شب‌های شیراز
31 فروردین 1402
شیراز

شب‌های شیراز فراموش نشدنی است! 14 پیشنهاد شبگردی

شهر زیبا و تاریخی شیراز، مرکز استان فارس، پنجمین کلان‌شهر ایران است. این شهر حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر جمعیت دارد. این شهر را در گذشته با نام‌های دیگری نیز می‌شناختند از جمله تیرازیس، خشتیوراز و شیرساز. نام شیراز اولین بار بر روی لوح‌های گلی ایلامی که قدمت آن به دو هزار سال قبل از میلاد می‌رسد یافت شد. شیراز در منطقه‌ی کوهستانی زاگرس قرار داد و ارتفاع آن به 1486 متر از سطح دریا می‌رسد. این شهر آب‌و‌هوای معتدلی دارد و فصل بهار و زمانی که درختان نارنج و ترنج شکوفه می‌دهند بهترین زمان برای لذت بردن از شب‌های شیراز است.

علاوه بر آب‌وهوای خوب در این فصل می‌توانید از اماکن تاریخی مثل ارگ کریم‌خان، تخت جمشید، پاسارگاد دیدن کنید. یا برای تنفس هوای تازه در شب‌های شیراز به باغ ارم، باغ دلگشا یا باغ نارنجستان قوام بروید. در ادامه به معرفی کوتاهی از این دیدنی‌ها می‌پردازیم و شما را بیشتر با این شهر تاریخی و زیبا آشنا می‌کنیم.

تور شیراز با سه کلیک خوبه! 

شب‌‌های شیراز در حرم شاهچراغ

شب‌‌های شیراز در حرم شاهچراغ

حضرت شاهچراغ فرزند امام موسی کاظم و برادر امام رضا بود. برخی منابع تاریخی درگذشت او را در حدود سال 203 هجری قمری تخمین زده‌اند. بسیاری از تاریخ‌نگاران عقیده دارند که مدفن ایشان در سده‌ی هفتم یا هشتم قمری یافت شده است. آرامگاه ایشان در سال 1321 در فهرست آثار ملی ثبت شد و از آن پس به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مذهبی در ایران تبدیل شد. زیارتگاه شاهچراغ علاوه بر اینکه به واسطه‌ی رابطه‌ی خونی با امام رضا جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارد از لحاظ معماری و هنر اسلامی و ایرانی نیز بسیار حائز اهمیت است. در جای جای فضای داخلی حرم آینه‌کاری‌ها و خطاطی‌ها و طراح‌های زیبای اسلیمی به چشم می‌خورد. شاهچراغ چندین حیاط و صحن دارد. شب‌های شیراز در فضای روحانی و آرامش‌بخش این حرم به خصوص پس از نماز مغرب که از ازدحام جمعیت کم می‌شود حال و هوای متفاوتی دارد.

شبگردی در شیراز و اماکن تاریخی

حافظیه و شب‌های شیراز

احتمالا اولین کسی که با شنیدن نام شیراز به آن فکر می‌کنید حافظ و آرامگاه اوست. آرامگاه حافظ که به حافظیه معروف است در شمال شهر شیراز قرار دارد. این مقبره را معماری فرانسوی به نام آندره گدار، که علاقه‌ی زیادی به فرهنگ و معماری ایرانی داشت، طراحی کرده است. در سال 1235 پس از فوت حافظ حاکم آن زمان فارس عمارتی گنبدی شکل و حوض بزرگی روبه‌روی محل دفن حافظ ساخت. شکل امروزی این مقبره در سال 1316 و به دستور شاه ساخته شد. در قسمت شمالی مقبره‌ی حافظ دو حوض مستطیلی قرار دارد و دور تا دور آن با درخت‌های نارنج پوشیده شده است. مردم بسیاری حافظیه را به عنوان مقصدی برای تفریح در شب‌های شیراز انتخاب می‌کنند و تا زمانی پیش از تعطیلی مجموعه از آرامگاه دیدن می‌کنند و از فضای زیبا و آرامش‌بخش آن لذت می‌‌برند.

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام در دوره‌ی قاجار محل زندگی حاکم شیراز بود. نام این باغ را به دلیل وجود درختان نارنج نارنجستان گذاشته‌اند. این مجموعه امروزه تبدیل به باغ موزه شده و برای بازدید عموم آزاد است. مساحت آن به حدود 3500 متر مربع می‌رسد و ساختمان‌های آن 940 متر زیربنا دارند. از دیدنی‌های باغ نارنجستان قوام می‌توان به حسینیه قوام، اندرونی قوام و حمام گچینه اشاره کرد. اما چیزی که این مجموعه را منحصربه‌فرد می‌کند باغ بسیار زیبا و دلنشین آن است. این باغ با وجود درختان نارنج و گلکاری‌های زیبا و حوض‌های آب بهترین مکان برای وقت‌گذرانی در شب‌های شیراز است و گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. دلیل دیگری که پیشنهاد می‌کنیم برای شبگردی در شیراز به نارنجستان قوام بروید شلوغی و ازدحام جمعیت در طول روز و پیش از غروب آفتاب است. 

باغ دلگشا

یکی دیگر از مقاصد مناسب برای تفریح در شب‌های شیراز باغ  قدیمی دلگشاست. این باغ در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار دارد و قدمت آن به زمان ساسانی برمی‌گردد و بنای داخل آن برای زمان قاجار است. مساحت باغ به 7.5 هکتار می‌رسد و پر است از درختان زیبای نارنج. با رسیدن اردیبهشت عطر و بوی شکوفه‌های نارنج همه جا می‌پیچد و فضای بسیار دل‌انگیزی به نمایش می‌گذارد. طبیعت زیبای این باغ آن را به یکی از پرطرفدارترین مقاصد شبگردی در شیراز تبدیل کرده و گردشگران بسیاری برای تنفس هوای تازه و گرفتن عکس‌های زیبا در فضای پر از درخت به باغ دلگشا می‌روند. یکی دیگر از جذابیت‌های باغ دلگشا حوض بزرگ وسط آن است که افراد بسیاری دور آن جمع می‌شوند و از زیبایی‌های محیط لذت می‌برند.

گهواره دید شیراز در شب

قدمت بنای تاریخی گهواره دید یا گهبانه دید به زمان دیلمیان برمی‌گردد. این بنا در حدود هزار سال پیش به دستور یکی از امرای شهر شیراز به نام عضدالدوله دیلمی بر فراز کوه چهل مقام ساخته شد. این بنا چهار درگاه در چهار وجه خود دارد که ارتفاع هرکدام به سه متر می‌رسد. بر بالای این بنای چهار وجهی گنبدی سه و نیم متری ساخته شده است. هدف از ساخت این بنا دیدبانی و نگهبانی بود. مثلا برای رساندن پیام از انعکاس نور آینه، دود و آتش یا شیپور استفاده می‌کردند و در شب‌ها برای خبر رسانی در بنا آتش روشن می‌کردند.

این بنای تاریخی در سال 1352 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. از گهواره دید تمام شهر شیراز پیداست. اگر پس از یک روز طولانی و خسته‌کننده به دنبال جایی برای استراحت و دوری از شلوغی هستید به گهواره دید بروید. شب‌های شیراز از بالای کوه چهل مقام بسیار دیدنی و زیباست و گردشگران زیادی برای وقت‌گذرانی و شبگردی در شیراز به این منطقه می‌روند.

ارگ کریمخان

ارگ کریمخان

یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز در شب ارگ کریمخان است. ارگ کریمخان را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز به شمار آورد. قدمت این قلعه‌ی زیبا به دوره‌ی کریمخان زند برمی‌گردد که با الگو گرفتن از میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است. برای برقراری امنیت و دیدبانی چهار برج در چهار گوشه‌ی قلعه قرار دارد و در آن زمان دور تا دور قلعه خندق عمیقی حفر شده بود که در حال حاضر از بین رفته است. این بنای تاریخی در نزدیکی حافظیه قرار دارد و با کمی پیاده‌روی ضمن لذت بردن از هوای شب‌های شیراز به ارگ می‌رسید. این بنا به دلیل نورپردازی‌های زیبا در شب توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. افراد بسیاری در فضای اطراف قلعه می‌نشینند و محو زیبایی آن می‌شوند.

شبگردی در خیابان‌های شیراز

شب‌های شیراز و دروازه قرآن 

یکی از شیرین‌ترین تجربه‌ها در شب‌های شیراز خیابان‌گردی‌های شبانه است. دروازه قرآن بین گردشگران شهرت بسیاری دارد. این دروازه را به دستور عضدالدوله دیلمی ساختند و در بالای آن یک جلد قرآن گذاشتند تا مسافران با رد شدن از زیر قرآن به سلامت سفر کنند. دروازه قرآن در سال 1375 در فهرست آثار ملی ثبت شد. این دروازه در سال 1315 برای توسعه‌ی راه‌ها تخریب شد و مجدد در سال 1327 دروازه‌ای جدید به جای آن ساختند. دروازه قرآن در شمال شرقی شیراز قرار دارد و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شیراز در شب است. نورپردازی‌هایی که بر روی دروازه تعبیه شده در شب جلوه‌ای متفاوت و زیبا به آن می‌بخشد که چشم هم بیننده‌ای را خیره می‌کند. 

شبگردی در بلوار چمران شیراز

بلوار چمران یکی از مهم‌ترین بلوارهای شهر و یکی از مقاصد خیابان‌گردی در شب‌های شیراز است. این بلوار بسیار زیبا از فلکه‌ی دانشجو تا معالی‌آباد ادامه دارد و طول آن به پنج کیلومتر می‌رسد. در فضای سبز دو طرف بلوار لوازم و امکانات تفریحی تعبیه شده است. بلوار چمران بین رودخانه‌ی خشک و باغ‌های قصردشت قرار دارد و به همین دلیل زیباترین بلوار در سرتاسر شیراز به شمار می‌رود. بسیاری از مردم و گردشگران غروب‌ها و شب‌ها را در این بلوار می‌گذرانند. می‌توانید لوازم مختصری برای پیک‌نیک بردارید ساعتی را به همراه خانواده در این بلوار زیبا از حال و هوای شب‌های شیراز لذت ببرید.

بازار وکیل

شبگردی در بازارهای شیراز

بازار وکیل و شب‌های شیراز

بازار سنتی وکیل یکی از معروف‌ترین بازارهای تاریخی ایران است. این بازار را به فرمان کریمخان زند ساختند و در حال حاضر در مرکز شهر شیراز قرار دارد. ساخت این بازار قدیمی از سال 1137 آغاز و در سال 1156 تکمیل شد. بازار وکیل را در سال 1351 در فهرصت آثار ملی ایران ثبت کردند. اگر به قدم زدن در محیطی سنتی و شبگردی در شیراز علاقه دارید شما را به گشتن در بازار وکیل دعوت می‌کنیم. در این بازار سنتی می‌توانید غذاها و خوارکی‌های سنتی شیراز مثل فالوده‌ی معروف شیرازی را تست کنید و از طعم آن لذت ببرید. از آنجا که مغازه‌های این بازار تا ساعت 10 شب باز هستند مقصد مناسبی برای گشت‌وگذار در شب‌های شیراز است.

مجتمع تجاری خلیج فارس

یکی دیگر از مراکز تجاری و تفریحی مناسب برای شبگردی در شیراز مجتمع تجاری خلیج فارس است. مجتمع خلیج فارس در ابتدای ورودی شهر جدید صدرا قرار دارد. این مجتمع فضایی مدرن و روشن دارد و اجناس متنوع و شیکی در آن به فروش می‌رسد. از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به هتل پنج‌ستاره، شهربازی، سینما، 5500 واحد پارکینگ، استخر و سونا، سالن پذیرایی و سالن ورزشی اشاره کرد. با رسیدن شب و روشن شدن چراغ‌های محوطه و نورپردازی‌های زیبا جلوه‌ای متفاوت از این مجتمع را می‌بینید و می‌توانید از مناظر زیبای اطراف آن لذت ببرید.

شب‌های شیراز در پارک‌ها

پارک آزادی

پارک آزادی و شب‌های شیراز

پارک آزادی یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر شیراز است که نباید بازدید از آن را از دست بدهید. قدمت این پارک به سال 1345 می‌رسد و در آن زمان این پارک را به نام پارک فرحناز می‌شناختند. وسعت این پارک به 20 هزار متر مربع می‌رسد. پارک آزادی محیطی سرسبز و دلنشین دارد و انواع امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان فراهم است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این پارک می‌توان به دریاچه‌ی مصنوعی، کتابخانه آیت‌الله ربانی، لانه‌ی پرندگان، سینما هفت‌ بعدی، اتاق فرار، مسیر دوچرخه‌سواری و زمین بازی کودکان اشاره کرد. بعد از یک روز طولانی و گشت‌وگذار در جاذبه‌های دیدنی شهر خودتان را به این پارک زیبا برسانید و چند ساعتی در فضای آرام آن استراحت کنید و جلوه‌ای متفاوت از شب‌های شیراز را ببینید.

لونا پارک

یکی دیگر از پرطرفدارترین اماکن دیدنی شیراز در شب لونا پارک است. لونا پارک فاصله‌ی چندانی از دروازه قرآن ندارد. در صورتی که با خانواده سفر می‌کنید حتما سری به این پارک که در شب‌های شیراز معمولا شلوغ می‌شود بزنید. با وجود انواع متنوعی از دستگاه‌های بازی متوجه گذر زمان نمی‌شوید.

شب‌های شیراز و پارک کوهپایه

پارک کوهپایه

پارک کوهپایه در نزدیکی دروازه قرآن شیراز واقع شده است. مساحت این پارک به حدود 18 هزار متر مربع می‌رسد و بیشتر به دلیل وجود گهواره دید که در مرتفع‌ترین قسمت پارک واقع شده شهرت دارد. این پارک امکانات رفاهی خوبی دارد و مکان مناسبی برای وقت‌گذرانی با خانواده است. ویژگی دیگری که این پارک را به یک مقصد شبگردی در شیراز تبدیل کرده وجود غرفه‌های کوچک فروش لوازم و صنایع دستی است. پارک کوهپایه تقریبا در ارتفاع قرار دارد و آب‌وهوای خوب و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ی آن از شهر شیراز در شب گردشگران بسیاری را به این نقطه می‌کشاند.

آسمان شب‌های شیراز و پاسارگاد دیدنی

اگر به شهر بهارنارنج‌ها سفر کردید تماشای آسمان شب‌های شیراز را از دست ندهید. اگر به آسمان و ستاره‌ها بیشتر از زمین و موجوداتش علاقه دارید کمی از شهر دور شوید و بدون هیچگونه آلودگی نوری از تماشای میلیون‌ها ستاره بالای سرتان لذت ببرید و در شکوه این سیاهی بیکران غرق شوید. یکی از بهترین نقاط برای غرق شدن در شب‌های پرستاره‌ی شیراز پاسارگاد است. پاسارگاد را می‌توان در ابتدای لیست محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران قرار داد که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و به نوعی قطب گردشگری شیراز به شمار می‌رود. بسیاری از گردشگرانی که برای دیدن پاسارگاد و مقبره‌ی کوروش می‌روند از شب‌های زیبای این منطقه غافل می‌شوند و قبل از تاریکی به شهر برمی‌گردند.

اما افرادی که به شب و نجوم و ستاره‌ها علاقه دارند از دیدن آسمان پرستاره‌ی شیراز در شب سیر نمی‌شوند و خاطره‌ای  به یاد ماندنی برای خود می‌سازند. به یاد داشته باشید این منطقه نسبتا باز است و شب‌ها کمی سرد می‌شود پس اگر پاسارگاد را برای شبگردی در شیراز انتخاب کردید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

سخن آخر

شیراز زیبا و زنده به واسطه‌ی جاذبه‌های گردشگری و تفریحی فراوان هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. شاید این فراوانی برای افرادی که با شهر آشنایی ندارند کمی گمراه‌کننده باشد در این مطلب کوتاه سعی کردیم معرفی کوتاهی از تعدادی از این جاذبه‌ها را به شما به اشتراک بگذاریم و مکان‌‌های مناسب گشت‌وگذار در شب‌های شیراز را معرفی کنیم. امیدواریم با استفاده از این راهنما سفر خوبی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

اگر می‌خواهید یک سفر بهاری به شیراز زیبا داشته باشید بلیط هواپیما شیراز را با سه کلیک راحت‌تر از همیشه تهیه کنید. 

نظرات کاربران