح می‌دهیم:

1 روز در رم

Rome

برای کسانی که فقط یک روز فرصت دارند از رم بازدید کنند، به شما توصیه می‌کنیم که روی منطقه رم باستان تمرکز کنید. در اینجا یک برنامه سفر کوتاه است که می‌تواند در یک روز انجام شود:

  • با کولوسئوم شروع کنید.
  • سپس به دو مکان گردشگری دیگر در روم باستان بروید (در نزدیکی کولوسئوم): فروم رومی و تپه پالاتین برای تماشای منظره‌ای عالی از شهر.
  • پس از آن زمان رفتن به میدان کامپیدوگلیو برای بازدید از موزه‌های کاپیتولین فرا رسیده است.
  • روز بازدید خود را در میدان ونزیا، با بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم به پایان برسانید.

2 روز در رم

اگر یک گردش دو روزه در رم دارید، علاوه بر روز اولی که در بالا ارائه شد، باید برای دومین روز خود در شهر ابدی در سمت واتیکان قدم بزنید:

  • با بازدید از واتیکان، موزه‌های آن و کلیسای سیستین شروع کنید.
  • سپس به کلیسای سنت پیتر بروید.
  • از قلعه Sant’Angelo دیدن کنید و بر روی پل Sant’Angelo عکس یادگاری بگیرید.

 3روز در رم

با 3 روز اقامت در رم، علاوه بر 2 روز فوق، اکنون باید از مرکز تاریخی و جاهای دیدنی رم نیز دیدن کنید.

Piazza di Spagna
  • از میدان ناوونا شروع کنید.
  • سپس به معبد پانتئون بروید.
  • به طرف فواره تروی حرکت کنید.
  • از Via Condotti خرید کنید.
  • به Piazza di Spagna بروید.
  • برای استراحت در پایان روز، باید در باغ‌های ویلا بورگزه قدم بزنید.
  • اگر وقت (و علاقه!) دارید می‌توانید از یکی از موزه‌های واقع در باغ‌ها هم دیدن کنید.
  1. 4 روز در رم

4 روز در رم برای کشف تمام نقاط دیدنی شهر عالی است: 

  • با بازدید از بازار کامپو دی فیوری شروع کنید.
  • زمانی را برای قدم زدن در محله تراستوره اختصاص دهید.
  • در تپه Aventine استراحت کنید، از باغ ها و منظره رم لذت ببرید.
  • از دخمه‌های رم دیدن کنید.
  1. 5 روز در رم
Vesuvius

شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که 5 روز را در رم بگذرانید، 4 روز بالا را طی کنید و برای روز چنجم به شما پیشنهاد می‌کنیم، یک سفر یک روزه از رم داشته باشید.

  • بازدید از پمپئی و وزوویوس با راهنما
  • اتوبوس شاتل به پمپئی و برگشت
  • ویلا d’Este و ویلای هادریان
  • بازدید از پمپئی و ساحل آمالفی (پوزیتانو یا آمالفی)
  • سفر یک روزه به فلورانس و پیزا
  • سفر یک روزه به ونیز

سفر به رم، شهر رویایی را دوست داشتید!

اگر تا این حد خوش شانس هستید و بخت با شما یار بوده که بلیط هواپیما رم را در دست بگیرید، پس از هر لحظه‌ی تعطیلات خود استفاده کنید. ما در این راهنما جاهای دیدنی رم را به صورت مفصل برای شما بیان کردیم تا یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید و از سفرتان لذت ببرید.

نظرات کاربران