تنگه دم اسب
7 اردیبهشت 1402
شیراز

تنگه دم اسب شیراز؛ آبشاری با عطر پونه و درختان بلوط

آیا فکر می‌کنید تمام جاهای دیدنی شیراز را دیده‌اید؟ خب، تنگه زیبای دم اسبی شیراز چطور؟ همیشه یادتان باشد که شیرازگردی را نباید محدود به تماشای خانه‌های تاریخی و نارنجستان‌ها و رفتن به مراکز خرید و شاهچراغ کرد. با کمی جست‌وجو می‌توانید جاهایی را پیدا کنید که شیرازی‌ها برای تعطیلات آخر هفته و نفس تازه کردن انتخاب می‌کنند. دیدنی‌های طبیعی بکر که آدمی را به حیرت فرو می‌برد. آبشار و تنگه دم اسب شیراز یکی از آن دیدنی‌های طبیعی است که ارزش امتحان کردن را دارد. هر چند مسیرش دور و پیمودن آن دشوار است. 

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

در این مقاله از مجله سه کلیک قرار است به تنگه دم اسب شیراز سفر کنیم. جایی بکر و دست نخورده در دل شیراز پُر راز. بفرمایید با ما همسفر شوید تا از دره‌های عمیق بگذریم، از عطر پونه وحشی لذت ببریم و خودمان را به تنگه زیبای دم اسبی برسانیم.

تاریخچه تنگه دم اسب

 تنگه دم اسب

تنگه دم اسب شیراز را با نام تنگه دم اسبی یا در زبان محلی دمسبی می‌شناسند. این تنگه و آبشار زیبای آن در منطقه کوهمره سرخی قرار دارد. کوهمره سرخی خود یک بخش از سه بخش کهمره یا کوهمره است که تاریخچه دور و درازی دارد. در دوره اشکانیان منطقه کهمره پناهگاه قبایل چوپانان اشکانی بود. در زمان حکومت ساسانیان یعنی حدود سال‌های 230 تا 650 میلادی منطقه کهمره سرخی با نام رم دیوان شناخته می‌شد. در آن دوره مردم رم دیوان بنا به اقتضای محیط کوچ‌نشین بودند. 

بعدها سرنوشت کوهمره دچار تغییر شد. بر اثر زلزله‌ای که اطلاعاتی از تاریخ وقوع آن در دست نیست مسیر رودخانه کوهمره سرخی منحرف شد. در پی این زمین لرزه کناره‌های رودخانه کوهمره سرخی دچار رانش شد و مسیر رودخانه را به شکلی تغییر داد که آبشار و تنگه‌ زیبای دم اسبی به وجود بیاید. 

علت نام‌گذاری تنگه دم اسبی نیز داستان جالب دارد. مردم محلی معتقدند این آبشار چون به مانند دم اسب است این چنین خوانده می‌شود. اگر به تنگه دم اسب بروید خواهید دید که ریزش آب از آبشار به شکلی است که شکل دم اسب را تداعی می‌کند. این تنگه و آبشار آن در گویش محلی دمسبی نیز صدا زده می‌شود.

تنگه دم اسب کجاست؟

آدرس: جاده شیراز به بوشهر، 50 کیلومتری شیراز، تابلو دوربرگردان روستای کوهمره سرخی، روستای کره بس.

برای رفتن به تنگه دیدنی دم اسب باید صبح زود راه بیفتید و از جاده شیراز به بوشهر راهی شوید. اگر قرار است چند روزی در شیراز اقامت داشته باشی رفتن به تنگه با تور و گروه را از دست ندهید. البته یادتان باشد که از قبل باید تور مورد نظر را رزرو کنید. برای تماشای تنگه یک روز وقت کافی است. می‌توانید صبح زود راه بیفتید و شب هنگام برگردید. اگر هم می‌خواهید شب را در کنار تنگه دم اسب اقامت داشته باشید تجهیزات کمپ زدن مثل کیسه خواب و چادر را با خودتان ببرید.

مسیر دسترسی به تنگه دم اسب تنها تا روستا ماشین‌رو است. روستای کهمره سرخی تا شیراز حدود 50 کیلومتر یا به عبارت دیگر حدود 40 دقیقه فاصله دارد. بهتر است برای دسترسی به کهمره سرخی از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید یا به همراه گروه کوه‌نوردی راهی شوید. بعد از رسیدن به روستا محلی برای پارک خودرو پیدا کنید.

برای رسیدن به تنگه خاص دم اسبی دو مسیر پیش رو دارید. یکی از راه کوهستان که حدود سه ساعت طول می‌کشد و رودخانه در مسیر نیست. راه دوم از سمت مسیر رودخانه است و برای عبور از رودخانه می‌توانید سوار قایق بادی شوید و یا شنا کنید. یادتان باشد انتهای مسیری که از رودخانه می‌گذرد و به کوه ختم می‌شود خطرناک و لغزنده است. وقتی به تنگه دم اسب و آبشار رسیدید حسابی ذوق‌زده خواهید شد.

تفریحات تنگه دم اسب

 تنگه دم اسب

در تنگه دم اسب و در کنار آبشار آن امکانات تفریحی خاصی وجود ندارد اما می‌توانید تفریحات طبیعی را امتحان کنید. آب‌تنی انتخاب خوبی است. پس یادتان باشد لباس اضافی با خود داشته باشید. در صورتی که با تور به آبشار دم اسب می‌روید از لیدرتان بخواهید محل‌های عمیق‌تر تنگه که مناسب شیرجه زدن است را به شما نشان دهد. حواستان باشد اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید این تفریح پرخطر را انتخاب نکنید زیرا تنگه صخره‌ای است و امکان دارد در منطقه کم‌عمق فرود بیایید که بسیار خطرناک است.

تنگه دم اسب برای شما مناسب است اگر…

هنگام انتخاب جاهای دیدنی برای شیرازگردی باید واقع‌بین باشیم و اگر جایی با امکانات یا توان ما سازگار نیست از لیست حذف کنیم. تنگه دم اسب هم یکی از دیدنی‌های چالش‌برانگیز شیراز است. رفتن به تنگه دم اسب را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که:

  • به ماجراجویی علاقه دارند.
  • عاشق پیاده‌روی و کوهنوردی هستند و از محیط‌های صخره‌ای لذت می‌برند.
  • تجربه کوهنوردی به صورت گروهی یا انفرادی دارند.
  • گروه‌های طبیعت‌گرد که به نقاط بکر ایران سفر می‌کنند.
  • کسانی که عاشق طبیعت دست‌نخورده و آرامش‌بخش هستند و می‌خواهند دور از هیاهوی شهر مدرن دمی بیاسایند.
  • کسانی که کمپ زدن و اقامت شبانه در کنار رودخانه را دوست دارند.
  • کسانی که عاشق آب‌تنی هستند.

تجهیزات مورد نیاز برای رفتن به تنگه دم اسب

پیش‌تر گفتیم که این آبشار زیبا مسیری چالش‌برانگیز دارد. مسیری که عبور از آن شاید برای خیلی‌ها غیرممکن باشد. اما اگر قصد دارید خودتان را به این آبشار و تنگه زیبا برسانید یادتان باشد که لوازم و تجهیزات زیر را همراه خود داشته باشید تا در طول مسیر به مشکل برنخورید. در مسیر تنگه دم اسب رستوران یا فروشگاه مواد غذایی وجود ندارد. 

کفش مناسب کوهنوردی: اولین و ضروری‌ترین وسیله برای عبور از کوهستان و رسیدن به تنگه کفش کوهنوردی است. سعی کنید تا حد امکان از کفش کوهنوردی استفاده کنید تا احتمال آسیب و درد پا کمتر شود.

بطری آبی و غذای سبک: همان‌طور که گفتیم در مسیر تنگه دم اسب امکانات رفاهی چون فروشگاه مواد غذایی یا رستوران وجود ندارد. پس در کوله پشتی‌تان یک بطری آب و غذایی سبک مانند یک لقمه یا مقداری بیسکوییت بگذارید. 

بهترین زمان برای رفتن به تنگه دم اسب

 تنگه دم اسب

بهترین زمان برای رفتن به تنگه زیبای دم اسب شیراز فصل بهار و تابستان است. در فصل پاییز و زمستان منطقه کوهمره سرخی آب‌وهوای بسیار سردی خواهد داشت و برف و کولاک مانع از رفتن به آبشار و تنگه خواهد شد. بنابراین بهتر است فصل بهار، به ویژه اردیبهشت و خرداد و همچنین اواخر تابستان تا مهر ماه را برای رفتن به تنگه انتخاب کنید.

در کوهمره سوغاتی بخرید

اگر در مهرماه و فصل پاییز راهی کوهمره شدید یادتان باشد که به عنوان سوغاتی از انارهای باغستان‌های کوهمره خرید کنید. انار کوهمره پرآوازه و خوشمزه است. در فصل تابستان هم می‌توانید از باغداران انجیر بخرید. علاوه بر انار و انجیر، در هر فصل از سال که به کوهمره بروید می‌توانید از مردم محلی کوهمره و کره بس انواع لبنیات محلی بخرید. از ماست ترش محلی تا دوغ، پنیر و کره. با این کار به اقتصاد روستا کمک خواهید کرد. 

یادتان باشد…

یادتان باشد که وقتی در کنار تنگه دم اسب هستید به محیط زیست آسیب نرسانید. یکی از دلایلی که تنگه و آبشار دم اسبی با وجود مسیر صعب‌العبورش مشهور شده است بکر و دست نخورده بودن طبیعتش است. پس زباله‌ها را در طبیعت تنگه اسب رها نکنید.

در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک به تنگه دم اسب شیراز سفر کردیم. جایی که طبیعت بکرش شما را به حیرت وامی‌دارد. وقتی به منطقه کوهمره سرخی و روستای کره بس رسیدید از روستاییان دامدار اندکی لبنیات و نان محلی بخرید و به سمت تنگه حرکت کنید. سعی کنید این سفر بکر را همراه با کسی بروید که با منطقه و مسیر آشنا است. در تنگه و در کنار آبشار حسابی خوش بگذرانید. آرامش اینجا را هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کنید.

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران