تخت جمشید
9 اردیبهشت 1402
شیراز

مکان ‌های تفریحی شیراز؛ از بارانداز پادشاه تا گنبد سبز شعر!

بدون شک شیراز، یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی و تاریخی ایران است. شیراز، شهر تاریخ و فرهنگ و هنر، با داشتن اماکن تفریحی و جذاب بسیار و همچنین طبیعتی بکر و دلچسب، سالانه مسافران زیادی را از سرتاسر کشور به سمت خود می‌کشاند.با سفر به شهر شیراز، می‌توانید تمام آن چیزی را که از یک سفر می‌خواهید را یکجا با هم تجربه کنید. مکان ‌های تفریحی شیراز طیف وسیعی از طبیعت بکر و تا اماکن تاریخی و فرهنگی ارزشمندی را شامل می‌شود.در گزارش پیش رو، ما به معرفی مختصری از مکان ‌های تفریحی شیراز خواهیم پرداخت. 

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

دروازه قرآن؛ ورود به شهر فرهنگ و ادب

دروازه قرآن

دروازه قرآن در شمال شرقی شیراز و در حد فاصل بین بابا کوهی و کوه چهل مقام در تنگه الله اکبر واقع شده است. این بنا، یکی از جاذبه های گردشگری شهر شیراز است که به دستور عضدالدوله دیلمی، امیر سلسله دیلمیان ساخته شده و دلیل نام‌گذاری آن، قرآنی است که در آن قرار گرفته تا مسافران، متبرک شوند و به سلامت سفر کنند.

امکانات تفریحی دروازه قرآن:

بوستان خواجوی کرمانی

در فاصله بسیار کمی از دروازه قرآن، بوستان خواجوی کرمانی قرار دارد. این مکان تفریحی در دامنه کوه صبوری قرار دارد و آرامگاه خواجوی کرمانی، شاغعر نامدار قرن هشتم هجری در آن واقع شده است. بوستان خواجوی کرمانی با داشتن آب و هوای مناسب و فضای سرسبز، می‌تواند لحظات مناسبی را برای استراحت مسافران فراهم کند.

باغ جهان نما شیراز

داشتن باغ‌های‌ سرسبز و زیبا، از دیگر دلایل معروفیت شهر شیراز است. معمولا در این باغ‌ها، عمارت‌هایی با معماری چشمگیر وجود دارد که یادگار دوره‌های تاریخی مختلف است. باغ جهان‌نمای شیراز، یکی از این مکان‌هاست که از قرن قشتم هجری به جا مانده است.

 باغ جهان‌نمای شیراز با داشتن درختان سرو بلند و قدیمی و هوای آغشته به بوی بهارنارنج، یکی از مقاصد محبوب بازدیدکنندگان شهر شیراز است.

شکم‌گردی

در اطراف دروازه قرآن کافه‌ها و رستوران‌ها و هتل‌های زیادی با فاصله کم از آن وجود دارند که می‌توانید در سفر خود به شیراز، به آنها سر بزنید و از تجربه خوردن غذاهای محلی شهر شیراز لذت ببرید.

نشانی:

 شیراز، بلوار امام رضا، تنگه الله اکبر، بین نعمت الله صادقی و میدان قرآن

ایستگاه‌های اتوبوس دروازه قرآن، مادر و کودک، کوهپایه و هفت خوان در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده‌اند و شما با پیاده شدن در این ایستگاه‌ها می‌توانید خود را به این جاذبه گردشگری شهر شیراز برسانید.

ساعات بازدید:

 شما در هر ساعت از شبانه روز و بدون محدودیت می‌توانید از این مکان، بازدید به عمل آورید.

ارگ کریم‌ خان؛ شکوه فرمانروایی 

ارگ کریم‌ خان

یکی دیگر از مکان ‌های تفریحی شیراز، ارگ کریم‌خانی یا زندان کریم خان نام دارد. وکیل‌الرعایا، کریم خان زند، پس از رسیدن به قدرت و انتخاب شهر شیراز برای پایتخت خود، تصمیم گرفت تا با الگوبرداری از شاهان صفوی، میدانی وسیع مانند میدان نقش جهان اصفهان، اما در شیراز بنا کند. پس در سال 1180 هجری قمری دستور ساخت این بنای باشکوه را داد.

این مکان در دوره زندیه، محل زندگی و فرمانروایی کریم خان زند بود. پس از به قدرت رسیدن حکومت قاجار، آقا محمد خان به دلیل خصومت با زندیه، دستور تخریب بسیاری از بناهای کریمخانی را صادر کرد؛ اما ارگ کریم‌خانی از معدود بناهایی است که از این تصمیم، جان سالم به در برد. در دوره قاجار، این بنا به محل حکم‌رانی و زندگی فرماندهان محلی تبدیل شد.

در دوره پهلوی از این بنا به عنوان زندان شهربانی استفاده می‌شد تا اینکه در سال ۱۳۵۰ این بنای باشکوه به اداره فرهنگ و هنر حکومت پهلوی واگذار شد و در سال ۱۳۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. اگر به تاریخ و معماری علاقه دارید، حتما از این بنای زیبا و تاریخی، دیدن کنید.

نشانی:

شیراز، خیابان کریم خان زند، شمال شرقی میدان شهدای شیراز.

ساعات بازدید:

ارگ کریم‌خانی همه روزه از ساعت 8:30 صبح الی 20 شب پذیرای بازدیدکنندگان و مسافران است.

حافظیه؛ گنبد سبز شعر 

مجموعه حافظیه، مجموعه‌ای به مساحت دو هکتار است که آرامگاه حافظ، شاعر بزرگ قرن هشتم در آن قرار دارد. این مجموعه، یکی از پر طرفدارترین مکان ‌های تفریحی شیراز است که دوست‌داران شعر و ادب پارسی را به خود می‌کشاند. حافظیه از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ صحن شمالی و صحن جنوبی. این دو صحن توسط یک تالار به مساحت 56 متر از هم جدا شده‌اند. 

البته به حافظیه امروزی، یک بخش شرقی (که آرامگاه خاندان معدل است) و یک بخش غربی (آرامگاه خاندان مقام) نیز اضافه شده است. در بخش غربی حافظیه، قبرهای دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از آنها مربوط به شاعران و عارفان دوره‌های مختلف است. این بنا، همانند دیگر جاذبه های گردشگری شهر شیراز، در همه دوره‌ها دستخوش تغییراتی بوده است.

سیر تکاملی این مقبره، از 65 سال پس از مرگ لسان‌الغیب آغاز شد. ابتدا مقبره‌ای گنبدی شکل، روی مزار او ساخته شد و پس از آن در دوره‌های صفویان و افشاریان، این مقبره مرمت گردید. در دوره زندیه به دستور کریم خان، سنگ قبری مرمرین روی قبر حافظ قرار می‌دهند که تا امروز باقی مانده.

مقبره امروزی حافظ را معمار مشهور فرانسوی، آندره گُدار، در سال 1314 طراحی کرد این طرح  توسط سرهنگ علی ریاضی، رئیس وقت اداره فرهنگ فارس، به اجرا در آمد و تا به امروز پا بر جا مانده است.

نشانی:

 استان فارس، شیراز، منطقه ۳، خیابان حافظیه، حد فاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات.

ساعات بازدید:

 این مجموعه تفریحی همه روزه از ساعت 8 صبح الی 21 پذیرای مسافران و بازدیدکنندگان خواهد بود.

سعدیه؛ در محضر شیخ اجل

سعدیه

حافظ، تنها شاعر بزرگ شهر شیراز نبود و حافظیه هم تنها مامن ادب‌دوستان پارسی در شیراز نیست. سعدیه شیراز، مقبره ادیب و شاعر بزرگ قرن هفتم، سعدی، یکی دیگر از مکان ‌های تفریحی شیراز است که در فاصله کمی از آرامگاه حافظ، قرار دارد. بنای کنونی آرامگاه سعدی در سال 1330 توسط دو معمار ماهر ایرانی، محسن فروغی و علی‌اکبر صادق، ساخته شد.

این آرامگاه در میان باغی به مساحت 7700 مترمربع قرار دارد و ساختمان اصلی بنای مقبره شیخ اجل ، بر روی خرابه‌های خانقاه و عبادتگاهش ساخته شده. بازدید از این جاذبه فرهنگی و ارزشمند شهر شیراز، در میان باغی باصفا و به دور از همهمه و شلوغی شهر، می‌تواند لحظات زیبایی را در سفر شما رقم زند.

نشانی:

استان فارس، شیراز، 4 کیلومتری شمال شرقی شیراز، انتهای بلوار بوستان، نزدیکی باغ دلگشا.

ساعات بازدید:

همه روزه به غیر از ایام سوگواری همگانی.

ساعت کاری سعدیه در بهار و تابستان: از ساعت 8:30 صبح تا 22:30 شب و در پاییز و زمستان: از ساعت 8:30 صبح تا 21:00 شب است.

البته گفتنیست که مجموعه سعدیه در ایام نوروز و پربازدید، تا ساعت 12 نیمه‌شب باز است.

مجموعه تاریخی وکیل؛ بازار، مسجد و حمام 

بسیاری از مکا‌ن ‌های تفریحی شیراز که امروزه به مقصد بازدیدکنندگان و مسافران متعدد تبدیل شده‌اند، از آثار دوره پررونق زندیه و یادگاران کریم خان زند هستند که با الگو گرفتن از شاهان صفوی، سعی در هرچه با شکوه‌تر کردن پایتخت خود داشت. مجموعه وکیل شیراز، یکی از همین یادگاران است که به جرئت می‌توان گفت، یک شاهکار تاریخی از معماری است.

مسجد وکیل:

مسجد وکیل

طبق اسناد تاریخی این مسجد که به مسجد سلطانی نیز معروف است، در سال 1187 هجری قمری، ساخته شده است. این مسجد به دلیل داشتن حجاری‌های بی‌نظیر، کتیبه‌های خط نستعلیق، نسخ و کاشی‌کاری‌ متنوع و همچنین معماری ستودنی، یکی از پرشکوه‌ترین و تحسین‌برانگیزترین جاذبه ‌های گردشگری شهر شیراز و استان فارس است.

بازار وکیل:

بازار وکیل، در قلب شهر شیراز قرار دارد و در زمان حکومت زندیه، قلب تپنده اقتصاد شهر و کشور به شمار می‌رفت. ساختن این بازار از سال 1172 تا 1193 هجری قمری، یعنی 21 سال طول کشید. این بازار فقط یکی از مکان ‌های تفریحی شیراز نیست و همچنان در آن داد و ستد و امور اقتصادی نیز انجام می‌شود.

شما برای خرید سوغاتی از شهر شیراز می‌توانید به این بازار سری بزنید و در عین بازدید از یک شاهکار معماری و تاریخی به خرید نیز بپردازید.

حمام وکیل:

حمام وکیل، آخرین بخش مجموعه وکیل، از دیگر بناهای تاریخی‌ست که امروزه به یکی از مکان ‌های تفریحی شیراز تبدیل شده است. ساخت این حمام هم‌زمان با مسجد وکیل و در سال 1187 هجری قمری، به پایان رسید. معماری این حمام نه تنها در زمان خود، بلکه هنوز هم یک اثر هوشمندانه به حساب می‌آید. 

نشانی:

بازار وکیل:

 این بازار چند ورودی مختلف دارد و شما می‌توانید از خیابان‌های طالقانی، زند و لطفعلی خان زند وارد آن شوید. اما ورودی اصلی بازار در ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد.

مسجد وکیل:

 مسجد وکیل شیراز در خیابان طالقانی و مجاورت بازار وکیل واقع شده است.

حمام وکیل:

این حمام نیز در خیابان طالقانی و در مجاورت ضلع غربی مسجد قرار دارد.

ساعات بازدید:

بازار وکیل:

مغازه‌های بازار معمولا از ساعت 9 شروع به فعالیت می‌کنند؛ در نیمه اول سال بازار تا ساعت 22 به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در نیمه دوم معمولا تا ساعت 20، بازاریان دست از کار می‌کشند.

مسجد وکیل:

بازدید از مسجد وکیل، از 8:30 صبح آغاز می‌شود و تا ساعت 20:30 ادامه دارد.

حمام وکیل:

در نیمه اول سال از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ می‌توانید از این جاذبه شهر شیراز دیدن کنید.

مجموعه وکیل در روزهای سوگواری همگانی، مانند روزهای عاشورا، تاسوعا، شهادت امام علی، رحلت پیامبر، رحلت امام جعفر صادق تعطیل است.

مسجد شاهچراغ؛ سومین قطب مذهبی شیعیان

مسجد شاهچراغ

از معروف‌ترین جاذبه ‌های گردشگری شهر شیراز مسجد شاهچراغ است. حضرت سید امیر احمد یا همان شاه‌چراغ، برادر بزرگتر امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) و فرزند ارشد امام هفتم، امام موسی کاظم (ع) است. مورخان، تاریخ ایجاد بنای آرامگاه حضرت شاه‌چراغ را در دوران سلطنت عضدالدوله دیلمی، از شاهان دوره دیلمی و در بین سال‌های ۳۰۸ تا ۳۲۸ هجری شمسی می‌دانند. البته در آن دوران، آرامگاه حضرت فقط یک تل خاک بود.

بعدها در سال‌های ۶۰۵ تا ۶۴۰ هجری شمسی، وزیر اتابک، امیر مقرب‌الدین مسعود بدرالدین، به آراستن این بنا این پرداخت و یک بقعه، کنبد و رواق برای آن احداث کرد. مقبره شاه‌چراغ در گذشت زمان و به مدد شاهان مختلف، از شاه اسماعیل صفوی، تا رضا شاه پهلوی، به شکل امروزی خود در آمده است.

نشانی:

شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی

ساعات بازدید:

مقبره شاه‌چراغ، به صورت 24 ساعته پذیرای زائرین است.

مسجد نصیرالملک؛ مینا و رنگ و نور

قدمت مسجد نصیرالملک به دوران قاجار باز می‌گردد. این مسجد به دستور فردی به نام میرزا حسن علی خان، ملقب به نصیرالملک ساخته شد. عملیات ساخت این مسجد به مدت دوازده سال، از سال‌های 1255 تا 1367 هجری شمسی به طول انجامید. این مسجد در سال 1358در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مساحت این مسجد به بیشتر از دو هزار متر می‌رسد؛ این بنا از جمله جاذبه های گردشگری شهر شیراز است، به خاطر زیبایی منحصر‌به فردش به یکی از پرطرفدارترین مقاصد بازدیدکنندگان و شهر شیراز بدل شده است. مانند بسیاری دیگر از مکان‌ های تفریحی شیراز، برای لذت بردن از دیدن یک معماری چشم‌نواز و میناکاری خیره‌کننده از این مسجد دیدن فرمایید.

نشانی:

شیراز، جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند، محله گود عربان 

ساعات بازدید:

بازدیدکنندگان و مسافران محترم می‌توانند از ساعت 8 صبح الی 17 عصر از این مسجد زیبا بازدید کنند.

باغ ارم؛ تکه‌ای از بهشت

باغ ارم

باغ ارم، یکی از زیباترین و مشهورترین باغ‌های ایران و یکی از مکان‌ های تفریحی شیراز است که هر ساله هزاران بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. این باغ، مساحتی حدود ۱۲ هکتار دارد و به خاطر داشتن گل‌ها، درختان و چشمه‌های زیبایش شناخته می‌شود. تاریخچه باغ ارم به قرن سیزدهم و سلسله سلجوقیان باز می‌گردد.

در طول قرون، باغ توسط حکام مختلف، از جمله خاندان قاجار، بازسازی شد و توسعه یافت. یکی از ویژگی‌های برجسته باغ ارم، درختان سروش است که گفته می‌شود بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارند. ویژگی‌های دیگر شامل یک ا ستخر زیبا، یک پاویلون و چندین مجسمه و تندیس است. علاوه بر زیبایی طبیعی، باغ ارم به خاطر اهمیت فرهنگی‌اش نیز شناخته شده است.

 این باغ محل برگزاری بسیاری از رویدادهای مهم در طول تاریخ، از جمله خواندن شعر و اجرای موسیقی بوده است. امروزه، باغ ارم یک مقصد گردشگری محبوب و یک میراث جهانی یونسکو است. 

نشانی:

خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، مجاورت مجموعه‌ دانشگاه شیراز.

ساعات بازدید:

از ساعت 8 صبح الی 20:30 شب

باغ نارنجستان قوام 

باغ نارنجستان قوام یکی دیگر از باغ‌های تاریخی شیراز است که در مرکز شهر واقع شده است. این باغ در سال ۱267 هجری شمسی توسط علی محمد خان قوام ساخته شد. باغ نارنجستان قوام به مساحت 3500 متر مربع دارای باغچه‌هایی با گیاهان مختلف است که به صورتی زیبا و هنرمندانه طراحی شده‌اند. این باغ دارای چندین استخر است که زیبایی باغ را دو چندان کرده است.

باغ نارنجستان قوام به خاطر گل‌ها و درختان مرکبات خود، به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های ایران شناخته می‌شود. در این باغ، انواع مرکبات مانند پرتقال، لیمو، نارنج وجود دارد. این باغ به عنوان یکی از مکان‌ های تفریحی شیراز شناخته می‌شود. در سال‌های گذشته، در گذشته ابن باغ و عمارت محل زندگی قوام‌السلطنه بوده است.

نشانی:

استان فارس، شیراز، بین چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌بروی ورزشگاه حافظیه

ساعت بازدید:

 از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۲۱:۰۰ شب

پاسارگاد؛ مقبره شاهان

پاسارگاد

شهر پارسه یا پاسارگاد در خارج از شهر شیراز و با فاصله 136 کیلومتری از آن قرار دارد. این مجموعه تاریخی یکی از ارزشمندترین مکان‌ های تفریحی شیراز است. این مکان، آرامگاه شاهان بزرگ ایران کهن، کوروش بزرگ و کمبوجیه است و ایران‌دوستان بسیاری از سرتاسر دنیا، سالانه از این مجموعه بازدید می‌کنند.

پاسارگاد، پایتخت کوروش کبیر، در زمان خودش مجموعه‌ای عظیم و پراز شکوه بود؛ اما اکنون به جز مقبره کوروش و چند بنای دیگر، چیز زیادی از آن باقی نمانده است. اگر به شیراز می‌روید، هر طور شده خود را به این مکان تاریخی برسانید و از آن بازدید کنید. قطعا لذت بسیاری از بازدید از این مکان خواهید برد.

نشانی:

کیلومتر 136 جاده شیراز-اصفهان در 4 کیلومتری روستای مادر سلیمان

ساعات بازدید:

ساعت بازدید از پاسارگاد در بهار و تابستاناز ساعت  صبح۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ عصر و فصل پاییز و زمستان از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر

تخت جمشید؛ بارانداز پادشاه

تخت جمشید، بزرگترین بنای تاریخی ایران، در 60 کیلومتری شهر شیراز در شهر مرو دشت کنونی واقع شده است. یکی از اصلی‌ترین مکان ‌های تفریحی شیراز است که سالیانه مورد توجه مسافران زیادی از تمام نقاط جهان قرار می‌گیرد. این مکان تاریخی را در دنیا با نام پرسپولیس می‌شناسند و یکی از نمادهای اصلی تمدن پارسی در دنیاست.

ساخت این بنا در بیش از 2500 سال پیش توسط داریوش هخامنشی آغاز شد. او کاخ‌های خود را در دل کوه بنا کرد تا تصویری از شکوه فرمانروایی خود را به رخ آیندگان بکشد. شما با بازدید از این بنای تاریخی و مشاهده ستون‌ها و کتیبه‌های باستانی هخامنشی و ساسانی می‌توانید با آیین گذشتگان خود خو بگیرید. تخت جمشید یکی از خاطره‌انگیزترین جاذبه ‌های گردشگری شهر شیراز است که خاظره بازدید از آن هیچگاه از ذهن شما پاک نخواهد شد.

نشانی:

هفتاد کیلومتری شیراز، مرودشت

ساعات بازدید:

از ساعت هشت صبح تا ۱۷:۳۰ بعد از ظهر

کلام آخر

جاذبه ‌های گردشگری شهر شیراز قابل شمارش نیست. شما در طول گشت‌وگذار در شیراز در حال ماجراجویی در دل هنر و تاریخ پر رمز و راز و غنی ایران زمین هستید. بخش اعظم این تاریخ که از آن در نامگذاری اماکن مختلف شهر شیراز استفاده شده است، زندیه است؛ اماکنی مثل هتل زندیه شیراز. برای گشت‌وگذار و بازدید از مکان های تفریحی شیراز از قبل برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید در مدت زمان اقامت خود در شیراز زمان کافی برای بازدید از بسیاری از آنها داشته باشید. 

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران