جزیره های نزدیک استانبول

جزیره‌ های نزدیک استانبول؛ گنجینه‌های مخفی در دل مرمره

در حالی که استانبول با شور و نشاط شهری‌اش شناخته می‌شود، جزیره‌های نزدیک به این شهر، دنیایی متفاوت را به نمایش می‌گذارند. همچون نگین‌هایی درخشان در دریای مرمره، این جزیره‌ها دعوت‌نامه‌ای هستند به سرزمین‌هایی آرام و خوش‌منظره، جایی که زمان با آهنگی آرام‌تر حرکت می‌کند. از سواحل شنی گرفته تا خانه‌های رنگارنگ و مسیرهای پیاده‌روی سرسبز، هر جزیره داستان خاص خود را روایت می‌کند. سفر به این جزیره‌ها، فرصتی است برای فرار از هیاهوی شهری و غرق شدن در طبیعت و آرامش، تنها چند قدم دورتر از استانبول.

رزرو تور استانبول

همین حالا بلیط ارزان تهران استانبول را با سه کلیک رزرو کنید.

جزیره بیوک آدا استانبول (Büyükada)

جزیره های نزدیک استانبول

اولین مورد از جزیره های نزدیک به استانبول، بیوک آدای معروف و زیباست. جزیره‌ای بزرگ، محبوب و دوست داشتنی که خیلی از گردشگران را به خود جلب کرده است. قبل از اینکه به توضیح این جزیره بپردازیم باید بدانید که استانبول دارای یک سری جزیره به نام پرینس یا پرنس است. پرنس مجموعه‌ای از 9 جزیره کوچک و زیبا است که بیوک آدا یکی از آن‌هاست. در زبان ترکی، بیوک به معنی بزرگ و آدا به معنی جزیره است؛ پس می‌توان آن را جزیره بزرگ نیز خطاب کرد.

بیوک آدا به عنوان یکی از بهترین جزیره های استانبول دارای چشم اندازی فوق‌العاده زیبا از دریای مرمره و مناظر سرسبز است. همین کافی است تا همیشه مملو از گردشگر و افراد محلی باشد. بنابراین اگر می‌خواهید از تمام ان لذت ببرید، فصل بهار و زمستان را انتخاب کنید؛ چون خلوت‌تر است.

سواحل متعددی در خط ساحلی استانبول وجود دارد، اما برای مشاهده زیبایی واقعی بهتر است پابرهنه در این مکان قدم بزنید. همچنین، توجه داشته باشید که Büyükada یک منطقه بدون ماشین است و فقط کالسکه‌های اسبی و دوچرخه، روش ‌ای حمل و نقل هستند. این تنها جزیره‌ای است که در نزدیکی استانبول بدون ماشین می‌توانید از آن دیدن کنید.

جاهای دیدنی بیوک آدا

  • یتیم خانه ارتودکس یونانی پرینکیپو
  • کلیسای ایا یورگی
  • موزه جزایر پرنس
  • پارک طبیعت بیوک آدا
  • مسجد حمیدیه جزیره بیوک آدا
  • خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی
  • سواحل بویوک آدا

مکان: آدالار/استانبول

بخوانید: تفریحات استانبول؛ 54 کاری که باید در قلب ترکیه انجام دهید!

جزیره کینالی آدا استانبول (Kınalıada)

یکی دیگر از جزیره های نزدیک به استانبول، جزیره کینالی آدا است. یکی دیگر از جزایر پرنس که به معنای جزیره حنا یا زمین قرمز رنگ است. این نام به دلیل است که رنگ مایل به قرمز آن باشد. به این معنی که در این جزیره معدن‌های مس و آهن قرار گرفته است. از فضای زیبای آن هر چه بگوییم کم است. اغلب افراد تابستان را برای بازدید از کینالی انتخاب می‌کنند، چون بهترین مکان برای شنا و آبتنی است. البته در مقایسه با دیگر جزیره‌ها هم خلوت تر به حساب می‌آید. در اینجا تفریح و گردش و البته شکم گردی تمامی ندارد.

دسترسی به این جزیره از طریق یک کشتی عمومی در ساحل امکان پذیر است. یک کشتی معمولی تقریباً 40 دقیقه طول می‌کشد تا به جزیره Kınalıada برسید در حالی که کشتی سریع شما را تنها در 25 دقیقه به آنجا می‌رساند.

جاهای دیدنی کینالی آدا

  • صومعه هریستوس، تپه هریستوس
  • خانه های دوقلو سیکاریان
  • مسجد Kınalıada
  • ساحل آیازما
  • ساحل کوملوک
  • ساحل اولکر
  • باشگاه ساحلی تئوس

مکان:  Kınalıada, 34977 Adalar/İstanbul

بخوانید: سافاری در استانبول؛ طرفدار آفرود سواری هستید؟

جزیره سیوری آدا استانبول (Hayırsız Ada)

جزیره سیوری آدا از دیگر جزیره های نزدیک به استانبول است که چندان گردشگری به حساب نمی‌آید. این یکی از جزو جزایر پرنس استانبول به حساب می‌آید با این تفاوت که وسعتی نه چندان زیاد و تاریخی نه چندان خود دارد. بله در اینجا چیز زیادی برای گردش و دیدن وجود ندارد، با این حال، کسانی که به تاریخ و رهنگ بیزانس و روم علاقه دارند، می‌توانند به صومعه ان سر بزنند، چون در زمان‌های قدیم محل عبادت معروف کشیشان بیزانسی به حساب می‌آمد.

تاریخ تلخ جزیره سیوری آدا

یک حماسه اسفبار قدیمی مربوط به این جزیره وجود دارد که در سال 1911، پس از دستور فرماندار برای تبعید سگ‌های ولگرد، حدود 80000 سگ در رویدادی به نام “قتل عام سگ های ولگرد” عمداً کشته شدند. بیشتر آن‌ها به دلیل گرسنگی جان خود را از دست دادند و برخی دیگر به دلیل تشنگی، غرق شدن و وضعیت بایر زمین. پس از این حادثه، جزیره باید دچار زلزله‌ای شود که خداوند آن را مجازاتی برای رها کردن سگ‌ها می‌داند. این دلیل اصلی است که این جزیره بیشتر یک جزیره بدشگوم است.

مکان: آدالار/استانبول، ترکیه

بخوانید: مسیحیت و کلیساهای استانبول قبل از ورود عثمانی!

جزیره کشیک استانبول (Kaşık Island)

جزیره ای ایده آل در نزدیکی استانبول برای تعطیلات آخر هفته به نام جزیره کاشیک یا کشیک وجود دارد. جزیره قاشقی شکل با زیبایی دیدنی خود تمام توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده و 16.8 کیلومتر با مرکز استانبول، فاصله دارد. این جزیره خصوصی متعلق به خانواده دانون است. بنابراین بازدیدکنندگان فقط با مجوز ویژه از مالک یا شرکت گردشگری مجاز به گذراندن شب در اینجا هستند. بنابراین، مردم عادی ممکن است فرصتی برای تماشای زیبایی جزیره کشیک به صورت عادی نداشته باشند. به هر حال، اگر فرصتی برای بازدید از جزیره Kaşık داشته باشید، خط ساحلی 800 متری با ساحل شنی و سرسبز سفر شما را لذت بخش خواهد کرد.

فعالیت های جزیره کشیک

این جزیره یک نوار ساحلی وسیع دارد که به صورت سنگریزه خاکستری با آب فیروزه‌ای کریستالی است. به همین دلیل پوشیدن کفش‌های مخصوص توصیه می‌شود. باید بگوییم که اگر بتوانید به این جزیره بروید، بیشتر به درد کسانی می‌خورد که به دنبال آرامش مطلق هستند یا کسانی که به طبیعت‌گردی و کوهنوردی علاقه دارند.

با تور ارزان استانبول، سفری به جزایر بکر و دست نخورده آن داشته باشید.

جزیره صدف استانبول (Sedef Island)

جزیره های نزدیک استانبول

جزیره صدف از بهترین جزیره های استانبول، با وجود اینکه بخشی از جزایر عظیم پرنس است، کوچکترین جزیره نزدیک آن به حساب می‌آید. به این جزیره «مادر مروارید» نیز می‌گویند، شاید از نام آن بتوانید حدس بزنید، اما دلیل اصلی وجود ساختمان‌های سفید آن است. مانند جزیره کاشیک، این نیز یک جزیره نیمه خصوصی در استانبول است. قسمت اعظم محوطه سرسبز تحت مالکیت خصوصی است و سرسبزی درختان کاج توسط خود مالک کاشته شده و ارزش تماشا را دارد. در اینجا هیچ مالکی اجازه ساخت بیش از دو طبقه را ندارد و در کل قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد. شاید همین باعث شده تا زیبایی صدف از جزیره های نزدیک به استانبول، همچنان به قوت خودش باقی بماند.

فعالیت های جزیره صدف

شنا: از آنجایی که در جزیره جایی برای بازدید وجود ندارد، بهترین کار لذت بردن از دریا و هوای پاک است.

پیاده روی: اگر رویای یک پیاده روی آرام را دارید، فضای زیادی برای آن در اینجا وجود ندارد. فقط منطقه‌ای هست که می‌توانید حدود 20 دقیقه پیاده‌روی کوتاهی داشته باشید.

عکاسی: تماشای غروب خورشید بر فراز دریا همیشه عکس‌های زیبایی را به همراه داشته است. بسیاری از گونه‌های گیاهی که افق دید شما را گسترش می‌دهند، منتظر عکسبرداری هستند.

مکان: Büyükada-maden, Adalar/Istanbul

بخوانید: معرفی بهترین دانشگاه های استانبول+ معرفی رشته و رتبه

جزیره بورگازادا استانبول (Burgazada)

Burgazada Island

برخی از مردم آن را Burgazada و برخی دیگر آن را Burgaz Adası می‌نامند، اما به طور خلاصه می‌توانید آن را Burgaz بنامید. معنای واقعی این جزیره  “جزیره قلعه” است. بله، بورگاز بخشی از جزایر پرنس است و سومین جزیره بزرگ در این گروه به شمار می‌آید. این جزیره نام خود را پس از قلعه معروفی که توسط دمتریوس اول ساخته شده، گرفته است. اینجا بهترین جزیره در نزدیکی استانبول برای رفتن با خانواده، دوستان و بچه‌ها است.

جاهای دیدنی جزیره بورگازادا

  • شیرینی فروشی Burgazada Ergün
  • کیوسک‌های خیابان داوطلب و خیابان مهتاپ (عمارت های دیدنی)
  • موزه سایت فایق عباسیانیک
  • کلیسای ایا یانی
  • صومعه آیا یورگی کاریبی
  • تپه هریستوس (تپه عیسی)
  • مسجد بورگازدا
  • ساحل Kalpazankaya

مکان: بورگازاداسی، استانبول، ترکیه

بخوانید: موزه های استانبول

جزیره آکدامار استانبول (Akdamar Island)

جزیره آکدامار استانبول در وسط دریاچه وان قرار دارد. یکی از جزیره های نزدیک به استانبول که واقعا خیره کننده و زیباست. این مکان که بیشتر یک مقصد مذهبی است و اغلب افراد مذهبی به اینجا سفر می‌کنند. اما به این معنا نیست که نمی‌توان از جذابیت و زیبایی‌های آن بازدید کرد. در واقع، در وسط جزیره کلیسایی وجود دارد که شور و شوق معماران باستانی را نشان می‌دهد. دیوارهای کلیسا با کنده کاری‌های سنگی تزئین شده که آثار هنری ارمنی بر روی آنهاست.

حقایق جالب جزیره آکدامار

  • جزیره آکدامار نام خود را از یک داستان عاشقانه گرفته است.
  • توقفگاه مهم گردشگری مذهبی است.
  • منظره‌ای فراموش نشدنی از دریاچه وان را ارائه می‌دهد.
  • یک ضیافت هنری با کلیسای آکدامار ارائه می‌دهد.

مکان: Gevaş/Van, Turkey

بخوانید: بایدها و نبایدهای سفر به استانبول؛ 8 رازی که نمیدانید!

جزیره یاسیادا یا کاسادا استانبول (Yassıada)

Yassıada که به عنوان “Cassada” تلفظ می شود در اصل به معنای “جزیره مسطح” است و این نام کاملا آن را توجیه می‌کند. این جزیره که در سطح چند متری دریای مرمره، در جنوب شرقی استانبول قرار دارد، یکی از پر رونق‌ترین و بهترین جزیره های استانبول است. با مناظر زیبای خود که همه را شگفت‌زده می‌کند.

جاهای دیدنی جزیره یاسیادا

  • موزه دموکراسی و آزادی
  • بنای یادبود نامه‌های تحویل نشده
  • نمایشگاه فضای باز از تاریکی تا روشنایی
  • موزه عدنان مندرس
  • فانوس دموکراسی؛ سازه نمادین
  • میدان دموکراسی (ورودی جزیره)
  • مرکز کنگره عدنان مندرس

مکان: می‌توانید از طریق اسکله Kadıköy به جزیره برسید.

جزیره تاوشان استانبول (Tavşan Adası)  

یکی دیگر از جزیره های نزدیک به استانبول، تاوشان زیباست. جزیره‌ای که شاید وسعت زیادی نداشته باشد، اما دنج، آرام و جالب است. جالب به این دلیل که خانه‌ خرگوش‌هاست. بله در این جزیره تعداد زیادی خرگوش زندگی می‌کنند. باید بگوییم که گردشگری چندان رونق زیادی در این جزیره به چشم نمی‌خورد اما اگر به همراه یک گروه باشید، چندان بد هم به نظر نخواهد رسید. در این جزیره یک کلیسای قرن هفدهمی به چشم می‌خورد، که باعث شده تا فضای معنوی خاصی داشته باشد و اغلب برای اعمال مذهبی به این جزیره بروند. علاوه بر این، عکاسان فوتوژنیک مکان‌های متعددی را در جزیره تاوشان به دست خواهند آورد تا تصاویر زیبایی از طبیعت ثبت کنند.

مکان: آدالار/استانبول

جزیره گوکچه آدا استانبول (Gökçeada)

گوکچه آدا (سابق: ایمبروس یا ایمروز) بزرگترین جزیره استانبول است و در شمال شرقی دریای اژه واقع شده است. افرادی که علاقه عمیقی به بازدید از سواحل و جزایر دارند قطعا می‌توانند برای بازدید از این جزیره زیبا در استانبول سفر کنند. اگرچه فضای سبز در ساحل در تابستان تا فصل بهار شکوفا می‌شود، اما بازدیدکنندگان در دیگر زمان‌های سال نیز نمی‌توانند از چشم انداز آن غافل شوند. علاوه بر این، بومیان خوش برخورد این جزیره با معرفی فرهنگ سرزنده خود سفر شما را جذاب می‌کنند. این جزیره محل زندگی میلیون ها فلامینگو صورتی است. بنابراین اگر فلامینگوی صورتی را در زندگی واقعی ندیده‌اید، این جزیره بهترین جایی است که می‌توانید برای مشاهده اولین فلامینگوی زنده زندگی خود به آنجا بروید.

جاهای دیدنی جزیره گوکچه آدا

  • مقبره صخره ای گوکچه آدا
  • خشکشویی تاریخی یونانی Dereköy
  • موزه شهر گوکچه آدا
  • تپه ینی بادملی
  • خلیج لاز
  • بندر مخفی
  • ساحل کفالوز
  • خلیج مارماروس

مکان: چاناک کاله، ترکیه

بخوانید: آشنایی با بهترین مناطق استانبول-ایرانی ها به کدام منطقه علاقه دارند؟

Siver Ada Adası

نحوه دسترسی به جزیره های نزدیک استانبول

برای رسیدن به جزیره ‌های نزدیک استانبول، می‌توانید به سادگی از هر یک از بنادر استانبول به جزیره‌ای که می‌خواهید بازدید کنید، سوار قایق یا کشتی شوید. کشتی های تفریحی هر روز از صبح تا غروب در اسکله آماده سوار کردن مسافران و جابجایی آنها با جزایر توریستی هستند. توجه داشته باشید پیش از سوار شدن به کشتی میباست از غرفه های فروش بلیت در اسکله بلیت کشتی را تهیه نمایید. بلیت ها به صورت یک طرفه و دو طرفه برای رفت و برگشت هستند. شما می‌توانید بلیت تک سفره تهیه کنید تا بدون نگرانی از زمان بازگشت با خیال آسوده در جزیره بگردید و تفریح کنید، آرامش و طبیعت جزایر استانبول به‌گونه‌ای است که کاوش در آن‌ها یک روز کامل زمان می‌برد. کشتی های تفریحی که از اسکله به سمت جزایر حرکت می کنند در راه در اسکله جزایر مختلف توقف خواهند داشت تا مسافران را پیاده کنند.

کافیست انتخاب کنید قصد بازدید از کدام جزیره را دارید تا در ایستگاه مورد نظر پیاده شوید. تمامی کشتی های تفریحی دارای سرویس بهداشتی و غرفه های تهیه تنقلات و آب معدنی هستند. توجه داشته باشید که کالاهای غرفه ها رایگان نبوده و حتی درصدی از فروشگاه های داخل شهر گران تر هستند. همچنین توصیه می کنیم 15 دقیقه قبل از حرکت کشتی در اسکله باشید تا بتوانید صندلی مناسبی را در عرشه یا سالن داخلی پیدا کنید و از سفر دریایی تان لذت ببرید.

بخوانید: هزینه حمل و نقل در استانبول

بهترین زمان برای بازدید از استانبول

ماه‌های مارس تا می و سپس فاصله بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر بهترین زمان برای سفر به ترکیه و بازدید از جزایر اطراف استانبول در نظر گرفته می‌شود. در این ماه‌ها آب‌وهوای استانبول دلپذیر بوده و جمعیت مسافران در شهر کم است، مهم‌تر از همه این‌که در این زمان‌ها هزینه رزرو هتل‌ها نرخ پایینی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای سفر سعی کنید تور استانبول را در این زمان‌ها رزرو کنید. اگرچه استانبول در هر فصل و هر زمانی زیبا است و مناظر خاص خودش را دارد.

رزرو هتل استانبول فقط با سه کلیک خوبه!

حرف آخر

جزیره‌های نزدیک به استانبول، با محیطی آرام و دیدنی‌های خیره‌کننده، به عنوان مقصدهای فرار از شلوغی شهری، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی ترکیه را ارائه می‌دهند. این جزیره‌ها با فعالیت‌های تفریحی متنوع و جاذبه‌های تاریخی، گزینه‌های ایده‌آلی برای کسانی هستند که به دنبال آرامش و کشف جدید در کنار استانبول می‌گردند.

سوالات متداول

چند جزیره در نزدیکی استانبول وجود دارد و آن‌ها چه نام دارند؟

نزدیک استانبول چهار جزیره مهم وجود دارد: بویوکادا، هیبلیادا، بورگازادا و کینالیادا.

کدام جزیره بزرگ‌ترین جزیره در نزدیکی استانبول است؟

بویوک‌ادا بزرگ‌ترین جزیره در میان جزیره‌های نزدیک به استانبول است.

چگونه می‌توان به جزیره‌های نزدیک استانبول دسترسی پیدا کرد؟

دسترسی به این جزیره‌ها از طریق قایق‌ها و کشتی‌های مسافربری که از اسکله‌های استانبول حرکت می‌کنند، ممکن است.

آیا در جزیره‌های نزدیک استانبول اقامت‌گاه‌هایی وجود دارد؟

بله، در این جزیره‌ها اقامت‌گاه‌های مختلفی از جمله هتل‌ها، خانه‌های اجاره‌ای و مهمان‌خانه‌ها وجود دارد.

آیا فعالیت‌های تفریحی در جزیره‌های نزدیک استانبول وجود دارد؟

بله، فعالیت‌های تفریحی متنوعی مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی در طبیعت، شنا و لذت بردن از سواحل زیبا و همچنین بازدید از بناهای تاریخی و موزه‌ها در این جزیره‌ها ممکن است.

نظرات کاربران