دلایل سفر به روم

دلایل سفر به رم: به 20 دلیل به رم سفر کنید!

اگر قصد سفر به ایتالیا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم رم را در فهرست مقصدهای مد نظرتان قرار دهید. ممکن است با تعجب بگویید که «چرا باید به رم سفر کنیم؟» و شهرهای دیگر ایتالیا را به رم ترجیح ‌دهید؛ اما اشتباه نکنید. این شهر با پرقدمت، غذاهای ایتالیایی خوشمزه، فواره‌ها، کلیساها، باغ‌های سرسبز و باشکوه و بسیاری دیگر از زیبایی‌ها را در کوچه‌به‌کوچه و محله‌به‌محله خود جای داده است. با ما همراه باشید تا شما را با دلایل سفر به رم آشنا کنیم.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک!

اولین دلیل سفر به رم: پیشینه شهر

دلایل سفر به روم

یکی از دلایل سفر به رم، تاریخچه آن است. رم با پیشینه بیش از 2500 ساله، در زمان‌هایی یکی از بزرگترین امپراتوری‌هایی بود که جهان شناخته است. از بنیان‌گذاری افسانه‌ای رومولوس و رموس در 509 قبل از میلاد گرفته تا عظمت امپراتوری روم، این شهر شاهد ظهور و سقوط تمدن‌های بی‌شماری بوده است. به‌عنوان مثال، سقوط امپراتوری روم در سال 476 پس از میلاد، پایان روم باستان و آغاز قرون وسطی در اروپا بود. رم شهری است که در آن، گذشته به‌صورت تصویری یکپارچه با زمان حال در می‌آمیزد؛ جایی که ویرانه‌های باشکوه در کنار زندگی مدرن پرهیاهو قرار دارند. قدم زدن در خیابان‌های رم مانند قدم زدن در یک موزه زنده بوده که در هر گوشه‌ای راز گذشته را در خود جای داده است. هیچ شهر اروپایی دیگری این حجم از تاریخ زنده را در خود نگنجانده است. 

معماری

یکی دیگر از پاسخ‌هایی که به سوال «چرا باید به رم سفر کنیم؟» می‌دهیم، معماری چشم‌نواز آن است. سبک معماری رمی‌ها متفاوت است؛ از سازه‌های عظیم نئوکلاسیک گرفته تا جزئیات پیچیده کاخ‌های باروک، همه‌وهمه در این شهر قرار دارد. بالکن‌های پرآذین، کرکره‌ها، طاق‌های زیبا و نماهای حکاکی‌شده با طرح‌های پیچیده نیز در صحنه شهر مشهود است. علاوه‌بر این‌ها، همانطور که در خیابان‌ها قدم می‌زنید، ساختمان‌های رمی با رنگ‌های گرم سفالی گرفته تا سایه‌های اخرایی، گرما و جذابیت منحصربه‌فردی را به دل شهر می‌بخشند.

سومین علت سفر به رم: پانتئون

سومین علت سفر به رم: پانتئون

یکی دیگر از دلایل سفر به رم، پانتئون است؛ شگفتی واقعی تاریخی که در میان خیابان‌های باستانی این شهر وجود دارد. این جواهر معماری که به‌عنوان قدیمی‌ترین ساختمان جهان شناخته می‌شود، بیش از 2 هزار سال است که پابرجا مانده. گنبد پانتئون که توسط رومیان در قرن دوم پس از میلاد ساخته شد، خود شاهدی بر مهارت مهندسی و طراحی نوآورانه آن‌هاست. شما به‌محض قدم گذاشتن در این ساختمان و حرکت در فضایی دایره‌ای، چشم‌تان به دهانه کوچک دایره‌ای داخل گنبد می‌خورد که نقش اصلی تامین نور و بازی نور و سایه را در این فضا داشته است. هنوز هم به‌دنبال دلیل دیگری برای سفر به رم می‌گردید؟!

عجایب هفت‌گانه جهان

یکی دیگر از پاسخ‌هایی که به سوال «چرا باید از رم دیدن کنیم؟» می‌دهیم، وجود یکی از عجایب هفتگانه جهان در آن است. کولوسئوم روم، سازه‌ای بزرگ که درخشش مهندسی رم باستان را به رخ می‌کشد، موضوع مورد بحث ماست. این بنا که در قرن اول پس از میلاد ساخته شد، آمفی‌تئاتری روبازی است که ظرفیت بیش از 50 هزار تماشاگر را دارد. در گذشته، در این مکان مسابقات گلادیاتوری تماشایی، نبردهای دریایی ساختگی و نمایش‌های عمومی برگزار می‌شد تا قدرت و مهارت‌های امپراتوری رم را به نمایش بگذارد. همچنین شکل بیضی آن، طاق‌های بلند و طراحی پیچیده آن، کولوسئوم را به یکی از جاذبه‌های سفر به مسکو تبدیل کرده است. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن کولوسئوم به رم بروید تا از تماشای این بنای تاریخی شگفت‌زده شوید.

پنجمین دلیل سفر به رم: جاذبه‌های دیدنی

دلایل سفر به روم

باوجود معرفی پانتئون و کولوسئوم، هنوز هم می‌پرسید که «چرا باید از رم دیدن کنیم؟»، پس در این پاراگراف همراه ما باشید. شما در این شهر می‌توانید در امتداد رودخانه تیبر پرسه بزنید و قلعه باشکوه سنت آنجلو را ببینید؛ موزه‌ای که به قلعه تبدیل شده است و مناظری خیره‌کننده از شهر واتیکان را به نمایش می‌گذارد. علاوه‌بر این دیدنی‌ها، تپه پالاتین نیز نگاهی اجمالی به منشا افسانه‌ای رم دارد و مناظری خیره‌کننده از سیرک ماکسیموس را به تصویر می‌کشد. همچنین برای دوستداران هنر نیز، گالری بورگزه شاهکارهای هنرمندانی همچون برنینی، کاراواجو و رافائل را به نمایش می‌گذارد. موزه کاپیتولین نیز مجموعه‌ گسترده‌ای از مجسمه‌ها و مصنوعات باستانی را در خود جای داده است. جاذبه‌های دیدنی رم، یکی از دلایل سفر به این شهر است.

کلیساها

ششمین پاسخ به سوال «چرا باید به رم سفر کنیم؟»، کلیساهای آن است. کلیساهای رم، نه‌تنها مکان‌های مذهبی به شمار می‌آیند، بلکه مظهر معماری باشکوه و منبع تاریخ و هنر این شهر شناخته می‌شوند. از جمله این کلیساها می‌توان به سانتا ماریا ماجیوره با موزاییک‌های خیره‌کننده و پیشینه تاریخی آن که نگاهی اجمالی به تاریخ مسیحیت اولیه رم می‌اندازد، اشاره کرد. علاوه‌بر این، بازیلیکای لاترانِ سن جووانی و کلیسای زیبای San Luigi dei Francesi نیز از جمله زیبایی‌های این شهر است. اگر هم به‌دنبال تماشای چشم‌اندازهای خیره‌کننده رم هستید، پیشنهاد می‌کنیم به کلیسای Trinità dei Monti بروید.

هفتمین علت سفر به رم: میدان‌ها

هفتمین علت سفر به رم: میدان‌ها

یکی دیگر از دلایل سفر به رم، بازدید از میدان‌های پرجنب‌وجوش شهر است. میدان‌های رمی فقط مختص برگزاری گردهمایی‌ها نیستند، بلکه محل‌هایی هستند که مردم و گردشگران دور هم جمع می‌شوند تا استراحت کنند و به معاشرت بپردازند. یکی از این میدان‌های پرسروصدا که کانون توجه گردشگران قرار گرفته، Piazza Navona نام دارد. تصور کنید درحالی‌که در قلب این میدان نشسته‌اید و به عظمت معماری باروک خیره شده‌اید، هنرمندان خیابانی و نوازندگانی را می‌بینید که موسیقی می‌نوازند و مردم نیز درحالی‌که پچ‌پچ می‌کنند یا صدای خنده‌شان به گوش می‌رسد از کنار شما گذر می‌کنند. علاوه‌بر این میدان، میدان دیگری به‌نام Piazza Campo de’ Fiori وجود دارد که به‌صورت شبانه‌روزی به‌علت قرارگیری بازار در آن شلوغ است. میدان باشکوه Piazza del Popolo نیز با کلیساهای دوقلو و چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای که از شهر ارائه می‌دهد، مکانی جذاب برای بازدید از رم خواهد بود.

فواره‌ها

چرا باید از رم دیدن کنیم؟ چون فواره‌های خیره‌کننده‌ای دارد. هنگامی که شما در سطح شهر قدم می‌زنید، در هر قدم با فواره‌های زیبا روبه‌رو خواهید شد. یکی از این آبنماهای زیبا تروی است. این آبنما با ارتفاع 26 متر، یکی از بزرگترین آبنماهای جهان بوده که داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری پشت آن خفته است. جالب است بدانید باتوجه‌به رسمی قدیمی، مردم محلی و گردشگران سکه‌ای در آب آن می‌اندازند. سرانجام این سکه‌ها جمع‌آوری شده و به خیریه‌ای در ایتالیا اهدا می‌شود. 

نهمین دلیل سفر به رم: شهر واتیکان

دلایل سفر به روم

یکی دیگر از دلایل سفر به رم، شهر واتیکان است. این شهر که در قلب رم قرار دارد، کوچکترین ایالت اروپا به شمار می‌رود. واتیکان از اهمیت فرهنگی و معنوی برخوردار است؛ چرا که کلیسای سنت پیتر که شاهکاری از معماری رنسانس است، در آن قرار دارد. همچنین موزه‌های این شهر نیز تعداد زیادی از گنجینه‌های هنری، از جمله کلیسای سیستین را که با نقاشی‌های دیواری میکل‌آنژ تزئین شده، در خود جای داده است. شهر واتیکان علیرغم مساحت کمش، مرکز فرهنگی و معنوی است که سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می کند. بنابراین با سفر به رم، خود را برای غوطه‌ورشدن در دنیای هنر، تاریخ و معنویت آماده کنید.

رودخانه تیبر

یکی دیگر از دلایلی که باید به رم سفر کنیم، تماشای رودخانه تیبر است. این رودخانه که در سراسر شهر جاری است، حس آرامش را به فضای شلوغ شهر می‌بخشد. شما می‌توانید در سواحل آن قدم بزنید و پل‌های جذاب و معروفی مانند Ponte Sant’Angelo و Ponte Sisto را ببینید. پیشنهاد می‌کنیم کمی توقف کنید تا از تماشای مناظر زیبای معماری شهر و نقاط دیدنی نمادین لذت ببرید. در اطراف رودخانه دوچرخه‌سواری کنید، به صدای موسیقی نوازندگان گوش بسپارید و یا روی یکی از نیمکت‌های آن‌جا بنشینید و فارغ از هر چیز، ساحل را تماشا کنید. 

یازدهمین علت سفر به رم: غذاهای ایتالیایی

یازدهمین علت سفر به رم: غذاهای ایتالیایی

یکی دیگر از دلایلی که باید از رم دیدن کنیم، غذاهای خوشمزه آن است. چه کسی از خیر خوردن پیتزاهای ترد و نازک ایتالیایی و یا پاستاهای دلچسب اینجا می‌گذرد؟ علاوه‌بر این‌ها، شما می‌توانید روزانه یک جلاتو خوشمزه پر از خامه همراه با شکلات یا مربا نوش جان کنید. پیشنهاد می‌کنیم به بازار  Campo de’ Fiori یا Testaccio بروید تا طعم غذاهای تازه، پنیرهای دست‎‌ساز و غذاهای محلی اصیل ایتالیایی را بچشید.

خیابان‌ها

یکی دیگر از دلایل سفر به رم، قدم زدن در خیابان‌های آن است. یکی از معروف‌ترین خیابان‌های رم Via del Corso بوده که با مجموعه‌ای از بوتیک‌های گران‌قیمت و فروشگاه‌های مد روز، شما را به خرید کردن ترغیب می‌کند. Trastevere نیز با ساختمان‌های پوشیده از پیچک توجه شما را جلب می‌کند. در برخی از خیابان‌های یهودی‌نشین روم نیز با تاریخ روبه‌رو می‌شوید و مشام‌تان با رایحه شیرین نان و عطر تلخ قهوه پر می‌شود. در خیابان Via Appia Antica نیز  با خرابه‌های باستانی، تاکستان‌های زیبا و عظمت قنات‌های رومی به گذشته دعوت می‌شوید. هنوز هم برای رفتن به رم شک دارید؟

سیزدهمین دلیل سفر به رم: محله‌های دیدنی

دلایل سفر به روم

یکی دیگر از دلایل سفر به رم محله‌های آن است. Monti یکی از این مناطق امروزی و مدرن بوده که مملو از خیابان‌های باریک، بوتیک‌ها و کافه‌های دنج بوده که فضایی هنری را ایجاد کرده است. منطقه Esquilino نیز ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. علاوه‌بر این دو، محله یهودی‌نشین و Trastevere نیز با خیابان‌های سنگفرش‌شده و نماهای رنگارنگ خود، توجه شما را جلب می‌کند.

پارک‌ها و باغ‌ها

یکی دیگر از دلایل سفر به رم پارک‌ها و باغ‌های آن است. برای مثال، باغ-ویلای Borghese، جواهری معروف در قلب شهر بوده و با درختان بلند کاج، یک دریاچه کوچک و مسیرهای مخفی که به مناظر خیره‌کننده منتهی می‌شود، فضای سرسبزی را ارائه می‌دهد. شما در این مکان‌ می‌توانید دوچرخه‌سواری یا اسکوترسواری کنید یا به گردش بپردازید. همچنین باغ گیاه‌شناسی Orto Botanico، دارای تنوع زیادی از گونه‌های گیاهی‌ است. در نزدیکی این باغ نیز دو باغ Villa Sciarra و Villa Doria Pamphili قرار دارند که دارای چشمه‌های آب، منظره‌های بی‌بدیع و مجسمه‌های باستانی هستند.

پانزدهمین علت سفر به رم: مناظر زیبا

پانزدهمین علت سفر به رم: مناظر زیبا

یکی دیگر از دلایل سفر به رم، مناظر زیبای آن است. برای مثال، تنها در یک قدمی محله Trastevere، Janiculum Hill به شما مناظر پانورامایی از شهر را ارائه می‌دهد که این مناظر به‌هنگام غروب طلایی آفتاب زیباتر می‌شود. همچنین موزه Capuchin Crypt نیز با اسکلت‌ها و جمجمه‌های خالی، شما را به منظره‌ای ترسناک و در عین حال جذاب دعوت می‌کند. به علاقه‌مندان به هنر نیز دعوت می‌کنیم تا به گالری Doria Pamphilj رفته و مجموعه‌ای باشکوه از شاهکارهای هنری را در محیط مجلل قصر ببینند.

مردم خونگرم

اگر می‌پرسید «چرا باید به رم سفر کنیم؟»، از مردم خونگرم و پرشور آن نام می‌بریم. آن‌ها به‌راحتی می‌خندند، به شهر خود افتخار می‌کنند، به یکدیگر عشق می‌ورزند و آموخته‌های‌شان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. همچنین به‌سادگی از خوردن غذاهای خوشمزه و دیدن یک اثر هنری لذت می‌برند. اگر شما به‌عنوان یک گردشگر به رم سفر کنید و یک لباس صورتی‌رنگ زیبا بپوشید، احتمالا مردم به شما خواهند گفت که چقدر در این لباس زیبا شده‌اید.

هفدهمین دلیل سفر به رم: امنیت

دلایل سفر به روم

یکی دیگر از پاسخ‌هایی که به پرسش «چرا باید به رم سفر کنیم؟» می‌دهیم، امنیت آن است. رم به‌طور کلی شهری امن است؛ به‌طوری‌که شما به‌تنهایی و حتی در تاریکی شب هم می‌توانید در خیابان راه بروید و از بابت اینکه کسی جیب‌تان را نزند یا به شما حمله‌ور شود، نگران نباشید. 

جاذبه‌های دیدنی

چرا باید به رم سفر کنیم؟ چون تمامی خیابان‌های آن دارای جاذبه‌های دیدنی است. شما در هر قدم از خیابان‌های رم که قدم برمی‌دارید، مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های نمادین شهر را خواهید دید. البته نیازی نیست که تمام خیابان‌های رم را با پای پیاده بگردید، بلکه می‌توانید از سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر استفاده کرده و با استفاده از مترو و اتوبوس، تمامی خیابان‌های پرجاذبه رم را بگردید.

نوزدهمین علت سفر به رم: آب‌وهوا

نوزدهمین علت سفر به رم: آب‌وهوا

یکی دیگر از علت‌های سفر به رم، آب‌وهوای مدیترانه‌ای آن است. آب‌وهوای مدیترانه‌ای به آب‌وهوایی گفته می‌شود که در آن ماه‌های گرمتر و خشک‌تر و ماه‌های سرد و مرطوب دارد. البته رم، شهری چهارفصل بوده و در هر فصل از سال پذیرای گردشگران است. هرچند فصل بهار، یعنی از اواخر مارس تا ژوئن؛ و فصل پاییز، یعنی از سپتامبر تا نوامبر، آب‌وهوا معتدل بوده و جمعیت کمتری از گردشگران به این شهر سفر می‌کنند. تابستان نیز که از ژوئن تا آگوست بوده، هوا گرم و شهر شلوغ می‌شود. زمستان‌ نیز که از دسامبر شروع می‌شود و تا فوریه ادامه می‌یابد، هوا برخی اوقات بارانی بوده و دما خنک‌تر می‌شود؛ بنابراین شهر در سکوت به سر می‌برد.

دسترسی عالی

رم، دروازه‌ای به‌سمت ایتالیاست. به عبارت دیگر، از این شهر دسترسی آسان به بسیاری از مقاصد دیگر شهر میسر می‌شود. شما می‌توانید سفرهای یک‌روزه و یا حتی سفرهای طولانی‌تری را برای گردش در مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی کنید. برای مثال می‌توانید به ویرانه‌های باستانی پمپئی در نزدیکی ناپل، سومین شهر بزرگ ایتالیا بروید، از خط ساحلی Cinque Terre دیدن کنید، ساحل خیره‌کننده آمالفی با دهکده‌های دیدنی و صخره‌های زیبای آن را ببینید و از تاکستان‌ها و تپه‌های زیبای توسکانی دیدن کنید. این نیز یکی از دلایل سفر به رم محسوب می‌شود.

در آخر

در این مقاله شما را با دلایل سفر به رم آشنا کردیم. گفتیم که غذاها، جاذبه‌های دیدنی، فواره‌ها، امنیت، معماری، پانتئون، میدان‌ها، محله‌ها و کلیساها از جمله علت‌های سفر به رم به شمار می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم به رم بروید و پس از بازدید از شهر، یک دلیل دیگر به این مقاله بیفزایید. سفر خوشی را برایتان آرزومندیم.

نظرات کاربران