شیراز

10 تا از بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن

عکاسی هنری است که باید آن را بلد باشید اما علاوه بر دانش عکاسی باید بتوانید بهترین لوکیشن‌ها را انتخاب کنید. حالا که راهی شیراز زیبا هستید و برای چند روز می‌خواهید در این شهر زیبا بگردید چرا در بهترین مکان های شیراز عکس نگیرید؟ بیایید این بار سفرتان را با عکاسی ترکیب کنید و بهترین عکس‌های عمرتان را در بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن ثبت کنید. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک با بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن آشنا شویم. 

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

طبیعت زیبا برای عکاسی

اگر سفرتان به شیراز را با خودروی شخصی شروع کرده باشید فرصت رفتن به طبیعت زیبای آن را خواهید داشت چرا که طبیعت‌گردی در مقصد با تاکسی یا اتوبوس غیرممکن است. چنین طبیعتی برای عکاس‌های حرفه‌ای حکم طلا را دارد. دشت ارژن، تنگه دم اسب، روستای قلات و دریاچه مهارلو از زیباترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن هستند. در قسمت بعدی جزئیات بیشتری از این مکان‌های طبیعی شیراز در اختیارتان قرار می‌دهیم تا برای عکاسی در شیراز بهتر برنامه‌ بچینید.

تنگه دم اسب؛ آبشاری با عطر پونه

تنگه دم اسب

تنگه دم اسب دره‌ای باریک و پر آب است که از میان کوه‌ها می‌گذرد. در امتداد کوه‌ها و در راستای رود درختان بلوط به صف ایستاده‌اند و منظره تنگه را تکمیل می‌کنند. آبشار آن مرتفع است و به علت شباهتش به دم اسب این چنین نام دارد. آب رود از هر زاویه‌ای به رنگی خاص دیده می‌شود. گاهی آبی، گاهی سبز و گاهی فیروزه‌ای. 

برای عکاسی در تنگه دم اسب دستتان باز است. زیبایی منظره را ثبت کنید و یا از دوستانتان هنگام آب‌تنی سوژه بسازید. چه حرفه‌ای باشید چه آماتور طبیعت تنگه دم اسب سحرتان می‌کند. پس این جادو را در قالب تصویر ثبت کنید. 

راه دسترسی به تنگه دم اسب دشوار و شاید از نظر برخی صعب‌العبور باشد اما اگر با تور همراه شوید بدون دردسر و آزمون و خطا به طبیعت بکر تنگه برسید. 

آدرس: جاده شیراز به بوشهر، 50 کیلومتری شیراز، تابلو دوربرگردان روستای کوهمره سرخی، روستای کره بس.

روستای کوهمره سرخی تا شیراز حدود 50 کیلومتر یا به عبارت دیگر حدود 40 دقیقه فاصله دارد. بهتر است برای دسترسی به کوهمره سرخی از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید یا به همراه گروه کوه‌نوردی راهی شوید. بعد از رسیدن به روستا محلی برای پارک خودرو پیدا کنید.

برای رسیدن به تنگه دم اسبی دو مسیر پیش رو دارید. یکی از راه کوهستان که حدود سه ساعت طول می‌کشد و رودخانه در مسیر نیست. راه دوم از سمت مسیر رودخانه است، برای عبور از رودخانه می‌توانید سوار قایق بادی شوید و یا شنا کنید. یادتان باشد انتهای مسیری که از رودخانه می‌گذرد و به کوه ختم می‌شود خطرناک و لغزنده است. پس بهترین مسیر را با کمک راهنمای تور انتخاب کنید. 

روستای قلات

بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن

از زیباترین روستاهای شیراز که حالا به یکی از بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن تبدیل شده است. روستای قلات در دهستان دراک واقع شده است و به بخش مرکزی شهرستان شیراز نزدیک است. مردم بومی قلات زندگی سنتی را تجربه می‌کنند و دامدار، باغدار و یا کشاورز هستند. روستا با باغ‌های سرسبز، چشمه‌های آب، کوه‌های سر به فلک کشیده، دره‌های عمیق و خانه‌هایی از جنس سنگ و چوب بیننده را وسوسه می‌کند تا حسن و جمال شیراز را در قامت این روستا ثبت کند.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین دلیلی که می‌تواند یک عکاس حرفه‌ای را به قلات شیراز بکشاند تنوع منظره است. از کوچه‌های سنگ‌فرش تا خانه‌های سنگی و باغ‌های سبز و زیبا همگی قلات را به یکی از بهترین مکان های شیراز برای عکاسی تبدیل می‌کند. 

آدرس: شیراز، بخش مرکزی، دهستان دراک، روستای قلات.

دشت ارژن

یکی از متنوع‌ترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن دشت ارژن است. لوکیشن‌های دشت ارژن گوناگون است؛ از طبیعت کوهستانی تا انبوه درختان بلوط، زالزالک و بادام، از علفزارهای سبز تا آبشار چرونیز، از دریاچه پریشان تا منظره پرواز مرغابی‌ها و از دشت لاله تا بازارچه سنتی و تنوع خوراکی‌های خوشمزه و خوش‌رنگ. فرقی هم نمی‌کند کدام فصل سال راهی دشت ارژن شوید، پاییز و زمستان ندارد، دشت ارژن همیشه زیباست. 

منطقه ارژن حدود 60 کیلومتر با شیراز فاصله دارد و برای دسترسی به آن باید در مسیر شیراز به کازرون و با خودروی شخصی برانید. 

آدرس: شیراز، کیلومتر 60 جاده شیراز- کازرون، دشت ارژن.

دریاچه مهارلو 

دریاچه مهارلو 

صورتی‌ترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن بی‌شک دریاچه مهارلو است. تصویر ذهنی ما از دریاچه با رنگ آبی گره محکمی خورده است. اما دریاچه مهارلو سنت شکنی می‌کند و گاهی به رنگ صورتی در می‌آید. رفتن سراغ مهارلو در هر فصلی ممکن است اما اگر شما هم برای عکاسی از صورتی درخشان دریاچه راهی می‌شوید یادتان باشد که در بهار به ویژه اردیبهشت ماه دریاچه در صورتی‌ترین حالت خود است. 

از سویی دیگر اگر انتخاب شما به هر دلیلی فصل تابستان باشد باز از وجود منظره فلامینگوها بهره‌مند خواهید شد. همچنین اگر علاوه بر عکاسی، پرنده‌شناسی بدانید وسوسه می‌شوید تا قاب پرواز پرندگانی چون آنقوت، تنجه، کاکایی و گیلانشاه را هم ثبت کنید.

آدرس: شیراز، سروستان، 19 کیلومتری شیراز، کوهنجان، دریاچه مهارلو.

لوکیشن‌های تاریخی شیراز

تاریخ‌نویسان و عکاسان شبیه به هم هستند. هر دو برای ثبت لحظات و اتفاقات امروز برای آیندگان تلاش می‌کنند. شاید به همین دلیل مکان‌های تاریخی جزء بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن هستند. مکان‌هایی که داستان‌هایی از گذشته را با خود تا امروز ثبت و ضبط کرده‌اند. در این قسمت از مقاله قرار است با بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن از نوع تاریخی آشنا شویم. لوکیشن‌های تاریخی که در این بخش معرفی خواهند شد در دل شیراز قرار دارند و دسترسی به آن‌ها با کمک وسایل نقلیه عمومی آسان خواهد بود.

مسجد نصیرالملک

بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن

نمی‌دانیم وقتی معمار مسجد نصیرالملک به طرح این بنا فکر می‌کرد چه هدفی در ذهن می‌پروراند اما هدفش هر چه بوده است امروز ما شاهد یکی از زیباترین و رنگارنگ‌ترین مساجد ایران هستیم که حالا یکی از لوکیشن‌های پرطرفدار شیراز است. ارسی‌های مشبک در شبستان اصلی چنان نمایی پدید آورده است که هر بیننده‌ای را وادار می‌کند تا این شکوه را ثبت کند. مسجد نصیرالملک یکی از بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن است که ملقب است به لوکیشن پنجره رنگی.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، محله گودعربان، انتهای کوچه نصیرالملک، مسجد نصیرالملک.

مسجد و بازار وکیل؛ عکاسی به سبک زندیه

مسجد وکیل آن‌قدر معروف است که نیاز به معرفی ندارد. مسجدی باشکوه به جا مانده از دوره زندیه که حالا به یکی از بهترین مکان های شیراز برای عکاسی تبدیل شده است. در نزدیکی این مسجد، بازار آن قرار دارد. بازار وکیل شبیه یک رویای دور کودکی است که می‌توانید میان انبوه رنگ‌های آن و حال و هوای قدیمی‌اش عکس‌هایی به یاد ماندنی ثبت کنید. 

 آدرس مجموعه وکیل: شیراز، خیابان طالقانی.

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد را از آن جهت در فهرست بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن قرار می‌دهیم که غروب زیبایی دارد. همیشه عکس‌هایی که هنگام غروب ثبت می‌شود محسور کننده و خاص است. غروب باغ عفیف آباد هم ارزش ثبت کردن را دارد به ویژه اگر در فصل بهار و اردیبهشت ماه باشد. پس اگر قصد دارید عکس هنری بگیرید این‌جا بهترین انتخاب‌تان در شیراز خواهد بود. استخر بزرگ روبروی عمارت، ردیف درختان کنار استخر و غروب آفتاب ترکیبی خوش‌رنگ ایجاد می‌کند. 

آدرس: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد، مجموعه باغ عفیف‌ آباد.

یک خانه دنج برای عکاسی هنری

خانه فروغ الملک برعکس باغ عفیف آباد و مسجد نصیرالملک ساده و دنج است. خانه‌ای که روزگاری محل زندگی یک خانواده بوده است انتخاب جالبی برای عکاسی هنری خواهد بود. دیوارهای آجری، حیاط، حوض و درختان سبز و اتاق‌های دورتادور حیاط از نشانه‌های معماری پهلوی اول است که در این خانه مشهود است. برای عکاسی در محوطه خانه فقط کافیست کمی خلاقیت به خرج دهید تا تصاویری در خور توجه ثبت کنید. 

آدرس: شیراز، محله سنگ سیاه، پشت امامزاده بی بی دختران

نارنجستان قوام

بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن

شیراز معروف است به درختان نارنج. باغ قوام هم نامش را از درختان نارنج گرفته است. باغی وسیع که در فصل بهار در زیباترین حالت خود قرار دارد. باغ قوام نمونه اصیل باغ‌های ایرانی است. باغی با نمای بیرونی مسحور کننده و حیاطی پر از درخت و باغچه و اتاق‌هایی مزین به انواع آینه‌کاری و کاشی‌کاری و نقاشی. در ساخت و تزیین باغ قوام از هنرمندان آیینه‌کار، منبت‌کار، نقش‌پرداز، آجر کار، معرق‌کار و مقرنس‌کار کمک گرفته‌اند. در تالار آیینه عمارت، شاهد بازی نور و رنگ خواهید بود. اتاق‌های دیگر نه تنها آینه‌کاری دارند بلکه با نقاشی‌های کار دست مزین شده‌اند. در گوشه گوشه باغ نارنجستان قوام شیراز شاهد هنر هنرمندان شیرازی خواهید بود. 

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر).

قصردشت؛ پاییزی‌ترین لوکیشن شیراز

فصل پاییز همیشه یکی از پرطرفدارترین فصل‌ها برای عکاسی است. چه عکاسی عروسی، چه عکاسی کودک و چه عکاسی تجاری برای برندتان، در هر صورت فصل پاییز انتخاب خیلی از عکاسان است. در شیراز هم محله قصردشت پاییزی‌ترین لوکیشن است که می‌توانید برای عکاسی انتخاب کنید. 

محله قصردشت چند ویژگی مثبت دارد که آن را برای عکاسی مناسب می‌کند؛ دلیل اول وجود باغ‌های خُرم است که در فصل پاییز رنگ سبز جای خود را به رنگ نارنجی و زرد می‌دهد. دلیل دوم بافت سنتی و کوچه باغ‌های قصردشت است که آن را از سایر محله‌های شیراز متمایز می‌کند. بنابراین اگر در فصل زیبای پاییز راهی شیراز می‌شوید برای تفریح و عکاسی سراغ محله قصردشت بروید. 

آدرس: شیراز، محله قصردشت.

برای دسترسی به قصردشت شیراز می‌توانید از خط شماره 1 متروی شیراز استفاده کنید و در ایستگاه قصردشت پیاده شوید. 

بیایید چند عکس زیبا ثبت کنیم

آیا تا به حال به شیراز سفر کرده‌اید؟ اگر سفر کرده‌اید بگویید با کدام یکی از لوکیشن‌هایی که معرفی کردیم عکس یادگاری گرفته‌اید؟ اگر هم تا به حال مسافر شیراز نبوده‌اید برای سفر بعدی‌تان برنامه‌ریزی کنید و یادتان نرود که در بهترین مکان های شیراز برای عکس گرفتن تصاویری زیبا خلق کنید. 

نظرات کاربران