پارک دراک شیراز

پارک دراک شیراز یا کوه برفی، کوه مستسقی و کوه مادر؟

پارک دراک شیراز یکی از مشهورترین مناطق کوهستانی شیراز است که در امتداد رشته کوه زاگرس قرار دارد. کوه تماشایی و زیبای «دراک»، با عناوین مختلفی چون «کوه برفی»، «کوه مستسقی» و «کوه مادر» هم شناخته می‌شود.

اگر شما هم عاشق کوهستان و تماشای زیبایی‌های شهر بهارنارنج‌ها از نمای بالا هستید، با مطالعه‌ی این گزارش همراه ما باشید.

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

پارک دراک شیراز در یک نگاه

پارک دراک شیراز

سال 1392 بود که شهرداری شیراز تصمیم گرفت در منطقه کوهستانی دراک، یک پارک تفریحی بسازد. هرچند قبل از آن هم قله‌های پوشیده از برف این کوه، مکان محبوبی برای تفریح و صعود کوه‌نوردان به‌حساب می‌آمد.

تقریباً چهار سال به‌طول انجامید تا پارک دراک شیراز با ۵۸۰ هکتار مساحت، برای استفاده‌ی عموم به بهره‌برداری برسد. حالا اکثر مردم شیراز برای فرار از گرما و غوغای روزهای گرم تابستان، به این مکان پناه می‌برند.

پارک دراک شیراز از نظر وسعت یکی از بزرگ‌ترین تفرج‌گاه‌های ایران به‌حساب می‌آید که در دامنه‌های کوه دراک ساخته شده است. هوای مطبوع و پاکیزه‌ی این پارک به‌همراه چشم‌انداز زیبای شهر -که از فراز کوه دراک شیراز نمایان است-، محبوب‌ترین جاذبه‌های این پارک شمرده می‌شوند. 

در این پارک می‌توانید از مسیر طولانی و هیجان‌انگیز زیپ‌لاین عبور کنید و با قدم‌زدن روی پل معلق اینجا، حسابی آدرنالین بسازید! همچنین عاشقان کوه‌نوردی هم می‌توانند در مسیر مناسب‌سازی شده‌ی پارک دراک شیراز کوهنوردی کنند و از هوای بی‌نظیر این منطقه لذت ببرند. 

مقاله پیشنهادی: بهترین پارک های شیراز؛ کوهستانی یا جنگلی، کدام؟

 امکانات تفریحی 

امکانات جذاب و گوناگون پارک دراک شیراز سبب شده تا گردشگران زیادی هرساله از این مکان دیدن کنند. از مهمترین آنها می‌توان به تله‌کابین، زیپ‌لاین جذاب، پل معلق پرهیجان، شهربازی و محوطه مخصوص بازی کودکان و باغ پرندگان اشاره کرد. همچنین وجود هتل، رستوران و فست‌فود در این مکان، خیال شما را بابت اسکان و وعده‌های غذایی خوشمزه راحت می‌کند.

زیپ لاین

پارک دراک شیراز

یکی از طولانی‌ترین مسیرهای زیپ‌لاین کشور، در پارک دراک شیراز قرار دارد. این مسیر از یک سر کوه آغاز شده و تا سر دیگر آن ادامه خواهد یافت. ازآنجا که فاصله میان نوک کوه‌ها نسبتاً زیاد است، مسیر زیپ‌لاین هم هیجان‌انگیز و طولانی شده‌است.

اگر نمی‌دانید باید اشاره کنیم که زیپ‌لاین نام یک تفریح بسیار جذاب و البته وحشت‌انگیز است که طرفداران پروپاقرصی در تمام جهان دارد. برای انجام این کار، از قرقره‌ای معلق روی یک طناب فولادی استفاده می‌کنند که فرد را از نقطه‌ای به نقطه‌‌ی دیگر منتقل کنند.

زیپ‌لاین پارک دراک شیراز هم دقیقا مثل باقی آنها عمل می‌کند اما انصافاً هیجان خیلی بیشتری دارد! چرا که روی دره‌ای عمیق ساخته شده است و همین هم جذابیت و وحشت بیشتری را تولید می‌کند.

لازم به ذکر است که برای حفظ امنیت شما، زیپ‌لاین این پارک محدودیت‌‌های سختگیرانه‌ای اعمال می‌کند. افراد با بیماری‌های قلبی، خانم‌های باردار، افراد با وزن بیشتر از ۱۰۰ کیلو، سالمندان و البته آنها که فوبیای ارتفاع دارند، مجاز به استفاده از زیپ‌لاین پارک دراک شیراز نخواهند بود.

پل معلق

پل معلق این منطقه‌ی تفریحی، از مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین پل‌های معلق کشور است. شما در هنگام قدم زدن روی این پل ترسناک، از دره‌ی عمیق و مرموز دراک عبور خواهید کرد و به طرف دیگر قله خواهید رسید.

طراحی این پل به گونه‌ای‌ست که ثبات ندارد و به اطراف حرکت می‌کند! البته نگران نباشید، این پل برای افراد ۸ تا ۶۰ ساله ساخته شده و تدابیر ایمنی لازم برای عبور امن شما کاملا فراهم است.

آلاچیق‌های خانوادگی پارک دراک شیراز

آلاچیق‌های خانوادگی پارک دراک شیراز

وقتی از گشت‌و‌گذار و کوه‌پیمایی در پارک دراک شیراز خسته شدید، می‌توانید در آلاچیق‌های مخصوص این مکان که در مرتفع‌ترین بخش پارک نصب شده‌اند، استراحت کنید و با تماشای نمای زیبای شیراز از بلندای دراک، روزلذت‌بخشی برای خود بسازید.

هنگام استراحت یا خواب میان روز، هرگز نگران بارندگی نباشید! این آلاچیق‌های فلزی از سیمان و سنگ ساخته شده‌اند و باران راه نفوذی درون آن نخواهد داشت.

پارک حیوانات

پارک حیوانات این مجموعه از حیوانات مصنوعی تشکیل شده‌است که با ظرافت و سلیقه‌ی بالایی شبیه‌سازی شده‌اند. جالب این‌که ظرافت و تکنیک ساخت این حیوانات به‌شکلی است که با مدل واقعی خود تقریباً هیچ فرقی ندارند! به‌همین سبب اکثر بازدیدکنندگان از تماشای این آثار هنری جالب و شگفت‌انگیز لذت زیادی خواهند برد.‌

بد نیست بدانید که پروژه‌ی ساخت مجسمه‌های پارک دراک شیراز ، توسط هنرمند و مجسمه‌ساز مشهور شیرازی «دلاور» و تیم حرفه‌ای او در مدت زمان شش ماه اجرایی شد.

شکم‌گردی در پارک دراک شیراز

از نکات قابل قبول و مثبت این مجموعه، رستوران‌ها و کافی شاپ‌های باکیفتی هستند که در دامنه‌ و همچنین بالای کوه، به بازدیدکنندگان سرویس می‌دهند.

بنابراین شما می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و انواع نوشیدنی سرد و گرم را نوش جان کرده و باخیال راحت به تفرج در پارک یا کوهنوردی بپردازید. بهتر است بدانید که این مجموعه‌ها، دقیقا در مجاورت پل معلق حضور دارند و برای پیدا کردن‌شان کار سختی در پیش نخواهید داشت!

مسیرهای کوه پیمایی

آلاچیق‌های خانوادگی پارک دراک شیراز

همان‌طور که گفتیم، کوه دراک از قدیم‌الایام، قله‌ی محبوب کوهنوردان شیرازی بود. از همین‌رو لازم دانستیم مسیرهای دسترسی به قله را مختصرا معرفی کنیم. 

در جریان باشید که از کوهپایه تا قله‌ کوه دراک شیراز، مسیرهای مختلفی وجود دارند که در ادامه‌ی گزارش به معرفی بعضی از آنها می‌پردازیم:

مسیر اول 

مسیر اول رسیدن به قله، از «مجتمع احسان» در اطراف ورودی پارک دراک شیراز می‌گذرد.  برای این منظور باید بعد از ردشدن از پل هوایی، مسیر کوه‌نوردی را از میان دره‌ها شروع کنیم. با عبور از تنگه علی‌عسگری، «سه کاج» با حوضچه‌ی مشهورش در مقابل‌مان قرار می‌گیرد. این حوضچه در فصل‌های بارش، لبریز از آب می‌شود. در ادامه‌ی مسیر، اکثر کوهنوردان شب را در منطقه‌ی سرسبز «جان پناه امیریه» سپری می‌کنند. این مسیر تا قله‌ی کوه دراک تقریبا 3 ساعت زمان خواهد برد.

مسیر دوم

کوهنوردی در پارک دراک شیراز

برای استفاده از دومین مسیر، باید از میدان احسان تا پناهگاه غدیریه برویم. برای این منظور لازم است تا از دره علی عسگری، دره موسوی و سرآخر خط الراس عبور کنیم تا به پناهگاه برسیم. این مسیر 5 کیلومتر طول دارد و برای رسیدن به مقصد، می‌توان از مسیر نعل اسبی هم بهره جست.

مسیر سوم

برای رسیدن به کوه دراک شیراز، مسیر سومی هم وجود دارد. کوهنوردان با عبور از دره کاه‌کشی و گذشتن از 4.5 کیلومتر مسافت، خود را به خط‌‍‌ الراس می‌رسانند.

مسیر چهارم 

این مسیر حدوداً حدود 3.4 کیلومتر طول دارد و از شهرک برف‌فروشان آغاز و در خط‌ الراس به پایان می‌رسد. برای این منظور باید از دره فراخ گذشت و سپس راه تقریباً شیب‌داری را در پیش گرفت.

مسیر پنجم 

مسیر پنجم در حدود 7 کیلومتر است و تقریباً 3 ساعت کوه‌پیمایی دارد. این مسیر از راه دره پلنگی و دره چاک ناری، به پناهگاه امیریه خواهد رفت.

دیدنی‌های اطراف پارک دراک شیراز

از مکان‌های جذاب و تماشایی اطراف پارک دراک شیراز، می‌توان به «غار کلاغ وحشی» و «پارک ولایت» اشاره کرد. در ادامه‌ی مطلب با بررسی آنها همراه ما باشید:

غار کلاغ وحشی، جذابیت‌های یک اشکفت

غار کلاغ وحشی

نشانی: شیراز | بزرگ‌راه حسینی الهاشمی | برف‌فروشان | طرف راست کاه‌کشی | انتهای تنگه‌ی اول

شیراز در تنوع تفریحات و مکان‌های دیدنی چیزی کم ندارد. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، در کنار دیدنی‌های تاریخی و سنتی این شهر، کاوش در طبیعت بکر و زیبای شیراز را فراموش نکنید. 

غار کلاغ وحشی {چه نام عجیب و هراسناکی}جاذبه‌ی تماشایی و پرطرفداری‌ست که در مسافت 1.9 کیلومتری پارک دراک شیراز قرار دارد. بد نیست بدانید که اصطلاحاً غارهایی با ورودی 8 شکلی را اشکفت می‌نامند، این غار هم یک اشکفت بسیار مرموز و دیدنی است.

اشکفت کلاغ وحشی شیراز، محل سکونت انواع خفاش‌، پروانه‌های بزرگ و کلاغ‌های پرتعدادی است که غروب‌ها، حسابی سروصدا می‌کنند. برای همین هم این غار را نام غار کلاغ وحشی می‌شناسند.

البته در جریان باشید که بازدید از این غار کار هرکسی نیست! شما برای رسیدن به ورودی غار باید کوه‌نورد و صخره‌نورد درجه‌اولی باشید و همچنین ابزار عبور از مسیر‌های صعب‌العبور غار هم همراه‌تان باشد! به‌علاوه بعضی قسمت‌ها به‌حدی تنگ و باریک است که حتما باید سینه‌خیز بروید و از آمادگی بدنی بالایی برخوردار باشید.

درهرصورت کاوش در غار کلاغ وحشی شیراز یک چالش پرهیجان است که اگر توانایی انجام آن را در خود می‌بینید، بد نیست امتحانش کنید!

پارک ولایت

نشانی: شیراز | کمربندی حسینی الهاشمی | مقابل پارک دراک شیراز

پارک ورزشی ولایت شیراز در کمربندی حسینی الهاشمی قرار گرفته و به مسیر دوچرخه‌‌سواری، پیاده‌روی و اسکیت مجهز است. در این مکان انوع وسایل ورزشی، دوچرخه و موتور اجاره داده می‌شود و همچنین محوطه‌ای برای بازی کودکان درنظر گرفته شده‌است.

آتش‌سوزی در پارک دراک شیراز

آتش‌سوزی در پارک دراک شیراز

دوم مردادماه سال ۱۴۰۱ بود که خبر تلخی از شیراز، علاقه‌مندان به طبیعت ایران را در شوک و ماتم فرو برد: پارک دراک شیراز طعمه‌ی حریق شد!

طبق بررسی‌های صورت گرفته، کم‌کاری و بی‌توجهی عوامل انسانی، سبب شد تا آتش‌سوزی در حوالی پارک دراک شیراز آغاز شود و به سرعت بخش‌هایی از کوهستان را در خود ببلعد. 

هرچند گستردگی آتش -در کنار وزش نامساعد باد- عملیات مهار آن را بسیار مشکل کرده بود، اما با تلاش فداکارانه و سرسختانه‌ی بیش از ۱۲۰ آتش‌نشان قهرمان، بالاخره باگذشت ۵ ساعت این حادثه ختم به خیر شد و زبانه‌های آتش به‌طور کامل مهار شدند. 

لازم به ذکر است که در این آتش‌سوزی به درختان و تأسیسات پارک آسیب نرسید و فقط علف‌های خشک کوهستانی در آتش سوختند.

نکات بازدید 

محدودیت خاصی برای برای بازدید از پارک دراک شیراز وجود ندارد و همه می‌توانند با هر شرایط سنی بدون پرداخت ورودی از مجموعه دیدن کنند. 

البته باید اشاره کنیم که برای استفاده از امکانات تفریحی مانند زیپ لاین و پل معلق و.. باید بلیت تهیه کنید.

محدودیت زمانی برای استفاده از مجموعه کوهستانی پارک دراک شیراز وجود ندارد و شما می‌توانید در هر زمانی از شبانه‌روز وارد مجموعه شوید. اما فراموش نکنید که در فصول گرم سال، امکانات رفاهی و تفریحی پارک، بین ساعات ۸ صبح تا ۸ شب ارائه می‌شوند و در پاییز و زمستان هم می‌توانید از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر از آنها استفاده کنید.

بهترین زمان سفر به پارک دراک شیراز

این منطقه‌ی رویایی و چشم‌نواز در فصل بهار بسیار تماشایی است. به‌عبارت دیگر آب‌و‌هوای معتدل و طبیعت کم‌نظیر پارک دراک شیراز در اردیبهشت ماه، مجالی برای عرض‌اندام باقی فصول سال باقی نمی‌گذارد! 

پس برای تجربه‌ی یک مسافرت لذت‌بخش و جذاب، بهتر است در دومین ماه سال به این مکان سر بزنید؛ هرچند بازدید از پارک دراک شیراز در تمام طول سال خالی از لطف نیست.

پارک دراک شیراز

پارک دراک شیراز ؛ آنچه باید بدانید

– در بین اکثر شیرازی‌ها، این پارک به « کوه مادر» یا «کوه برفی» معروف است.

– این پارک پهناور در یک منطقه‌ کوهستانی واقع شده‌است. بنابراین آب‌وهوای بسیار خوب و معتدلی دارد.

– دامنه‌های کوه دراک از مدتها قبل از مقاصد کوهنوردی شیرازی‌ها به‌شمار می‌رفت. 

– پس از افتتاح فازهای دوم و سوم پارک دراک شیراز ، تقریباً هزار هکتار به مساحت پارک اضافه خواهد شد.

– کوه دراک از غرب شهر شیراز شروع می‌شود و تا روستای علی‌آباد امتداد دارد.

– بخش شمالی قله‌های کوه دراک، هرساله از اوایل آذر سفیدپوش می‌شوند.

– این پارک از بازدیدکنندگان مبلغی به‌عنوان ورودی دریافت نمی‌کند؛ هرچند استفاده از امکاناتی چون پل معلق و زیپ‌لاین، به خرید بلیت نیاز دارد.

نشانی و مسیرهای دسترسی

نشانی: شیراز | ابتدای بلوار حسینی الهاشمی | پارک کوهستانی دراک

پارک دراک شیراز در دامنه کوه دراک واقع شده است. این بوستان زیبا در شهرک برف‌فروشان، در مجاورت بزرگراه حسینی الهاشمی از سمت فرهنگ شهر قرار دارد. فراموش نکنید که در مسیر رسیدن به پارک، بهتر است اتومبیل خود را در پارکینگ مجتمع احسان پارک بفرمایید.

لازم به ذکر است که کوه دراک از غرب شیراز آغاز شده و با گذشتن از بخش شمال‌غربی، تا روستای علی‌آباد امتداد دارد. 

کلام آخر

پارک دراک شیراز با چیزی حدود 600 هکتار مساحت، به امکانات رفاهی جذابی چون پیست دوچرخه‌سواری، مسیر مخصوص پیاده‌روی، محوطه بازی برای کودکان، زیپ‌لاین و پل معلق، آلاچیق، سرویس بهداشتی و … مجهز است.

پیشنهاد می‌کنیم هنگام بازدید از شهر زیبای شیراز، گشت‌و‌گذار در این منطقه هیجان‌انگیز را از دست ندهید.

نظرات کاربران