محله یهودی نشین رم

محله یهودی نشین رم؛ سفر به دل فرهنگ و تاریخ

محله یهودی ‌نشین یا گتوهای رم محله‌ای پر از تاریخ و فرهنگ است که مطمئناً هر مسافر کنجکاوی را مجذوب خود می‌کند. این محله با قدمتی که به قرن دوم قبل از میلاد می‌رسد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین جوامع یهودی جهان به شمار می‌رود. در این منطقه با خیابان‌های پرپیچ‌وخم، معمارهای خیره‌کننده و رستوران‌هایی با غذاهای لذیذ روبه‌رو می‌شوید؛ اما این محله خیلی بیشتر از یک مقصد توریستی است. اگر کنجکاوید تا با جاذبه‌های دیدنی گتوی رم آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک!

تاریخچه‌ 

محله یهودی نشین رم

شاید برای شما هم جالب باشد که قبل از رفتن به گتوهای رمی مختصری از تاریخچه محله یهودی ‌نشین رم را بدانید. در ادامه به این تاریخچه پرداخته‌ایم. گتوی یهودیان رم، تاریخ طولانی و پیچیده‌ای با قدمتی بیش از دو هزار سال دارد. این منطقه زمانی ساخته شد که پاپ پل چهارم – یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم – در اوایل قرن شانزدهم به همه یهودیان رم دستور داد در جای مشخصی در نزدیکی رودخانه تیبر زندگی کنند. 

در آن زمان این منطقه بیش از حد شلوغ بود، شرایط خوبی برای زندگی نداشت و دسترسی به منابع محدود بود. بااین‌حال و با وجود سختی‌ها، یهودی‌ها آنجا ماندند و این جامعه پیشرفت کرد. گتوهای رم به مرکز زندگی و فرهنگ یهودیان تبدیل شد. با گذشت زمان، به‌تدریج محدودیت‌ها برای ساکنان یهودی برداشته شد و این گتو سرانجام در سال 1870 لغو شد. امروزه، محله یهودی‌نشین رم؛ محله‌ای پر از جنب‌وجوش و رونق و یکی از مقصدهای پربازدید گردشگران است.

مکان های دیدنی محله یهودی نشین رم

تا اینجای مطلب شما را با تاریخچه گتوهای رم آشنا کردیم. در ادامه این مقاله به چند تا از مکان های دیدنی محله‌های یهودی‌نشین رم می‌پردازیم تا قبل از سفر برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. با ما همراه باشید.

Tempio Maggiore 

Tempio Maggiore 

وقتی از گتوی رم بازدید می‌کنید، بازدید از کنیسه Tempio Maggiore  را هم در برنامه خود قرار بدهید. کنیسه‌ای با سازه‌ای چشمگیر و باابهت که در اواخر قرن نوزدهم با ترکیبی از سبک‌های مختلف معماری ساخته شده است و تأثیرات فرهنگی متنوع آن زمان را منعکس می‌کند. گنبد متمایز این کنیسه از مس ساخته و با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ تزئین شده است. کنیسه Tempio Maggiore در جنگ جهانی دوم، پناهگاه بود. آن زمان که جامعه یهودی در معرض خطر نابودی و فرستاده‌شدن به اردوگاه‌های کار اجباری بود به لطف اقدام شجاعانه یک کشیش محلی و گروهی راهبه، بسیاری از خانواده‌های یهودی تا پایان جنگ در زیرزمین این کنیسه پنهان و محافظت شدند.  Tempio Maggiore امروز مرکزی برای زندگی یهودیان در رم است و خدمات مذهبی، رویدادهای فرهنگی و برنامه‌های آموزشی در موزه یهودی این کنیسه برگزار می‌شود.

آدرس:

 Lungotevere de Cenci

Porticus Octaviae 

یکی دیگر از جاذبه ‌های دیدنی محله یهودی نشین رم، بنایی زیبا و تاریخی است که با نام Porticus Octaviae شناخته می‌شود. بنای اولیه این ساختمان در قرن اول قبل از میلاد پی‌ریزی شد که آن زمان یک ساختمان عمومی بزرگ بود که به‌عنوان بازار، مرکز خرید و محل تجمع شهروندان روم باستان کارایی داشت. امروزه، ویرانه‌های Porticus Octaviae دارای تعدادی ستون و طاق‌های چشمگیر و حیاطی زیباست که کافه‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌های جذاب اطراف، احاطه‌اش کرده‌اند.

آدرس:

 Portico d’Ottavia, 29 

Marcello’s Theatre

محله یهودی نشین رم

سالن تئاتری در گتوی رم قرار دارد که با نام Marcello’s Theatre  شناخته می‌شود. این سالن مرتبط با روم باستان و بسیار زیبا یکی از مکان های دیدنی محله یهودی نشین رم است که  اغلب با کولوسئوم اشتباه گرفته می‌شود. این سالن تئاتر که در قرن اول قبل از میلاد ساخته شده، گنجایش 20 هزار تماشاگر را دارد و همین ویژگی در آن زمان این سالن را به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مکان‌های تفریحی در شهر تبدیل کرده بود. بعدها خانواده اشراف اورسینی، سالن تئاتر مارسلوس را به قلعه تبدیل کردند. این سالن تئاتر  که در مجاورت یکی دیگر از مکان های دیدنی محله یهودی نشین رم؛ یعنی Porticus   Octaviae قرار دارد و بااینکه بعد از قرن‌ها پابرجایی، آسیب دیده و تا حدودی تخریب هم شده؛ اما هنوز هم بسیاری از زیبایی و عظمت اصلی خود را حفظ کرده است.

آدرس: 

Via del Teatro di Marcello

Via Del Portico D’Ottavia

یک خیابان تاریخی در گتوی رم وجود دارد که از قلب محله یهودی ‌نشین رم می‌گذرد و نامش Via del Portico d’Ottavia است. این خیابان اصلی که به نام بنای باستانی Porticus Octaviae نام‌گذاری شده است، اکنون تعدادی کافه، رستوران و مغازه جذاب دارد و مکانی عالی در گتوهای رم برای لذت‌بردن از فضای این محله پرجنب‌وجوش است.

آدرس:

 Via del Portico d’Ottavia | Portico d’Ottavia

Turtle Fountain 

Turtle Fountain 

فواره‌ زیبا و منحصربه‌فرد  Turtle Fountain از قرن شانزدهم میلادی به‌جای‌مانده است. این سازه طراحی جذابی از چهار لاک‌پشت برنزی دارد که حوضچه‌ای از آب را نگه داشته‌اند که با مجسمه‌های زیبا و تزئینات پیچیده دیگر احاطه شده است. همه گردشگران، روی این موضوع اتفاق نظر دارند که این فواره از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین آبنماهای رم است و به عنوان یکی از جاذبه های محله یهودی نشین رم مورد بازدید قرار می‌گیرد.

آدرس:

Piazza Mattei, 00186 Roma RM, Italy

Palazzo Mattei

کاخ باشکوه Palazzo Mattei از قرن شانزدهم به‌ جا مانده است که به‌دلیل معماری خیره‌کننده رنسانس و آثار هنری زیبا شهرت دارد. اگر از Turtle Fountain به‌دنبال طاق‌نمایی در میدان بگردید با این آدرس کاخ را خواهید دید. فضای داخلی کاخ با نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌های نفیس تزئین شده است؛ درحالی‌که باغ‌های آن فضایی آرام دارد. یکی از ویژگی‌های این مکان دیدنی در محله یهود‌ی‌نشین رم پلکان بزرگی است که از بهترین نمونه‌های معماری باروک در رم به حساب می‌آید؛ زیرا این سبک از معماری به تجمل و تزیینات بسیار با ورودی‌های مجلل و پله‌های بزرگ شناخته می‌شود.

آدرس:

 Via Michelangelo Caetani, 32

Tempietto del Carmelo

محله یهودی نشین رم

 معبد کوچک و زیبای Tempietto del Carmelo متعلق به قرن هفدهم است. یک خانواده محلی این معبد را بیرون از خانه خود ساختند تا از تصاویری که کلیسای Santa Maria del Carmine داشتند در این معبد نگهداری کنند. معبد کوچکی که یکی از مکان های دیدنی محله یهود نشین رم است با ستون‌های تراورتن و دیوارها و دروازه‌هایی با فرفورژه آهنی و معماری باستانی که اطراف این بنا را احاطه کرده؛ ترکیب شده است.

آدرس:

 Piazza Costaguti, 18

Piazza delle Cinque Scole

میدانی تاریخی در محله یهودی‌نشین رم با نام iazza delle Cinque Scole قرار دارد که یادآور پنج کنیسه‌ای است که زمانی در این منطقه قرار داشتند؛ به همین علت گاهی میدان پنج‌کنیسه هم خوانده می‌شود.  یکی از آن پنج کنیسه‌؛ یعنی Tempio Maggiore، همراه با یک فواره زیبا در مرکزش، هنوز باقی مانده است. همه این‌ها، این میدان را به مکانی آرام و زیبا برای بازدید تبدیل می‌کند و با وجود ساختمان‌های زیبای اطراف این میدان، حتما معماری این بناها را تحسین خواهید کرد. این میدان تاریخی یکی از جاذبه های دیدنی محله یهودی نشین رم است.

آدرس:

 Pizza della Cinque Scole, 20

Piazza Margana

Piazza Margana

میدان کوچک اما جذاب Piazza Margana بیشتر از یک مکان دیدنی پرطرفدار برای گردشگران است و بازدیدکنندگان آن را یک جواهر پنهان می‌دانند. نام این میدان برگرفته از نام خانواده قدرتمندی است که سال‌ها قبل در این منطقه زندگی می‌کردند. برای دیدن معماری روم باستان باید به این میدان بروید و ساختمان‌های اطرافش را با دقت تماشا کنید؛ زیرا این منطقه هنوز اصالت خودش را حفظ کرده است و از تغییراتی که در قرون 19 و 20 در رم رخ داد، تأثیر نپذیرفته. جالب است بدانید در سال‌های 1970 از این میدان برای نمایشگاه‌های هنری در فضای باز استفاده می شد. میدان Piazza Margana که  از مکان های دیدنی محله یهودی ‌نشین رم بوده، در اطراف خود چند رستوران و کافه عالی دارد که مکانی آرام برای استراحت و لذت‌بردن از نوشیدن اسپرسو به شمار می‌رود.

آدرس:

 Piazza Margana, 21

Ponte Fabricio

 پل رومی باستانی که روی رودخانه تیبر قرار دارد، Ponte Fabricio است که با نام Pons Fabricius هم شناخته می‌شود و گتوی رومی را به محله جذاب Trastevere متصل می‌کند. این پل در سال 62 قبل از میلاد ساخته شده و از قدیمی‌ترین پل‌های ایستاده رم است که هنوز هم از آن استفاده می‌شود. پل Ponte Fabricio که یکی از جاذبه های محله یهودی‌نشین رم است طراحی منحصربه‌فرد و چشمگیری دارد و با دو طاق که روی جزیره‌ای مرکزی قرار دارد؛ مناظر زیبایی از رودخانه و شهر را به نمایش می‌گذارد.

آدرس:

00186 Rome, Metropolitan City of Rome Capital, Italy

Tiber Island 

محله یهودی نشین رم

یکی از جاذبه ‌های دیدنی محله‌ یهودی ‌نشین رم؛ جزیره‌ جذاب  Tiber Islandاست که در وسط رودخانه تیبر قرار دارد و از طریق پل Ponte Fabricio  می‌توان به این جزیره دسترسی داشت. یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های این جزیره، کلیسای باستانی Basilica di San Bartolomeo all’Isola Tiberina است که قدمت آن به قرن دهم برمی‌گردد. این کلیسا در محلی ساخته شده که معتقدند St. Bartholomew یا ناتانائیل – یکی از دوازده حواریون عیسی‌مسیح – در آن به شهادت رسیده است. 

جزیره جذاب  Tiber Island امروزه پاتوقی برای جوانان و محلی برای قدم زدن خانواده‌هاست. اگر در گتوهای رم بودید زیر طاق‌های پل Ponte Fabricio به‌دنبال اجراهای هنری باشید؛ زیرا بسیاری از هنرمندان اجراهای خیابانی مثل تئاتر، نمایش، موسیقی و نمایشگاه‌های نقاشی خود را در این منطقه به نمایش می‌گذارند. 

به بهترین رستوران ‌های گتوهای روم بروید

رستوران ‌های گتوهای روم

بعضی از بهترین رستوران‌های شهر در گتوهای رم قرار دارد. اگر در بهار به این منطقه رفتید، جشنواره کنگر فرنگی را در اواسط فروردین تا اردیبهشت از دست ندهید؛ جشنی برای افراد گیاه‌خوار که از غذاهای خوشمزه و لذیذ محلی امتحان کنند. در این جشنواره، برج‌هایی از کنگر فرنگی را خواهید دید که در خیابان اصلی برگزاری جشنواره؛ یعنی Via del Portico d’Ottavia  قرار دارند. هر کدام از رستوران‌های محله یهودی‌نشین رم در منوی خود در کنار غذاهای دیگر، سه‌چهار نوع غذای ثابت ارائه می‌کنند. این غذاها مختص همان رستوران است و در بیشترشان کنگر فرنگی وجود دارد که با روش‌های مختلف طبخ شده. بعضی از برترین رستوران‌های محله یهودی ‌نشین رم که هرکدام از آن‌ها carciofi alla giudia یا کنگر سرخ‌شده را با روش خاص خود به مشتری‌هایشان ارائه می‌دهند؛ می‌توان به  Nonna Betta و Taverna del Ghetto ،Ba’Ghetto  و Sora Margherita اشاره کرد. برای رسیدن به این رستوران‌ها باید امتداد خیابان Via del Portico d’Ottavia را جست‌وجو کنید. 

در آخر 

رم همیشه جذابیتی برای ارائه به گردشگران دارد. محله یهودی ‌نشین رم به‌علت داشتن فضای سرزنده، خیابان‌های سنگفرش‌شده پیچ‌درپیچ و رستوران‌های متنوع و باکیفیت یکی از جذابیت‌های سفر به این کشور است. در این منطقه شما می توانید تاریخ و فرهنگ را در کنار هم ببینید، مثلا می‌توانید از Tiber   Island ، Marcello’s Theatre  و  Palazzo Matteiو جاهای دیگر دیدن کنید. اگر به گتوی رم رفتید به ما بگویید از چه جاهایی دیدن کردید. 

نظرات کاربران