National Museum of Rome

پرسه در موزه‌های مرموز رم؛ به همراه تصاویر

تقریباً همه موافقند که رُم به گذشته‌ی غنی و میراث فرهنگی خود مشهور است؛ پس برای سرک کشیدن در کوچه‌های پیچاپیچ تاریخ، راهی بهتر از تماشای موزه‌های خیال‌انگیز رم – از «واتیکان» تا «کاپیتولین» – وجود ندارد. پس اگر به باستان‌شناسی و تاریخ علاقه‌مندید، سفر اکتشافی به موزه‌های رم را فراموش نکنید!

Tour europe

حتی اگر خیلی هم طرفدار قصه‌های کهنه نیستید، هنوز هم برای بازدید از موزه‌های رم بهانه دارید! بسیاری از آنها در مجاورت جاذبه‌های گردشگری شهر -مثل کولوسئوم یا فروم رومی- قرار دارند و علاوه بر این در حین قدم زدن کنار راهنمای تور موزه‌گردی، نکات ارزشمندی در مورد گذشته جذاب رم کشف می‌کنید.

بنابراین از عاشقان تاریخ باشید یا فقط دنبال وقت‌گذرانی، محکومید که تعدادی از بهترین موزه‌های شهر را به برنامه سفر خود اضافه کنید!

موزه‌های رم را بشناسیم!

National Museum of Rome

برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ یک شهر باید به موزه‌هایش نگاه کنیم. رم به عنوان یکی از غنی‌ترین شهرهای جهان از نظر فرهنگی، موزه‌های بی‌شماری‌ دارد که از هنر و تاریخ گرفته تا دین و باستان‌شناسی در آنجا پیدا می‌شود. هر طرز فکر و سلیقه‌ای داشته باشید، موزه‌های رم ناامیدتان نمی‌کنند؛ از مصنوعات روم باستان گرفته تا نقاشی‌های رنسانس و هنر مدرن، برای دلبری از شما آماده‌اند. 

«موزه های واتیکان»، «موزه ملی رم» و «موزه‌های کاپیتولین» از محبوب‌ترین جاذبه‌های رم هستند که هرگز نمی‌توانید از تماشای‌شان صرف نظر کنید.

شاهکارهایی که باید دید

موزه‌های واتیکان خانه برخی از معروف‌ترین آثار هنری جهان از جمله «کلیسای سیستین» و «اتاق‌های رافائل» هستند. موزه ملی رم هم در یک کاخ زیبای قرن شانزدهمی واقع شده و آثار باستانی زیادی را در دل خود جای داده است. همچنین موزه‌های کاپیتولین در تپه کاپیتولین رم، مجموعه‌ای چشم‌گیر از مجسمه‌های رومی و همچنین یک افلاک‌نما و رصدخانه را شامل می‌شوند.

در حالی که موزه‌های زیادی نماینده تاریخ شهر رم هستند؛ برای آشنایی بهتر شما ۵ قطعه هنری، مجسمه‌سازی و مصنوعات هنری را که حتماً باید ببینید معرفی می‌کنیم: 

نقاشی‌های دیواری رافائل (موزه‌ های واتیکان)

موزه‌های رم

نقاشی‌های دیواری رافائل از معروف‌ترین آثار هنری جهان هستند که می‌توان آنها را در موزه‌های واتیکان تماشا کرد.

این نقاشی‌های دیواری بین سال‌های 1508 تا 1511 کشیده شده است و صحنه‌هایی از زندگی مسیح و مریم مقدس را به تصویر می‌کشد. آنها در (Stanza della Segnatura) -اتاقی در کاخ واتیکان که زمانی به عنوان کتابخانه استفاده می شد- قرار دارند. 

سقف کلیسای سیستین (موزه‌ های واتیکان)

سقف کلیسای سیستین که به دست جادویی «میکل آنژ» بین سال‌های 1508 تا 1512 نقاشی شده، شاهکاری از هنر رنسانس به حساب می‌آید. سقف 9 متری این کلیسا با بیش از 300 مجسمه از عهد عتیق پوشانده شده است و تابلوی مرکزی آن خلقت آدم را به تصویر می‌کشد. همچنین پانل‌های دیگر، بُرش‌هایی از زندگی موسی و زندگی مسیح را روایت می‌کنند.

پرسپکتیو اثر بورومینی (پالازو اسپادا) 

پرسپکتیو که در Palazzo Spada قرار دارد، اثر هنرمند دوران باروک، بورومینی است. 

بورومینی هنرمند مشتاق معماری در این نقاشی یک توهم نوری را به تصویر کشیده که به نظر می‌رسد بسیار دور‌تر از (آنچه که واقعاً هست) باشد.

 این نمونه جذاب از هنر باروک با استفاده از تکنیکی به نام «پرسپکتیو اجباری» خلق شده است که اشیا را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از چیزی هستند، نشان می‌دهد. 

مجسمه آپولو و دافنه (گالری بورگز)

Statue of Apollo and Daphne

آپولو و دافنه (اثر جیان لورنزو برنینی) مجسمه‌ای اساطیری است که در ویلا بورگزه قرار دارد. این مجسمه لحظه‌ای را به تصویر می‌کشد که خدای آپولو در تلاش برای تجاوز به دافنه، به یک درخت تبدیل می‌شود. زیبایی این مجسمه در پویایی ظریف فرم‌های آپولو و دافنه، و همچنین تبدیل ظریف انگشتان دافنه به برگ، در اواسط راه تبدیل شدن او است.

مجسمه مارکوس اورلیوس (موزه های کاپیتولین)

قدمت مجسمه برنزی مارکوس اورلیوس به سال 175 میلادی برمی‌گردد؛ این اثر شمایل یک امپراتور را بدون سلاح -پس از فتح- به تصویر می‌کشد تا به جای یک قهرمان نظامی، از او منادی صلح بسازد. (امپراتور خود را همین طور تصور می‌کرد).

معرفی ده موزه برتر رم

موزه های واتیکان؛ دارایی‌های ارشمند پاپ‌

قیمت بلیط: از 30 یورو

موزه‌های واتیکان مجموعه بی‌همتایی از موزه‌های هنری‌اند که در محدوده شهر واتیکان قرار دارند. شبکه موزه‌ها حاوی برخی از مهم‌ترین گنجینه‌های هنری، فرهنگی و تاریخی جهان هستند. ریشه‌های این موزه‌ها به اوایل قرن شانزدهم بازمی‌گردد، زمانی که پاپ جولیوس دوم، موزه (پیو-کلمنتینو) را برای نگهداری از مجموعه آثار باستانی خود تأسیس کرد. 

در طول قرن‌ها، پاپ‌های متوالی موزه‌ها را گسترش دادند و بال‌ها و ساختمان‌های جدیدی را برای گنجاندن مجموعه‌های هنری در حال رشد خود اضافه کردند. امروزه این موزه‌ها شامل 54 گالری (با آثاری از مصر باستان، یونان، روم، و همچنین از نقاشان دوره رنسانس مانند میکل آنژ و لئوناردو داوینچی) هستند.

 کلیسای سیستین با سقف نمادین آن که توسط میکل آنژ نقاشی شده، جزئی از موزه‌های واتیکان است.  این موزه‌ها علاوه بر مجموعه‌های هنری، مجموعه گسترده‌ای از سکه‌ها، مدال‌ها و اشیاء گران‌بهای دیگری هم در خود جای داده‌اند. موزه‌های واتیکان با بیش از 70000 اثر به نمایش درآمده، سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را از سراسر جهان جذب می‌کنند.

بهترین زمان برای بازدید: صبح‌های زود | مدت زمان توصیه شده: 3 ساعت

دیدنی‌های برجسته موزه واتیکان

راه‌پله مارپیچ | اتاق‌های رافائل | موزه مصری گریگوری | موزه تاریخی واتیکان و پرتره‌های پاپ‌ها | کلیسای سیستین

نکات مهم بازدید از موزه واتیکان:

*بازدید از کلیسای سنت پیتر رایگان است اما موزه واتیکان و کلیسای سیستین رایگان نیستند. پس حتما از قبل بلیط تهیه کنید.

*گردش در موزه واتیکان حدود 3 ساعت طول می‌کشد؛ هنگام بازدید از کفش راحت استفاده کنید.

*واتیکان برای پوشش شما یک قانون دارد! شانه‌ها و زانوها برای مردان، زنان و کودکان باید پوشانده شود.

گالری بورگزه؛ بهترین مجموعه مجسمه‌های (برنینی)

موزه‌های رم

قیمت بلیط: از 21 یورو

یکی از مهم‌ترین موزه‌های هنری رم (Galleria Borghese) نام دارد. این موزه که در یک ویلای زیبای قرن هفدهمی واقع شده، مجموعه‌ای استثنایی از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و آثار باستانی را در خود جای داده است.

مجسمه‌هایی از (جیان لورنزو برنینی) از جمله شاهکار او (دیوید) و همچنین مجموعه‌ای چشمگیر از نقاشی‌های استادان دوره رنسانس و باروک (مانند رافائل، کاراواجو و تیتیان)، مشهورترین آثار به نمایش درآمده در گالری بورگزه هستند .

ناگفته نماند که محیط بسیار زیبای این موزه در میان باغ‌های بورگزه، شما را مسخ خواهد کرد! قدم زدن میان محوطه‌های آراسته شده و لذت تماشای ویلاهای تاریخی (از جمله ویلا فارنزه) برای هر کسی که از رم بازدید می‌کند، جذاب و خواستنی است.

بهترین زمان برای بازدید: صبح‌های زود | مدت زمان توصیه شده: 2 ساعت

دیدنی‌های بازدید از گالری بورگزه

آپولو و دافنه (مجسمه)| داوود با سر بریده جالوت (نقاشی) | پسری با یک سبد میوه (نقاشی) | Canova’s Victrix (مجسمه)| حمل پیکر مسیح (نقاشی)

موزه قلعه سنت آنجلو ؛ مقبره امپراتور هادریان و بلندترین ساختمان روم باستان

قیمت بلیط: از 16.50 یورو

اگر از رم دیدن می‌کنید، حواستان باشد موزه زیبا و تاریخی  Castel D’Angelo در مرکز شهر را از قلم نیندازید.

 این قصر دلربا در ابتدا به عنوان مقبره امپراتور روم (هادریان) ساخته شد و در طول قرن‌ها به عنوان قلعه، کاخ و زندان مورد استفاده قرار گرفته است.

 مجموعه چشم‌نوازی از هنر و مصنوعات (مانند مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، ملیله‌ها و زره‌ها) در این موزه نگهداری می‌شوند اما (گنبد هادریان) با منظره‌ خیره‌کننده‌ای از رم، نقطه عطف این قلعه تاریخی به حساب می‌آید.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند از محوطه‌های قلعه به همراه باغ‌ها، فواره‌ها و مجسمه‌ی فرشته‌ی مقرب میکائیل لذت ببرند.

بهترین زمان برای بازدید: عصرها | مدت زمان توصیه شده: 2 ساعت

پانتئون؛ معبد نمادین رومی‌ها

pantheon

قیمت بلیط: از 5 یورو

پانتئون یا «به احترام تمام خدایان» معبد بزرگی در مرکز شهر رم است. این بنا در زمان سلطنت (آگوستوس) ساخته شده و یکی از بهترین بناهای به‌جا مانده از روم باستان به شمار می‌آید. 

پانتئون را مجموعه‌ای از اتاق‌های باشکوه تشکیل می‌دهند که هر کدام سقف گنبدی عظیمی دارند. قطر گنبد اصلی نزدیک به 143 فوت است و توسط شبکه چشمگیری از ستون‌ها و طاق‌ها پشتیبانی می‌شود. 

هر روز گردشگردان مشتاق زیادی از این معبد به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای معماری تاریخ، دیدن می‌کنند. ناگفته نماند که این مکان رمزآلود ، مجموعه‌ای چشمگیر از هنر و مصنوعات یونان و روم باستان را در خود جای داده است.

بهترین زمان برای بازدید: بین 11 صبح تا 1 بعد از ظهر| مدت زمان توصیه شده: 2 ساعت

دیدنی‌های بازدید از پانتئون:

برای تماشای بازتاب زیبای پرتوهای نور، بین ساعت 11 صبح تا 1 بعد از ظهر مراجعه کنید. | آرامگاه رافائل (نقاش دوران رنسانس) | گنبد | مدونا و کودک|

موزه‌های کاپیتولین؛ افسانه‌ گُرگ برنزی

قیمت بلیط: از 25 یورو

مجموعه موزه‌ کاپیتولین که از دو موزه (Palazzo dei Conservatori) و (PalazzoNuovo) به همراه یک‌سری مجسمه در فضای باز تشکیل شده است، در بالای تپه کاپیتولین رم قرار دارد.

 Palazzo dei Conservatori از مجسمه بزرگ (گرگ کاپیتولین) نگهداری می‌کند؛ مجسمه‌ای برنزی در اندازه واقعی از گرگی که به (رومولوس) و (رموس) -بنیان‌گذاران افسانه‌ای رم- شیر می‌دهد.

همچنین مجسمه‌های معروف به گریفین‌ها که در قرن نوزدهم حفاری شده اند، از آثار مهم حاضر در Palazzo Nuovo هستند.

 موزه‌های محبوب کاپیتولین رم، مانند یک کتاب تاریخ، نکته‌های شگفت‌انگیزی از میراث فرهنگی رم را به ما می‌آموزند. 

بهترین زمان برای بازدید: عصرها | مدت زمان توصیه شده: 2 ساعت

دیدنی‌های موزه‌های کاپیتولین:

غول برنزی کنستانتین | نیم تنه کومودوس در نقش هرکول (متعلق به اواخر قرن دوم) | گرگ کاپیتولین (قرن پنجم میلادی) | مدوسا (جیان لورنزو برنینی 1630)

موزه ملی هنرهای معاصر؛ آغاز دوران مدرن

موزه‌های رم

قیمت بلیط: از 13 یورو

موزه ملی هنرهای معاصر یا (GNAM) تنها موزه ملی ایتالیا است که با بیش از 4400 اثر، منحصراً به هنر مدرن و نوگرا اختصاص دارد. این گالری مهم و تماشایی شهر رم، خانه طیف وسیعی از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و آثار برخی از تأثیرگذارترین هنرمندان دو قرن گذشته است.

 مجموعه موزه آثاری از استادان ایتالیایی مانند (جووانی بولدینی) و (جاکومو بالا) و همچنین چهره‌های بین‌المللی مثل (پابلو پیکاسو) و (خوان میرو) را نمایش می‌دهد. 

بهترین زمان برای بازدید: عصرها | مدت زمان توصیه شده: 2 ساعت

دیدنی‌های موزه ملی هنرهای معاصر:

مسیرهای آبی (جکسون پولاک) | نیلوفرهای آبی (کلود مونه) | سه بعدازظهر (گوستاو کلیمت) | باغبان (ونسان ون گوگ) | داس و چکش (اندی وارهول)

سرداب کاپوچین؛ انجمن صومعه‌نشینانِ مُرده

قیمت بلیط: از 65 یورو

سرداب کاپوچین یک مکان بسیار خاص اما همچنین شوم است! بد نیست بدانید که کاپوچین‌ها در سال 1525 از فرانسیسکن‌ها جدا شدند تا به اصول اولیه آیین‌شان برگردند و روح «سنت فرانسیس» را شاد نگه دارند. از همین رو آن‌ها صندل بدون جوراب می‌پوشیدند و با تونیک مقنعه‌ای سر مبارک را می‌پوشاندند! درواقع نام کاپوچین‌ها را از همین کلاه گرفته‌اند. به‌هرحال پیروان فرانسیس قدیس به دلیل اعتقاد به سادگی و فروتنی ترجیح ‌دادند درهمین سرداب دفن شوند!

دخمه نمناک کاپوچین رم، فضای کوچکی است که در سال 1631 ساخته شده و استخوان‌‌‌‌های 4000 راهب را در خود جای داده است. تزئینات منحصر به فرد این سرداب سبب شده تا به «گورستان تاثیرگذار» معروف شود. 

در سفر به رم حتمًا از این تاریکخانه ترسناک و البته منحصر به فرد دیدن کنید. 

بهترین زمان برای بازدید: عصرها | مدت زمان توصیه شده: 2 ساعت

گالری ملی هنرهای باستانی؛ مجموعه اصلی نقاشی‌های قبل از 1800 میلادی

قیمت بلیط: از 13 یورو

گالری ملی هنرهای باستانی واقع در میدان باربرینی، یکی از مهم‌ترین موزه‌های شهر رم است. این نمایشگاه بسیار ارزشمند، مجموعه‌ای گسترده از آثار دوره‌های قرون وسطی، رنسانس و باروک را در خود جای داده است.

 از نکات برجسته این مجموعه می‌توان به نقاشی‌های رافائل، کاراواجو و جنتیلسکی و همچنین طیف وسیعی از مجسمه‌ها و ملیله‌ها اشاره کرد. همچنین (Galleria Nazionale d’Arte Antica) کتابخانه و آرشیو مهمی دارد که فقط با تعیین وقت قبلی به روی محققان باز می‌شود.

 این گالری علاوه بر نمایشگاه‌های دائمی، اغلب سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی رم را برای استفاده عموم سازمان‌دهی می‌کند. 

بهترین زمان برای بازدید: بین 11 صبح تا 1 عصر | مدت زمان توصیه شده: 2 ساعت

دیدنی‌های گالری ملی هنرهای باستانی:

فورنارینا (رافائل) | جودیت و هولوفرنس (کاراواجو) | ونوس و آدونیس (تیتیان) | نارسیس (کاراواجو) | پیروزی مشیت الهی (پیترو دو کورتونا)

موزه ملی روم؛ چهار لوکیشن، یک هدف عالی.

National Museum of Rome

قیمت بلیط: از 8.80 یورو

موزه ملی روم (Museo Nazionale Romano) که هر ساله بیش از چهار میلیون بازدید‌کننده را به خود جذب می‌کند، از چهار موزه پراکنده در چندین نقطه شهر تشکیل شده است. ماموریت این موزه دستیابی، حفاظت، ارتقاء و استفاده از یک میراث فرهنگی منحصر به فرد در جهان است. 

سایت‌های موزه ملی روم

Palazzo Altemps: یک عمارت اشرافی قرن شانزدهمی؛ مجموعه‌های تاریخی، داستانی و مجموعه آثار هنری در این مکان نگهداری می‌شوند.

Palazzo Massimo: محصولات هنری کشف شده در شهر رم و مناطق اطراف به علاوه مجموعه نفیس سکه و مدال به این موزه اختصاص داده شده است.

حمام های دیوکلتیان: موزه ارتباطات مکتوب در جهان روم و موزه پیشینه تاریخی مردمان لاتین، در فضاهای به یادماندنی این مکان قرار دارند.

Crypta Balbi به همراه منطقه باستان‌شناسی اطرافش هم جزیی از موزه ملی روم به حساب می‌آیند.

لازم به ذکر است که موزه ملی روم علاوه بر مجموعه‌های مشهور جهانی، برنامه‌های آموزشی متنوع و نمایشگاه‌های ویژه‌ای را در طول سال برگزار می‌کند.

بهترین زمان برای بازدید: عصرها | مدت زمان توصیه شده: 3 ساعت

دیدنی‌های موزه ملی روم: تخت لودوویسی | نقاشی های دیواری رومی (Palazzo Massimo)| مجسمه امپراتور آنتونیوس پیوس |  مجسمه مرمر زرد داکیان

نکات مهم بازدید از موزه ملی روم:

* حتما از قبل بلیت تهیه کنید.

* کفش راحت بپوشید چون باید در اطراف چهار سایت قدم بزنید.

موزه باستان شناسی اوستیا؛ ویرانه‌های یک شهر باستانی

موزه‌های رم

قیمت بلیط: از 12 یورو

Ostia Antica بقایای یک شهر باستانی در ایتالیاست که حدود 600 سال قبل از میلاد تأسیس شده است. این مکان قبل از متروک شدن در قرن چهارم میلادی، بندر اصلی رومیان بود.

امروزه Ostia یک مقصد گردشگری بسیار محبوب است و بینش عمیقی از زندگی روزمره در امپراتوری روم ارائه می‌دهد. بازدیدکنندگان می‌توانند خرابه‌های خانه‌ها، مغازه‌ها و ساختمان‌های عمومی و همچنین بندر باستانی شهر را از نزدیک ببینند و ایتالیا را در قرنها قبل تماشا کنند.

بهترین زمان برای بازدید: بین ساعت 8 تا 10 صبح | مدت زمان توصیه شده: 2 ساعت

دیدنی‌های Ostia Antica : 

جسمه مینروا (اثر پورتا رومانا) | نقش برجسته معبد هرکول | پرتره تراژان | مجسمه پرسئوس و مدوسا

بزن بریم رم

رم -پایتخت ایتالیا- به خاطر تاریخی که به دوران اکتاویان، ژولیوس سزار و هادریان و دیگران برمی‌گردد، شهرت جهانی دارد. سازه‌هایی مانند پانتئون، فروم رومی و ده‌ها کلیسا، هنوز هم برای ما باقی مانده‌اند. شاید برای همین باشد که تقریباً اکثر مسافران کاملاً مطمئن هستند که چیزی جادویی در مورد رم وجود دارد! خواه معمای شهر واتیکان باشد یا ارواح کولوسئوم، رم ما را مسحور زیبایی‌اش خواهد کرد. 

نکات ما پیرامون موزه‌های رم را به خاطر بسپارید. کسی چه می‌داند؛ شاید آنقدر خوش‌شانس باشید که روزی از شهر گلادیاتورها دیدن کنید.

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک خوبه!

نظرات کاربران