Septimius Severus

کشف روم باستان با سفر به فروم روم

رم با ترکیبی جذاب از ویرانه‌های الهام‌بخش، بناهای تاریخی و سنت‌های چند صد ساله، به عنوان نمادی از قدرت و امپراطوری‌های باستانی شناخته می‌شود. رم با تپه پالاتین و فروم رومی که به رومن فروم نیز معروف است، شناخته می‌شود؛ مجموعه‌ای باستانی که بقایای کاخ‌های بزرگ، معابد و موارد دیگر را در خود جای داده‌است. تپه پالاتین، فروم رومی، و کولوسئوم، این سرزمین را تحت‌الشعاع خود قرار دا‌ده‌اند. در ادامه مقاله شما را با این مکان‌ها آشنا می‌کنیم و سپس درباره جاذبه‌های دیدنی هریک، ساعت بازدید، قیمت بلیط ورودی و شیوه دسترسی شما را راهنمایی می‌کنیم. همراه ما باشید.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک!

درباره تپه پالاتین و فروم روم 

Palatine Hill

2 هزار سال پیش، پادشاهان و شوراهای رم، سرنوشت امپراطوری را از درون کاخ‌ها و معابد بزرگ فروم رومی و تپه پالاتین طراحی کردند. امروزه بیش از 6.5 میلیون گردشگر سالانه از این مجموعه تاریخی بازدید می‌کنند تا مسیرهایی را که زمانی رومیان باستان طی می‌کردند را کشف کنند. هر بنای تاریخی با داستان‌ها و شاهکارهای معماری به‌یاد‌ماندنی، نبردهای شدید و دسیسه‌های اغواکننده کاخ‌ها، داستانی از خود را روایت می‌کند؛ از معابد بلند و منحصر‌به‌فرد ساتورن و وستا گرفته تا طاق‌های عظیم تیتوس و سوروس، ویرانه‌های فروم رومی و تپه پالاتین، گواهی شکوهمند بر یکی از بزرگ‌ترین فصل‌های تاریخ جهان است.

جاذبه‌هایی که باید در فروم روم ببینید

معبد آنتونینوس پیوس

معبد کاستور و پولوکس

معبد ساتورن

طاق سپتیمیوس سوروس

Roman Forum

کوریس

معبد وستا

خانه وستال‌ها

طاق تیتوس

جاذبه‌هایی که باید در تپه پالاتین ببینید

کاخ فلاویان

استادیوم دومیتیان

کلبه رومولوس

خانه آگوستوس

خانه لیویا

جاذبه‌هایی که باید در کولوسئوم ببینید

Colosseum

آرنا

تونل‌های زیرزمینی

طبقه بالای آن

چرا باید از فروم روم و تپه پالاتین دیدن کنیم؟

Roman Forum and Palatine Hill

داستان «روزی روزگاری» امپراتوری روم درست در تپه پالاتین، در لوپرکال، غاری واقع در جنوب غربی تپه آغاز می‌شود. افسانه‌ها حاکی از آن است که بنیانگزاران رم، برادران دوقلو رومولوس و رموس، زمانی که نوزاد بودند توسط یک گرگ مادر در ورودی غار کشف شدند. عموی شیطانی‌شان آن‌ها را در نوزادی از مادرشان گرفته بود و به رودخانه تیبر انداخته بود تا غرق شوند. گرگ مادر به آن‌ها غذا می‌داد و از آن‌ها مراقبت می‌کرد تا این‌که در نهایت توسط یک گله‌دار پیدا شدند و سپس او از دوقلوها تا بزرگ شدن مراقبت کرد. پسران به ساختن قدرت‌مندترین و بزرگ‌ترین امپراطوری باستانی ادامه دادند که پایه و اساس جهان را بنا نهاد. تپه پالاتین و رومن فروم در قلب این امپراطوری بودند؛ در واقع جایی که تمام جاده‌های رم به آن منتهی می‌شدند.

ویرانه‌های فروم رومی و تپه پالاتین که برای دوستداران تاریخ تماشایی است، روایت چشمگیر امپراطوری باستان را تداعی و داستان آن را زنده می‌کند. سازه‌های باقی‌مانده از این مجموعه، مانند طاق سوروس، معبد ساتورن، کاخ فلاویان و استادیوم دومیتیان، بیش از 3 هزار سال در برابر آسیب‌های زمان مقاومت کرده‌اند. آن‌ها به عنوان شاهدی بر هوشمندی معماری و اداری امپراطوری روم هستند و رشد باورنکردنی آن را از یک شهر کوچک به یک امپراتوری عظیم به جهان یادآوری می‌کنند. حتی اگر به تاریخ، باستان‌شناسی یا معماری علاقه‌مند نیستید، مطمئنا دلتان می‌خواهد غرق در این فضاها شوید. 

آشنایی با فروم رومی و مجموعه باستان‌شناسی تپه پالاتین

فروم رومی، تپه پالاتین و کولوسئوم، باستانی‌ترین بخش رم را تشکیل می‌دهند. در دوران باستان، تپه پالاتین، یکی از هفت تپه رم، در مرکز امپراطوری روم قرار داشت. این منطقه با نزدیکی به فروم رومی در جنوب غربی، کولوسئوم در جنوب شرقی و سیرک ماکسیموس در شمال، یک شهرک مسکونی برتر بود. بناهای تاریخی آن شامل خانه‌های لیویا و آگوستوس، کاخ دومیتیان، دوموس سوریانا و معابد سیبل و آپولو پالاتینوس است.

فروم رومی در پای تپه پالاتین قرار دارد. این بنا در زمین باتلاقی بین تپه‌های پالاتین و کاپیتولین ساخته شده‌است. فروم رومی بخش اداری شهر بود. این شهر محل قرارگیری ساختمان‌ها، معابد و سازمان‌‌های مهم دولتی از جمله کوریا جولیا، معابد ساتورن، وستا، ونوس و روم و رومولوس، طاق‌های تیتوس، سوروس و ماکسیما، دهلیز وستای و رجیا بود. هر منطقه ورودی جداگانه خود را دارد که امروزه از طریق جاده‌های اصلی رم قابل دسترسی است. بااین‌حال، بازدیدکنندگان می‌توانند مستقیما از تپه پالاتین، تا فروم رومی و سپس مستقیما به سمت کولوسئوم پیاده‌روی کنند.

در فروم روم و تپه پالاتین چه چیزهایی باید دید

تپه پالاتین

کاخ دومیتیان

Domitian's Palace

این کاخ بزرگ که به نام کاخ فلاویان نیز شناخته می‌شود، در بالای تپه پالاتین قرار دارد و در قرن اول پس از میلاد ساخته شده‌است. این شهر تا زمان سقوط امپراطوری روم در قرن پنجم میلادی به عنوان محل اقامت رسمی امپراطوران روم خدمت می‌کرد.

خانه آگوستوس و لیویا

خانه‌های امپراطور آگوستوس و همسرش لیویا در مجموعه تپه پالاتین وجود دارد. برای بازدید از آن، بلیط‌های هریک باید جداگانه رزرو شوند. در این خانه‌ها نقاشی‌های دیواری به خوبی حفظ شده‌اند. هم‌چنین شما می‌توانید از اتاق مطالعه خصوصی آگوستوس نیز دیدن کنید.

فروم رومی

معبد آنتونینوس پیوس

این معبد در سال 141 بعد از میلاد توسط امپراطور آنتونینوس که به همسر متوفی خود، فاستینا بزرگ تقدیم کرد، تکمیل شد. پس از درگذشت آنتونینوس پیوس، معبد به طور مشترک به آنتونینوس و فاستینا تقدیم شد.

معبد ساتورن

یک معبد رومی باستان که به ساتورن اختصاص داده شده‌است، ویرانه‌های آن در پای تپه کاپیتولین در انتهای غربی رومن فروم قرار دارد. تاریخچه این معبد به 497 قبل از میلاد برمی‌گردد و ویرانه‌های فعلی نشان‌دهنده نسخه سوم معبدی است که به جای نسخه تخریب شده آن _توسط آتش‌سوزی کارینوس_ در سال 283 پس از میلاد ساخته شد.

طاق سپتیمیوس سوروس

 Septimius Severus

طاق Septimius Severus در انتهای شمال غربی رومن فروم قرار دارد. این بنا که یک طاق مرمر سفید است، به پیروزی‌های پسران سپتیمیوس سوروس نادیس در برابر اشکانیان اختصاص داشت. طاق سپتیمیوس سوروس در سال 203 پس از میلاد تکمیل شد.

معبد وستا

معبدی باستانی که «آتش مقدس»، معبد وستا و شعله ابدی آن را در خود جای داده بود، توسط وستال‌ها، شش کشیش که به عنوان فرزندان خانواده‌های مهم رومی انتخاب شده بودند، محافظت می‌شد.

خانه وستال‌ها

در کنار معبد وستا، خانه مریم مقدس قرار دارد که توسط سپتیموس سوروس ساخته شده‌است. خرابه‌های این خانه بیشتر به خاطر مجسمه‌های سرستون‌هایی که هنوز باقی مانده‌اند به همراه پایه‌های ساختمان مشهور است.

طاق تیتوس

قدیمی‌ترین طاق پیروزی رومی، طاق تیتوس است. این طاق پس از مرگ تیتوس، توسط دومیتیان ساخته شد. نقش برجسته روی طاق صحنه‌هایی از پیروزی تیتوس در اورشلیم را نشان می‌دهد.

برای گردش خود در فروم روم برنامه‌ریزی کنید

 Septimius Severus

مجموعه کامل باستانی فروم رومی، تپه پالاتین و کولوسئوم، منطقه جغرافیایی وسیعی را دربر‌می‌گیرد. شیب زمین نیز متفاوت است. فروم روم و کولوسئوم در زمینی صاف قرار دارند، درحالی‌که تپه پالاتین پس از کمی پیاده‌روی در سربالایی قابل دسترسی است. این منطقه بسیار بزرگ است و بلیط‌های آن تا دو روز اعتبار دارند؛ بنابراین به شما زمان کافی برای دیدن مکان‌ها را می‌دهند. با این وجود، قطعا نکاتی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا تجربه‌ای لذت‌بخش برای خودتان رقم بزنید.

آدرس 

Via della Salara Vecchia, 5/6, 00186 Roma RM, Italy

انتخاب ورودی مناسب در مجموعه فروم روم

انتخاب مسیر و ورودی مناسب برای مجموعه بسیار مهم است؛ اگرچه این مکان‌ها در مجاورت یکدیگر قرار دارند، اما برای ورود و خروج آزادانه قابل دسترسی نیستند. این مجموعه دو ورودی دارد: یکی از داخل منطقه تپه پالاتین و دیگری در جاده اصلی، Via dei Fori Imperiali. یک دروازه خروج درست نزدیک کولوسئوم وجود دارد؛ بااین‌حال، شما نمی‌توانید از آنجا وارد شوید. در واقع از تپه پالاتین، فروم روم و سپس رفتن به کولوسئوم آسان‌تر است. در غیر این صورت باید از ورودی اصلی Via dei Fori Imperiali که فاصله زیادی با آن دارید وارد شوید.

از کدام مسیر برویم؟

 Septimius Severus

اگر قصد دارید تپه پالاتین، فروم روم و کولوسئوم را در یک روز کاوش کنید، بهترین توصیه این است که ابتدا تپه پالاتین و سپس رومن فروم را ببینید و گردش را با بازدید از کولوسئوم خاتمه دهید. این مسیر از نظر فیزیکی کم‌ترین هزینه را دارد و بهترین تاثیر بصری را ایجاد می‌کند. هم‌چنین پیاده‌روی در سراشیبی از تپه پالاتین تا این بنا برای زانوها مناسب‌تر است و کمتر از بالا رفتن به آن‌ها فشار می‌آورد. هم‌چنین، منظره رومن فروم و کولوسئوم از بالا بسیار درخشان است و حس هیجان‌انگیزی از آنچه در آینده خواهد داشت به شما می‌دهد. از آن‌جایی که هیچ ورودی مستقیمی از کولوسئوم به رومن فروم وجود ندارد، بهترین گزینه آن است که از همان‌جا به کولوسئوم بروید. این یک پایان مناسب و باشکوه برای پایان دادن به این گردش یک‌روزه فراهم می‌کند.

چگونه در ساعت‌های اوج بازدید از شلوغی جمعیت دور بمانیم؟

بازدیدکنندگان شیفته کولوسئوم چشمگیر هستند و اغلب مایلند روز خود را ابتدا در آمفی‌تئاتر شروع کنند و سپس به تپه پالاتین و رومن فروم بروند. بااین‌حال، این استراتژی هزینه‌بر است. بدین معنا که باید زمان انتظار زیادی را در یک صف ورودی طولانی و همچنین سفر اضافی از کولوسئوم تا ورودی فروم رومی در Via dei Fori Imperiali منتظر بمانید. بنابراین برای بهینه‌سازی زمان خود، بهتر است ابتدا به تپه پالاتین و رومن فروم بروید. به‌طور‌کلی، ورودی‌های این دو مکان صف کوتاهی دارند و یا اصلا صف ندارند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از غروب خورشید از این دو مکان دیدن کنید و پس از پایان کار، از دروازه نزدیک کولوسئوم خارج شوید. از آن‌جایی که قبلا وارد مناطق تپه پالاتین و رومن فروم شده‌اید، نیازی نیست در صف بلیط کولوسئوم منتظر بمانید و در عوض خیلی سریع و فقط از طریق بررسی امنیتی وارد می‌شوید.

با کاوش در تپه پالاتین و فروم روم در نیمه اول روز، نه‌تنها از انتظار در صف‌های طولانی جلوگیری می‌کنید، بلکه قبل از این‌که آفتاب نیمه‌روز بر سرتان بتابد، گردش را به پایان می‌رسانید. کل مجموعه باستان‌شناسی رومن فروم و تپه پالاتین در فضای باز است؛ بنابراین به هنگام بازدید به وضعیت آب‌و‌هوا توجه داشته باشید.

بهترین مسیر برای بازدید از این بنا کدام است؟

Metro Italy

بر کسی پوشیده نیست که کولوسئوم و رومن فروم از مقاصد ضروری برای بازدیدکنندگان تور رم هستند. در نتیجه، شما همیشه باید  انتظار یک جمعیت ثابت از ورود افراد به هریک از این مکان‌ها را داشته باشید. بنابراین بهترین راه برای دوری از ازدحام جمعیت، فقط گردش در ساعت‌های اولیه روز نیست، بلکه خرید آنلاین بلیط است. با خرید بلیط به صورت آنلاین، شما از ماندن در صف راحت می‌شوید و به‌راحتی 2 تا 3 ساعت در زمانتان صرفه‌جویی می‌کنید. تپه پالاتین و فروم روم نیاز به پیاده‌روی زیادی دارند؛ بنابراین با حذف زمان انتظار در صف و ذخیره وقت، با خیال راحت از این بناها بازدید می‌کنید و تجربه‌ای مثبت‌تر را برای خود رقم می‌زنید.

زمان و ساعت بازدید از فروم روم و تپه پالاتین

رومن فروم و تپه پالاتین در تمام طول سال باز هستند. دروازه‌ها نیز از ساعت 8:30 صبح تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب باز هستند.

دسترسی به آن‌جا

گزینه‌های مختلفی برای سفر از مرکز شهر به این مکان وجود دارد. درحالی‌که همیشه تاکسی بهترین گزینه است و مستقیما شما را به محل مورد نظرتان می‌رساند، اما باید 0.01 دلار بپردازید. در عوض، برخی از گزینه‌های حمل‌و‌نقل عمومی ارزان را در زیر به شما معرفی می‌کنیم که شما را به‌راحتی و ایمن به منطقه می‌رسانند.

دسترسی به فروم رومی با اتوبوس

خط 51، 75، 81، 673، 175 و 204 اتوبوس شما را به مکان مورد نظر می‌رسانند. هم‌چنین می‌توانید از تراموای شماره 30 استفاده کنید که در این مکان توقف دارد.

تراموا

خط 3

مترو

Metro Italy

خط B “Colosseo”

احتمالا مترو ساده‌ترین راه برای رسیدن به این مکان باشد. شما می‌توانید در ایستگاه متروی کولوسئو در خط B پیاده شوید و سپس به سمت فروم روم یا تپه پالاتین بروید. مترو از ساعت 5:30 صبح تا 11:30 شب یکشنبه تا پنجشنبه و تا ساعت 1:30 صبح جمعه و شنبه کار می‌کند.

قطار ترمینی

 اگر به ایستگاه قطار ترمینی، ایستگاه اصلی راه‌آهن رم رسیده‌اید، از دو راه می‌توانید به منطقه رومن فروم، کلوسئوم و تپه پالاتین برسید:

دسترسی به رومن فروم از طریق مترو

اگر وقتتان کم است، استفاده از مترو از ایستگاه قطار ترمینی بهترین انتخاب شما خواهد بود. وقتی از قطار پیاده می‌شوید، تابلوهای M سفید روی پس‌زمینه قرمز رنگ را به سمت ایستگاه مترو دنبال کنید. پس از آن‌جا، دستگاه‌های فروش بلیط را خواهید یافت. بلیط‌هایتان را بگیرید، به سمت ورودی پرداخت کرایه بروید و بلیط‌تان را وارد کنید. مطمئن شوید که خط صحیح _خط B با علایم آبی_ را در جهت درست _به سمت جنوب به سمت لاورنتینا_ بگیرید. کولوسئوم تنها دو ایستگاه فاصله دارد. هنگامی که از ایستگاه خارج می‌شوید، بنای یادبود را دقیقا روبه‌روی خیابان خواهید دید.

از طریق پیاده‌روی

اگر حال‌و‌هوای پیاده‌روی آرام در مسیرهای جذاب رم را دارید، می‌توانید از ایستگاه قطار تا خرابه‌ها را پیاده‌روی کنید. میانگین زمان پیاده روی 30 دقیقه است؛ بنابراین تنها درصورتی‌که زمان کافی در اختیار دارید، از این گزینه استفاده کنید.

ورودی‌ها

کولوسئوم

ورودی کولوسئوم در پیازا دل کولوسئو است.

فروم روم

Via Fori Imperiali

تنها ورودی این بنا در Via Fori Imperiali است.

تپه پالاتین

از طریق S. Gregorio می‌توان به تپه پالاتین دسترسی داشت.

نکاتی که هنگام بازدید از فروم روم باید رعایت کنیم

  • بیشتر جاذبه‌ها در هوای آزاد هستند. اگر هوا آفتابی و گرم باشد و یا در ماه‌های تابستان از ژوئن تا سپتامبر سفر می‌کنید، حتما ضد آفتاب، عینک آفتابی و یک کلاه به همراه داشته باشید.
  • رم یک شهر جهانی است و در هیچ‌یک از این سه مکان ملزم به رعایت کردن پوششی خاص نیستید. بااین‌حال، توصیه می‌کنیم لباس‌های سبک و کفش‌های پیاده‌روی راحتی بپوشید؛ زیرا پیاده‌روی طی این تور زیاد است.
  • ناهار حاضری مانند ساندویچ‌های سرد یا میان‌وعده های بسته‌بندی شده همراه خود داشته باشید تا سطح انرژی خود را در حین پیاده‌روی حفظ کنید. هیچ غرفه غذا یا رستورانی در داخل مجموعه تاریخی وجود ندارد، اما رستوران‌ها و کافه‌های بزرگی در نزدیکی آن‌ها وجود دارد که می‌توانید در طول تور خود به آن‌جا بروید.
  • یک بطری آب همراه داشته باشید تا در طول گردش گرمازده نشوید.
  • مناظر رومن فروم و کولوسئوم از بالای تپه پالاتین بهترین منظره شهر است. فراموش نکنید دوربین عکاسی‌تان را همراه خود ببرید.
  • توالت عمومی در رم به‌سختی پیدا می‌شود. بااین‌حال، کولوسئوم، فروم روم و تپه پالاتین حداقل یک توالت دارند. می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده می کنید.
  • ورودی کل مجموعه در اولین یکشنبه ماه برای همه بازدیدکنندگان رایگان است. این اتفاق فرصتی برای صرفه‌جویی در پول شما است؛ هرچند همین امر جمعیت بسیار زیادی را برای بازدید به این مجموعه می‌کشاند. بنابراین اگر از شلوغی جمعیت بیزارید یا می‌خواهید با آرامش تمام از این بناها دیدن کنید، روزهای دیگری را برای بازدید انتخاب کنید.

در آخر

تا این‌جای مطلب شما را با مجموعه فروم روم، کولوسئوم و تپه پالاتین و جاذبه‌های هریک آشنا شده‌ایم. سپس شما را با بهترین مسیرهای ورودی و طریقه دسترسی به هریک آشنا کرده‌ایم. حالا وقت آن رسیده که دست‌به‌کار شوید و بهترین زمان سفر به رم را انتخاب کنید و سپس تور روم را رزرو کنید. همراه شما هستیم؛ کافی است با کارشناسان ما در تماس باشید. سفر خوشی را برایتان آرزومندیم.

نظرات کاربران