تفریحات رایگان شیراز

13 مورد از تفریحات رایگان شیراز + آدرس

شیرازگردی بسیار جذاب است و به همین دلیل هر سال تعداد زیادی گردشگر راهی این شهر پر راز می‌شوند اما ممکن است شما بخواهید سفری اقتصادی به شیراز داشته باشید در این‌صورت با ادامه این مقاله که دربارخ تفریحات رایگان شیراز است همراه ما باشید. در این مقاله سراغ چندین مورد از تفریحات رایگان شیراز رفته‌ایم که برای امتحان کردن آن‌ها نیاز به تهیه بلیط ورودی ندارید. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک همراه ما باشید. 

پاسپورت دومینیکا

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

گهواره دید

تفریحات رایگان شیراز

بنای تاریخی گهواره دید در نزدیکی پارک کوهپایه و در قله کوه چهل مقام واقع شده و یکی از مراکز تفریحی شیراز است. این بنای تاریخی حدود هزار سال قدمت دارد و به دستور عضدالدوله دیلمی که یکی از امیران خاندان آل‌بویه بود کمی بعد از دروازه قرآن ساخته شد. این بنای گنبدی شکل از جنس سنگ و ساروج است و معماری آن به معماری دوره ساسانی شباهت زیادی دارد. در واقع گهواره دید سازه‌ای با کاربرد نظامی بوده که برای انتقال پیام از بالاترین نقطه شیراز استفاده می‌شد. 

حالا در نزدیک بنای گهواره دید مزار شهدای گمنام قرار دارد و طبیعت سبز آن نیز میزبان کسانی است که برای تنفس هوای تازه تا بالای قله می‌آیند. برای بازدید گهواره دید نیازی به تهیه بلیط ورودی ندارید بنابراین می‌توانیم آن را در فهرست تفریحات رایگان شیراز قرار دهیم. 

آدرس: شیراز، پارک کوهپایه، قله کوه چهل ‌مقام

پارک های شیراز

پارک های شیراز

گردش در شیراز به باغ‌های زیبا ختم نمی‌شود. شهر شیراز پارک‌های دیدنی زیادی دارد و گردش در این پارک‌ها در دسته تفریحات رایگان شیراز قرار می‌گیرد. از جمله پارک‌های شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که از بهترین مراکز تفریحی شیراز است:

پارک بعثت: شیراز، بلوار بعثت، نرسیده به بعثت 22، کنار باغ عفیف آباد

بوستان سعدی: شیراز، بلوار بوستان، روبروی باغ دلگشا

پارک کوهستانی دراک: شیراز، بزرگراه حسینی هاشمی، دامنه کوه دراک

پارک کوهستانی نور: شیراز، سعدیه شمالی، خیابان امام رضا، دروازه قرآن

پارک سایه یا پارک نماز: یراز، بلوار رسول اعظم

پارک فروزان: شیراز، بلوار پاسارگاد شرقی، پاسارگاد شرقی 10، شهید عابدی

پارک جنگلی انقلاب زرقان یا پارک جنگلی پالایشگاه: شیراز، بزرگراه شیراز، پارسه

پارک حدیث: شیراز، بلوار پاسداران، پاسداران 53 

پارک کوهپایه: شیراز، دروازه قرآن، به‌طرف هفت‌تنان، بلوار چهل مقام

بوستان سیب‌زار: شیراز، محله منبع آب، خیابان وکلا، تقاطع صاحب الامری

پارک قلعه بندر: شیراز، محله سعدی، بالای کوه قلعه بندر، شهرک سعدی

پاساژگردی 

تفریحات رایگان شیراز

بخش مهمی از هر سفر به پاساژگردی و دیدن فروشگاه‌های مختلف در مراکز خرید اختصاص دارد. در سفر به شیراز هم یکی از تفریحات رایگان گردش در پاساژها و مراکز خرید است. قرار نیست حتما خرید کنید فقط ویترین فروشگاه‌ها را تماشا کنید. در ادامه چند مورد از مراکز خرید شیراز را به همراه آدرس می‌آوریم تا بتوانید برای گردش در شیراز بهتر برنامه‌ریزی کنید. 

مرکز خرید حافظ: شیراز، خیابان عفیف آباد

مرکز خرید خلیج فارس: بزرگراه شیراز به سپیدان (محور شمالی)، ابتدای ورودی شهر صدرا

مرکز خرید آفتاب فارس: معالی آباد، شریعتی، خیابان خلبانان، جنب رهبر ماه

مرکز خرید سلطانیه: میدان مطهری، ابتدای خیابان قدوسی شرقی

مرکز خرید نگین فارس: معالی آباد، میدان احسان، خیابان پرستار، بلوار فرشته، مقابل بیمارستان بعثت

پاساژ شهر شب: شیراز، خیابان کریم خان زند، تقاطع بلوار نوبهار

مرکز خرید هامون: بلوار ستارخان، قبل از چهارراه عفیف آباد

پاساژ سینا: شیراز، بلوار مطهری شمالی، قبل از چهارراه زرگری

مرکز خرید زیتون: شیراز، پارامونت، چهارراه ۱۵ خرداد

مرکز خرید ستاره: شیراز، خیابان عفیف آباد

روستای قلات؛ یکی از پرطرفدارترین مراکز تفریحی شیراز

روستای قلات؛ یکی از پرطرفدارترین مراکز تفریحی شیراز

شیراز فقط در سعدیه و حافظیه و قصردشت خلاصه نمی‌شود. روستای چند هزار ساله قلات یکی از جاهای دیدنی شیارز است که اگر سراغش بروید پشیمان نخواهید شد زیرا طبیعت مثل این روستا را هیچ جای شیراز پیدا نمی‌کنید. این روستا آن‌قدر ززیباست که به آن لقب بهشت استان فارس داده‌اند. این روستا در 36 کیلومتری شیراز واقع شده است. قلات در فصل تابستان بسیار خنک است، در فصل پاییز بسیار زیباست و در فصل بهار مملو از شکوفه‌های بهاریست. 

حمام قلات، قلعه قزل اسلان، درختان هزار ساله، رودخانه شب شتری، چشمه انجیری و آسیاب‌های آبی از مهم‌ترین دیدنی‌های این روستای زیباست که در دسته تفریحات رایگان شیراز قرار می‌گیرد.

آدرس: شیراز، دهستان دراک، روستای قلات

زیارت شاهچراغ

شاهچراغ چشم و چراغ شیراز است. سفر به شیراز با زیارت حرم شاهچراغ گره خورده است. حضرت شاهِ چراغ برادر بزرگتر امام رضا (ع) است و مدفن ایشان طی یک داستان عجیب در شیراز پیدا شد. تا سال‌ها محل دفن حضرت مفقود بود تا اینکه در اوایل قرن پنجم پیدا می‌شود. در این حرم موزه‌ای بزرگ وجود دارد که مجموعه‌ای از هشت‌هزار شی تاریخی از جمله سفالینه‌های تاریخی، خاتم‌کاری، اشیا بلورین، فلزکاری و میناکاری، ظروف چینی، مصنوعات چوبی، سکه‌های تاریخی، اسکناس، قلمدان‌های لاکی، درهای قدیمی حرم شاهچراغ و سنگ قبر جعفرخان و صادق‌خان زند در آن نگه‌داری می‌شود.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان احمدی، حرم شاهچراغ.

دروازه قرآن

تفریحات رایگان شیراز

دروازه قرآن معروف‌ترین بنای تاریخی شیراز است که به قدمت طولانی‌اش شهرت دارد. اولین بنای دروازه قران در دوره دیلمیان ساخته شد و بعدا یک بار به طور کامل از بین رفت و بارها دستخوش تغیراتی شد. بنای امروزی دروازه قرآن توسط حسین ایگار ساخته شد. همچنین کتاب قرآن معروف بالای دروازه قرآن در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شود. برای تماشای دروازه قرآن نیازی به تهیه بلیط نیست و به همین دلیل این جای دیدنی در دسته تفریحات رایگان شیراز قرار می‌گیرد.

آدرس: شیراز، ابتدای جاده شیراز به مرودشت.

گردش در بازار وکیل؛ یکی از تفریحات رایگان شیراز

سفر به شیراز تکمیل نمی‌شود مگر اینکه به بازار وکیل بروید. بازارگردی و قدم زدن در سراهای تاریخی شیراز هیچ هزینه‌ای ندارد و در دسته تفریحات رایگان شیراز قرار می‌گیرد. این بازار خوش رنگ و لعاب در دوره زندیه از جنس گچ، آجر و آهک بنا و محلی برای مبادلات مردم بومی شیراز شد. هنگام قدم زدن در سراهای بازار به صنایع دستی، ظروف مسی، ترمه‌های رنگارنگ، خاتم‌کاری‌ها و گلیم‌ها و گبه‌ها نگاه کنید و عکس بگیرید. تماشای بازار وکیل شیراز نیز در دسته تفریحات رایگان شیراز قرار می‌گیرد.

آدرس: شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری

باغ جنت؛ از پرطرفدارترین مراکز تفریحی شیراز

این باغ را به عنوان یکی از جذاب‌ترین پارک‌ها برای دورهمی‌های دوستانه می‌شناسند. محوطه‌ای زیبا و دوست‌داشتنی و آبنماها در کنار معماری خاص این باغ جلوه‌ای زیبا از باغ‌های ایرانی را به نمایش می‌گذارد. بازدید از این باغ نیاز به تهیه بلیط ندارد و به همین دلیل در دسته تفریحات رایگان شیراز قرار می‌گیرد. از امکانات عمومی باغ جنت می‌توان به مجموعه ورزشی، وسایل بدنسازی، زمین فوتبال، میزهای پینگ‌پنگ، غرفه‌های مختلف، پارکینگ عمومی، فضاهای سرسبز، آلاچیق، نمازخانه، زمین‌ بازی کودکان، دریاچه مصنوعی، قایق سواری، سینما ۴ بعدی و سرویس بهداشتی اشاره کرد. همچنین این باغ در نزدیکی آرامگاه سعدی است. 

آدرس: شیراز، ابتدای جاده بوشهر، بلوار امیرکبیر، خیابان شهید فرزدقی، باغ جنت

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

این مسجد قدیمی‌ترین مسجد شیراز است که با نام‌های مسجد جمعه یا مسجد آدینه نیز شناخته می‌شود. برخی از مردم شیراز معتقدند این مسجد از ابتدا اتشکده بوده و بعدا به مسجد تغییر یافته است. یکی از تفریحات رایگان شیراز قدم زدن در صحن مسجد جامع عتیق است که معماری جالبی دارد. کاشی‌کاری‌های آبی زیبا و ظرافت‌های معماری این مسجد آن را به یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی شیراز تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید برنامه‌ای برای تفریحات رایگان شیراز داشته باشید این مسجد دیدنی را با تمام داستان‌هایش فراموش نکنید.

آدرس: شیراز، خیابان حضرتی، خیابان بین‌الحرمین، بخش شرقی حرم شاهچراغ.

تنگه دم اسب؛ یکی از تفریحات رایگان شیراز

اگر می‌خواهید در ظبیعت زیبای شیراز نفسی تازه کنید این تنگه زیبا را در فهرست تفریحات رایگان شیراز قرار دهید. آبشار و تنگه دم اسب یکی از دیدنی‌های طبیعی شیراز است که با عطر پونه وحشی و طبیعت سرسبزش در بهار حالتان را خوب می‌کند. این تنگه و آبشارش در منطقه کوهمره سرخی واقع شده است و در نتیجه یک زمین لرزه به وجود آمده است. درباره علت نام‌گذاری این تنگه باید به اعتقاد مردم شیراز توجه داشت که می‌گویند این تنگه و آبشارش شبیه به دم اسب است و به همین دلیل آن را تنگه دم اسب یا تنگه دم اسبی می‌خوانند. 

در تنگه دم اسب می‌توانید تنی به آب بزنید و شیرجه در مناطق عمیق تنگه را امتحان کنید. اگر تجربه‌ای در کوهنوردی و یا طبیعت‌گردی ندارید حتما همراه با تیم و تور به این تنگه زیبا بروید. همچنین بهترین زمان رفتن به تنگه دم اسبی فصل بهار و تابستان است. پس اگر در بهار یا تابستان راهی شیراز زیبت می‌شوید با خیال راحت این طبیعت بکر را به فهرست تفریحات رایگان شیراز اضافه کنید. 

آدرس: جاده شیراز به بوشهر، 50 کیلومتری شیراز، تابلو دوربرگردان روستای کوهمره سرخی، روستای کره بس

دریاچه مهارلو؛ یکی از زیباترین مراکز تفریحی شیراز

تفریحات رایگان شیراز

صورتی‌ترین دریاچه ایران را در 20 کیلومتری شیراز واقع شده است و برای تماشای رنگ صورتی زیبای آن نیازی به تهیه بلیط ندارید پس دیدن این دریاچه نمک خوش‌رنگ را در فهرست تفریحات رایگان شیراز قرار دهید. 

مهارلو در واقع یک دریاچه نمک است که از آن نمک موردنیاز استان فارس استخراج می‌شود و به همین دلیل به ان دریاچه نمک نیز می‌گویند. برخلاف تصور بعصی از مسافران آب این دریاچه سمی نیست و فقط به علت وجود نوعی بتاکاروتن مجاز که در لوازم آرایش و بهداشتی نیز استفاده می‌شود رنگ آب تغییر می‌کند. 

شاید جالب باشد که بدانید در تابستان تا اواخر پاییز فلامینگوهای مهاجر در نزدیکی دریاچه زندگی می‌کنند و این دریاچه را به یکی از زیباترین و خاص‌ترین مراکز تفریحی شیراز تبدیل می‌کند. اما فلامینگوها تنها گونه‌ای نیستند که به این دریاچه می‌آیند. در کنار دریاچه مهارلو می‌توانید به تماشای پرواز پرندگانی از جمله آبچلیک، آنقوت، سلیم، تنجه، مرغابی، گیلانشاه، حواصیل، اردک سبز و کاکایی بنشینید.

در نزدیکی دریاچه مهارلو چند رستوران قررار دارد که برای خوردن یک وعده غذای خوشمزه مناسب است. بعد از گردش در کنار دریاچه و ثبت عکس‌های به یاد ماندنی به یکی از این رستوران‌ها بروید و غذای موردعلاقه‌تان را سفارش دهید. 

آدرس: جنوب شرقی شیراز، کیلومتر ۲۰ جاده شیراز به فسا، نقبل از روستای مهارلو

قصردشت؛ از زیباترین مراکز تفریحی شیراز

قصردشت؛ از زیباترین مراکز تفریحی شیراز

قصردشت شیراز یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های شیراز است که به باغ‌های انار و باغستان‌هایش شهرت دارد. اهالی قدیمی شیراز به قصردشت شربت‌خانه شیراز می‌گفتند زیرا در گوشه‌گوشه این منطقه باغ‌های میوه و مرکبات به چشم می‌خورد. معروف‌ترین میوه این باغ هم انار بود. آن‌قدر انارهای این منطقه شیرین و خوشمزه بود که به شربت‌خانه شیراز تغییر نام داد. 

برخی معتقدند نام فعلی این محله مربوط به زمانی است که در این منطقه قصرهای باشکوهی وجود داشته اما در این باره هیچ منبع مستندی وجود ندارد. حالا ساخت‌وساز تا گوشه و کنار قصردشت ادامه دارد و به همین دلیل قصردشت به یکی از محله‌های محبوب شیاز تبدیل شده است. 

قصردشت به گلفروشی‌هایش شهرت دارد و به همین دلیل به یکی از بهترین مراکز تفریحی شیراز تبدیل شده است، تا جایی که شیرازی‌ها برای خرید گل فقط به این محله می‌روند. می‌توانید سراغ این باغستان‌ها و گلفروشی‌ها بروید و از بین تمام انواع گل‌ها و گیاهان آپارتمانی گیاه دلخواهتان را انتخاب کنید. البته تفریحات رایگان شیراز در منطقه قصردشت تنها به باغستان‌ها ختم نمی‌شود. می‌توانید سراغ باغ راه رادفر بروید و پیاده‌روی کنید. 

از کباب‌خوری آخرشب‌های قصردشت هم که نمی‌شود گذشت. حالا اگر دوست دارید در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید فقط به قصردشت بروید و در کوچه‌ باغ‌های زیبایش قدم بزنید. یادتان نرود گردش در این محله زیبا را می‌توانیم در فهرست تفریحات رایگان شیراز قرار دهیم. 

آدرس: شیراز، چهارراه پانزده خرداد

سرای مشیر

تفریحات رایگان شیراز

سرای مشیر شیراز بخشی از بازار وکیل زیباست که در مجاورت آن واقع شده است. این بازار به صنایع دستی شهرت دارد پس برای تماشای صنایع دستی شیراز که در دسته تفریحات رایگان کیش قرار می‌گیرد به این سرا می‌توانید مراجعه کنید. 

این سرا از نظر معماری به بازار وکیل شباهت دارد. نام این سرا از سازنده آن که مشیرالملک بود گرفته شده است و سود آن توسط مشیرالملک به امام محمد باقر (ع) تقدیم شد. مشیرالملک وزیر دوره قاجار بود و در ابتدا برای این سرا نام گلشن را انتخاب کرده بود. حالا این سرا محلی برای فروش صنایع دستی شیراز است که تنوع بسیار بالایی دارد. وقتی از سرسرای بازار وارد هشتی مشیر می‌شوید معماری بنا شما را مجذوب خواهد کرد. کتیبه‌ای دست‌ساز در ورودی سرای مشیر وجود دارد که موقوفه دو تن از بزرگان شیراز است. 

در سرای مشیر می‌توانید به تماشای صنایع دستی خاص و زیبای شیراز بپردازید، از قالی معروف شیرازی تا کاش هفت رنگ و پارچه عشایری. البته گبه‌بافی، انواع عرقیجات سنتی از جمله عرق نسترن، عرق بهارنارنج، عرق بیدمشک، آبلیمو تازه و گلاب، نمد، میناکاری، سفال، جاجیم، قلم‌زنی، نقره و خاتم‌کاری و منبت‌کاری از دیگر صنایع دستی شیراز است که در سرای مشیر خواهید دید. حتی اگر قصد خرید صنایع دستی شیراز را ندارید، دیدن سرای مشیر را در فهرست تفریحات رایگان شیراز که باید امتحان کنید قرار دهید. 

آدرس: شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی‌خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز

انتخاب شما کدام یکی از مراکز تفریحی شیراز است؟

تفریح و خوش‌گذرانی که همیشه نباید پولی باشد گاهی می‌توانید سراغ تفریحات رایگان بروید و بدون هزینه خوش بگذرانید. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک سراغ 13 مورد از تفریحات رایگان شیراز رفتیم تا برای سفر بعدی به شیراز بهانه‌ هزینه نداشته باشید. امیدواریم حسابی خوش بگذرانید.

نظرات کاربران