Parco Regionale dell'Appia Antica
15 مرداد 1402
رم

بهترین پارک‌های رم؛ پناهگاهی سبز در قلب شهر!

فضاهای سبز بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره رومی‌های معاصر هستند. با نگاهی به نقشه رم، بلافاصله متوجه می‌شوید که چگونه منطقه شهر با مناطق طبیعی بزرگ و کوچک، حتی در میان ساختمان‌های بلند و آثار تاریخی شگفت انگیز در هم آمیخته شده است. گذراندن وقت در یکی از بهترین پارک‌های رم برای استراحت در زندگی پر هیجان شهری بسیار مناسب است. در میان معروف‌ترین باغ‌های رم، جنبه‌های پنهان پایتخت سرشار از تاریخ، افسانه‌ها و مهم‌تر از همه زیبایی و رنگ‌ها را خواهید دید. دوستداران طبیعت، شما خوش شانس هستید که با این راهنما روبرو شده‌اید، زیرا ما در ادامه تصمیم گرفته‌ایم تا به معرفی بهترین پارک‌های رم بپردازیم. 

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک!

Villa Doria Pamphilj

villa doria pamphilj roma

قدیمی ترین پارک تاریخی شهر، ویلا دوریا پامفیلج است که با 184 هکتار طبیعت، رتبه اول را در فهرست بزرگترین و بهترین پارک‌های رم دارد. ویلا پامفیلج که محلی‌ها عاشق آن هستند، ساختارهای هنری و معماری زیبای غیر قابل انکاری دارد که آن را به رقیبی شایسته برای ویلا بورگزه تبدیل می‌کند. ساختمان‌های باستانی و فواره‌های داخل پارک بسیار زیاد هستند و بازدید کامل شما را برای تمام روز مشغول خواهد کرد.

Parco Regionale dell’Appia Antica

این پارک 3500 هکتار در قسمت جنوب غربی شهر را پوشش می‌دهد. این پارک رومی باستان فراتر از دیوار اورلیان گسترش یافته و از چندین محله به مناطق خارج از شهرداری رم می‌گذرد. این بزرگ‌ترین پارک با وروردی رایگان رم است که می توانید از آن دیدن کنید!

Parco degli Acquedotti

Parco degli Acquedotti

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پارک منطقه‌ای آپیا آنتیکا، پارک قنات‌ها (parco degli Acquedotti) است. این نام برگرفته از بقایای قنات‌هایی است که قدمت آن به روم باستان بازمی‌گردد، یکی از آنها امروزه برای آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط پاپ در دوره رنسانس بازسازی و مرمت شده است. سازه‌های عظیم قنات‌های رومی Aqua Marcia، Claudia و Anio Novus در حومه شهر بین جاده‌های Appia Nuova و Tuscolana خودنمایی می‌کنند.

آکوا مارسیا ، طولانی‌ترین قنات رم، بین سال‌های 144 تا 140 قبل از میلاد توسط پراتور کوئینتوس مارسیوس رکس ساخته شد. از سرچشمه‌های انینه در نزدیکی ارسلی و آگوستا، در طول مسیری به طول 91 کیلومتر، بخشی در زیر زمین و قسمتی بر روی طاق ها، ادامه یافت. آکوا کلودیا که توسط کالیگولا در سال 38 پس از میلاد آغاز شد و توسط کلودیوس در سال 52 پس از میلاد تکمیل شد. این قنات منابع نزدیک به آکوا مارسیا را تصرف کرد و حدود 68 کیلومتر به سمت رم ادامه یافت. 

به لطف مسیرهای متعددی که به طور خاص برای دوچرخه‌های کوهستان طراحی شده اند، می‌توانید با پای پیاده یا با دوچرخه حرکت کنید. منطقه وسیع آن نه تنها امکان اتصال از مرکز رم به بسیاری از محله‌ها در منطقه جنوب غربی را فراهم می‌کند، بلکه امکان دسترسی به شهر Ciampino را نیز فراهم می‌کند. اینجا یکی از بهترین پارک‌های رم است.

Villa Borghese Gardens

ویلا بورگزه نه تنها معروف‌ترین پارک رم بلکه یکی از جالب‌ترین پارک‌ها نیز هست. ویژگی برجسته آن این است که در قلب مرکز تاریخی و در فاصله چند قدمی جاذبه‌های توریستی مهم مانند پله‌های اسپانیا و Via del Corso واقع شده است. بنابراین این پارک یکی از بهترین راه‌های فرار از ترافیک و شلوغی رم است و به عنوان پناهگاهی برای فرار از تابستان سوزان رم عمل می‌کند. در اوایل قرن هفدهم، کاردینال Scipione Borghese از خانواده قدرتمند Borghese دستور ساخت Palazzo Borghese را داد که امروزه به عنوان Galleria Borghese شناخته می‌شود. 

گالری بورگزه برای نگهداری مجموعه هنری گسترده کاردینال بورگزه طراحی شد که شامل آثاری از مشهورترین هنرمندان آن زمان مانند برنینی، کاراواجو و رافائل بود. گالری Borghese، یکی از معروف‌ترین گالری‌های هنری در جهان است که برخی از بهترین مجسمه‌های رم را در خود جای داده است. همانطور که در مسیرهای پارک قدم می زنید، معماری دوره نئوکلاسیک را نیز کشف خواهید کرد. از جمله چندین معابد، فواره‌ها و مجسمه‌هایی که افراد مشهوری را که در قرن 18 و 19 زندگی می‌کردند، به تصویر می‌کشند. ویلا بورگزه همچنین پارکی عالی برای بازدید با بچه‌ها بوده زیرا دارای فعالیت‌های سرگرم کننده زیادی مانند اجاره قایق، دوچرخه و ریکشا است.

Parco del Lago dell’Eur

Parco del Lago dell'Eur

پارک مرکزی یورو که با نام پارک دریاچه یورو نیز شناخته می‌شود، منطقه‌ای سرسبز است که در منطقه Eur رم، نزدیک به آسمان ‌خراش‌های تاریخی این منطقه واقع شده است. این مکان که در دوره پس از جنگ جهانی دوم ساخته شده، یک منطقه سرسبز بسیار دلپذیر به مساحت حدود 160000 متر مربع است که در داخل آن دریاچه مصنوعی مستطیلی شکل خودنمایی می کند که حدود نیمی از فضای موجود را به خود اختصاص داده است. یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این پارک، پیاده‌ روی ژاپن است، مسیر پیاده ‌روی و دوچرخه‌ سواری که با ساکورا، درختان گیلاس ژاپنی تزئین شده است که توسط نخست ‌وزیر ژاپن در سفر به ایتالیا در دهه 1950 هدیه داده شد. این پارک همچنین دارای پارک آبشار است، یک پارک کوچک در داخل پارک با باغ‌هایی در کنار آبشاری که آب‌های آن به حوض ختم می‌شود و مجموعه‌ای از فواره‌ها و آبشارهای کوچک‌تر.

به طور کلی، پارک دریاچه یورو مکانی مناسب برای کودکان است که به همه چیزهایی که برای گذراندن یک روز یا چند ساعت بازی و شادی نیاز دارند مجهز است. این یک مقصد عالی برای کسانی است که می‌خواهند استراحت کنند و از فضای سبز در حومه رم لذت ببرند.

Parco degli Eucalipti

پارک اکالیپتوس یکی از بهترین پارک‌های رم رایگان رم است. این فضای سبز کوچک که در Viale dell’Artigianato در منطقه EUR واقع شده است، در قرن نوزدهم توسط راهبان تراپیست به عنوان باغ گیاهان دارویی برای صومعه Tre Fontane در نزدیکی آن ایجاد شد. هدف آن بهبود کیفیت هوا و محیط اطراف و همچنین تولید عصاره‌های دارویی از گیاه اکالیپتوس بود که نام این پارک را به خود اختصاص داده است. امروزه، پارک اکالیپتوس یک جواهر کوچک پنهان در رم است و به لطف مشارکت مداوم شهروندان در تمیز نگه داشتن و نگهداری آن، هر روز بازدیدکنندگان زیادی را به خود می‌بیند. 

می‌توانید از کوچه های سایه دار لذت ببرید، با سگ‌ها بازی کنید، یا به سادگی چشمان خود را ببندید و مجذوب عطر درختان باشکوه اکالیپتوس شوید. حتی پس از گذشت بیش از دو قرن، این درختان هنوز پارک را زینت می‌دهند و آن را به مکانی واقعا منحصر به فرد تبدیل می‌کنند. در اینجا، به راحتی می‌توان فراموش کرد که در وسط منطقه اداری مدرن یک کلان شهر هستید.

Villa de Sanctis

Villa de Sanctis

ویلا د سانتیس، همچنین به عنوان پارک کاسیلینو-لابیکانو شناخته می‌شود. این پارک یک پارک شهری واقع در محله پرنستینو-لابیکانو است. این پارک حدود 12 هکتار وسعت دارد و از جنوب با Via Casilina، از غرب با Via dei Gordiani و از شمال و شرق با مسیر Via di San Marcellino همسایه است. منطقه مربوط به ویلا د سانکتیس فعلی در زمان رومیان به عنوان بخشی از دارایی امپراتوری شناخته می‌شد و در حال حاضر، این منطقه شامل یک ویلا و یک صندوق روستایی است که مناظر مناظر حومه روم باستان را بازسازی می‌کند. تاریخچه این پارک در سال 1942 آغاز شد، زمانی که یک منطقه طبیعی توسط خانواده De Sanctis به شهرداری رم اهدا شد. از این لحظه تاریخ بسیار پیچیده‌ای آغاز شد و در این منطقه به افراد مختلفی اجاره داده شد که فعالیت‌های مختلفی را آغاز کنند.

شهرداری و بخشداری پس از چندین دهه جنجال و اعتراض، اقدامات لازم را برای تصاحب مجدد منطقه و تبدیل آن به پارک عمومی آغاز کردند. امروزه این پارک دارای یک پارک مجسمه، یک منطقه اختصاص داده شده به سگ ها، یک مسیر دویدن به طول 1 کیلومتر، یک مسیر دوچرخه سواری و یک منطقه تناسب اندام مجهز است. همچنین دخمه‌های مقدس مارسلینوس و پیتر در محوطه پارک یافت می‌شوند. این پارک در منطقه پرجمعیت رم واقع شده است و کارگران جوان از جنوب ایتالیا، خارجی ها و دانشجویان در آن رفت و آمد می‌کنند. ویلا د سانتیس به راحتی با وسایل حمل و نقل عمومی قابل دسترسی است و در نزدیکی آن یکی از محبوب‌ترین محله‌های رم برای زندگی، یعنی محله پیگنتو قرار دارد.

Parco Regionale di Veio

در 30 کیلومتری شمال رم، در نزدیکی شهر Formello، یکی از ورودی‌های اصلی پارک منطقه ای Veio قرار دارد. این پارک بین جاده‌های کنسولی Cassia و Flaminia در شمال شرقی رم واقع شده است و یک منطقه طبیعی وسیع و غنی از آثار تاریخی، مسیرهای پیاده‌ روی و تنوع زیستی گیاهی و جانوری است. اگر به دنبال یک سفر یک روزه خانوادگی از رم هستید، این مکان عالی است. دره سوربو، که دارای آبشارهای رودخانه کرمرا است، یکی از زیباترین بخش‌های پارک برای بازدید و آسان‌ترین مکان برای پیاده‌ روی است. اینجا مکانی ایده آل برای یافتن آبشارهای زیبا در نزدیکی رم خواهد بود. مسیرها بیشتر همسطح هستند و در هر زمانی از روز ممکن است حیواناتی مانند اسب، گاو و گراز وحشی کوچک را مشاهده کنید. 

دره سوربو علاوه بر آبشارهای زیبا، بقایای یک آسیاب باستانی و پناهگاه بانوی سوربو را نیز در خود جای داده است که یکی از مراحل مسیر زیارتی Via Francigena است. ویو یک شهر اتروسکی و یکی از آخرین شهرهایی بود که به دست رومیان افتاد. این پارک همچنین خانه بقایای معبد اتروسکی آپولو است. مجسمه‌های خیره کننده یافت شده در این سایت در موزه ملی اتروسک در رم به نمایش گذاشته شده است. یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه پارک، تونل‌های هیدرولیک زیرزمینی بوده که گواهی بر انسان شناسی پیش از روم است.

Roseto Comunale

Roseto Comunale

باغ رز شهرداری یکی از خیره کننده‌ترین و بهترین پارک‌های رم است که در دامنه تپه Aventine ، درست بالای سرک ماکسیموس واقع شده است. این باغ به شکل آمفی تئاتر شیب زمین را دنبال می‌کند و حدود 1100 گونه مختلف گل رز از سراسر جهان را در خود جای داده است. باغ رز رم در ابتدا در تپه اوپیو قرار داشت اما در طول جنگ جهانی دوم ویران شد. در سال 1950، شهرداری این باغ را در منطقه کنونی بازسازی کرد، باغی که زمانی به عنوان ” باغ یهودی ” شناخته می‌شد، زیرا از سال 1645 تا 1934 محل قبرستان یهودیان بود. باغ به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش بزرگتر انواع گل رز را در خود جای داده است که به بازدید کنندگان اجازه می‌دهد تا تکامل گل رز را از دوران باستان تا امروز مشاهده کنند. این بخش به «رزهای گیاه ‌شناسی»، «رزهای باستانی» و «رزهای مدرن» تقسیم می‌شود. 

بخش دوم، بخش کوچکتری است که گونه‌های جدیدی از گل رز ارسال شده از سراسر جهان را در خود جای می‌دهد که برای شرکت در مسابقه بین المللی “جایزه رم” ایجاد شده است. باغ گل رز شهرداری رم اگر چه خیلی گسترده نیست، اما از نظر بسیاری از کارشناسان یکی از زیباترین باغ های جهان است.

محیط با شکوه باغ به شما اجازه می‌دهد تا نگاه شما را از خرابه‌های پالاتین به گنبد کنیسه، به ویتوریانو و رصدخانه مونت ماریو هدایت کند. گل‌های رز در باغ چیزهای زیادی برای گفتن دارند، از نام آنها گرفته تا عطر، رنگ و اهمیت تاریخی آنها. بازدید از باغ رز شهرداری در ماه می ضروری است، زیرا فصل مناسبی برای شکوفه دادن گل رز است. بنابراین، اگر عاشق گل رز هستید، حتما باغ گل رز شهرداری را در رم به برنامه سفر خود اضافه کنید تا تجربه ای خیره کننده و به یاد ماندنی داشته باشید.

Vatican Gardens

در قلب تپنده شهر، می‌توانید یکی از معروف ترین باغ‌های جهان یعنی باغ واتیکان را کشف کنید. این باغ‌ها در سال 1279 تأسیس شدند، زمانی که پاپ نیکلاس سوم به شهر واتیکان فعلی نقل مکان کرد و باغ‌ها، چمن‌ها و باغ‌های میوه شخصی خود را ایجاد کرد. آنچه در مورد این زمبن 23 هکتار سرسبزی (با احتساب 3 هکتار جنگل) شگفت انگیز است، هنر و تاریخی است که از آنها گذشته و به نظر می رسد هرگز آنها را رها نخواهد کرد. بناهای تاریخی رنسانس و باروک، باغ‌های میوه قرنی، مجسمه‌ها و غارهای مصنوعی تنها بخشی از موارد برجسته هستند. افزوده‌های جدیدتر به این باغ‌ها شامل گل‌ها، درختچه‌های معطر و فواره‌های باشکوهی می‌شود که آب‌نماهایی را در سراسر پارک ایجاد می‌کنند.

بازدید از باغ واتیکان فقط از طریق یک تور با راهنما در مینی بوس امکان پذیر است. می‌توانید بلیط تور را همراه با بلیط موزه‌های واتیکان تهیه کنید. هزینه بلیط برای بزرگسالان حدود 40 یورو است و شامل یک تور با راهنما در باغ های واتیکان و یک تور خودراهنما در موزه‌های واتیکان با کلیسای سیستین است.

Pincio Gardens

Pincio Gardens

موقعیت منحصر به فرد رم آن را به یکی از رمانتیک ترین مکان‌های جهان برای تحسین غروب‌های فراموش نشدنی تبدیل کرده است. اگر عاشق این زمان از روز هستید، از دیدن باغ پینسیو که یکی از بهترین پارک‌های رم است شگعت زده خواهید شد. این تراس شهری که در سال 1834 توسط Giuseppe Valadier ایجاد شد، مشرف به کل شهر است و اکنون بخشی از باغ های وسیع بورگزه است. این منطقه برای یک پیاده روی رمانتیک بسیار مناسب است و از ویژگی‌های معماری آن مانند ساعت آبی مشرف به دریاچه ای که با فضای سبز احاطه شده است شگفت زده خواهید شد.

Botanical Gardens

باغ گیاه شناسی رم در قلب شهر، بین منطقه تراستور و تپه جانیکولوم واقع شده است و مساحتی معادل 12 هکتار دارد.  این باغ توسط دپارتمان زیست شناسی محیطی دانشگاه لا ساپینزا رم مدیریت می‌شود و میزبان گونه‌های گیاهی متنوعی از سراسر جهان است. این باغ، تاریخی غنی دارد که به قرن سیزدهم باز می‌گردد، زمانی که پاپ نیکلاس سوم زمین کشاورزی را برای دربار پاپ ایجاد کرد. در طول قرن‌ها، باغ واتیکان به اولین نمونه باغ گیاه شناسی تبدیل شد و در سال 1514 اولین کرسی آموزش گیاهان دارویی در دانشگاه تأسیس شد. پس از انتقال اقامتگاه پاپ به کاخ کویرینال، پاپ الکساندر هفتم تصمیم گرفت باغ گیاه شناسی دانشگاه جدیدی را در تپه جانیکولوم ایجاد کند. در سال 1883، باغ سرانجام در ویلا کورسینی آلا لونگارا مستقر شد که توسط دولت ایتالیا از توماسو کورسینی خریداری شد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی بهترین پارک‌های رم پرداختیم. بازدید از یک یا چند پارک رایگان در رم یکی از برترین فعالیت‌های شهر است. اگر نمی‌خواهید خیلی از مرکز دور شوید، به ویلا بورگزه، باغ پرتقال یا پارک Colle Oppio بروید. اگر یک روز کامل فرصت دارید و می‌خواهید رم را در مسیری نامتعارف کشف کنید، به پارک‌های حومه‌ای مانند پارک دریاچه در یورو بروید. در هر صورت، تجربه لذت بخشی خواهید داشت و بدون شک فرزندان شما واقعاً خوشحال خواهند شد. 

نظرات کاربران