قصردشت شیراز
16 اردیبهشت 1402
شیراز

قصردشت شیراز؛ سرسبزی باغ‌های انار در دل شهر

در روزگاری که برای آرامش روح و روانمان باید هزینه‌های گزاف درمان را بپردازیم، سفر به شهری خوش آب‌وهوا چون شیراز شاید کم‌هزینه‌تر باشد. برای چند روز کار و زندگی پر مشغله را رها می‌کنید و راهی شیراز می‌شوید. دلتان می‌خواهد در محیطی سرسبز باشید. جایی که از هر سو زیبایی و طراوت شما را احاطه کند. در شیراز تنها یک جا وجود دارد که همزمان طراوت و زیبایی و سرسبزی را به شما هدیه دهد، محله قصردشت.

قصردشت شیراز از آن محله‌های قدیمی است که از قدیم برو و بیایی داشته و قدیمی‌ها آن را شربت‌خانه شیراز می‌خواندند حالا چرا، برایتان توضیح می‌دهیم. پس در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک همراه ما باشید تا با قصردشت شیراز، زیباترین محله شیرازی‌ها، آشنا شویم.

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

شربت‌خانه شیراز، افسانه یا واقعیت؟

قصردشت شیراز

سراغ یکی از اهالی قدیمی شیراز بروید و از این جای دیدنی سوال کنید. بپرسید وقتی جوان بودید به قصردشت چه می‌گفتید؟ حتما به شما می‌گویند که این محله قصردشت از اول قصردشت نبود و آن‌ها می‌گفتند شربت‌خانه شیراز. حتما می‌پرسید چرا؟ 

گوشه گوشه قصردشت درختان میوه و باغات مرکبات به چشم می‌خورد تا جایی که میوه‌‍‌های این محله زبانزد تمام شیرازی‌ها و خارجی‌ها شد. آن‌قدر انارهای این باغ‌ها خوشمزه و شیرین بود که نامش را گذاشتند شربت‌خانه. البته شیرازی‌های نسل جدید این محله سرسبز را با نام قصردشت می‌شناسند. 

از طرفی دیگر نام قصردشت هیچ ربطی به قصر و دشت ندارد اما قدیمی‌ترها می‌گویند شاید چند عمارت و باغ رویایی موجود در محله باعث شده تا این نام را برای آن انتخاب کنند. فراموش نکنید که شیراز در بیشتر کتاب‌های سفرنامه در کنار واژه دشت آمده است و آن را دشتی با درختان سرو بلند توصیف می‌کنند. 

چرا باید در سفر به شیراز سراغ قصردشت برویم؟

اولین دلیل برای معرفی قصردشت به عنوان یکی از محله‌های دیدنی شیراز آب‌وهوای خوب و دلپذیر است. در شلوغی شهرهای پرجمعیت چون شیراز ممکن است از سفرتان نهایت لذت را نبرید، در هیاهوی شهر استراحت را فراموش کنید و با خستگی به خانه برگردید. اما قصردشت با باغ‌های خُرمش آرامشی که برای استراحت نیاز دارید برایتان به ارمغان می‌آورد. 

دومین دلیل تماشای سرسبزی است. قصردشت شهره است به باغ‌های باطراوت. به نظر شما دیدن سرسبزی و تازگی باغ‌ها برای بهبود روحیه شما گزینه مناسبی نیست؟

قصردشت؛ بالا شهر شیراز

شاید جالب باشد که بدانید حدود 100 سال پیش قصردشت شیراز به خاطر قرار گرفتن خارج از محدوده شهر و باغ‌های خرم و آب‌وهوای خوبش بالا شهر شیراز محسوب می‌شد. افزایش سرمایه‌گذاری در قصردشت شیراز باعث رشد روزافزون این محله شد. تا جایی که امروز به یکی از محله‌های مرکزی شیراز تبدیل شده است.

در قصردشت شیراز چه کنیم؟

قصردشت شیراز

قدم زدن در بوستان‌ها: بین پل معالی‌آباد و میدان قصردشت شیراز چندین بوستان گل‌فروشی بزرگ قرار دارد که میزبان خوبی برای شما خواهند بود. می‌توانید بروید و در راهرهای بوستان‌های قصردشت قدم بزنید و از تماشای گل‌ها که با سبزی خود حس تازگی را به شما منتقل می‌کند لذت ببرید بدون اینکه گل بخرید.

خرید گل: اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید انتخاب و خرید گل و گلدان در قصردشت شیراز جذاب خواهد بود. سراغ یکی از گلفروشی‌های پل معالی‌آباد تا میدان قصردشت بروید. می‌توانید از بین انواع کاکتوس، گیاه آپارتمانی و نهال انتخاب کنید. حتما انتخاب جالبی خواهد بود و ذوقتان را بیدار خواهد کرد.

رفتن به باغ راه رادفر: این پیاده‌راه نام شهید خلبان رادفر را با خود دارد. این باغ راه از میان باغ‌های قصردشت عبور می‌کند و آخرشب‌ها و عصرها انتخاب خوبی برای پیاده‌روی و شیرازگردی است. 

کباب‌خوری آخر شب: نیمه‌شب‌های قصردشت هم خوشمزه است هم دیدنی. وقتی نیمه‌شب به خیابان قصردشت بروید می‌بینید که بساط انواع کباب به راه است و عطر کباب و دود زغال در هم آمیخته است.

قصردشت؛ خوش‌آب‌وهوا در بهار

انتخاب فصل مناسب برای هر مقصدی متفاوت خواهد بود. شیراز از آن شهرها است که اوج زیباییش در فصل بهار نمایان می‌شود. برای رفتن به قصردشت شیراز بهتر است فروردین یا اردیبهشت اقدام کنید. ترکیب رگبارهای بهاری و خنکای نسیم معجزه خواهد کرد.

دسترسی 

برای دسترسی به قصردشت شیراز می‌توانید از خط شماره 1 متروی شیراز استفاده کنید و در ایستگاه قصردشت پیاده شوید. 

قصردشت، باغ و طراوت

قصردشت شیراز

بهشت لقب اغراق‌آمیزی برای قصردشت نیست. این محله در ابتدا وسیع‌تر بود اما با وجود پیشروی ساخت‌وسازها مدام از مساحت و طراوت باغ کاسته می‌شود. این محله با وجود چند باغ راه و چندین باغ گل محل مناسبی برای قدم زدن و تجدید قوای ذهنی است. پس اگر راهی شیراز شدید قصردشت زیبا را هم در فهرست شیرازگردی خود قرار دهید.

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران