زیباترین خیابان های رم

زیباترین خیابان های رم؛ برای همقدم شدن با تاریخ!

بی‌تردید رم، پایتخت جذاب ایتالیا، از دیدنی‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود. این شهر با قدمتی 2500 ساله، معماری خیره‌کننده، فرهنگ و تمدنی غنی و جاذبه‌های دیدنی بسیار هرساله پای گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. معماری این شهر به‌گونه‌ای طراحی شده که حتی خیابان‌های آن هم از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود. خیابان‌های رم از دوران باستان شکل گرفته و لایه‌های متعددی از تاریخ را به نمایش می‌گذارند. به‌طور کلی این خیابان‌ها، در قالب یک شبکه شماتیک آراسته و به‌صورت عمودی و افقی نسبت به‌ هم قرار گرفته‌اند. هم‌چنین در زیباترین خیابان های رم معابد، خانه‌های رومی، کلیساهای بی‌بدیل و شاهکارهایی از زمان امپراتوری رم را می‌توان تماشا کرد. اگر می‌خواهید سفر و گردشی کامل و متفاوت از این شهر داشته باشید، تا انتهای مقاله همراهمان باشید تا شما را با معروف ‌ترین خیابان های رم آشنا سازیم.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک!

Via del Corso

زیباترین خیابان های رم

از اصلی‌ترین و معروف ترین خیابان ‌های روم Via del Corso  نام دارد. قدمت این خیابان به ۲۲۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این خیابان که در ابتدا Via Lata نامیده می‌شد، به‌خاطر برگزاری مسابقات اسب‌سواری در خود، به Via del Corso  تغییر یافت. خیابان دل کورسو با طول ۱.۵ کیلومتر میدان Popolo  را به Piazza Venezia  وصل می‌کند. در این خیابان طولانی، مراکز خرید مدرن، رستوران‌ها و کافه‌ها، ساختمان‌های به‌جامانده از دوره‌ رنسانس و کلیساهای مهمی وجود دارد که می‌توان ساعت‌ها به گردش در آن‌ها پرداخت و لذت برد. اگر از سمت Piazza Venezia  وارد این خیابان شوید، در سمت چپ خیابان کلیسای Palace of Doria Pamphili  را خواهید دید. این کلیسا از باشکوه‌ترین مکان‌ های دیدنی در Via del Corso  به شمار می‌رود. با وجود مراکز خرید و برندهای مختلف در این خیابان، امکان خرید برای تمام اقشار جامعه و گردشگران مهیا شده است. بنابراین اگر به نیت خرید وارد این خیابان شده‌اید، دست خالی از آن برنمی‌گردید.

Via Urbana

از دیگر پربازدیدترین و زیباترین خیابان‌ های رم، Via Urbana نام دارد. این خیابان که در منطقه قدیمی Monti  واقع شده، با فروشگاه‌های متنوع و زیاد و نیز به‌خاطر وجود چندین کلیسا و معبد تاریخی، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. یکی از این کلیساهاBasilica di Santa Maria Maggiore  است. این کلیسا یکی از چهار کلیسای بزرگ رم بوده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اثرهای هنری و مذهبی رم شناخته می‌شود. هم‌چنین این خیابان به‌خاطر وجود بازار کتاب Mercato di Porta Portese که در هر صبح یکشنبه برپا می‌شود، از خیابان ‌های دیدنی رم و از بهترین جاهای خرید کتاب‌های نو و دست‌دوم به شمار می‌رود. موزه خیابانی نئوکلاسیک Museo delle Sculture Neoclassiche  و خانه کاردینال Casa del Cardinal  از دیگر مکان‌ های دیدنی رم در این خیابان محسوب می‌شود.

Via Nationale

Via Nationale

از پرترددترین و معروف ‌‌ترین خیابان ‌های روم می‌توان به Via Nazionale  اشاره کرد. این خیابان در قلب شهر و با طولی حدود ۱٫۵ کیلومتر،  از میدان Piazza della Repubblica آغاز می‌شود و به‌سمت شرق به سمت میدان‌های Piazza Venezia و Piazza della Maddalena ادامه می‌یابد. Via Nazionale یک خیابان با تاریخچه طولانی بوده و در زمان قدیم با نام Via Antonina شناخته می‌شد. در سال ۱۸۷۰، پس از وحدت ایتالیا و به‌مناسبت تشکیل حکومت ملی ایتالیا، نام خیابان به Via Nazionale تغییر یافت که به‌معنای خیابان ملی است. این خیابان با وجود فروشگاه‌های بزرگی مانند Zara،  H&Mو Coin از محورهای خرید و تجارتی مهم رم به شمار می‌رود. هم‌چنین در طول این خیابان هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی متعددی وجود دارد.  از دیگر جاهای دیدنی و معروف رم می‌توان پل Palazzo delle Esposizioni، موزه National Roman، مقبره Unknown Soldier و مسجد رم را نام برد.

Via Veneto

از مهم‌ترین و معروف ترین خیابان ‌های رم Via Veneto  نام دارد. این خیابان به‌عنوان یکی از نمادهای منحصربه‌فرد دوره رنسانس در رم شناخته می‌شود. Via Veneto که در منطقه‌ای تاریخی واقع شده، از Piazza Barberini شروع شده و تا Piazza Venezia ادامه می‌یابد. در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰این خیابان به خاطر نمایش فیلم «La Dolce Vita» به کارگردانی Federico Fellini، بسیار معروف شد. در آن زمان، خیابان Via Veneto به‌عنوان محل اصلی فعالیت‌های شبانه‌روزی و تفریحات شهر رم و محل اقامت افراد مشهور شناخته می‌شد. امروزه نیز این خیابان از مراکز توریستی و خرید رم به شمار می‌رود. در این خیابان می‌توانید به هتل‌های لوکس، رستوران‌ها، فروشگاه‌های معتبر با برندهای بزرگ و کافه‌های سنتی دسترسی پیدا کنید. همچنین، وجود موزه تاریخی و هنری Narcissus، این خیابان را به یکی از خیابان های دیدنی رم تبدیل کرده است.

Via Giulia

زیباترین خیابان های رم

از دیگر قدیمی‌ترین و زیباترین خیابان های رم می‌توان به Via Giulia  اشاره کرد. این خیابان در مرکز تاریخی شهر و در ناحیه Ponte واقع شده و از ساحل رودخانه تیبر به‌سمت شمال  تا نزدیکیCastel Sant’Angelo امتداد یافته است. خیابان ویا جولیا به‌دلیل طراحی زیبا و معماری تاریخی خانه‌ها و بناهای اطراف، جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد. این خیابان با فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های معروفش شناخته می‌شود. همچنین از جاهای دیدنی رم در این خیابان می‌توان کلیسای Chiesa di Santa Maria della Pace و کلیسای Chiesa di Santa Giulia da Fabriano را نام برد.

Via del Moro

از دیگر معروف ‌ترین خیابان های رم می‌توان به Via del Moro اشاره کرد. این خیابان که در محله Trastevere واقع شده، به‌سمت جنوب غربی از پل Ponte Sisto شروع می‌شود و به‌سمت شرق تا خیابان Via della Lungaretta ادامه می‌یابد. نام این خیابان، از آبراهیم مورو، مرد مسلمان تونسی که در قرن هشتم در این منطقه زندگی می کرد، گرفته شده است. جلوه زیبای این خیابان با ساختمان‌ها و خانه‌های قدیمی با سقف‌های چوبی و سنگ‌های آجری و رستوران‌ها و کافه‌ها، برای گردشگران جذابیت خاصی دارد.

Via Dora 

Via Dora 

از دیگر خیابان های دیدنی رم Via Dora است. این خیابان در محدوده‌ تاریخی شهر واقع شده و از جاذبه‌های گردشگری شهر روم محسوب می‌شود. Via Dora از معابر معروف و پربازدیدی از جمله کلیسای سانت لوئیس دو فرانس و چندین موزه معتبر شهر رم عبور می‌کند. همچنین این خیابان دارای فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های زیباست که باعث جذب گردشگران و بازدیدکنندگان می‌شود.

Via Sacra

 یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم Via Sacra نام دارد. این خیابان که با ‌نام «راه مقدس» نیز شناخته می‌شود، در قرن ششم قبل از میلاد ساخته شده و برای راهپیمایی‌های مذهبی، راهپیمایی‌های پیروزی و سایر مراسم مهم استفاده می‌شد. این خیابان از کنار برخی از مهم‌ترین سازه‌های  محلی به نامForum Romanum  که از مراکز مهم شهر در دوره‌های باستانی بوده، عبور می‌کند و به دیدنی‌های مهمی از جمله معبد ژوپیتر اپتیموس ماکسیموس در تپه کاپیتولین ختم می‌شود.

Via del Pellegrino

زیباترین خیابان های رم

 یکی دیگر از معروف ترین خیابان های رم Via del Pellegrino نام دارد. در این خیابان سنگفرش‌شده، چیزهای تماشایی زیادی قرار دارد؛ از جمله گالری‌ها، بوتیک‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایی که میزها و صندلی‌هایشان بخشی از خیابان را اشغال می‌کند.  پیشنهاد می‌کنیم در این خیابان دیدنی قدم بردارید و سپس از Piazza Navona که در همان نزدیکی است، دیدن کنید. بعد از گردش نیز به رستوران Luciano بروید و غذا میل کنید.

Via Condotti 

یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم Via dei Condotti است. این خیابان از Piazza di Spagna تا Via del Corso را در بر گرفته و شیک‌ترین وگران‌قیمت‌ترین خیابان رم به شمار می‌رود. خیابان Via dei Condotti لوکس‌ترین و برندترین کالاها را در خود جای داده؛ ازهمین‌رو همیشه شلوغ است. علاوه‌بر اینکه این خیابان مکانی مناسب برای خرید به شمار می‌آید، منظره‌ای باشکوه از موزه Spanish Steps و کلیسای ترینیتا دی مونتی را ارائه می‌دهد. 

Via del Moro  و   Via della Pelliccia

 دو تا از معروف ترین خیابان های رم که با هم تلاقی می‌کنند، Via del Moro و Via della Pelliccia است. این دو خیابان، قدیمی هستند اما زیبایی و آثار گرافیکی روی دیوار آن‌ها دیده می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در هر دو خیابان قرار دارد. در خیابان Via del Moro، قدیمی‌ترین تابلو بر سردر کافه del Moro قرار دارد. همچنین در خیابان Via Della Pelliccia نیز، خانه‌های حفاظت‌شده قرون وسطایی، از جمله کلیسای قرن چهاردهمی Pio Sodalizio Dei Piceni قرار دارد. 

Via della Conciliazione

Via della Conciliazione

 یکی دیگر از خیابان های دیدنی رم Via della Conciliazione است. این خیابان که در شهر واتیکان قرار دارد، میدان سنت پیتر را به رودخانه تیبر متصل می‌کند. این خیابان که بین سال‌های 1936 و 1950 ساخته شد، برای ایجاد یک رویکرد بزرگ به کلیسای سنت پیتر طراحی شد. به‌منظور ساخت این خیابان، بخش بزرگی از محله قرون وسطایی که معروف به بورگو بود و قرن‌ها قدمت داشت، تخریب شد. در حال حاضر تنها چند خیابان از محله بورگو باقی مانده است. از جمله جاهای دیدنی نزدیک به این خیابان می‌توان به کلیسای سنت آنجلوی رم اشاره کرد. 

Via di Santa Sabina

 یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم via di Santa Sabina است. این خیابان، در بالای تپه Aventine؛ یکی از هفت تپه‌ای که رم روی آن ساخته شده؛ قرار دارد. شما از Knights of Malta Keyhole یا همان «سوراخ کلید» می‌توانید چشم‌انداز کامل و سرسبزی از کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان را ببینید. علاوه‌بر این، جاهای دیدنی دیگری همچون Piazza Dei Cavalieri di Malta، کاخ Circus Maximus، باغ گل رز و Sant’Alessio قرار دارد. 

Via del Governo Vecchio

زیباترین خیابان های رم

یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم  Via del Governo Vecchioاست. این خیابان که در نزدیکی میدان Navona قرار دارد، مملو از فروشگاه‌های قدیمی، مغازه‌های عتیقه‌فروشی و کافی‌شاپ‌هایی است که حس نوستالژی را القا می‌کند. همچنین این خیابان به‌دلیل ساختمان‌های قرن 15 و 16 که در آن قرار دارد، کوچکترین خانه رم با پلاک 66 و خانه شماره 104 که با پرتره‌های وکلای مشهور تزئین شده، شهرت یافته است. اگر به خیابان Via del Governo Vecchio رفتید، از خوردن یک جلاتوی خوشمزه در یکی از کافیشاپ‌های آن غافل نشوید.

Via del Quirinale

 یکی دیگر از معروف ترین خیابان های رم Via Nazionale است. این خیابان بزرگ، Piazza della Repubblica را به میدان Venezia متصل می‌کند. این خیابان که یکی از بزرگترین معابر شهر به شمار می‌آید، در اواخر قرن نوزدهم به‌عنوان بخشی از یک پروژه بزرگ توسعه شهری و با هدف مدرن‌سازی و گسترش شهر ایجاد شد. دو طرف خیابان Via Nazionale با ساختمان‌های بلند و چشمگیر با بالکن‌های زیبا آراسته شده است. شما می‌توانید ابتدای ورودی هر کوچه از این خیابان بایستید و از دور پرسپکتیو زیبای ساختمان‌ها و بالکن‌های سرسبز را تماشا کنید. همچنین می‌توانید از جاهای دیدنی نزدیک به این خیابان نظیر گالری ملی هنرهای باستانی در کاخ باربرینی و آبنمای تروی در رم دیدن کنید.

Via Appia Antica

Via Appia Antica

یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم Via Appia Antica است. این خیابان در سال 312 قبل از میلاد ساخته شد و شاهراه نظامی و اقتصادی امپراتوری رم به حساب می‌آمد. ضرب‌المثل معروف «همه راه‌ها به رم ختم می‌شود» در اشاره به این خیابان است. شما در خیابان سنگفرش‌شده Via Appia Antica دخمه‌های کلیسای زیارتی سن سباستیانو، کلیسای San Callisto و مقبره تاریخی Cecilia Metella را خواهید دید. پیشنهاد می‌کنیم با دوچرخه و یا با پای پیاده در این خیابان بگردید تا از جذابیت روستایی و آرامش آن لذت بیشتری ببرید.

Via dei Fori Imperiali

یکی دیگر از خیابان های دیدنی رم Via dei Fori Imperiali است. این خیابان طولانی از قلب رم می‌گذرد و میدان Venezia را به کولوسئوم متصل می‌کند. این جاده توسط بنیتو موسلینی که نخست‌وزیر پادشاهی فاشیست‌ها در ایتالیا بود، در دهه 1930 برای بزرگداشت بیستمین سالگرد راهپیمایی فاشیست‌ها در رم ساخته شد. خیابان Via dei Fori Imperiali از کنار چندتا از معروف‌ترین انجمن‌های امپراتوری رم از جمله فروم تراژان، فروم آگوستوس و فروم سزار می‌گذرد. همچنین این خیابان توسط چندین ویرانه روم باستان از جمله طاق کنستانتین و معبد Venus and Rome احاطه شده است.

Lungotevere

زیباترین خیابان های رم

یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم Lungotevere است. Lungotevere بلواری است که در امتداد دو طرف رودخانه تیبر قرار دارد. این خیابان، مکانی محبوب برای قدم زدن یا دوچرخه‌سواری در کنار مناظر خیره‌کننده رودخانه، تماشای خط افق شهر و غروب خورشید محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال خلوت کردن با خود یا خواندن کتاب در محیطی آرام هستید، در خیابان Lungotevere قدم بزنید.

Via delle Quattro Fontane

 یکی دیگر از خیابان های دیدنی رم Via delle Quattro Fontane است. در تقاطع Via delle Quattro Fontane و Via del Quirinale 4 فواره در گوشه‌وکنار قرار دارند. هرکدام از این فواره‌ها که در قرن هفدهم ساخته شده، دارای خدایان رودخانه از اساطیر یونانی است. این فواره‌ها توسط معمار ایتالیایی، آقای باروک پیترو دا کورتونا، طراحی شده و یکی از مهم‌ترین آثار باروک در رم به شمار می‌روند. چشمه گوشه شمال غربی خدای رودخانه، یعنی آرنو را به تصویر می کشد، درحالی‌که چشمه گوشه جنوب شرقی، خدای رودخانه تیبر را نشان می‌دهد. فواره گوشه شمال شرقی نشان‌دهنده سرچشمه خدای رودخانه جونو بوده و چشمه گوشه جنوب غربی خدای رودخانه دیانا را نشان می‌دهد.

Via Piccolomini

Via Piccolomini

یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم Via Piccolomini است. این خیابان به‌دلیل چشم‌انداز منحصربه‌فرد گنبد سنت پیتر که در شهر واتیکان قرار دارد، شناخته می‌شود. جالب‌ترین نکته درباره این خیابان آن است که شما هرچقدر به گنبد نزدیک‌تر می‌شوید، به‌نظر می‌رسد که گنبد از شما دورتر می‌شود. این خطای دید به‌علت ساختمان‌های اطراف به‌وجود آمده؛ چرا که ساختمان‌های اطراف، گنبد را به‌شکلی خاص قاب کرده و به‌تدریج حس فاصله گرفتن از آن را در شما ایجاد می‌کند.

Via Margutta

یکی دیگر از دیدنی ترین خیابان های رم Via Margutta است. Via Margutta به خیابان «هنرمند» نیز معروف است؛ چرا که محل زندگی هنرمندان مشهوری مانند پابلوا پیکاسو و فدریکو فلینی به شمار می‌آمد. این خیابان زیبا و باریک بوده و پشت میدان Piazza di Spagna قرار دارد. خیابان Via Margutta در ابتدا اصطبل‌ها و برخی کارگاه‌ها را در خود جای داده بود، اما پس از نمایش فیلم «تعطیلات رومی» به شهرت رسید. امروزه، این محله منحصر‌به‌فرد با گالری‌های هنری، فروشگاه‌های لوکس و رستوران‌ها پر شده و محل زندگی رومی‌های ثروتمند به شمار می‌آید.

Via del Banchi Vecchi

زیباترین خیابان های رم

یکی دیگر از خیابان های دیدنی رم Via dei Banchi Vecchi نام دارد. این خیابان که به‌موازات خیابان شلوغ Corso Vittorio Emanuele II قرار دارد، برخلاف آن بسیار آرام است. خیابان سنگفرش‌شده Via dei Banchi Vecchi دارای چند کافه، یک مغازه عتیقه‌فروشی و بوتیک‌های عجیب‌وغریب است. پیشنهاد می‌کنیم در این خیابان پیاده‌روی کرده و از سکوت آنجا لذت ببرید.

Via di Ripetta

یکی دیگر از دیدنی ‌ترین خیابان های رم Via di Ripetta است. این خیابان از میدان نمادین پوپولو شروع می‌شود و حلقه‌ای مثلثی را تشکیل می‌دهد که از خیابان Via di Ripetta به Passiggiata di Ripetta می‌پیوندد و در امتداد رودخانه تیبر قرار دارد. « Passiggiata» اصطلاحی ایتالیایی بوده که به‌معنای پیاده‌روی آرام است. به عبارت دیگر، این خیابان برای قدم زدن ساخته شده است. پیشنهاد می‌کنیم به Via di Ripetta بروید و دست‌دردست معشوقه‌تان در دل خیابان قدم بزنید.

Via della Reginella

Via della Reginella

یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم Via Della Reginella است. این خیابان زیبا و قدیمی در منطقه یهودی رم قرار دارد. در قرن شانزدهم، پاپ پل چهارم همه یهودیان رم را به محله یهودی‌نشین فرستاد. این خیابان اصلی، Via del Portico di Ottavia را به Piazza Mattei متصل می‌کند. Via del Portico di Ottavia نیز مرکز اصلی محله یهودیان بوده و کافه‌ها و رستوران‌هایی در آن قرار دارد.

Via Panisperna

یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم Via Panisperna نام دارد. این خیابان در محله شیک Monti  قرار گرفته و بازار تراژان را به بازیلیکای Santa Maria Maggiore متصل می‌کند. عکس‌های این خیابان زیبای رمی در اینستاگرام بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که این خیابان شیب‌دار دارای ساختمان‌های پوشیده از پیچک، چشم‌انداز بازیلیکا و فروشگاه‌ها و رستوران‌های بسیار است.

Via dei Coronari

زیباترین خیابان های رم

یکی دیگر از زیباترین خیابان های رم Via Dei Coronari نام دارد. این خیابان زیبا و آرام، مجموعه‌ای جذاب از فروشگاه‌های عتیقه‌فروشی، ساختمان‌های سنگی و بوتیک‌ها را در خود جای داده است. خیابان Via Dei Coronari در دوران رنسانس، یک مسیر زیارتی به کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان به شمار می‌آمد؛ ازهمین‌رو مورد توجه مردم محلی و گردشگران قرار گرفته است.

Via dei Cappellari

آخرین خیابانی که آن را به‌عنوان دیدنی ‌ترین خیابان ‌های رم انتخاب می‌کنیم، Via dei Cappellari نام دارد. یکی از بارزترین ویژگی‌های این خیابان، باریک‌بودن آن است. همچنین ساختمان‌های بلند و زرد و نارنجی خیابان Via dei Cappellari سایه‌ای بلند و تاریک ایجاد می‌کند؛ به طوری که شما به‌هنگام راه رفتن در این خیابان هیچ نگرانی بابت تابش آفتاب یا گرما نخواهید داشت و با خیال راحت می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی این خیابان دیدن کنید.

در آخر

ما در این مقاله شما را با زیباترین خیابان‌ های رم آشنا کردیم. در ادامه مکان ‌های دیدنی هریک ر ابه شما معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم در این خیابان‌ها قدم زده یا دوچرخه‌سواری کنید؛ تا از نزدیک در فرهنگ، تمدن و معماری رم قدم بردارید. شما بعد از سفر به رم از کدامیک از دیدنی ‌ترین خیابان‌ های بالا دیدن می‌کنید؟

نظرات کاربران