کلیساهای رم

معروف ترین کلیساهای رم؛ تاریخی، باشکوه و باورنکردنی

هیچ شهر دیگری به اندازه رم با مذهب کاتولیک در آمیخته نیست؛ با این تفاسیر، جای تعجب نیست که این شهر بیش از 900 کلیسا دارد. توصیف همه آنها غیرممکن است، اما 15 مورد از این کلیساها یعنی معروف ترین کلیساهای رم را به شکل دسته‌بندی مشخص قرار داده‌ایم تا راحت‌تر با آنها آشنا شوید.اگر هوس سفر به زیباترین شهر دنیا یعنی رم به سرتان زده و مشغول مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره آن هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز راهنمای سفر به رم را مطالعه کنید تا دید بهتری درباره این شهر دیدنی بدست آورید.

Tour europe

چهار کلیسای پاپ

چهار کلیسای مهم رم، کلیسای پاپی هستند. این چهار کلیسای ایلخانی هر کدام “درب مقدس” خود را دارند. این درهای مقدس هر 25 سال یک بار در ایام به اصطلاح جشن باز می‌شوند و مردم برای جشن گرفتن وارد آنها می‌شوند.

1) کلیسای سنت پیترز در شهر واتیکان (Saint Peter’s Basilica)

رم

از مهمترین‌، زیباترین و معروف‌ ترین کلیساهای رم، سنت پیتر است که معماری باشکوه و نقاشی‌های خیره‌کننده‌اش زبانزد است. این نقاشی‌های حتی شهر‌ای جهانی دارند و بسیار با ارزش هستند. فضای کلیسا بسیار بزرگ است و به هر گوشه که نگاه کنید به غیر از شگفتی چیز دیگری نخواهید دید. مواظب باشید که گردن‌تان درد نگیرید؛ چراکه این همه زیبایی‌هایی شما را ساعت‌ها محو تماشای خود می‌کند.

2) کلیسای سنت جیوانی (San Giovanni in Laterano)

از دیگر معروف ترین کلیساهای رم می‌توان به سنت جیوانی یا سنت جان اشاره کرد. محبوبیت این کلیسا به خاطر این بوده که پاپ‌ها در آن به انجام مراسمات مذهبی می‌پرداختند. از معماری هم بگوییم سبک باروک را دارد که و همانند دیگر مکان‌های تاریخی رم خارق‌العاده و پر از جزئیات شگفت‌انگیز است. درون ان یک موزه وجود دارد که اغلب گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر با بلیط هواپیما رم حتما به این کلیسا سر بزنید؛ به خصوص از وقت محدودی دارید.

3) سانتا ماریا ماگیوره (Santa Maria Maggiore)

رم

یکی دیگر از کلیساهای پاپ، سانتا ماریا ماگیوره است که به خاطر سقف طلایی و مرتفع آن و همچنین موزاییک‌های قرن پنجمی که بسیار مقدس هستند؛ شناخته شده است. تماشای این کلیسا قلب و روحتان را جلا می‌بخشد.

4) سنت پل در خارج از دیوارها (Saint Paul Outside the Walls)

قبل از ساخته شدن کلیسای سنت پیترز، این بزرگترین کلیسای رم بود. کلیسایی که به افتخار پولس رسول ساخته شد. اما، در قرن نوزدهم گرفتار آتش سوزی بزرگی شد که پس آن مجبور به بازسازی دوباره سنت پل شدند. شاید برایتان جالب باشد که چرا این کلیسا در خارج از دیوارها نام دارد؟

این همان طور که گفته شد به خاطر پولس رسول و در محل دفن آن ساخته شدد و چون این مکان در خارج از دیوارهای شهر بود به این نام معروف و شناخته می‌شده. معماری آن دیدنی و جالب است و در باسیلیکا مدال‌هایی وجود دارد که با موزاییک‌هایی برای 265 پاپ مختلف تزئین شده‌اند.

هفت کلیسای زیارتی

هنگامی که زائران از رم بازدید می کردند، از آنها انتظار می رفت که از هفت کلیسا دیدن کنند تا لذتی را که مربوط به زیارت آنها بود به دست آورند. عدد هفت نماد هفت تپه رم و همچنین “فهرست هفت” در کلیسای کاتولیک است. علاوه بر چهار کلیسای پاپی که در مورد آنها صحبت کردیم، سه کلیسای زیر نیز کلیساهای زیارتی محسوب می شوند

5) کلیسای سنت سباستین (Basilica di San Sebastiano)

رم

کلیسای سنت سباستین در امتداد Via Appia یا Appian Way قرار دارد، جاده‌ای معروف در خارج از دیوارهای شهر که در آن دخمه‌های زیادی وجود دارد. این کلیسا بیشتر ماهیتی زیارتی دارد، بنابراین انتظار شکوه و عظمت معروف ترین کلیساهای رم را نداشته باشید. کوچک اما برای مردم محبوب و مقدس است.

6) کلیسای صلیب مقدس در اورشلیم (Santa Croce in Gerusalemme)

این کلیسای “صلیب مقدس در اورشلیم” در نزدیکی سنت جان لاتران قرار دارد و دارای چندین یادگار صلیب است. گفته می‌شود که امپراتور هلنا در قرن چهارم بخش‌هایی از صلیب مقدس را به رم آورده. به داخل کلیسا که می‌روید، یک مجموعه باستان شناسی و یک هتل را خواهید یافت.

7) کلیسای سنت لارنس (Basilica di San Lorenzo)

رم

لورنس یا لارنس یکی از اولین شهدای مسیحی در روم بود. این کلیسا در کنار قدیمی‌ترین گورستان رم، کامپو ورانو قرار دارد. در طول سال‌های عمرش بارها و باره بازسازی شده از جمله یک بار پس از یک حمله هوایی مخرب در طول جنگ جهانی دوم که بسیاری از نقاشی‌های دیواری را ویران کرد. متأسفانه، این بدان معناست که اکنون از بین هفت کلیسای زائر، کمترین جذابیت کلیسایی برای بازدید دارد.

سایر کلیساهای قابل توجه در رم

8) کلیسای پانتئون (The Pantheon)

ممکن است ساختمانی نباشد که در لیست کلیساها انتظارش را داشته باشید، اما پانتئون یک کلیسای رسمی از معروف‌ ترین کلیساهای رم است. در گذشته معبد بوده و معماری آن نیز شبیه به معابد قبل از میلاد مسیح است. در قرن هفتم، مسیحیان این معبد را بازسازی به کلیسا تبدیل کردند. در اطراف  پانتئون گردشگران فوق‌العاده زیادی خواهید دید که نشسته و با یکدیگر از تجربیات سفرشان می‌گویند.  

9) کلیسای سن کلمنته (Basilica di San Clemente)

رم

یکی دیگر از معروف ترین کلیساهای رم، سن کلمنته است که نام خود را از سومین پاپ گرفته است. نکته خاص درباره این کلیسا بازسازی‌های مکرر است که باعث شده تا آن را به سه بخش تقسیم کنند و هر قسمت هم از سبک و سیاق خاصی برخوردار است. به عبارتی با رفتن به این کلیسا، شاهد تغییر هنر و معماری در دوره‌های مختلف خواهید بود.

10) کلیسای سن پیترو واتیکان (La basilica di San Pietro in Vaticano)

به معروف ترین و بزرگترین کلیسای رم یعنی سن پیترو واتیکان می‌رسیم. ویژگی‌های خاص این کلیسا علاوه عظمت و معماری‌اش به مجسمه‌ها برمی‌گردد: مجسمه میکل آنژ از طراحان شناخته شده رم که بسیار معروف است و مجسمه 1513 موسی در کنار مقبره امپراتور جولیوس دوم، این مجسمه موسی را در حال پایین آمدن از کوه سینا با ده فرمان نشان می‌دهد. به موزه دیدنی‌اش سر بزنید و با آسانسور به تماشای رم از بالا بروید.

11) کلیسای سنت لویی رم (San Luigi dei Francesi)

رم

برجسته‌ترین کلیسای قرن شانزدهمی، کلیسای سنت لویی رم است. اما، شکوه و عظمت این کلیسا در کنار نقاشی‌های با ارزش آن جلوه‌ای دیگر دارد. در واقع، وجود سه نقاشی کاراواجو هنرمند محبوب و معروف ایتالیایی که آن متمایز کرده است. مطمئن باشید، تماشای ستون‌های بزرگ و نقاشی‌های با رنگ طلایی ارزش دیدن این کلیسا را دو چندان می‌کند.

12) کلیسای سانتا ماریا در تراستور

یکی دیگر از معروف ترین کلیساهای رم، کلیسای سانتا ماریا در تراستور است که در اصل یکی از قدیمی‌ترین‌های رم است که پس از چندین بازسازی و مرمت آن، هنوز هم بسیاری از ویژگی‌های قرون وسطایی خود را حفظ کرده است. بیشترین ویژگی این کلیسا کاشی‌کاری‌های باشکوه آن است که شهرت زیادی به آن بخشیده‌اند.  

13) کلیسای چیستا دی سنت ایگنازیو (Chiesa di Sant’Ignazio di Loyale)

رم

در سال‌های 1626 تا 1650 کلیسای چیستا دی سنت ایگنازیو به سبک باروک ساخته شد و برای اقلیت‌ها   مورد استفاده قرار می‌گرفت تا سرانجام در سال 1854 به کلیسای بزرگ امروزی تغییر پیدا کرد. معماری این کلیسا به حدی زیبا است که از کف تا سقف ان شما را حیرت زده می‌کند. در واقع هیچ کلمه‌ای برای وصف ان پیدا نمی‌کنیم. نقاشی دیواری سقف اثر آندریا پوزو، گنبد زیبا و ستون‌ها آنهمگی بی نظیر و دیدنی هستند.

14) کلیسای سانتا ماریا در کازمدین (Santa Maria in Cosmedin)

این کلیسا به خاطر “دهان حقیقت” یا “بوکا دلا وریتا” معروف شد. بر اساس افسانه‌ها، دهان هر دروغگویی که دستش را در آن فرو کند، گاز می‌گیرد. کلیسای سانتا ماریا در کازمدین شاید شکوه دیگر کلیساهای رم را نداشته باشد ولی وجود برخی اشیای با ارزش و موزاییک‌های فراوان باعث شده تا به یکی از معروف‌ترین کلیساهای رم تبدیل شود.

15) کلیسای سانتا ماریا دلا مینروا

کلیسای سانتا ماریا دلا مینروا

این کلیسای قرن سیزدهمی متعلق به دومینیکن‌ها در نزدیکی پانتئون است و بر روی پایه‌های معبد ساخته شده است. سانتا ماریا دلا مینروا که تنها کلیسای گوتیک در رم است و همین آن را خاص کرده است. اگر می‌خواهید سبک و سیاقی متفاوت‌تر از دیگر کلیساهای رم را از نزدیک ببینید؛ پیشنهاد ما این کلیسا است؛ چراکه سبک گوتیک آن را متفاوت کرده، مثلا قوس‌های تنوک تیز یا فضای داخلی به وضوح این را نشان می‌دهند.  

کلام آخر

خرید بلیط هواپیما و سفر به رم موقعیت‌های دیدنی بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد که از جمله باشکوه‌ترین آنها، معروف ترین کلیساهای رم است. تماشای هر کدام، همانند سفر و قدم زدن در تاریخ است؛ معماری‌ها و جزئیات بی‌نظیری که ساعت‌ها شما را محو تماشای خود می‌کند. بی دلیل نیست که صف‌های طولانی پشت این کلیساها وجود دارد.

نظرات کاربران