Emperor's seat
5 فروردین 1402
رم

کولوسئوم آرنا، آوردگاه باستانی نبرد گلادیاتورها

کولوسئوم آرنا رومی عظیم‌ترین آمفی تئاتر باستانی جهان است که در سال 2000 به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه جدید، نامگذاری شد.  استادیوم هشتادهزار نفری کولوسئوم، برای گلادیاتورهایی که عمدتاً برده، جنایتکار یا اسیر جنگی بودند، احترام و جایگاه فوق‌العاده‌ای داشت. آن‌ها در مقابل هزاران نفر جمعیت تشنه به خون، برای آزادی و افتخار مبارزه می‌کردند تا سرانجام، روی شن‌های سرخ کولوسئوم، مرگ را در آغوش بگیرند. با گذشت قرن‌ها، هنوز هم گاهی از ستون‌های آرنا خون‌ می‌چکد. در حالی که با پرسه در ویرانه‌های کولوسئوم سرگرم می‌شوید، با خودتان تکرار کنید که برای مردم روم باستان، معنای سرگرمی چقدرمتفاوت بود!

رزرو تور اروپا

در این گزارش سعی شده تا با بررسی جزییات مربوط به کولوسئوم رومی، از تمام جذابیت‌های این مکان باستانی رمزگشایی شود.

 کولوسئوم آرنا ارزش دیدن دارد؟ قبل از تصمیم‌گیری این مقاله را مطالعه کنید.

درباره کولوسئوم آرنا

Colosseum Arena

کولوسئوم یا «آمفی تئاتر فلاویان» به عنوان صحنه‌ای برای مبارزه گلادیاتورها احداث شد. قبل از آن، امپراتور «نرون» در این محل یک دریاچه خصوصی ساخته بود اما  امپراتور «وسپاسیان» جانشین او، دریاچه را غرق کرد و کولوسئوم عظیم را در به عنوان هدیه‌ای به مردم روم برپا ساخت.

صحنه نبرد کولوسئوم آرنا که در آن مسابقات گلادیاتورها یا نبردهای نمایشی انجام می‌گرفت، درواقع یک کف چوبی با لایه‌های شن و ماسه بود. اما چرا ماسه؟ برای این‌که خونی را که گلادیاتورها، حیوانات و جنایتکاران ریخته بودند جذب کند.

Tour europe

حدود دوهزار سال قبل، هشتادهزار تماشاگر در اطراف ورزشگاه کولوسئوم جمع می‌شدند تا شاهد مبارزه تا سر حد مرگ گلادیاتورها باشند. در موارد نادر حتی جانوران وحشی مانند ببرها یا شیرها هم با آن‌ها رقابت می‌کردند. امپراتورها، سناتورها و روشنفکران، برگزار‌کننده اصلی این مراسم بودند.

کولوسئوم آرنا دقیقاً چه بود و برای انجام چه کاری استفاده می‌شد؟

Arena در زبان اتروسکی – زبان مردم باستان اتروریا- به معنی شن و ماسه است. این نام از روی ماسه‌ای که گلادیاتورها روی آن می‌جنگیدند گرفته شده است. کولوسئوم آرنا برگ برنده‌ای برای آزادی گلادیاتورها بود؛ نبردهای خونین اینجا برگزار می‌شد و هر چرخش شمشیر، مشت‌های گره کرده مردم را در هوا می‌چرخاند. اگر آنها به بهترین گلادیاتور روی زمین تبدیل می‌شدند، می‌‌‌توانستند به آزادی امیدوار باشند. از این‌رو تا زمان مرگ با یکدیگر و حتی گاهی با حیوانات وحشی می‌‌جنگیدند. 

زمین نبرد به مدرسه لودی -مدرسه‌ای که بهترین گلادیاتورها را تربیت می‌کرد- متصل بود. امروزه تنها یکی از آنها به نام لودوس مگنوس باقی مانده که در نزدیکی کولوسئوم قرار دارد و می‌توان با یک تور شخصی از آن بازدید کرد.

اعتقاد بر این است که بازی‌های گلادیاتوری به عنوان مراسم تشییع‌جنازه نوبل آغاز شد، سپس توسط افراد ثروتمند و قدرتمند – به قیمت جان‌های گلادیاتورها- برای سرگرمی مردم عادی و جلب حمایت آنها  ادامه یافت.

امپراتور تیتوس در سال 80 میلادی در افتتاحیه رقابت‌ها، شخصاً بودجه صد روز متوالی بازی را تامین کرد. بالاخره این عمل وحشیانه توسط کنستانتین که به تمدن و صلح داخلی معتقد بود، در سال 325 میلادی خاتمه یافت.

زیر کولوسئوم آرنا چه خبر بود؟

Colosseum Arena

برای اولین بار در تاریخ، بیست‌‌و‌ششم ژوئن 2021، زیرزمین‌های کولوسئوم به روی عموم گشاده شد. امروزه رومی‌ها و گردشگران از سرتاسر جهان می‌توانند وارد صحنه بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر تاریخ شوند و گذرگاه‌ها، طاق‌ها، و اتاق‌های گلادیاتورها و حیوانات وحشی را تماشا کنند.

 رومیان برای انتقال حیوانات از قفس به کف آرنا از ماشین‌های پیچیده‌ای -که توسط بردگان و اسیران جنگی حمل می‌شد- استفاده می‌کردند.

 معابر زیرزمینی کولوسئوم با یک کف چوبی به نام هیپوژیوم پوشانده شده بود که اکنون وجود ندارد. بلایای طبیعی -به ویژه مجموعه‌ زمین‌لرزه‌ها از قرن پنجم تا قرن چهاردهم- مقصر تخریب کولوسئوم هستند.

 بهترین راه کشف ویرانه‌های کولوسئوم آرنا ، شرکت در یک تور زیرزمینی به همراه یک راهنمای محلی است تا درباره اسرار مخوف آن با شما صحبت کند.

دیدنی‌های کولوسئوم

به‌جز صحنه نبرد، چیزهای بیشتری هم برای کاوش در کولوسئوم وجود دارد که در بازدید خود باید به آنها توجه کنید:

دیوار بیرونی کولوسئوم

نمای بیرونی کولوسئوم به اندازه فضای داخلی آن مسحورکننده است؛ دیواری به ارتفاع 186 متر و عرض 156 متر که از سنگ آهک تراورتن، مرمر و بتن ساخته شده تا جلوه حیرت‌انگیزی به این آوردگاه باستانی بدهد.

 اگر می‌خواهید از کولوسئوم بدون قسمت شکسته‌اش عکس بگیرید، شمال ساختمان برای این‌کار عالی است.

صندلی امپراتور

Emperor's seat

صندلی امپراتور در مرکز Arena نمای مستقیمی به میدان نبرد داشت و درواقع بهترین صندلی در تمام کولوسئوم به حساب می‌آمد. موقعیت استراتژیک و اشراف کامل این صندلی، سبب می‌شد که بیننده -در طول مسابقه- ‌هیچ جزییاتی را از دست ندهد.

امروزه نه یکی، بلکه دو تا از این‌ صندلی‌ها در دو طرف Arena وجود دارد.

دروازه مرگ

کولوسئوم با 80 ورودی به عنوان بخشی از سیستم کنترل جمعیت طراحی شد تا از شروع سریع و منظم بازی اطمینان حاصل شود. هر ورودی شماره خاص خود را داشت تا تماشاگران بتوانند در اسرع وقت به صندلی تعیین شده خود دسترسی داشته باشند.

از 80 ورودی، 76 ورودی برای عموم مردم در نظر گرفته شده بود و 4 ورودی باقی‌مانده به عنوان ورودی‌های بزرگ شناخته می‌شدند: دروازه شمالی، دروازه جنوبی، دروازه زندگی و دروازه مرگ. 

بازدید از کولوسئوم بدون قدم‌زدن در دروازه مرگ -که در ضلع غربی سازه قرار دارد، کامل نمی‌شود. از طریق اینجا بود که کشته‌ها و مجروحان را منتقل می‌کردند. 

دروازه مرگ را «دروازه لیبیتیناریان» هم می‌نامند، اصطلاح Libitinarius در زبان لاتین  “کُشنده” ترجمه می‌شود.

برنامه ریزی برای بازدید از کولوسئوم آرنا

ساعات کاری کولوسئوم در طول سال متفاوت است، بنابراین هنگام برنامه‌ریزی برای بازدید از آن، به همین نکته توجه داشته باشید!

Emperor's seat

2 تا 28 فوریه: 9 صبح تا 4:30 بعد از ظهر

1 تا 26 مارس: 9 صبح تا 5:30 بعد از ظهر

27 مارس تا31 اوت: 9 صبح تا 7:15 بعد از ظهر

1 تا 30 سپتامبر: 9 صبح تا 7 بعد از ظهر

1 تا 30 اکتبر: 9 صبح تا 6:30 بعد از ظهر

30 اکتبر تا 31 دسامبر: 9 صبح تا 4:30 بعد از ظهر

مسیرهای دسترسی

با اتوبوس:

 نزدیکترین ایستگاه اتوبوس Colosseo/Salvi N است که درست خارج از کولوسئوم توقف می‌کند.

با ماشین:

 مسیر خود را به Celio Vibenna، جاده‌ای که کولوسئوم در کنار آن قرار دارد، GPS کنید یا روی نقشه‌های گوگل عبارت Colosseum Rome را تایپ کنید تا مسیرهای خود را بیابید.

با مترو: 

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو closest است و درست بیرون کولوسئوم توقف می‌کند.

با تراموا: 

با تراموا در Colosseo/Salvi N. پیاده شوید. توقف نیز درست بیرون از کولوسئوم است.

نکاتی برای بازدیدکنندگان از آرنا کولوسئوم

Emperor's seat

*وسایلی که {باید} همراه داشته باشید: کفش‌های راحت، ضد آفتاب و بطری آب از جمله مواردی هستند که باید همراه خود داشته باشید؛ فراموش نکنید باید زیاد راه بروید.

*وسایلی که {نباید} همراه داشته باشید: چمدان‌های بزرگ و اشیاء نوک تیز داخل کولوسئوم مجاز نیستند. همچنین چوب بلند سلفی خود را در اتاق هتل خود بگذارید زیرا در محوطه کولوسئوم مجاز نیست.

*برای فرار از ازدحام جمعیت یا اجتناب از گرمای سوزان بعدازظهر، بعد از ساعت 3 عصر از Arena دیدن کنید.

*کولوسئوم فقط در روشنایی روز دیدنی نیست، بلکه شب‌ها هم زیبا و تحسین‌برانگیز است. پیشنهاد می‌کنیم برای تجربه بهتر، یک تور روزانه و یک تور شبانه را رزرو کنید تا از تجربه تماشای کولوسئوم بیشتر بهره‌مند شوید.

*از ورودی گلادیاتور استفاده کنید، مخصوصاً اگر بچه‌ همراه‌تان دارید.

خواندنی‌های آرنا کولوسئوم

* کف آرنا با ماسه پوشانده شده بود تا اینکه در حفاری‌های قرن نوزدهم، سطح اصلی و سطوح زیر زمین آشکار شد.

* کولوسئوم آرنا یک صحنه مبارزه گلادیاتورها بود.

* حیوانات وحشی که با گلادیاتورها می‌جنگیدند، در زیرزمین‌های کولوسئوم آرنا نگهداری می‌شدند.

* خسارات مداوم زمین لرزه‌ها، کولوسئوم را کاملاً غیرقابل استفاده کرده است.

* با استفاده از بلیت‌های بدون صف کولوسئوم، می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

* در زمان‌های دور، 76 طاق دروازه ورودی وجود داشت. امروزه تنها دروازه (Sperone Valadier) برای ورود عموم به کولوسئوم باز است. 

کلام آخر

ایستاده با غرور در میان تپه‌های باستانی رُم؛ مگر الهام‌بخش‌تر و جذاب‌تر از کولوسئوم هم وجود دارد؟

 این مکان اسرارآمیز از زمان افتتاحش در سال 80 میلادی، نماد باشکوهی از اقتدار رم بوده است؛ محلی برای نبردهای دریایی نمایشی، شکار حیوانات و البته مبارزات خونین گلادیاتورها. 

توصیه می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده به تماشای کولوسئوم باستانی بروید. لابه‌لای تاریخ پُر افتخار روم پرسه بزنید و غُرّش جمعیت تشنه به خون را تصور کنید. شاید هم در میان ویرانه‌های کولوسئوم، بالاخره فهمیدیم که آهِ کدام گلادیاتور بخت برگشته، بلاهای آسمانی و زلزله‌های ویرانگر را بر سر کولوسئوم آرنا نازل کرد!

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک خوبه!

نظرات کاربران