Fatih neighborhood of Istanbul

محله فاتح استانبول؛ اصلی ترین و بهترین محله استانبول!

محله فاتح استانبول یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین محله‌های شهر است. در استانبول 39 منطقه‌ی مختلف وجود دارد که هر کدام با خصوصیات و ویژگی‌های خاصی همراه هستند و افراد زیادی را چه برای خرید و اقامت و چه برای تفریح و خوشگذرانی به خود جذب می‌کنند. با این حال، از آنجایی که محله فاتح در مقایسه با سایر مناطق در بین گردشگران مشهورتر و پر رونق‌تر شناخته می‌شود، طبیعی است که فرق قابل توجهی با دیگر نقاط داشته باشد. 

رزرو تور استانبول

محله فاتح با شور و هیجان خود و تاریخ جذابی که با دنیای مدرن ترکیب شده، برجسته و متمایز است. در حالی که سایر نقاط استانبول خسته کننده هستند و از نظر زندگی روزمره چیز زیادی برای ارائه ندارند. این محله در سال‌های اخیر شاهد افزایش خریداران خانه‌هایی بوده که می‌خواهند طعم واقعی این شهر را بچشند و تجربه کنند.

بلیط لحظه آخری استانبول را از سه کلیک بخواهید!

اسم فاتح به چه معناست و از کجا آمده است؟ 

محله فاتح استانبول

اصطلاح “فاتح” مربوط به فاتح سلطان محمد، سلطان عثمانی است که استانبول را در سال 1453 سرنگون کرد. محله فاتح استانبول در آن زمان هدف نهایی بود؛ زیرا این منطقه به عنوان پایتخت امپراتوری بیزانس شناخته می‌شد. بسیاری بر این باور بودند که سلطان با ورود به فاتح، کلیسای ایاصوفیه، تاج سلطنتی امپراتوری بیزانس را ویران می‌کند. اما او آن را به یک مسجد تبدیل کرد، شاید به دلیل تحسین از معماری او یا به عنوان حفاری در امپراتوری بیزانس و دلیل آن دقیقا مشخص نیست. جالب است بدانید که “اول استانبول” یا “استانبول اصلی” نام مستعار فاتح است.

بخوانید: چه کارهایی را در محله سلطان احمد استانبول باید انجام داد؟

محله فاتح در کجا واقع شده است؟

این شبه جزیره توسط دریای مرمره، تنگه بسفر و شاخ طلایی احاطه شده و موقعیت مکانی را بسیار زیبا و خاصی دارد. خاص بودن آن به خاطر گذشته‌ی مهم فاتح است. در واقع، در زمان‌های قدیم، سلاطین عصر عثمانی از منطقه فاتح بر قلمرو خود حکومت می‌کردند. اما دیری نپایید که آن‌ها به کاخ دلما باغچه بشیکتاش نقل مکان کردند. پس از انحلال امپراتوری عثمانی در سال 1923، دولت جدید ترکیه پایتخت را به آنکارا منتقل کرد؛ زیرا نیروها به راحتی می‌توانستند از طریق شاخ طلایی، بسفر یا دریای مرمره در هر دو مکان کمین کنند. همین تاریخ مختصر نشان می‌دهد که در زمان پادشاهان، محله فاتح استانبول رونقی زیادی داشته تا به امروز این موقعیت خوب خود را حفظ کرده است. 

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

چگونه در استانبول به فاتح برویم؟

Fateh neighborhood of Istanbul

اگر پس از پیاده شدن از هواپیما و در فرودگاه قصد رفتن به منطقه فاتح را دارید، باید بدانید که با ماشین شخصی یا تاکسی حدود 40 دقیقه با این محله فاصله خواهید داشت. اما می‌توانید با اتوبوس از فرودگاه به راحتی خودتان را به فاتح برسانید. 

اما اگر از نقاط دیگر ترکیه با اتوبوس به استانبول سفر کنید، به اتوگار بزرگ در بایرام پاشا خواهید رسید که 30 دقیقه با شما فاصله دارد. از آنجا با اتوبوس‌های کوچکتر متصل به فاتح بروید. نزدیکترین بزرگراه به این محله E5 است.

بهترین زمان برای بازدید از محله فاتح

گردشگران خارجی و حتی خود ترک‌ها هر ساله از محله فاتح استانبول به عنوان مقصد اصلی گردشگری این شهر دیدن می‌کنند. بنابراین بازدید خود را با توجه به آب و هوای مورد علاقه خود برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، گرم‌ترین ماه‌ها از جولای تا سپتامبر (تابستان) است و می‌تواند کمی شلوغ باشد. زمستان اما هوا سردتر و بارش برف و باران هم بیشتر است، بنابراین قدم زدن و گشتن در بین کوچه پس کوچه‌های فاتح سخت خواهد شد. در کل، فصل بهار یا اوایل پاییز زمان خوبی برای گشت و گذار در محله فاتح خواهد بود. 

بخوانید: بهترین زمان سفر به استانبول

 تاریخچه محله فاتح استانبول 

محله فاتح استانبول

امپراتوری روم، امپراتوری بیزانس به مدت 1058 سال و امپراتوری عثمانی به مدت 469 سال، همگی مراکز مهمی در منطقه فاتح داشتند. کافی است تاریخ بیزانس را بررسی کنید تا در مورد رویدادهای خاص فاتح، مانند شورش‌های مرگبار نیکا، بدانید. با ساخت استانبول بر روی هفت تپه، پادشاهی بیزانس امیدوار بود که رم جدیدی ایجاد کند. با این حال، حمله عثمانی در سال 1453 این پادشاهی را به پایان رساند. اما این تنها ضربه‌ی منطقه فاتح نبود و زمین لرزه ویرانگر در سال 1509 خسارات زیادی را بر جای گذاشت.

سلطنت سلیمان فاتح را دگرگون کرد

اما در زمان سلطنت سلیمان (1520-1566)، فاتح پیشرفت‌های چشمگیری در معماری کرد و فواره‌ها، مدارس، کاروانسراها و حمام‌های جدید اضافه کرد. با رشد تجارت جهانی، بندر شاخ طلایی نیز شهرت جهانی یافت. بعدها، در دوران تنظیمات، سازه‌های جدیدی با استفاده از سبک‌های معماری اروپایی مانند باروک، روکوکو، نئوگوتیک و امپراتوری ساخته شد. در کل این دوران طلایی برای محله فاتح استانبول بود.

پس از جنگ جهانی اول، نیروهای متفقین کنترل استانبول از جمله محله فاتح را به دست گرفتند و امپراتوری عثمانی در نهایت منحل شد. این شهر در جریان جنگ استقلال ترکیه توسط ترکیه بازپس گرفته شد و دولت پایتخت آن را به آنکارا منتقل کرد. اما فاتح همچنان شناخته شده است و تا به امروز نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

بخوانید: استانبول در قرون وسطی؛ جادو، افسانه و تاریخ!

جاذبه ها و بناهای تاریخی محله فاتح استانبول

Fateh neighborhood of Istanbul

در محله فاتح استانبول، چیزهای زیادی برای دیدن و انجام دادن وجود دارد. یکی از دلایل این جاذبه‌های قدیمی و باارزش این است که در زمان قدیم محله سلطان احمد مقر هر دو امپراتوری بیزانس و عثمانی بود و اکنون محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ترکیه بناهایی است که آن‌ها از خود به جای گذاشته اند. این ساختمان‌های تاریخی و مهم عبار‌ت‌اند از:

 هیپودروم، کاخ توپکاپی، آب انبار باسیلیکا، موزه هنرهای اسلامی، ایاصوفیه و مسجد آبی. 

شاید بتوان بسیاری از این بناها را در یک روز مشاهده کرد، اما برای دیدن دقیق و جزئی، دو روز را به آن اختصاص دهید.

دیگر جاذبه های قابل توجه در فاتح

مکان‌های دیدنی محله فاتح استانبول به جاذبه‌های تاریخی ختم نمی‌شوند و جاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارد که شامل: 

بازار بزرگ استانبول 

محله فاتح استانبول

بازار بزرگ در همین نزدیکی است و با 20 دقیقه پیاده‌روی می‌توان به آن رسید. قدم زدن در این بازار شما را با زندگی معمول مردم محلی آشنا می‌کند. هر چند که بازار بزرگ ساختاری تاریخی دارد، اما وجود فروشگا‌ه‌های متنوع و رنگارنگ آن را به مکانی جذاب تبدیل کرده است. در واقع استانبول با وجود این بازار بزرگ شناخته شده و معروف است، تقریبا همه گردشگران از این بازار دیدن می‌کنند. 

محله‌های فنر- بالات 

به گفته گاردین، «محله فنر-بالات، زمانی یونان کوچک استانبول بوده و امروزه فضایی مدرن با ترکیب تاریخ خود را به نمایش می‌گذارد». این دو محله تاریخی، که در مجاورت یکدیگر قرار دارند و از نظر اجداد یهودی، یونانی و ارمنی شناخته می‌شوند. به همین خاطر وجود کلیساهای زیادی در آن کاملا امری طبیعی است. برای مثال، کلیسای ارتدکس یونانی و کالج آجری قرمز مجاور آن از ویژگی‌های قابل توجه فنر هستند. در کنار این‌ها حتما از رستوران‌های ارزان قیمت و کافی شاپ‌های کوچک دیدن کنید تا با ساکنان بالات آشنا شوید.

مسجد سلیمانیه

Sulaymaniyah Mosque

شاه سلیمان مسجد سلیمانیه را در سال 1550 برای سلاطین عثمانی بر روی تپه سوم استانبول ساخت. این بنای دیدنی نیز توسط معمار سینان، مشهورترین معمار امپراتوری عثمانی ساخته شده است. امروزه مقبره سلیمان و رکسلانا در مسجد سلیمانیه قرار دارد. جالب است بدانید که رکسلانا به عنوان یک کنیز جوان به کاخ توپکاپی پیوست اما به مهمترین زن در جامعه عثمانی تبدیل شد. مسجد سلطانیه به مدت 500 سال به عنوان بزرگ‌ترین عبادتگاه استانبول بوده است.

پارک گلخانه

درست است که ما تابه اینجا از محله فاتح استانبول و تاریخ آن گفتیم و به مکان‌های قدیمی اشاره کردیم. اما در این منطقه فضای سرسبز هم وجود دارد. بنابراین، هر کسی که به دنبال استراحت و یافتن فضای سبز است باید از پارک گلخانه که نزدیک به کاخ توپکاپی است، دیدن کند. موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی در مرز غربی پارک واقع شده است. یادتان نرود که این پارک در ماه آوریل با رنگ‌های بیشتری زنده می‌شود، چون در این موقع از سال هزاران گل لاله به افتخار جشن سالانه در آن می‌کارند. 

رستوران های فاتح استانبول

برخی از بهترین رستوران های این محله شامل:

رستوران بالات ساحل

این رستوران که به خاطر منوی غذاهای دریایی اش معروف است، درست در کنار دریا قرار دارد. از این رو می توانید رو به دریا بنشینید و در حین تماشای غروب آفتاب از خوشمزه ترین غذای این رستوران یعنی ماهی کبابی لذت ببرید.

آدرس: Balat, Mürselpaşa Cd. No:245, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

رستوران Hatay Medeniyetler

محله فاتح استانبول

اگر می خواهید طعم واقعی غذاهای ترکی را تجربه کنید، جایی بهتر از رستوران هاتای نیست. رستوران هاتای نه تنها بهترین رستوران فاتح استانبول بلکه یکی از بهترین رستوران های استانبول است. در این رستوران می توانید انواع غذاهای معروف ترکیه را سفارش دهید و با غذاهای ترکی بیشتر آشنا شوید. مرغ، کباب گوشت و سایر غذاهایی که در این رستوران به روش های مختلف طبخ می شوند از جمله غذاهای لذیذ این رستوران هستند.

بخوانید: بهترین غذاهای خیابانی استانبول

رستوران هالیچ

اگر از حال و هوای این رستوران شوکه نشده اید، قطعا از منوی آن شگفت زده خواهید شد! در اینجا انواع غذاهای دریایی، حتی اختاپوس را خواهید دید که به گونه ای سرو می شوند که نمی توان از دست داد.

این غذاها ترکیبی از غذاهای ترکی و عثمانی هستند که در هیچ جای استانبول نخواهید یافت. در عین حال می توانید طعم غذاهای دریایی، ارمنی، گرجی، یونانی و غذاهای مدرن ترکی را به شکلی کاملا عجیب امتحان کنید.

آدرس: Cibali, Kadir Has Cd. No:5, 34083 Fatih/İstanbul, Turkey

بخوانید: لیست قیمت غذا در استانبول

رستوران ترک فاتح توتاک

منوی این رستوران غذاهای ترکی است اما نه مثل همه رستوران هایی که غذاهای ترکی سرو می کنند. سرآشپز این رستوران دارای دو ستاره از استاندارد میشلن است و یکی از اهداف رستوران فاتح توتک این است که نشان دهد غذاهای ترکی به انواع کباب محدود نمی شود. دلمه، پاسترامی گوشت و نوشیدنی مخصوص رستوران بخشی از منوی فاتح توتک است. این رو هم باید بگم که منو با توجه به فصل تغییر میکنه. می توانید مواد تشکیل دهنده را در منوی کنار هر غذا مشاهده کنید.

وبسایت: turkft.com

هتل های فاتح استانبول

محله فاتح استانبول

برخی از بهترین هتل های این منطقه عبارت است از:

هتل رویال

هتل رویال در فاتح، انتخابی ایده آل برای مهمانانی است که به دنبال تجمل، زیبایی و اقامتی راحت هستند. این هتل 4 ستاره با خدمات فوق العاده و فضاهای اتاق های مختلف: اتاق های دو تخته استاندارد، اتاق های سه تخته، سوئیت ها و سوئیت های VIP و عروس. این هتل دارای مجموعه ای از امکانات مانند مرکز ماساژ و مراقبت، خدمات نگهداری چمدان، پارکینگ و خدمات دربان است. ناگفته نماند که این هتل دارای طیف گسترده ای از غذاها و نوشیدنی های خوشمزه ترکی و بین المللی است.

بخوانید: بهترین هتل های استانبول برای ایرانیان

هتل رامادا

شناخته شده ترین هتل در فاتح در نزدیکی ایستگاه های مترو و تراموا است. این هتل 4 ستاره با چشم اندازهای خیره کننده و امکانات مختلف مانند مرکز تناسب اندام، اسپا، سونا و اتاق بخار است. اتاق های هتل جادار هستند و دارای وای فای رایگان و تلویزیون ال سی دی هستند. این هتل دارای اتاق های متنوعی است: یک نفره، دو نفره و سوئیت. منوی غذایی هتل دارای مجلل ترین و لذیذترین غذاها از غذاهای مختلف است.

هتل هالیدی

محله فاتح استانبول

 این با چشم اندازهای خیره کننده از شهر باستانی، هتل هالیدی این یکی از هتل های برجسته استانبول است. هتلی 5 ستاره با خدمات مجلل و باکلاس برای اقامتی باشکوه. این هتل دارای منظره ای از استخر، باغ جذاب، شهر است. از امکانات هتل می توان به مرکز تناسب اندام، اسپا، اتاق بخار، سونا، مرکز ماساژ، جکوزی و استخر اشاره کرد. مهمانان می توانند آنچه را که دوست دارند از منوی غذایی آن انتخاب کنند و از صبحانه قاره ای آن لذت ببرند.

بارسلو استانبول

برای دوستداران مکان های پر جنب و جوش استانبول، هتل بارسلو استانبول در فاتح با ظاهر زیبایش بهترین انتخاب است. این هتل دارای استخرهای شنا، اسپا، مرکز تناسب اندام، سونا، خدمات خشکشویی، اتاق بخار، انبار چمدان، خدمات ماساژ و پذیرش 24 ساعته است. این هتل دارای اتاق های لوکس با فضاهای مختلف و همچنین انواع غذاهای ترکی و بین المللی می باشد.

بخوانید: ۵ تا از بهترین هاستل های استانبول؛ مقرون به صرفه و مناسب!

هتل آکگون استانبول

یکی از هتل های مجلل و زیبای فاتح است. این هتل 5 ستاره و بهترین گزینه برای مهمانان است. این مکان در نزدیکی مکان های توریستی استانبول، مانند کاخ توپکاپی و مسجد سلطان احمد است. اتاق های هتل دارای فضاهای متنوعی هستند. برخی از امکانات هتل عبارتند از: استخر روباز، استخر کودکان، مرکز تناسب اندام، سونا، و همچنین رستورانی که غذاهای محلی و بین المللی سرو می کند.

حمام های ترکی سنتی در فاتح استانبول

محله فاتح استانبول

فلورانس نایتینگل، عمر شریف، تونی کورتیس، کامرون دیاز، کیت ماس و جان تراولتا از افراد معروفی هستند که از حمام کاگال اوغلو بازدید کردند. این حمام ترکی که از سال 1741 باز بوده در محل یک کاخ سابق ساخته شده و دارای معماری باروک است که در آن زمان در ساختارهای عثمانی غیر معمول بود. گنبد عظیم اتاق بخار توسط هشت ستون باشکوه پشتیبانی می‌شود. همچنین دو ورودی مجزا به مناطقی می‌رسند که مردان و زنان را از هم جدا می‌کند. 

حمام در سال 1584 توسط معمار عثمانی سینان ساخته شد و نزدیک به ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و مسجد آبی است. ورودی اصلی به دو منطقه متمایز تغییر برای مردان و زنان منتهی می شود که تا حد زیادی از این ورودی در زیر سطح خیابان قرار گرفته است. از طرفی گنبدهای بزرگ نشانه هنر سینان است و در هر دو بام دیده می‌شوند. حتی با وجود مربعی بودن فضا، اتاق بخار دارای طراحی چند ضلعی است که ویژگی متمایز مفهوم گنبد را به نمایش می‌گذارد. اگر هوا خیلی گرم شد، می‌توانید خود را در یکی از 38 بخش در چند ضلعی که توسط دوازده ستون تشکیل شده است، خنک کنید.

در کل، بیش از اینکه حمام ترکی آن محبوب باشد، ساختار ساختمان گردشگران را در محله فاتح استانبول جذب خود خواهد کرد.

زندگی در محله فاتح استانبول

بسیاری از ترک‌ها و خارجی‌ها به فکر خرید ملک در فاتح هستند. این محله به دلیل شهرت برجسته و جذابیت نوستالژیک خود به عنوان مقصدی مطلوب برای زندگی و کار شناخته می‌شود. اما مسئله این است که قیمت هر متر مربع به دلیل اهمیت فاتح و کمبود زمین برای توسعه افزایش چشمگیری یافته است. با این حال، روند رو به رشد این منطقه نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور فرصت‌های بهتر و مناسب‌تری برای زندگی در محله فاتح استانبول برای هر نوع قشری فراهم خواهد شد. 

شاید بپرسید که فقط معماری و ساختمان‌ها زندگی در این محله را معروف کرده‌اند، باید بگوییم که خیر. وجود سیستم حمل‌ونقل عالی که دسترسی را به همه نقاط شهر آسان کرده، مراکز خرید، فروشگاه‌های کوچک محلی، رستوران‌ها و کافه‌های زیاد در کنار جاذبه‌های مهم باعث شده تا زندگی در محله فاتح استانبول برای خیلی‌ها مهم باشد. 

ارزانترین هتل های استانبول در منطقه فاتح فقط سه کلیک با شما فاصله دارند.

حرف آخر

محله فاتح استانبول منطقه‌ای جذاب و تاریخی است که به بازدیدکنندگان نگاهی اجمالی به میراث فرهنگی و معماری غنی شهر می‌دهد. فاتح با مساجد خیره‌کننده، بازارهای شلوغ و خیابان‌های زیبا، مقصدی است که هر علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ استانبول باید از آن بازدید کند. از مسجد آبی نمادین گرفته تا بازار بزرگ پر جنب و جوش، در این محله پر انرژی و متنوع، چیزی برای همه وجود دارد. چه عاشق تاریخ باشید، چه اهل غذا، یا فقط به دنبال یک تجربه فرهنگی معتبر هستید، فاتح شما را در آغوش می‌گیرد و آن را به مقصدی فراموش نشدنی برایتان تبدیل می‌کند.

سوالات متداول

محله فاتح در استانبول چه اهمیت تاریخی دارد؟

محله فاتح، که به نام فاتح سلطان محمد نامگذاری شده، اهمیت تاریخی زیادی دارد و محلی است برای بسیاری از بناهای تاریخی مهم مانند مسجد فاتح و بازار قدیمی.

چه جاذبه‌های دیدنی در محله فاتح استانبول وجود دارد؟

جاذبه‌های دیدنی شامل مسجد فاتح، کلیسای هاجیا صوفیا کوچک، موزه کاریه، بازار فاتح و حمام‌های تاریخی مانند حمام چمبرلیتاش است.

آیا محله فاتح برای خرید مناسب است؟

بله، بازار فاتح و خیابان‌های اطراف آن مملو از مغازه‌هایی است که انواع محصولات از جمله لباس، ادویه‌جات و سوغاتی‌های محلی را عرضه می‌کنند.

چگونه می‌توان به محله فاتح در استانبول دسترسی پیدا کرد؟

محله فاتح از طریق وسایل نقلیه عمومی شهری مانند مترو، تراموا و اتوبوس قابل دسترسی است و ایستگاه‌های مترو و تراموا در نزدیکی بسیاری از جاذبه‌های اصلی وجود دارد.

آیا محله فاتح گزینه‌ای مناسب برای اقامت گردشگران در استانبول است؟

بله، محله فاتح با داشتن هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های متنوع، از جمله اقامت‌گاه‌های اقتصادی تا هتل‌های لوکس، گزینه‌های اقامتی مناسبی برای گردشگران ارائه می‌دهد.

نظرات کاربران