پارک کوهستانی نور
31 اردیبهشت 1402
شیراز

بهترین پارک های شیراز؛ کوهستانی یا جنگلی، کدام؟

همیشه وقتی حرف شیراز به میان می‌آید یاد باغ‌های تاریخی، خانه‌های قاجاری و آثار ملی می‌افتیم. شاید کمتر مسافری به پارک های شیراز برود یا اصلا با آن‌ها آشنا باشد. اگر هم ساکن شیراز باشید بد نیست اطلاعاتتان را درباره پارک های زیبای شیراز بالا ببرید تا برای پیک‌نیک آخر هفته‌ها مکانی مناسب پیدا کنید. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک با ما همراه باشید تا با بهترین پارک های شیراز آشنا شویم. 

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

پارک‌های کوهستانی شیراز

پارک‌های کوهستانی انتخاب بهتری برای زمان‌هایی است که حوصله نداریم یا از خستگی کار به سمت طبیعت پناه برده‌ایم. با رفتن به پارک کوهستانی به دل یک کوه بزرگ می‌زنیم اما با این تفاوت که امکانات رفاهی آن پارک به دادمان خواهد رسید. بیایید با پارک‌های کوهستانی شیراز آشنا شویم.

1-پارک کوهستانی دراک 

پارک کوهستانی دراک 

پارک دراک یکی از معروف‌ترین پارک های شیراز است و میان شیرازی‌ها شهرت زیادی دارد زیرا در فصل زمستان بهترین انتخاب برای برف‌بازی است. در فصل تابستان و بهار هم برای کوهنوردی انتخاب می‌شود. علاوه بر مناظر طبیعی چشم‌نواز پارک دراک امکانات رفاهی از جمله تله‌کابین، هتل، رستوران و فست فود، شهربازی و باغ پرندگان را در خود جای داده است. 

در پارک دراک شیراز می‌توانید از دوچرخه سواری در پیست مخصوص لذت ببرید، در پیاده راه سلامت قدم بزنید، در آلاچیق‌ها استراحت کنید، بچه‌ها را به زمین بازی کودکان ببرید تا بازی کنند، زیپ لاین سوار شوید و حسابی خوش بگذرانید. 

پارک دراک از بهترین پارک های شیراز، چندین کافه دارد که معروف‌ترین آن‌ها کافه کوهستان است. این کافه لقب مرتفع‌ترین کافه جنوب کشور را از آن خود کرده است و از بلندای 2200 متری آن می‌توانید کوه دراک و پارک را تماشا کنید. یادتان باشد که برای رفتن به کافه کوهستان باید از قبل از طریق صفحه اینستاگرام کافه به آدرس @cafe.koohestan یا از طریق سایت کافه به آدرس www.koohestan.cafe میز رزرو کنید چون این‌جا همیشه شلوغ است.  

آدرس: شیراز، بزرگراه حسینی الهاشمی، دامنه کوه دراک. 

2- بوستان سعدی؛ از زیباترین پارک های شیراز

اگر دنبال یک پارک کوهستانی خوب بین پارک های شیراز می‌گردید که به دیدنی های خاص شهر هم نزدیک باشد پیشنهاد ما بوستان سعدی است. این بوستان به آرامگاه سعدی و باغ دلگشا نزدیک است. پارک کوهستانی سعدی یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است و فضای آرامش‌بخشی دارد. از سویی دیگر این بوستان برای عکاسان گزینه خوبی است زیرا یکی از بهترین لوکیشن های عکاسی در شیراز به حساب می‌آید. 

آدرس: شیراز، بلوار بوستان، روبروی باغ دلگشا، بوستان سعدی.

3-پارک کوهپایه شیراز

پارک کوهپایه شیراز

وقتی نزدیک دروازه قرآن شیراز می‌شوید یک پارک کوهستانی بزرگ به چشمتان می‌خورد که پارک کوهپایه نام دارد و کمی بالاتر از دروازه قرآن واقع شده است. برای دسترسی به این پارک باید از پلکان کوهستانی بالا بروید. وقتی به بالای کوه رسیدید می‌توانید دروازه قرآن را ببینید. 

این پارک در کنار زیبایی خود محل مناسبی برای سرگرم شدن بچه‌ها است چون وسایل بازی مخصوص کودکان دارد و بچه‌‎‌ها چند ساعتی را با ماشین برقی، چرخ‌وفلک، کشتی صبا، قطار ویژه کودکان، بشقاب پرنده، استخر توپ و سینما سه بعدی سرگرم خواهند شد. سایر امکانات پارک کوهپایه عبارت است از؛ نمازخانه، سرویس بهداشتی، وسایل ورزشی، غرفه خوراکی و آبخوری. اگر بچه کوچک دارید در سفر به شیراز حتما به پارک کوهپایه از بهترین پارک های شیراز سر بزنید. 

برای رفتن به شهر زیبای شیراز میتوانید به رزرو بلیط هواپیما از طریق سه کلیک اقدام نمایید

آدرس: شیراز، دروازه قرآن، به‌طرف هفت‌تنان، بلوار چهل مقام، پارک کوهپایه.

4-پارک کوهستانی نور؛ از بهترین پارک های شیراز

یکی دیگر از پارک های شیراز که هم کوهستانی است و هم جایی برای نفس تازه کردن. این پارک بین شیرازی‌ها طرفدار دارد و آخر هفته‌ها میزبان شیرازی‌ها و مسافران است. کوهپیمایی در مسیر پارک نور یکی از تفریحات مورد علاقه مردم شیراز است. بلندترین نقطه شیراز به نام گهواره دید هم در نزدیکی پارک نور واقع شده است. از سویی دیگر مسافران شیراز معتقدند پارک نور برای خلوت کردن در دل شب‌های شیراز و لذت بردن از سکوت شب انتخاب خوبی است. غروب این پارک بی‌نظیر است پس تماشای آن را از دست ندهید. 

آدرس: شیراز، سعدیه شمالی، خیابان امام رضا، دروازه قرآن. 

5-پارک سایه یا پارک نماز

پارک نماز

این پارک دو نام متفاوت دارد؛ پارک نماز و پارک سایه. برای رفتن به پارک سایه باید خودتان را به بلوار رسول اکرم اعظم برسانید. مسافران شیراز می‌گویند این پارک برای تمام سلیقه‌ها مناسب است. با وجود تفریحاتی از جمله زیپ لاین، صخره‌نوردی و دوچرخه‌سواری علاقه‌مندان به هیجان و خوش گذرانی از این پارک نهایت لذت را خواهند برد. 

برای کسانی که به آرامش طبیعت و کوهنوردی علاقه دارند مسیر کوهنوردی پارک سایه بهترین انتخاب خواهد بود. از سویی دیگر شب‌های شیراز با وجود این پارک کامل می‌شود. آبنماهای زیبا و رنگی و کافه‌های متنوع شب‌گردی‌های شیرازی را دلچسب‌تر می‌کند. 

یادتان باشد اگر تجربه صخره‌نوردی ندارید حتما قبل از شروع از راهنمای صخره‌نوردی که در پارک حضور دارد کمک بگیرید. در ضمن می‌توانید از پارکینگ اختصاصی پارک سایه نیز استفاده کنید. 

آدرس: شیراز، بلوار رسول اعظم، پارک سایه (نماز).

پارک‌های جنگلی شیراز

تنها پارک جنگلی شیراز پارک انقلاب زرقان است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم. این پارک جنگلی که یکی از بکرترین پارک های شیراز است برای تفرج آخر هفته بسیار مناسب است. 

1-پارک جنگلی انقلاب زرقان یا پارک جنگلی پالایشگاه

پارک جنگلی پالایشگاه

بزرگ‌ترین پاک شیراز و استان فارس همین پارک است. پارک انقلاب زرقان را با نام پارک جنگلی پالایشگاه نیز می‌شناسند. پارک جنگلی انقلاب زرقان در نزدیکی تخت جمشید قرار گرفته است و همین باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها بعد از تماشای آثار تاریخی تخت جمشید در این پارک پیک‌نیک خانوادگی خود را راه بیندازند. در کنار آلاچیق‌ها و سکوهای این پارک که برای استراحت و پیک‌نیک مناسب است می‌توانید از باشگاه اسب‌سواری، قایق سواری، قلعه بادی، کشتی وایکینگ‌ها و چمن مصنوعی آن نیز لذت ببرید. 

شاید جالب باشد که بدانید زرقان نام شهری در استان فارس است که در نزدیکی شیراز قرار دارد. بنا به نظر عبدالمجید ارفعی، پژوهشگر و ایلام‌شناس، نام زرقان در گل نبشته‌های باروی تخت جمشید به صورت رکان بوده که بعدها به زرغون تبدیل شده ‌است. این پارک جنگلی نیز نامش را از شهر زرقان گرفته است. 

آدرس: شیراز، بزرگراه شیراز، پارسه، پارک جنگلی انقلاب زرقان (پالایشگاه) 

پارک های شیراز مناسب تفریح و هیجان

گذراندن اوقات فراغت در دل طبیعت همیشه با آرامش همراه نیست. گاهی لازم است تفریحات آبی و غیرآبی را امتحان کنیم و کمی آدرنالین خونمان را بالا ببریم تا تعادل برقرار شود. در ادامه فهرست پارک‌های تفریحی شیراز را خواهید خواند تا با بهترین پارک های شیراز آشنا شوید.

1-لونا پارک 

لونا پارک 

یکی از قدیمی‌ترین پارک های شیراز لونا پارک است. این پارک به خاطر شهربازی مجهز میان مسافران شهرت یافته است. می‌توان گفت لونا پارک شیراز یکی از اولین واردکنندگان برخی وسایل بازی به ایران بوده است. ساعت کاری لونا پارک هر روز از ساعت 8 تا 12 شب است. این شهربازی بیشتر از 30 نوع وسیله بازی دارد که بزرگسالان و کودکان را سرگرم می‌کند. همچنین این پارک در نزدیکی دروازه قرآن شیراز قرار دارد و انتخاب خوبی بعد از دیدن دروازه قرآن خواهد بود.

آدرس: شیراز، بلوار آیت الله ربانی، لونا پارک.

شماره تلفن: 07132284121

2-پارک آزادی شیراز؛ لانه پرندگان یا قایقرانی؟

پارک آزادی یکی دیگر از پارک های تفریحی شیراز است که در دل خود یک شهربازی قدیمی و دوست داشتنی دارد. برای دسترسی به پارک آزادی شیراز کافی است خودتان را به بلوار آزادی برسانید. هزینه ورودی پارک آزادی رایگان است و برای هر بازی باید به صورت جداگانه بلیط تهیه کنید. 

از سرگرمی‌های پارک آزادی شیراز می‌توان به شهربازی، لانه پرندگان، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، سینما چند بعدی و اتاق فرار اشاره کرد. اگر با کودک به شیراز سفر می‌کنید یادتان باشد که زمین بازی مخصوص کودکان در پارک آزادی گزینه مناسبی برای شاد کردن بچه‌ها است. 

3-پارک آبی فروزان؛ لذت تماشای پرندگان مهاجر

پارک آبی فروزان شیراز

پارک آبی فروزان شیراز ترکیبی دل‌انگیز از دریاچه و طبیعت است. یک دریاچه طبیعی دو هکتاری در کنار طبیعت زیبای شیراز قطعا محل مناسبی برای گشت و گذار است و هر سال میزبان تعداد زیادی مسافر است. اما تنها گردشگران نیستند که به این دریاچه م‌آیند، این دریاچه هر سال میزبان بیشتر از 3 هزار پرنده مهاجر است. بنابراین بهترین زمان برای تماشای پرندگان در پارک آبی فروزان ابتدای پاییز تا اواخر اسفند است. این پارک آبی زیبا در محله فرگاز شیراز قرار دارد و مکان مناسبی برای عکاسی در طبیعت است. 

آدرس: شیراز، بلوار پاسارگاد شرقی، پاسارگاد شرقی 10، شهید عابدی، بین فتح المبین و 10/19.

4-پارک حدیث شیراز؛ شهربازی یا کتابخانه، کدام؟

اگر همراه کودکتان سفر می‌کنید پیدا کردن پارک‌هایی که وسایل بازی مخصوص داشته باشد ضروری و لازم است. گاهی چند ساعت بازی می‌تواند جلوی بهانه‌های مستمر بچه‌ها را بگیرد. در سفر بعدی شیراز برای سرگرم کردن بچه‌ها می‌توانید به پارک حدیث بروید. این پارک یکی از بهترین پارک های شیراز است. 

در این پارک زمین مخصوص بازی کودکان از جمله دستگاه بادی و ماشین شارژی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، بوفه و یک کتابخانه وجود دارد که پاسخگوی هر نوع سلیقه‌ای است. نام کتابخانه واقع در پارک حدیث، کتابخانه عمومی محمد بهمن بیگی است. این کتابخانه علاوه بر کتاب‌های بزرگسالان، حدود 900 کتاب کودک و نوجوان دارد که برای کودکان جذاب خواهد بود. 

آدرس: شیراز، بلوار پاسداران، پاسداران 53. 

پارک های ترافیک شیراز

برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند پارک های ترافیک گزینه‌ها خوبی هستند. در پارک ترافیک بچه‌ها فرهنگ ترافیک و علائم رانندگی را آموزش می‌بینند. در شیراز دو پارک ترافیک وجود دارد؛ پارک آموزش ترافیک مروارید و پارک ترافیک ایرانی. در ادامه با این دو پارک بیشتر آشنا می‌شویم. 

1-پارک ترافیک مروارید

پارک ترافیک مروارید

پارک مروارید را در گذشته با نام عطاخان می‌شناختند. در این پارک علاوه بر لذت بردن از فضای سبز و طبیعت دلنشین، وسایل بازی کودکان و لوازم ورزشی می‌توانید کودکان را به بوستان ترافیک بسپارید و اجازه دهید تا با فرهنگ ترافیک و علائم رانندگی آشنا شوند. 

آدرس: شیراز، بلوار دلاوران بسیج، بلوار رازی، پارک مروارید. 

2-پارک ترافیک بوستان ایرانی

یکی دیگر از پارک های شیراز که برای کودکان مناسب است و نقش آموزشی دارد پارک ترافیک ایرانی است. در این پارک کودکان با انجام بازی‌های مختلف و به طور غیرمستقیم با علائم راهنمایی و رانندگی، فرهنگ ترافیک، حمل و نقل همگانی، اقدامات کاهش تصادف و اقدامات ضروری بعد از تصادف آشنا می‌شوند. 

آدرس: بلوار رحمت، کنارگذر رحمت، بلوار سفیر جنوبی، بلوار پاسارگاد غربی، بوستان ایرانی.

سایر پارک های شیراز

پارک‌هایی که در ادامه با ان‌ها آشنا می‌شویم در هیچ دسته‌بندی خاصی قرار نمی‌گیرند اما آن‌قدر خوب و زیبا هستند که بخواهیم با آن‌ها آشنا شویم. 

پارک بعثت شیراز؛ از دیگر پارک های شیراز 

پارک بعثت شیراز

یکی از محبوب‌ترین پارک های شیراز پارک بعثت است زیرا در کنار باغ عفیف‌آباد قرار گرفته است و دسترسی به آن آسان است. از طرفی دیگر این بوستان پارکینگ اختصاصی دارد و دیگر جایی برای نگرانی باقی نمی‌ماند. علاوه بر این پارک بعثت پیست اسکیت، زمین چمن مصنوعی، کافه و فرهنگسرا نیز دارد که لذت گردش در شیراز را چند برابر می‌کند.

در گوشه دیگر پارک بعثت شیراز عمارتی تاریخی به چشم می‌خورد که حالا به مرکز شیرازشناسی تغییر کاربری داده است. این عمارت در محدوده باغ عفیف‌آباد قرار گرفته است و بر اهمیت پارک بعثت می‌افزاید. برای اطلاع از جزئیات مرکز شیرازشناسی می‌توانید به صفحه این مرکز در اینستاگرام به آدرس @shirazshenasi.ir سر بزنید.  

آدرس پارک بعثت: شیراز، بلوار بعثت، نرسیده به بعثت 22، کنار باغ عفیف آباد.

بوستان سیب زار 

شیراز معروف است به داشتن باغ‌های سرسبز و زیبا. باغ‌هایی که با درختان نارنج دلرباتر می‌شوند. اما زیبایی شیراز تنها به درختان نارنج نیست. در بوستان سیب زار شیراز جوی‌های آب از میان درختان سیب و انار می‌گذرد و حال و هوای خاصی دارد. مطمئناً بوستان سیب زار یکی از بهترین پارک های شیراز برای قدم زدن و پیاده‌روی است. این بوستان دنج و ساکت است پس اگر می‌خواهید برای چند ساعتی از شلوغی و هیاهوی تمام‌نشدنی شیراز دور باشید این پارک مناسب شما است. 

آدرس: شیراز، محله منبع آب، خیابان وکلا، تقاطع صاحب الامری، بوستان سیب زار.

پارک قلعه بندر؛ از زیباترین پارک های شیراز

پارک قلعه بندر

پارک قلعه بندر زیرمجموعه پارک کوهستان شیراز است و در بلوار کوهستان واقع شده است. این پارک را می‌توان یکی از زیباترین پارک های شیراز دانست زیرا فضای سبز آن به زیبایی تمام با گیاهان مختلف تزیین شده است و منظره‌ای دیدنی ایجاد کرده است. در کنار تمام دیدنی‌های طبیعی این پارک، یک آبشار مصنوعی چشم‌نواز در گوشه دیگر قرار دارد که با خنکای خود میزبان کسانی است که به پارک قلعه بندر می‌روند. 

آدرس: شیراز، محله سعدی، بالای کوه قلعه بندر، شهرک سعدی.

انتخاب شما کدام یکی از پارک های شیراز است؟

پارک های شیراز گوشه‌ای از طبیعت و زیبایی شیراز است. نمی‌توانیم شیراز را بدون باغ‌هایش به یاد بیاوریم اما بد نیست برای تنوع گاهی به پارک‌های خوب شهر سر بزنیم. در پارک کوهستانی دراک یک پیک‌نیک خانوادگی یا دوستانه راه بیندازیم، تفریحات پارک‌ آزادی را امتحان کنیم و یا در سایه‌سار درختان سیب زار بنشینیم و هوای شیراز را در ریه‌ حبس کنیم. 

نظرات کاربران