Arco di Costantino
1 آبان 1402
رم

جاهای تاریخی رم؛ رم و رازهایی که تنها ماه می‌داند!

حتماً می‌دانید که سفر به روم بدون گشت و گذار در مناطق تاریخی به هیچ عنوان کامل نمی‌شود. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه باید از یک نقطه شروع کرد و مناطق تاریخی را به خوبی گشت؟ رم با تاریخ باشکوهی که بیش از ۲۸۰۰ سال را شامل می‌شود  به شهر ابدی لقب گرفته است. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که در آن جاهای تاریخی دیدنی فراوانی وجود داشته باشد. به همین خاطر ما در این مقاله لیستی از جاهای تاریخی رم را برای شما آماده کرده‌ایم تا اگر روزی قصد سفر به این شهر تاریخی و جذاب را داشته باشید بدانید که از کجا باید شروع کنید.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک!

فروم رومی 

Forum Romanum

یکی از بهترین جاهای تاریخی رم برای شروع گشت و گذار، فروم رومی (Forum Romanum) است. اگر چه این فروم بیشتر از ویرانه‌های خاطره‌انگیز تشکیل شده است که به طور تصادفی در اطراف زمین پراکنده شده‌اند، اما فروم تقریباً هزاره قدرت روم را در دوران شکوه روم باستان نشان می‌دهد. فروم روم در ابتدا فقط یک گورستان باتلاقی بود تا اینکه در قرن هفتم قبل از میلاد توسعه یافت و با گذشت زمان رشد کرد و به مرکز اجتماعی، سیاسی و تجاری امپراتوری روم تبدیل شد. برخی از رویدادهایی که در آنجا اتفاق افتاد شامل جشن‌های پیروزی، مسابقات گلادیاتوری، انتخابات، سخنرانی‌های عمومی، مراسم مذهبی، معاملات تجاری و… بود. خرابه‌های برخی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی فروم رومی، مانند معبد زحل، طاق سپتیمیوس سوروس، و کلیسای ماکسنتیوس، هنوز به راحتی قابل شناسایی هستند، در حالی که سایر ساختمان‌ها به قطعات غیر قابل شناخت تبدیل شده‌اند. فروم رومی شاید بهترین مکان برای تجربه رم باستان باشد، زیرا یکی از معدود مکان‌هایی در کلان شهر مدرنی است که از هر طرف با قدمت باستانی احاطه شده‌اید. 

اطلاعات کاربردی برای بازدید از فروم رومی

  • ساعات کاری فروم رومی در طول سال متفاوت است. با این حال، همه روزه از ساعت 09:00 تا حدود یک ساعت قبل از غروب آفتاب باز است (آخرین پذیرش: 1 ساعت قبل از بسته شدن).
  • رزرو قبلی برای فروم رومی الزامی است و هیچ بلیطی در محل فروخته نمی‌شود. بلیط‌ها را می‌توان به صورت آنلاین از طریق وب سایت CoopCulture، آژانس رسمی بلیط برای فروم رومی، خریداری کرد. 
  • یک بلیط برای فروم رومی همچنین شامل ورود به کولوسئوم و تپه پالاتین است. قیمت بلیط 18 یورو است اما تحت هیچ شرایطی قابل استرداد نیست. 
  • اگر مایل به خرید بلیط‌های قابل استرداد در صورت تغییر برنامه‌هایتان هستید، می‌توانید از طریق GetYourGuide یا Tiqets رزرو کنید.

تپه پالاتین 

Palatino

تپه پالاتین (Palatino) یکی از هفت تپه رم است و در نزدیکی کولوسئوم و فروم رومی قرار دارد. این یکی از مهم‌ترین جاهای تاریخی رم است و به عنوان زادگاه اسطوره‌های شهر ابدی یا رم در نظر گرفته می‌شود. طبق افسانه، دوقلوهای رومولوس و رموس توسط یک گرگ در غار بزرگ شده اند. پس از یک اختلاف شدید بین این دو، رومولوس قبل از تأسیس رم در اینجا در سال 753 قبل از میلاد، رموس را در تپه پالاتین کشت. حقیقت این موضوع هر چه باشد، بقایای باستان‌ شناسی وجود جمعیت گله‌داری در تپه پالاتین را از حدود 1000 سال قبل از میلاد تایید می‌کند. با گذشت زمان و افزایش قدرت و ثروت رم، پالاتین به یک منطقه مسکونی شیک تبدیل شد و مکانی برای ثروتمندان و مشهوران روم باستان بود. حاکمان و اشراف رومی قصرهای تاریخی و ویلاهای وسیع خود را در اینجا ساختند. امروزه، تپه پالاتین یک باغ باستان شناسی وسیع و بدون جمعیت است که آن را به دلپذیرترین و آرامش بخش‌ترین مکان‌های باستانی رم تبدیل کرده است.

برخی از بهترین مکان‌های دیدنی در تپه پالاتین عبارتند از Domus Flavia، Domus Augustana، استادیوم Domitian و باغ‌های Farnese، یکی از اولین باغ‌های گیاه‌شناسی در اروپا که توسط کاردینال الساندرو فارنزه در اواسط قرن شانزدهم ساخته شد. فراموش نکنید که خانه‌های آگوستوس و لیویا را که هر دو با نقاشی‌های دیواری فوق‌العاده تزئین شده‌اند و بسیاری از آنها به خوبی حفظ شده‌اند را ببینید.

اطلاعات کاربردی برای بازدید از تپه پالاتین

  • ساعات کاری Palatine Hill در طول سال متفاوت است. با این حال، همه روزه از ساعت 09:00 تا حدود یک ساعت قبل از غروب آفتاب باز است (آخرین پذیرش: 1 ساعت قبل از بسته شدن).
  • رزرو قبلی برای Palatine Hill الزامی است و هیچ بلیطی در محل فروخته نمی شود. بلیط‌ها را می‌توان به صورت آنلاین از طریق وب سایت CoopCulture، آژانس رسمی بلیط Palatine Hill خریداری کرد. 
  • بلیط به Palatine Hill همچنین شامل ورود به کولوسئوم و فروم رومی است. قیمت بلیط 18 یورو است اما تحت هیچ شرایطی قابل استرداد نیست. 
  • اگر مایل به خرید بلیط های قابل استرداد در صورت تغییر برنامه‌هایتان هستید، می‌توانید از طریق GetYourGuide یا Tiqets رزرو کنید.

طاق کنستانتین 

Arco di Costantino

طاق باشکوه کنستانتین (Arco di Costantino) که بین فروم رومی و کولوسئوم قرار دارد، آخرین بنای تاریخی بزرگ امپراتوری روم است. این بنا در سال 315 پس از میلاد برای بزرگداشت پیروزی امپراتور کنستانتین بر همتای امپراتورش ماکسنتیوس در پل میلوین در سال 312 پس از میلاد ساخته شد. طاق کنستانتین با 21 متر ارتفاع و 26 متر عرض، بزرگترین طاق از سه طاق پیروزی باستانی باقی مانده در رم است. این شهر به دلیل مدال‌ها، نقش برجسته‌ها و مجسمه‌های استادانه‌اش که بسیاری از آنها از سازه‌های مختلف دوره قبل غارت شده‌اند، قابل توجه است. به عنوان مثال، مدال‌های زیبای صحنه شکار از معبدی که به معشوقه مرد امپراتور هادریان، آنتینوس اختصاص داده شده است، آمده است. طاق کنستانتین 24 ساعته باز است و بازدید از آن رایگان است.

شما کدامیک از جاهای تاریخی رم را انتخاب می کنید؟

کولوسئوم 

Colosseum

آیا بنای تاریخی ایتالیایی مشهورتر از این آمفی تئاتر تاریخی در جهان وجود دارد؟ اگر چه کولوسئوم شباهت زیادی با زمان ساخت خود ندارد، اما همچنان بزرگترین میراث معماری رم باستان و تصویر تعیین کننده شهر است. ساخت کولوسئوم به دستور امپراتور وسپاسیان در سال 72 پس از میلاد آغاز شد و در سال 80 پس از میلاد توسط پسرش تیتوس افتتاح شد. این آمفی تئاتر وسیع 190 متر طول و 156 متر عرض داشت، 80 ورودی داشت و می‌توانست بین 50000 تا 80000 تماشاگر را در خود جای دهد. کولوسئوم امروز هم با عظمت و قدرتش بینندگان را شگفت زده می‌کند. 

اطلاعات کاربردی برای بازدید از کولوسئوم

  • ساعات کاری کولوسئوم در طول سال متفاوت است. با این حال، همه روزه از ساعت 09:00 تا حدود یک ساعت قبل از غروب آفتاب باز است (آخرین پذیرش: 1 ساعت قبل از بسته شدن).
  • رزرو قبلی برای کولوسئوم الزامی است و هیچ بلیطی در محل فروخته نمی‌شود. در بازدید از کولوسئوم، می‌توانید به تنهایی در داخل آن پرسه بزنید، در تور راهنمای صوتی شرکت کنید یا به یک تور با راهنما بپیوندید.
  • بلیط‌ها را می‌توان به صورت آنلاین از طریق وب سایت CoopCulture، آژانس رسمی بلیط Colosseum خریداری کرد. قیمت بلیط 18 یورو است اما تحت هیچ شرایطی قابل استرداد نیست.
  • اگر مایل به رزرو بلیط‌های قابل استرداد هستید، می‌توانید از طریق GetYourGuide یا Tiqets رزرو کنید. 
  • به خاطر داشته باشید که دسترسی به کولوسئوم نیاز به بلیط ویژه دارد. ارزش این را دارد که به کف سالن کولوسئوم دسترسی داشته باشید و خاطره ایستادن در آنجا مدت‌ها پس از ترک رم در ذهن شما حک می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود که زودتر رزرو کنید زیرا بلیط ها به سرعت فروخته می‌شوند.
  • دسترسی به معابر زیرزمینی فقط با بلیط ویژه امکان پذیر است. بهترین راه برای تجربه بقایای آن، شرکت در یک تور زیرزمینی کولوسئوم است که در آن یک راهنمای محلی شما را با بهترین اسرار آن آشنا می‌کند. این تور همچنین دسترسی به عرصه کولوسئوم را ارائه می‌دهد.
  • برای اینکه زمینه بیشتری برای بازدید از کولوسئوم داشته باشید، می‌توانید یک تور با راهنما را نیز انتخاب کنید که تجربه غنی‌تری نسبت به مشاهده ساده سازه فراهم می‌کند.

بازار تراژان

Trajan market

بازار تراژان که در کنار تپه کویرینال که برای ساخت فروم استخراج شده بود، نمونه ای عالی از معماری شهری رومی و یکی از برترین جاهای تاریخی رم به حساب می‌آید. بازار تراژان یک مرکز تجاری چند منظوره با بازاری سرپوشیده شامل مغازه‌ها، انبارها، یک بلوک آپارتمانی مسکونی و ادارات دولتی بود که در آن زمان بی نظیر بود. پاساژهای پر ازدحام آن مملو از کالاهایی مانند ابریشم، ادویه جات، ماهی تازه، میوه، گل، روغن و پارچه‌های دوردست امپراتوری روم بود. بازار تراژان به عنوان یکی از معدود سازه‌های مرتفع باستانی حفظ شده، بینش خوبی از زندگی روزمره رومیان از آن دوران به دست می‌دهد. 

اطلاعات عملی برای بازدید از بازار تراژان

  • شما می‌توانید بخش بزرگی از بازار تراژان را از Via dei Fori Imperiali به صورت رایگان مشاهده کنید. با این حال، اگر می‌خواهید وارد بازار تراژان شوید، باید از موزه امپراتوری فورا عبور کنید.
  • این موزه امکان دسترسی به برخی مناطق غیر قابل دسترس از بازار تراژان را فراهم می‌کند. می‌توانید در خیابان‌های باستانی قدم بزنید و همچنین آثار جالبی را از تمام فوراهای امپراتوری ببینید.
  • موزه امپراتوری فورا همه روزه از ساعت 09:30 تا 19:30 باز است (آخرین ورودی ساعت 18:30 است). هزینه ورودی 13 یورو است. 

تئاتر مارسلوس

Teatro di Marcello

تئاتر مارسلوس (Teatro di Marcello) که در ناحیه جنوبی کامپو مارتزیو، بین رودخانه تیبر و تپه کاپیتولین قرار دارد، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تئاتر در روم باستان بود و فضایی برای حدود 20000 تماشاگر داشت. تئاتر مارسلوس میزبان رویدادهای فرهنگی مانند نمایشنامه، مسابقات موسیقی و شعرخوانی بود. هنوز هم قدیمی ترین تئاتر رومی موجود است. شروع ساخت تئاتر مارسلوس به ژولیوس سزار نسبت داده می‌شود، اما سال‌ها پس از ترور او (در 13 قبل از میلاد) توسط آگوستوس تکمیل شد، او آن را به برادرزاده مورد علاقه خود، مارسلوس، که در 23 سال قبل از میلاد در 19 سالگی درگذشت، تقدیم کرد. معماری تئاتر به یک ویژگی استاندارد تئاترهای سراسر امپراتوری تبدیل می‌شود و بر نمای ساختمان‌های نمادینی مانند کولوسئوم تأثیر می‌گذارد. نمای نیم دایره تراورتن آن دارای سه راسته است، دو راسته پایینی با قوس‌هایی با نظمی از نیم ستون های دوریک، با سرستون‌های توسکانی و بدون پایه.

حدس زده شده است که تئاتر مارسلوس در ابتدا به عنوان راهی برای رقابت با تئاتر پومپیوس، رقیب سرسخت سزار ساخته شده است. تئاتر مارسلوس، مانند بسیاری از ساختمان‌های دیگر در روم از دوران باستان، در قرن چهارم غارت شد. این بنا تا قرون وسطی به درستی مرمت نشد و پس از آن به یک قصر مستحکم برای تعدادی از حاکمان مختلف تبدیل شد. تئاتر مارسلوس به روی بازدیدکنندگان بسته است و تنها از بیرون می‌توان آن را تحسین کرد. این بنا ارزش دیدن را دارد، اما با بررسی ویرانه‌ها، می‌توانید انبوهی از عاشقان تئاتر روم باستان را برای لذت بردن از یک شب سرگرمی تصور کنید.

پانتئون

pantheon

هیچ فهرستی از بهترین جاهای تاریخی رم بدون ذکر پانتئون، یک مکان واقعی رم که باید حتماً ببینید، کامل نمی‌شود. پانتئون که برای احترام به همه خدایان بت پرست ساخته شد، در نیمه اول قرن دوم پس از میلاد توسط امپراتور هادریان بازسازی شد. امروزه پانتئون بهترین بنای باستانی حفظ شده در رم است و حدود 2000 سال از طریق محاصره، آتش سوزی و زلزله زنده مانده است. برخلاف بسیاری از بناهای تاریخی رومی دیگر که رو به ویرانی قرار گرفتند، پانتئون در قرن هفتم به عنوان یک کلیسا تقدیس شد و استفاده مداوم و حفاظت از آن را تضمین کرد. نمای بیرونی پانتئون دارای رواق بسیار بزرگی است، 16 ستون عظیم کورنتی سقفی را با یک پایه مثلثی نگه می‌دارند.

با این حال، فضای داخلی وسیع و مطبوع پانتئون است که نفس شما را بند می‌آورد. گنبد آن به راحتی بارزترین ویژگی آن است و ارتفاع گنبد به اندازه قطر آن 43.3 متر است. نکته قابل توجه این است که هیچ طاق یا طاق قابل رویتی برای بالا نگه داشتن گنبد وجود ندارد. پانتئون هیچ پنجره سنتی ندارد و حفره دایره‌ای 8 متری آن (oculus) در مرکز آن هنوز تنها منبع نور طبیعی ساختمان است. 

اطلاعات کاربردی برای بازدید از پانتئون

  • پانتئون همه روزه از ساعت 09:00 تا 19:00 باز است (آخرین ورود ساعت 18:30). ورودی رایگان است (فقط در روزهای هفته) و حداقل 8.50 یورو در آخر هفته هزینه دارد. اگر در روزهای هفته قصد بازدید از پانتئون را دارید، نیازی به رزرو برای پانتئون نیست.
  • برای بازدید از پانتئون در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی، لازم است از قبل رزرو کنید. این بدان معناست که شما باید یک تور با راهنمای پانتئون یا یک بلیط به همراه راهنمای صوتی پانتئون رزرو کنید.

حمام‌های کاراکالا

Terme di Caracalla

حمام های کاراکالا (Terme di Caracalla) یکی از جالب‌ترین و در عین حال کم بازدیدترین جاهای تاریخی رم هستند. این حمام‌ها معروف ترین حمام‌های عمومی باستانی رم هستند. حمام های کاراکالا بین سال های 212 و 216 پس از میلاد در زمان امپراتوران سپتیمیوس سوروس و کاراکالا ساخته شدند. آنها مجلل ترین حمام‌های روم و بزرگترین حمام‌های شهر تا پایان یک قرن بعد از حمام دیوکلتیان بودند. حمام‌های کاراکالا تا اواسط قرن ششم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، زمانی که در طی محاصره رم در سال‌های 537–538 پس از میلاد، آب به رم توسط استروگوت‌ها قطع شد. حمام ها به آرامی در طی چند صد سال بعد به دلیل آسیب های ناشی از جنگ‌ها و زلزله‌ها ویران شدند. در دوران اوج خود، حمام های کاراکالا در 25 هکتار وسعت داشت و می‌توانست میزبان 1600 حمام کننده و با بیش از 8000 بازدید کننده در یک روز در یک زمان باشد. این حمام‌ها در میان شهروندان رومی که برای لذت بردن از استفاده از استخرها، سوناها، حمام ها و سالن‌های ورزشی به اینجا می‌آمدند بسیار محبوب بودند.

علاوه بر این، حمام های کاراکالا همچنین دارای باغ ها، مغازه‌های فروش غذا و نوشیدنی، گالری‌های هنری، اتاق‌های سخنرانی و کتابخانه بود. فضای داخلی همه اینها با سنگ مرمر، تذهیب و معرق تزئین شده بود. حمام های کاراکالا به عنوان الگویی برای سازه‌های بزرگ مختلف مانند کلیسای ماکسنتیوس، اولین ایستگاه پن در شهر نیویورک، ایستگاه اتحادیه شیکاگو، موزه هنر سنت لوئیس، و ساختمان سنای کانادا عمل کردند. امروزه، مجموعه حمام شباهت خیلی زیادی با حمام‌های اولیه خود ندارد و شما باید در هنگام بازدید از تخیل خود استفاده کنید. زیرا تنها چیزی که باقی مانده دیوارهای طبقه همکف و طاق‌های فروریخته است. با این وجود، حمام های کاراکالا یک سایت چشمگیر و جالب برای بازدید در زمانی است که در شهر ابدی هستید.

اطلاعات کاربردی برای بازدید از حمام های کاراکالا

  • حمام‌های کاراکالا از سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 09:00 تا حدود یک ساعت قبل از غروب آفتاب باز هستند (آخرین پذیرش: 1 ساعت قبل از بسته شدن).
  • بلیط ها را می‌توان به صورت آنلاین از طریق وب سایت CoopCulture ، آژانس رسمی بلیط حمام کاراکالا، خریداری کرد. قیمت بلیط 10 یورو است اما تحت هیچ شرایطی قابل استرداد نیست.
  • حمام‌های کاراکالا را می‌توان با عینک واقعیت مجازی زنده کرد. نماهای سه بعدی ویژه اتاق ها، استخرها و سالن‌های ورزشی را با تزئینات مجلل اصلی خود، همراه با تفسیر صوتی بازسازی می‌کنند. هزینه راهنمای ویدیوی مجازی 7 یورو است.

حمام‌های دیوکلتیان

the baths of diocletian in rome

حمام دیوکلتیان بزرگترین و یکی از مجلل‌ترین حمام‌های عمومی در روم باستان بود. آنها در ابتدا توسط امپراتور ماکسیمیان در سال 298 پس از میلاد به افتخار هم امپراتور خود دیوکلتیان که هرگز از رم بازدید نکرد، سفارش داده شد و در سال 306 پس از میلاد تکمیل شد. تمایز قابل توجه بین حمام‌های دیوکلتیان و سایر حمام های معاصر صرفاً یک مسئله بزرگ بود. اعتقاد بر این است که حمام های دیوکلتیان با شکوه خود می‌توانند تا 3000 نفر را در یک زمان در خود جای دهند (حدود دو برابر حمام های کاراکالا). مانند حمام های کاراکالا، حمام های دیوکلتیان دارای کالداریوم (اتاق گرم)، تپیداریوم (اتاق گرم) و فریجیداریوم (اتاق سرد) و همچنین اتاق‌های مختلف دیگری بود که به شنا، سالن‌های ورزشی و باغ ها اختصاص داده شده بود.

حمام های دیوکلتیان بیش از دو قرن در خدمت رومیان باستان بود تا اینکه استروگوت‌ها در تلاش خود برای تسخیر شهر در سال‌های 537-538 پس از میلاد، منبع آب رم را قطع کردند. مشابه بسیاری از مکان‌های باستانی در روم، حمام‌های دیوکلتیان به‌ عنوان معدنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که مواد آن غارت می‌شد و دوباره برای ساخت ‌و سازهای جدید استفاده می‌شد. در قرن شانزدهم، بخش‌هایی از حمام‌ها به کلیسای مریم مقدس فرشتگان و شهدا تبدیل شد. از سال 1889، حمام‌های دیوکلتیان یکی از شعبه های موزه ملی روم، مجموعه ملی هنر روم باستان را در خود جای داده است. امروزه، بازدید کنندگان می‌توانند بقایای مجموعه حرارتی و همچنین مجموعه‌ای زیبا از مجسمه‌ها و آثار هنری باستانی را بررسی کنند. 

اطلاعات کاربردی برای بازدید از حمام دیوکلتیان

  • حمام های دیوکلتیان (از جاهای تاریخی رم) سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 09:00 تا 18:00 باز هستند (آخرین پذیرش در ساعت 17:00). قیمت بلیط 10 یورو است و می‌توان آن را به صورت آنلاین از طریق وب سایت رسمی رزرو کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی جاهای تاریخی رم پرداختیم. رم یکی از برجسته‌ترین و قابل توجه‌ترین غلظت‌های بقایای باستانی در جهان است و آن را به معدن طلایی برای متخصصان معماری، دوستداران هنر و باستان‌ شناسان تبدیل کرده است. این مکان‌های تاریخی رم نه تنها ارزش بازدید را دارند، بلکه نگاهی اجمالی به گذشته داستانی رم نیز دارند. با این حال، برای درک زیبایی و اهمیت بی‌نظیر بهترین مکان‌های دیدنی روم باستان، لزوماً لازم نیست یک علاقه ‌مند به تاریخ باشید. برخی از این مکان‌های باستانی شهرت جهانی دارند، اما تعداد کمی نیز وجود دارند که اغلب توسط گردشگران نادیده گرفته می‌شوند و بنابراین می‌توانند به عنوان جواهرات پنهان در رم طبقه‌بندی شوند. در نهایت امیدواریم که در سفر بعدی خود به چند مورد از این جاهای تاریخی سر بزنید.

نظرات کاربران