Vatican Museums
20 اسفند 1401
رم

سفرنامه کامل بازدید از موزه‌های واتیکان!

فهرست مطالب

  • موزه‌های واتیکان؛ در یک نگاه
  • تاریخچه کوتاهی از موزه‌های واتیکان
  • معماری و طراحی موزه واتیکان
  • دیدنی‌های موزه‌ های واتیکان
  • ‌ واتیکان در شب
  • اطلاعات ضروری
  • نکات مهم
  • 8 حقیقت از موزه واتیکان که احتمالاً نمی‌دانستید!
  • ‌ در اطراف موزه‌های واتیکان
  • کلام آخر

واتیکان که برای مسیحیان در سرتاسر جهان مقدس است، با دیدنی‌های نمادین بسیارش سالیانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. همچنین واتیکان به عنوان کوچکترین کشور جهان (با مساحت 44 هکتار)، اماکن مذهبی و فرهنگی گوناگونی را پشت دیوارهایش جای داده است. به عبارت دیگر، مجموعه‌های گرانبهایی از شاهکارهای هنری و تاریخی بزرگ‌ترین هنرمندان جهان، در موزه‌های معروف واتیکان خانه دارند.

رزرو تور اروپا

این راهنما با لیست فهرستی از باید و نبایدها، به گردش شما در واتیکان کمک خواهد کرد.

موزه‌های واتیکان؛ در یک نگاه

موزه‌های واتیکان

مکان: رم | مدت زمان پیشنهادی:  2.5ساعت | بهترین زمان برای بازدید :صبح زود یا اوایل بعد از ظهر | قیمت بلیط: 14.5 یورو | نزدیکترین مترو: Ottaviano-S. پیترو – خط A |نشانی موزه‌های واتیکان: Viale Vaticano، 00165  رم، ایتالیا | ساعات کاری: دوشنبه تا شنبه: 09:00 صبح تا 06:00 بعد از ظهر (بلیط‌فروشی ساعت 16:00 بسته می شود) یکشنبه‌ها تعطیل است به‌جز آخرین یکشنبه هر ماه: 09:00 صبح تا 02:00 بعد از ظهر (فروشگاه بلیط ساعت 12:30 بعد از ظهر بسته می شود)

تاریخچه کوتاهی از موزه‌های واتیکان

موزه واتیکان از قدیمی‌ترین و پربازدیدترین دیدنی‌های جهان شمرده می‌شود. مجموعه موزه شامل گالری‌ها، باغ‌ها، کلیساها و فضاهای تزئین‌شده (مانند کلیسای سیستین و اتاق‌های رافائل) است. ساخت و سازها در اوایل قرن شانزدهم به دستور پاپ ژولیوس دوم آغاز شد.

در ابتدا، پاپ جولیوس دوم مجموعه‌ای دولتی از مجسمه‌های کلاسیک را در حیاط هشت ضلعی تأسیس کرد. سپس پاپ کلمنت چهاردهم و پاپ پیوس ششم، دستور ساخت اولین موزه را صادر کردند که از این طریق در اواخر قرن هجدهم آثار هنری برای عموم به نمایش در آمد؛ این مکان امروزه موزه پیوس-کلمنتین نامیده می‌شود.

Tour europe

معماری و طراحی موزه واتیکان

موزه واتیکان مظهر معماری رومی، باروک و رنسانس است و همچنین یکی از بزرگترین شاهکارهای هنری تاریخ، (نقاشی دیواری میکل‌آنژ در کلیسای سیستین)، در این مکان خانه دارد.

 کلیسای کوچک (با 134 فوت طول و 44 فوت عرض) را دو معمار به نام‌های Baccio Pontelli و Giovannino de Dolci طراحی کرده‌اند.

موزه اتروسک، موزه مصر و اتاق‌های رافائل، از دیگر سازه‌های قابل توجه واتیکان به حساب می‌آیند. موزه مصر از آثار هنری مصر باستان میزبانی می‌کند که عمدتاً در دوران امپراتوری روم به رم آورده شده است؛ این موزه 9 اتاق دارد که در اطراف به اصطلاح نیم‌چرخه قرار دارند. مصنوعات نمایشی موزه اتروسک، کشف سایت‌های باستان‌شناسی اتروریا، (منطقه‌ای شامل توسکانی مدرن، لاتزیو و اومبریا) هستند.

سقف‌های سرتاسر موزه واتیکان، احتمالاً باید مهم‌ترین نکته معماری اینجا باشند که به طرز خارق‌العاده‌ای با موزاییک‌های ریز بسیار زیبا تزئین شده‌اند.

دیدنی‌های موزه‌ های واتیکان

موزه واتیکان متشکل از 54 موزه و مجموعه‌های آنها است که در کاخ‌های واتیکان نگهداری می‌شوند.  آثار هنری موجود در واتیکان، در یک بازه 800 ساله تولید شده‌اند. بسیاری از هنرمندان مشهور (از جمله جوتو، فرا آنجلیکو، پروجینو، ملوزو دافورلی، رافائل، لئوناردو داوینچی، تیتیان و کاراواجو) به کامل شدن مجموعه موزه کمک کرده‌اند.

اگر به مجسمه‌های کلاسیک علاقه دارید، باید از موزه‌های باستانی کلاسیک، موزه Pio-Clementine، موزه Chiaramonti، گالری Braccio Nuovo و موزهProfane Gregorian  دیدن کنید. دورهمی آنها شامل مجسمه‌ها، گروه‌های مجسمه‌سازی، نقش برجسته‌ها، نقاشی‌های دیواری، کوزه‌ها و موزاییک‌ها است.  در اینجا برخی از موارد برجسته دیگر وجود دارد که نباید از دست بدهید:

گالری هنرهای معاصر

موزه‌های واتیکان

مجموعه هنرهای معاصر، مجموعه‌ای از 800 اثر هنری است که توسط بیش از 250 هنرمند بین‌المللی خلق شده است. این مجموعه از اواخر قرن 19 تا اوایل قرن 20 قدمت دارد و گردآوری آنها بیش از 10 سال طول کشید. آثار هنرمندان مهمی مانند ون گوگ و بیکن در این مکان نگهداری می‌شود و سیر تکامل هنر مذهبی در طول قرن ها،  به خوبی قابل مشاهده است.

گالری نقشه ها

گالری نقشه‌ها که در ضلع غربی حیاط Belvedere قرار دارد، شامل یک سری نقشه‌های توپوگرافی نقاشی شده از ایتالیا است که بر اساس نقشه‌های جغرافی‌دان مشهور (ایگنازیو دانتی) خلق شده است. 40 تابلوی این گالری 120 متری، کلّ شبه جزیره ایتالیا را در نقاشی‌های دیواری و مقیاس بزرگ با دقت تقریبا 80 درصد ترسیم می‌کند.

پلکان مارپیچ

Vatican Museums

این پلکان نمادین توسط برامانته  و بعداً در سال 1932 به دست هنرمند معمار جوزپه مومو با الهام از پلکان اصلی، طراحی شد. ظاهر این اثر مانند یک مارپیچ دوتایی با دو مجموعه پلکان است و به گونه‌ای طراحی شده که مهمانان هنگام بالا و پایین رفتن، با یکدیگر تلاقی نداشته باشند. قبل خروج از موزه حتماً از آن بازدید کنید.

اتاق‌های رافائل

چهار اتاق رافائل یا Stanze of Raphael به زیبایی دوره رنسانس رم را تداعی می‌کنند. اتاق‌های طبقه دوم کاخ پاپی، به خاطر نقاشی‌های دیواری تزئینی خیره‌کننده‌شان -که توسط رافائل و هنرجویان‌اش کشیده شده‌اند- مشهور هستند. تماشای این اتاق‌ها برای تمام عمرتان کافی‌ست!

گالری مجسمه‌ها

گالری مجسمه‌ها یکی از 54 گالری موجود در موزه‌های Pio-Clementino که مملو از شاهکارهای مجسمه‌های یونانی و رومی است؛ این دیوارها زمانی با نقاشی‌های دیواری که مناظر و شهرها را نشان می‌داد، پوشانده شده بود.

کوپیدهای کوچک که در اساطیر رومی همان خدای عشق هستند،  توسط پینتوریکیو و دستیارانش ساخته شده که هنوز هم قابل مشاهده هستند. 

موزه گریگوریان و مصر

موزه‌های گرگوری اتروسک Gregorian Etruscan به عتیقه‌جات اتروسکی اختصاص دارد و از آثار بی‌نظیر کشف شده در شهرهای برجسته اتروری باستان و همچنین سایر آثار جمع‌آوری شده طی قرن‌ها در واتیکان محافظت می‌کند. از سوی دیگر، موزه مصر تاریخ فرهنگ فراعنه و فضای باشکوه ویلای هادریان در تیوولی را به نمایش می‌گذارد.

کلیسای سیستین

موزه‌های واتیکان

شگفت‌انگیزترین کلیسایی که تاکنون ساخته (و نقاشی شده) باید کلیسای سیستین در موزه‌های واتیکان باشد؛ این کلیسا در سمت راست خروجی موزه واتیکان قرار دارد.

کلیسای سیستین در ابتدا کلیسای خصوصی پاپ بود و هنوز هم بسیاری از دیدارهای مردمی و گردهمایی‌های رسمی در این مکان برگزار می‌شود.

 به لطف نقاشی‌های‌ دیواری میکل آنژ بر روی سقف‌‌های وسیع کلیسا، این مکان به یکی از شناخته ‌شده‌ترین عبادت‌کده‌ها تبدیل شده است. شما هم حتماً درباره مردی که سقف 12000 متر مربعی کلیسا را نقاشی کرده است -بیشتر از خود کلیسای کوچک- شنیده‌اید! اما آیا می‌دانستید که میکل آنژ در ابتدا با درخواست پاپ ژولیوس دوم برای انجام این کار مخالفت کرد؟ او خود را یک مجسمه‌ساز می‌دانست تا یک نقاش، اما در نهایت از تردیدهای خود به عنوان یک نقاش پیشی گرفت. پس وقتی در موزه‌های واتیکان هستید، به سقف‌ها توجه کنید!

همه چیز درباره باغ واتیکان

بیش از دو سوم شهر واتیکان با باغ‌هایی که در پشت دیوارهای لئونین قرار دارند، پوشیده شده است. باغ‌های واتیکان به گونه‌ای آراسته شده‌اند که این شهر باستانی را زیباتر کرده و جان‌پناه مسافران در تابستان‌های بسیار گرم رم باشند. چشم‌انداز این باغ‌ها ترکیبی از ویژگی‌های باغ‌های ایتالیایی، انگلیسی و فرانسوی است. در طول دهه 1590، باغ‌ها با آبشارها و فواره‌های زیادی تزئین شده بودند.

آیا نکروپلیس واتیکان ارزش دیدن دارد؟

مکان‌های تدفین و گورستان‌های تاریخی، درس‌های زیادی از شیوه‌های فرهنگی، جامعه و تاریخ هر شهر به ما می‌آموزند. گورستان واتیکان هم نکات زیادی در مورد گذشته، سنت‌ها و اسرار مختلف واتیکان در سینه دارد؛ بیش از 2000 سال تاریخ رومی در زیر کلیسای سنت پیتر و در گورستان واتیکان مدفون است.

 این مکان به عنوان آخرین استراحتگاه سنت پیتر پیامبر در نظر گرفته می‌شود. همچنین، این گورستان باستانی کافران و مسیحیان، به قرن اول تعلق دارد. با توجه به اهمیت تاریخی، مذهبی و فرهنگی نکروپلیس ، اقدامات زیادی برای حفظ این مکان مقدس انجام می‌شود.

آرشیو محرمانه واتیکان

Vatican Secret Archives

آرشیو مخفی واتیکان با 53 مایل قفسه، از 35 هزار جلد کاتالوگ و اسنادی به ارزش 12 قرن نگهداری می‌کند و این‌ها همه در کشوری به وسعت 121 هکتار حیرت آور است.

اگر قبلاً متوجه نشده‌اید، بدانید که واتیکان لبریز از شگفتی است! چند هزار سال تاریخ و میراث مذهبی برای قرن‌ها به‌طور سری نوشته و ذخیره می‌شود؟ باید ببینید تا باور کنید!

تا سال 1881 همه علمای مسیحی اجازه دسترسی به آرشیو مخفی را نداشتند. یکی از گران‌بهاترین لحظاتی که آرشیو واتیکان در اختیار دارد، تکفیر مارتین لوتر توسط کلیسای کاتولیک است که اروپا را با پشت کردن به کاتولیک و جرقه پروتستانیسم شوراند. ارزشمندترین مورد دیگر در قفسه Codex Vaticanus Graecus 1209 قرار دارد که قدیمی‌ترین نسخه خطی تقریباً کامل کتاب مقدس است.

‌ واتیکان در شب

طبق آمار، روزانه بیش از 18000 نفر از موزه واتیکان بازدید می‌کنند. پس تنها یک راه برای رهایی از این جمعیت انبوه وجود دارد؛ تماشای واتیکان در شب!

واتیکان به مردم امکان داده که از آوریل تا اکتبر، جمعه‌شب‌ها هم از این شهر مذهبی-تاریخی، دیدن کنند. این موضوع به شما اجازه می‌دهد با استفاده از سکوت و آرامش محوطه، با نگاه دقیق‌تری موزه‌های واتیکان را تماشا کنید و تجربه زیباتری داشته باشید.

بهترین زمان برای قدم زدن ساعت 7 بعد از ظهر است. بنابراین برای توجه به جزئیات هنر و معماری در موزه واتیکان و کلیسای سیستین، زمان کافی دارید.

اطلاعات ضروری

 ساعات کار موزه واتیکان؛ (زمان‌بندی)

*دوشنبه تا شنبه – 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

*ورود نهایی ساعت 4 بعد از ظهر است.

*انتظار می‌رود مهمانان تا ساعت 17:30 از موزه‌ها خارج شوند.

*ورود رایگان در آخرین یکشنبه‌های ماه: از ساعت 9 صبح تا 2 بعد از ظهر| آخرین ورود در ساعت 12:30| استثنا: آخرین یکشنبه مصادف با یکشنبه (عید پاک، 29 ژوئن Sts. پیتر و پل، روز کریسمس، جشن استفان و جشن سیلوستر).

مترو

Metro in Rome

متروی رم یک ایستگاه دقیقاً در خارج از دیوارهای واتیکان در Ottaviano-S دارد: پیترو. خط A جهت ایستگاه‌های Battistini، Ottaviano یا Cipro مترو قطارهایی دارد که هر چند دقیقه یکبار حرکت می‌کنند. از مترو تا میدان سنت پیتر و موزه واتیکان 5 دقیقه پیاده روی است.

اتوبوس

49 : توقف در میدان روبروی موزه‌های واتیکان

32، 81، 982: در Piazza del Risorgimento توقف کنید

492، 990: توقف در Via Leone IV / Via degli Scipioni

دقیقاً کجای رم؟

شهر واتیکان در شمال مرکز شهر رم است و به‌راحتی با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و حتی با اتوبوس‌های توریستی رم که در اینجا توقف دارند، به طور مستقل به آن دسترسی خواهید داشت.

 لباس‌های مناسب موزه واتیکان

قبل از ورود به واتیکان لباس مناسب بپوشید. بلوز بدون آستین، دامن کوتاه، شلوارک و کلاه مجاز نیست.

فروشگاه هدیه موزه واتیکان

یک فروشگاه رسمی هدیه‌های موزه واتیکان دقیقاً در خارج از ورودی، مجموعه‌ای از پوستر، دی‌وی‌دی و مجسمه را برای فروش گذاشته است.

در صورت تمایل می‌توانید با خرید کتاب، لوازم جانبی و دکور منزل، آنها را به وسیله پست ارسال کنید.

رستوران‌های موزه واتیکان

Vatican Museum restaurants

رستوران آسان در جیب Ristorante dei Muse یا همان فست‌فود خودمان غذاهای شگفت‌انگیزی سرو می‌کند و درست در کنار موزه قرار دارد. مرغ رزماری و مرکبات، از گذشته غذای مورد علاقه مشتریان بوده است.

پیتزا فروشی‌های این اطراف هم مجموعه‌ای از تاپینگ‌ها را برای ذائقه‌های مختلف شما فراهم می‌کنند.

کافه تریاهای مورد علاقه مردم Caffetteria Centrale، Bistrot La Pigna، Caffetteria Il Forno و Caffetteria Le Carrozze هستند.

ورودی‌های واتیکان

دو راه برای ورود به شهر واتیکان وجود دارد: از طریق میدان سنت پیتر یا موزه‌های واتیکان. اگرچه موزه واتیکان در شهر واتیکان واقع شده است، اما نزدیکترین ورودی از طریق رم است. در خیابان کوچک Viale Vaticano، 100, Roma 00192، تابلوی Musei Vaticani را می‌بینید.

اگر برای گذشتن از صف‌های طولانی ورود به موزه واتیکان، در حال خرید آنلاین بلیط هستید، می‌توانید در نزدیکی تابلوی زرد رنگ بایستید. در صورتی که تور واتیکان را با راهنما رزرو کرده‌اید، باید با راهنمای خود -در محل ملاقاتی که در اختیار شما قرار داده شده است- ملاقات کنید.

نکات مهم

*بازدید از کلیسای سنت پیتر رایگان است اما موزه واتیکان و کلیسای سیستین این‌گونه نیستند. حتما از قبل بلیط بخرید.

*پلکان مارپیچ فقط برای تورهای ویژه باز است، بنابراین اگر می‌خواهید آنجا بروید، مطمئن شوید که روی بلیط شما برجسته شده است.

*گشت‌و‌گذار در موزه واتیکان حدود 3 ساعت طول می‌کشد. هنگام بازدید از کفش راحت استفاده کنید.

*واتیکان یک کد لباس دارد. برای ورود به واتیکان، شانه‌ها و زانوها برای مردان، زنان و کودکان باید پوشانده شود.

*عکاسی در داخل کلیسای سیستین اکیدا ممنوع است.

*از بازدید موزه‌های واتیکان در فصول شلوغ سال خودداری کنید و حتماً در هنگام رزرو، ساعات کاری را در نظر داشته باشید.

*موزه‌های واتیکان 1400 اتاق هنری دارد و متأسفانه نمی‌توانید همه آنها را در یک روز ببینید. از این‌رو، مشخص کنید که از کدام اتاق‌ها و مجموعه‌ها قرار است بازدید کنید.

8 حقیقت از موزه واتیکان که احتمالاً نمی‌دانستید!

موزه‌های واتیکان

*آنچه را که ما به عنوان موزه واتیکان می‌شناسیم، از 54 موزه تشکیل شده که شامل کلیسای سیستین، کلیسای کوچک بیتو آنجلیکو، اتاق‌های رافائل و لوژیا و آپارتمان بورجیا می‌شود.

*آیا می‌خواهید تمام مجموعه‌های موزه‌های واتیکان را ببینید؟ پس در جریان باشید که اگر فقط یک دقیقه به هر نقاشی نگاه کنید، ۴ سال طول می‌کشد تا همه آنها را به طور کامل ببینید!

*این موزه بزرگترین مجموعه هنری جهان با 9 مایل قطعه است که می‌تواند چهار و نیم بار دور دیوارهای واتیکان بپیچد.

*واتیکان درآمدهای مشمول مالیات ندارد و 90 درصد درآمد خود را از موزه واتیکان (هزینه ورودی، فروشگاه‌ها و کمک‌های اهدایی از طرفداران در سراسر جهان) به دست می‌آورد.

*اتاق‌های رافائل در واقع آپارتمان‌های پاپ ژولیوس دوم بود. این اتاق‌ها به همراه کاخ پاپ به موزه می‌پیوندند و به خاطر نقاشی‌های دیواری میکل آنژ و رافائل معروف هستند.

*نه تنها موزه‌های واتیکان، بلکه کل شهر واتیکان از سال 1984 به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شده است.

*پاپ ژولیوس دوم این موزه‌ها را در اوایل قرن شانزدهم تأسیس کرد.

*ارزش شهر واتیکان بین 10 تا 15 میلیارد دلار است که آن را به یکی از ثروتمندترین سازمان‌های معاف از مالیات جهان تبدیل می‌کند.

‌ در اطراف موزه‌های واتیکان

صبحانه در واتیکان

Breakfast in the Vatican

بسته به فصل، صبحانه بوفه واتیکان در منطقه رستوران یا محوطه کاج موزه‌ های واتیکان سرو می‌شود. زمانی که صبحانه گرم خود را با حداکثر 30 نفر دیگر خوردید، می‌توانید مستقیماً به موزه‌ های واتیکان بروید و یک ساعت قبل از باز شدن برای عموم به سمت کلیسای سیستین حرکت کنید.

شرکت در مراسم عشای ربانی در واتیکان

مراسم پاپ مراسم ویژه‌ای است که توسط خود پاپ اداره می‌شود. برای حضور به عنوان مخاطب پاپ یا مراسم عبادت، لازم است بلیت‌های اضافی تهیه کنید. با این حال، فرصت‌های دیگری هم برای دیدن پاپ فرانسیس وجود دارد که البته بلیتی نیست! مانند مراسم فرشته. تهیه بلیط های پاپ Mass و Papal Audience بسیار آسان است و فرمش را می‌توان به صورت آنلاین دریافت کرد.

کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر بزرگ‌ترین کلیسای جهان و اولین محل دفن رسولان در محدوده شهر واتیکان است؛ این مکان مقدس به سبک رنسانس بر روی سنت پیتر ساخته شده است. گنبد کلیسا 138 فوت ارتفاع دارد و مجازید از آن بالا بروید.

 بدون شک بازدید از واتیکان بدون بازدید از کلیسای سنت پیتر ناقص است.

میدان سنت پیت

St. Pete Square

میدان بزرگی که درست در مقابل کلیسای سنت پیتر قرار دارد، میدان سنت پیتر است و بیش از 240 متر فضای خالی را پوشش می‌دهد. یک ابلیسک در جایی که سنت پیتر برای بیش از 1500 سال مصلوب شده است، قرار دارد. جیان لورنزو برنینی این میدان زیبا را در زمان پادشاهی الکساندر هفتم و کلمنت نهم بنا کرد. خاطرتان باشد که حتما فواره‌های دلربای آنجا را تماشا کنید.

تراستوره

 از مسیر نامتعارف شهر واتیکان حرکت کنید و تراستوره را ببینید. تراستوره محله‌ای قرون وسطایی است که بر روی رودخانه تیبر قرار دارد. زندگی شبانه و اقامتگاه بی‌نظیر اینجا وادارتان می‌کند چند روزی را در تراستوره بگذرانید.

کاستل آنجلو

مقبره هادریان که به نام Castel Angelo هم شناخته می‌شود، یک قلعه استوانه‌‌‌‌ای شکل است که توسط امپراتور روم هادریان در سال‌های 123 – 129 پس از میلاد ساخته شد. این مکان بعدها توسط پاپ‌ها به عنوان قلعه مورد استفاده قرار گرفت و امروزه به موزه تبدیل شده است. کاستل آنجلو که زمانی بلندترین سازه شهر رم بود، برخی از قدیمی‌ترین مجسمه‌های واتیکان را در خود جای داده است.

کاخ حواری

موزه‌های واتیکان

کاخ حواری محل اقامت رسمی پاپ است. این کاخ 162000 متر مربع وسعت دارد و آپارتمان‌های پاپ، دفاتر کلیسای کاتولیک رومی و سریر مقدس، کلیساها، کتابخانه واتیکان، موزه‌ها و گالری‌های هنری را شامل می‌شود. این مکان در شمال شرقی کلیسای سنت پیتر و در مجاورت سنگر نیکلاس پنجم واقع شده است.

گارد پاپی سوئیس

گاردهای پاپی سوئیس نگهبانان رسمی پاپ هستند. 135 نگهبان در مجموع، کوچکترین ارتش جهان را تشکیل می‌دهند. می‌توانید آنها را با لباس‌های رنگارنگ و عجیب در اطراف شهر واتیکان ببینید. آنها اجازه ندارند با شما عکس بگیرند اما خوشحال می‌شوند که به تنهایی برای دوربین شما ژست بگیرند.

کلام آخر

موزه های واتیکان را باید دست کم یک بار در طول زندگی دید. آنها از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری جهان هستند که دوران باستان و مدرنیته را بهم وصل میکنند.  فراموش نکنید که ما در مورد موزه‌ها صحبت می‌کنیم، به‌صورت جمع، زیرا آنچه امروز وجود دارد نتیجه الحاقات و الحاقات متوالی است که توسط پاپ‌ها در طول پنج قرن گذشته حمایت شده‌ و حالا به صورت مجموعه‌ای از مجموعه‌های هنری از مصر باستان تا قرن بیستم درآمده است.

 موزه واتیکان در رم واقعاً در رم نیست! بلکه در قلمرو کشور مستقل واتیکان، در وسط شهر رم است. بگذریم! موزه‌های واتیکان شبیه همین بند آخر پیچیده و اسرارآمیزند. تجربه بازدید از آنها را فراموش نخواهید کرد.

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک خوبه!

نظرات کاربران