Sistine Chapel
20 اسفند 1401
رم

کلیسای سیستین؛گنجینه هنر رنسانس

فهرست مطالب

  • چرا باید کلیسای سیستین را دید؟
  • تاریخ کلیسای سیستین
  • معماری و طراحی کلیسای سیستین
  • جاذبه‌های مهم
  • بهترین ساعات بازدید از کلیسا
  • راه‌های دسترسی به کلیسای سیستین
  • رستوران‌هایی برای شکموها
  • نکات و توصیه‌ها
  • دیدنی‌های اطراف کلیسای سیستین
  • کلام آخر

کلیسای سیستین، یک کلیسای کوچک در کاخ حواریست که از معتبرترین جاذبه‌های گردشگری شهر واتیکان و حتی جهان به حساب می‌آید. کلیسای پاپ، اهمیت مذهبی فوق‌العاده‌ای دارد و مکانی است که پاپ‌ها در آن تاج‌گذاری می‌کنند.

رزرو تور اروپا

شکوه و عظمت کلیسای سیستین را به سختی می‌توان با کلمات توصیف کرد. نمای بیرونی ساختمان با دیوارهای پر ابهت و قدرتمند، شبیه به یک گاوصندوق محکم قدیمی به نظر می‌رسد که گنجینه‌های گران‌بها را در خود جای داده است. همانطور که در سالن‌های مقدس این کلیسای کوچک قدم می‌گذارید، با نقاشی‌های دیواری نفس‌گیر که غرق در تاریخ هستند و حوادث و شخصیت‌هایی از عهد عتیق را به تصویر می‌کشند، مواجه می‌شوید. این آثار استادانه توسط گروهی از هنرمندان مشهور از جمله لوکا، میکل آنژ، پروجینو و بوتیچلی در اوج قدرتشان به نقش درآمده است و گران‌بهاترین گنجینه‌ی این ثروت، مجموعه نقاشی‌های دیواری دوره رنسانس است که توسط میکل آنژ خلق شده‌اند.

چرا باید کلیسای سیستین را دید؟

کلیسای سیستین

بزرگترین دلیلی که شما را مجاب می‌کند تا از کلیسای سیستین بازدید کنید، نقاشی‌های دیواری روی سقف است که در مجموع به عنوان سقف سیستین شناخته می‌شود و شامل 9 تابلوست که قسمت‌هایی از عهد عتیق را به تصویر می‌کشد.

احتمالاً محبوب‌ترین نقاشی دیواری در کلیسای سیستین، خلقت آدم است؛ این نقاشی، نشان می‌دهد که انگشتان خدا انگشتان آدم را لمس می‌کنند تا او را زنده کند و این تصویر یکی از محبوب‌ترین نقاشی‌ها در جهان شده است.

کلیسای سیستین جایی است که کنگره پاپ سازماندهی می‌شود. کالج کاردینال در کلیسای سیستین گرد هم می‌آیند تا انتخاباتی برگزار کنند و برای پاپ جدید رای‌گیری کنند.

Tour europe

سقف و دیوارهای سیستین از خیره‌کننده‌ترین دیوارنگاره‌های جهان را داراست؛ این کلیسای کوچک همچنین دارای بسیاری از نقاشی‌های دیواری قابل توجه دیگر از جمله آخرین داوری، واقع در بالای محراب در دیوار جنوبی‌ است که صحنه‌هایی از زندگی موسی را به نمایش می‌گذارد و در دیوار شمالی می‌توانید زندگی مسیح را در آثار هنری زیبا مشاهده کنید.

تاریخ کلیسای سیستین

کلیسای سیستین که بر پایه‌های یک کلیسای کوچک قدیمی به نام Cappella Magna ایستاده است، به اصرار پاپ سیکستوس چهارم در سال 1477 ساخته شد و به افتخار او نامگذاری شد. اعتقاد بر این است که کلیسای سیستین دارای ابعادی مشابه معبد سلیمان در اورشلیم است که در سال 70 پس از میلاد ویران شد و 40 متر طول، 13.5 متر عرض و 20.5 متر ارتفاع دارد.

در مرحله ساخت و ساز، پاپ سیکستوس چهارم تیمی از نقاشان مشهور از جمله روسلی و بوتیچلی را برای نقاشی و تزئین کلیسا استخدام کرد. در اولین تلاش برای تزئین عبادتگاه، سقف به رنگ آبی ساده در آمد تا منعکس‌کننده آسمانی پرستاره باشد. پاپ بعدی، ژولیوس دوم، تصمیم گرفت در سال 1503 دکوراسیون کلیسای سیستین را تغییر دهد و میکل آنژ را مأمور این کار کرد. در حالی که میکل آنژ در ابتدا نسبت به مشارکت شک داشت و خود را بیشتر به‌عنوان یک تندیس‌گر می‌شناخت تا نقاش، به سبب پافشاری پاپ ژولیوس به آنجا آمد. او کار روی سقف را شروع کرد و در چهار سال متوالی 158 اثر نمادین و جاودان از خود به جای گذاشت.

میکل آنژ در دهه 60

گفتنی است که کار رور این آثار به‌قدری از نظر فیزیکی سنگین بود که در پایان آن بینایی میکل آنژ برای همیشه دچار آسیب شد. تقریباً 20 سال پس از آن، پاپ آن زمان، کلمنت هفتم، دوباره میکل آنژ را برای کشیدن نقاشی دیواری غول‌پیکر در پشت محراب به خدمت گرفت و بدین ترتیب نماد «آخرین داوری» متولد شد. اگرچه میکل آنژ در این زمان در دهه 60 زندگی خود بود، اما از سال 1536 تا 1541 به کار بر روی نقاشی دیواری ادامه داد.

در سال 1980، کار بازسازی کلیسای کوچک به طور جدی آغاز شد و مرمت‌کنندگان بیش از 14 سال، به زحمت نقاشی‌های دیواری را ترمیم کردند. در طی این آخرین بازسازی، برخی از پرده‌های فروتنی که به کار اصلی میکل آنژ اضافه شده بود نیز حذف شدند.

معماری و طراحی کلیسای سیستین

کلیسای سیستین

ساختمانی آجری و مستطیلی‌شکل که دارای سقف طاق‌دار و شش پنجره قوسی در هر یک از دو دیوار اصلی است. می‌توان نمای بیرونی کلیسا را ساده و بی‌تکلف توصیف کرد؛ اما فضای داخلی عبادتگاه است که یک گنجینه هنری است. دیوارهای داخلی و سقف، آثاری را به نمایش می‌گذارند که توسط برخی از بزرگترین هنرمندان رنسانس فلورانس خلق شده‌اند. دیوارنگارهایی که بین سال‌های 1481 و 1483 کشیده شده‌اند، رویدادهای مهمی از زندگی مسیح را به تصویر می‌کشند و توسط استادانی مانند روسلی، پینتوریچیو، بوتیچلی، پروجینو و گیرلاندایو نقاشی شده‌اند.

در بالای این نقاشی‌های دیواری و بین پنجره‌ها، نقاشی‌های کوچکی وجود دارد که پاپ‌های مختلف را نشان می‌دهد. بقیه دیوارهای جانبی با مجموعه‌ای از صنایع دستی پارچه‌ای پوشیده شده‌اند که وقایع اعمال رسولان و اناجیل را به نمایش می‌گذارند. این ملیله‌ها که برای مراسم بزرگ در نظر گرفته شد‌ه‌اند، توسط رافائل ساخته شده و بین سال های 1515 تا 1519 در بروکسل بافته شده‌اند.

جاذبه اصلی کلیسای سیستین، نقاشی‌های دیواری روی سقف و دیوار غربی پشت محراب است که توسط نابغه هنری، میکل آنژ خلق شده است. سقف سیستین، توسط میکل آنژ از سال 1508 تا 1512 به فرمان پاپ ژولیوس دوم نقاشی شده است. نقاشی‌های دیواری سقف، شخصیت‌ها و حوادثی از عهد عتیق را به نمایش می‌گذارند و به همراه نقاشی دیواری آخرین داوری، در دیوار غربی، از بزرگترین دستاوردهای نقاشی غربی به شمار می‌روند. در سال 1989، یک پروژه 10 ساله بازسازی کلیسای سیستین تکمیل شد و قرن ها بخش و جلا از نقاشی های دیواری برداشته شد.

جاذبه‌های مهم

سقف کلیسا

سقف کلیسای سیستین از 9 تابلو ساخته شده است که آفرینش جهان، اخراج آدم و حوا و داستان نوح را به تصویر می‌کشد. اعتقاد بر این است که از بین نه تابلو، چشم‌گیرترین آنها آفرینش آدم است که خدا را در حال لمس نوک انگشت آدم نشان می‌دهد تا او را زنده کند. تابلویی که سقوط از فردوس و اخراج از باغ عدن را نشان می‌دهد نیز منظره‌ای زیباست و آدم و حوا را در حال خوردن سیب ممنوعه و سپس خروج از باغ عدن نشان می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، تصاویر قدیسان و پیامبران است که توسط میکل آنژ در کناره‌های بخش‌های مرکزی نقاشی شده است.

دیوارنگاره آخرین داوری

این نقش، ترکیب وحشتناک جهنم را همانطور که دانته در کمدی الهی توصیف کرده است به تصویر می‌کشد. تصویر یک مسیح انتقام‌جو در مرکز نقاشی قرار دارد و با پیکرهای برهنه رسولان و قدیسین احاطه شده است. نقاشی دیواری عظیمی که تکمیل آن هنرمند مشهور چهار سال طول کشید، به ارواح مبارک در سمت چپ و ملعون در سمت راست تقسیم شده است. بدن پوسته پوسته شده سنت بارتولمه که چهره میکل آنژ روی آن است را از دست ندهید.

کلیسای سیستین

دیوارها

دیوار شمالی

تابلوهای زیادی که دیوارهای سمت راست محراب را تشکیل می‌دهند، زندگی مسیح را به تصویر می‌کشند و شامل نقاشی‌هایی از هنرمندان برجسته دوره رنسانس است:

• پروژینو، که غسل تعمید عیسی و صحنه نمایش دادن کلید به سنت پیتر را نقاشی کرد

• بوتیچلی، که وسوسه عیسی را زنده کرد

• گیرلاندایو فراخوان اولین شاگردان را خلق کرد

• روسلی، که موعظه و شام آخر را به تصویر کشید

دیوار جنوبی

دیوار جنوبی کلیسای سیستین با صحنه‌هایی از زندگی موسی نقاشی شده است و هنرمندانی که با هنر خود به دیوار روح بخشیده‌اند، عبارت‌اند از:

• پروژینو با تصویری از سفر موسی در مصر

• بوتیچلی، که صحنه‌هایی از زندگی موسی را قبل از سفرش در مصر ترسیم کرد، و مجازات کورح، داتان و ابیرام.

• روسلی و d’Antonio، که عبور از دریای سرخ را نقاشی کردند

• ده فرمان نوشته روسلی

• لوکا سیگنورلی، که آخرین اعمال موسی و مرگ را نقاشی کرد

بهترین ساعات بازدید از کلیسا

کلیسای سیستین

کلیسای سیستین بخشی از موزه‌های واتیکان است که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سراسر جهان است. موزه واتیکان از ساعت 9 صبح به روی بازدیدکنندگان باز می‌شود؛ اما شما می‌توانید مبلغ اضافی اندکی را بپردازید و بلیط پیش از ورود را انتخاب کنید که شما را در ساعت 7:30 صبح به داخل موزه‌ها می‌برد. با این کار، یک راهنمای صوتی برای تجربه‌ای همه‌جانبه‌تر در کاوش کلیسای سیستین و موزه‌های با شکوه واتیکان دریافت خواهید کرد.

اگر اهل صبح نیستید و در روزهای جمعه بین آوریل تا اکتبر در رم هستید، برای یک بازدید بعد از ظهر یا عصر و بعد از ساعت کاری بروید. این تور ویژه به شما امکان می‎دهد تا سالن‌های کلیسای کوچک را تقریباً به تنهایی کاوش کنید؛ که چیزی بسیار نادر است و بهترین توصیف از آن، تجربه‌ای گران‌بهاست.

ساعات کار کلیسای سیستین

از دوشنبه تا شنبه

9:00 صبح تا 6:00 بعد از ظهر (آخرین ورود ساعت 16:00)

هر یکشنبه آخر ماه (به غیر از تعطیلات رسمی)

9:00 صبح تا 2:00 بعد از ظهر (آخرین ورود ساعت 12:30 بعد از ظهر) ورود رایگان

راه‌های دسترسی به کلیسای سیستین

مترو

متروی رم یک ایستگاه درست خارج از دیوارهای واتیکان در Ottaviano-S دارد. پیترو. خط A جهت ایستگاه‌های Battistini، Ottaviano یا Cipro. مترو دارای قطارهایی است که هر چند دقیقه یکبار حرکت می‌کنند. از مترو تا میدان سنت پیتر و موزه واتیکان 5 دقیقه پیاده‌روی است.

 اتوبوس

با خط 49 در میدان روبروی موزه‌های واتیکان توقف کنید و خطوط 32، 81 و 982 در Piazza del Risorgimento توقف کنید. خط‌های 492 و 990، در Via Leone IV / Via degli Scipioni توقف دارد.

رستوران‌هایی برای شکموها

IL سورپاسو

Il Surpasso

از غذاهای باکیفیت ایتالیایی با خلاقیت و ارائه به طور کلی برای رستوران‌های سطح بالا لذت ببرید.

IL GATTO E L’UVA

هوس یک ناهار یا شام جذاب در فضای باز دارید؟ به Il Gatto E L’Uva بروید و از غذاهای خوشمزه آنها که عمدتاً غذاهای دریایی است، لذت ببرید.

LA ZANZARA

غذاهای خوش‌طعمی مانند پارمیجیانای سنتی ایتالیایی، سالاد، مجموعه‌ای عالی از گوشت، و پاستا خانگی خوشمزه را در La Zanzara میل کنید.

LA آلاچیق

La Pergola که به عنوان یک مؤسسه برتر غذاخوری ایتالیایی در نظر گرفته می‌شود، یک رستوران با درجه سه ستاره است که به طور مداوم سال به سال، مردم محلی و گردشگران را مجذوب خود می‌کند.

POMPI TIRAMISÙ

POMPI TIRAMISÙ

به دنبال تیرامیسوی معتبر در رم هستید؟ Pompi Tiramisùi مکان مناسبی برای رفع هوس دسر شماست. تیرامیسوی آنها یکی از بهترین‌ها در این منطقه است و انواعی دیگر از شیرینی‌های محلی را نیز سرو می‌کنند.

نکات و توصیه‌ها

لباس مناسب بپوشید و از پوشیدن لباس‌های کوتاه یا بدون آستین، شورت، دامن کوتاه و کلاه خودداری کنید.

از سرویس رختکن رایگان برای نگهداری کیف، کوله‌پشتی، بسته‌ای که ممکن است حمل کنید، استفاده کنید زیرا اجازه ندارید آنها را داخل ببرید.

نمی‌توانید وسایل خطرناک را به داخل موزه‌ها ببرید.

خوردن و آشامیدن در سالن های نمایشگاه ممنوع است.

ورود حیوانات خانگی به جز سگ‌های راهنما برای نابینایان یا کم‌بینا ممنوع است.

شما مجاز به لمس هیچ اثر هنری نیستید، به استثنای بازدیدکنندگان کم‌بینا که در بازدیدهای لمسی و چندحسی شرکت می‌کنند.

عکاسی در داخل کلیسای سیستین مجاز نیست.

تلفن خود را خاموش نگه دارید.

سکوت را حفظ کنید.

سیگار کشیدن ممنوع است.

دیدنی‌های اطراف کلیسای سیستین

باغ واتیکان

Vatican Garden

 باغ واتیکان که بیش از 100 فواره مختلف را در خود جای داده، مانند یک تکه از بهشت در وسط شهر شلوغ رم است. باغ‌های واتیکان پر از آثار باستانی بی‌شمار، غارها و محوطه‌سازی خیره‌کننده، موزه‌ها و معماری‌هایی است که در افق رم پراکنده‌اند.

 غارهای واتیکان

یک گورستان زیرزمینی وسیع در زیر کلیسای سنت پیتر، غارهای واتیکان یک مکان دیدنی هیجان انگیز و زیبا است. غارهای واتیکان که محل تدفین مقدسین و پاپ‌های متعددی است که دین مسیحیت را پایه‌گذاری کرده‌اند، ردیف روی ردیف تابوت‌ها را در خود جای داده است. قدمت برخی از تابوت‌ها به قرن دهم باز می‌گردد و نگاهی جذاب به بنیان‌گذاران مسیحیت ارائه می‌دهد.

قلعه سنت آنجلو

یک ساختمان استوانه‌ای باشکوه در Parco Adriano که از طریق یک گذرگاه باستانی به شهر واتیکان متصل است. این ساختمان مارپیچی که درست خارج از شهر واتیکان قرار دارد، به خاطر خدمت به عنوان خانه امن برای پاپ‌ها و خزانه‌داری آنها در طی دو تلاش جداگانه برای محاصره به یادگار مانده است.

کلیسای سنت پیتر

St. Peter's Church

کلیسای سنت پیتر یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی شهر واتیکان است. کلیسای سنت پیتر علاوه بر اهمیت آن که در محل دفن سنت پیتر و مهم‌ترین کلیسای کاتولیک ساخته شده است، خانه آثار متعددی از هنر رنسانس است که یکی از بهترین کاوش‌های هنری را که تا به حال تجربه کرده‌اید به شما ارائه می‌دهد.

نکروپلیس

گورستان واتیکان که در 100 متری زیر کلیسای سنت پیتر، زیر غارهای واتیکان واقع شده است. گورستان واتیکان که به شهر مردگان تعبیر می‌شود، در حال حاضر پس از حفاری و بازسازی گسترده به عنوان یک موزه عمل می‌کند.

کولوسئوم

کولوسئوم رسما بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتری است که تا کنون ساخته شده است و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری رم است. این آمفی‌تئاتر برای میزبانی بازی‌های گلادیاتور استفاده می‌شد و تقریباً 400 سال پیش به دستور امپراتوران فلاویان ساخته شد.

موزه واتیکان

Vatican Museum

 در سال 1503، پاپ ژولیوس دوم مجموعه خصوصی خود را که به عنوان پیدایش شهر موزه‌ها شناخته می‌شود، اهدا کرد. در سال‌های بعد، بسیاری از خانواده‌ها و پاپ ها آثار هنری را از مجموعه خصوصی خود به این موزه اهدا کردند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم کامل‌ترین اطلاعات را در مورد کلیسای سیستین با شما به اشتراک بگذاریم. اگر قصد شرکت در تور اروپا را دارید یا خودتان می‌خواهید به صورت مستقل به اروپا و به‌خصوص به شهر رم سفر کنید، حتما به این جاذبه باستانی سر بزنید. برای رسیدن به این جاذبه و بازدید از آن، شما می‌توانید از سایت سه کلیک بلیط هواپیما رم خود را رزرو کرده یا در تور اروپا سه کلیک شرکت کنید.

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک خوبه!

نظرات کاربران