Leonardo da Vinci Museum

موزه لئوناردو داوینچی؛  نحوه دسترسی، زمان‌بندی و نکات

لئوناردو داوینچی (1452-1519) هنرمند، معمار، مهندس و دانشمند ایتالیایی دوره رنسانس بود. او به دلیل توانایی شگفت‌انگیزش در مشاهده و تحلیل طبیعت، پدیده‌های علمی و احساسات انسانی، در تمام جهان مشهور است. موزه «تجربه» لئوناردو داوینچی که در قلب رم قرار دارد، یادگاری از آثار اوست. این موزه از نقاشی‌های لئوناردو تا ماشین‌های جنگی، همه‌چیز را پوشش داده است. هدف موزه لئوناردو داوینچی، بزرگداشت یاد و نام این افسانه و کمک‌های او به جامعه است. 

Tour europe

در این گزارش تمام چیزهایی که باید در مورد موزه لئوناردو داوینچی در رم بدانید، نوشته شده. پس قبل از اینکه 14 یورو برای خرید بلیط خرج کنید، مطلب ما را بخوانید!

موزه تجربه لئوناردو داوینچی؛ در یک نگاه

Leonardo da Vinci Museum

مکان: رم | مدت زمان پیشنهادی: 1-2 ساعت | بهترین زمان برای بازدید: آوریل (به استثنای هفته عید پاک) تا ژوئن، سپتامبر تا اکتبر | قیمت بلیط: 14 یورو | نزدیکترین مترو: ایستگاه فلامینیو

نشانی موزه تجربه لئوناردو داوینچی: فقط یک دقیقه پیاده روی از Piazza della Signoria، 50122 Firenze FI، ایتالیا

ساعات کاری: موزه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7:30 بعد از ظهر باز است.

چرا باید از موزه لئوناردو داوینچی در رم دیدن کنید؟

این موزه به گونه‌‌ای طراحی شده است که تجربه حسی کاملی از آثار داوینچی به مخاطب ارائه دهد. بدون هیچ شکی موزه لئوناردو داوینچی -پیر باشید یا جوان- ارزش بازدید دارد.

این موزه بر اساس مطالعات و علایق بسیاری که لئوناردو در طول زندگی دنبال می‌کرد، به حوزه‌های محتلفی تقسیم می شود. در میان جذابیت‌هایی که می‌توانید اینجا پیدا کنید:

*ماشین‌های باورنکردنی بر اساس دست نوشته‌ها و طرح‌های رمزگذاری شده لئوناردو

*مطالعات طراحی بعضی از نمادین ترین نقاشی‌های رنسانس او 

*طرح‌های چشمگیر داوینچی از آناتومی انسان 

*ویدیوهای عمیقی درباره آثار نمادین داوینچی مانند (مرد ویترویی) و (شام آخر)

*یک اتاق چند رسانه‌ای همه‌جانبه برای کمک به درک ذهن این نابغه مشهور جهان

پس اگر به دنبال مکانی هستید که با قلم مویی از جنس تاریخ، حواس هنری و ادراک خود را تحریک کنید، جای درستی آمده‌اید.

بهترین زمان برای بازدید از موزه لئوناردو داوینچی

Leonardo da Vinci Museum

بهترین زمان برای بازدید از رم، (ماه آوریل -به استثنای هفته عید پاک- تا ژوئن) و (سپتامبر تا اکتبر) است که هوا هنوز خیلی گرم نشده است.

 اگر به دنبال ارزان‌ترین زمان برای سفر کردن هستید، ماه نوامبر با آب و هوای شرجی‌اش بهترین گزینه است. همچنین می‌توانید غذاهای پاییزی رم را امتحان کنید.

گرما در جولای به اوج خود می‌رسد، حدود 87 تا 88 درجه فارنهایت! از بازدید در ماه آگوست خودداری کنید زیرا رومی ها به دلیل آب و هوای سرد به تعطیلات یک ماهه می‌روند.

دیدنی‌های‌ موزه لئوناردو داوینچی رم 

ماشین‌های تعاملی و در اندازه واقعی اختراعات داوینچی

 این ماشین‌ها پس از مطالعه آثار هنری رنسانس، با ارجاع به طرح‌ها و کدهای او با دقت ساخته شده‌اند. نمایش side-by-side صفحه‌های مالتی‌مدیا به همراه مدل‌های کاری اختراعات او، بینش دقیقی از خلاقیت داوینچی را به مخاطب منتقل می‌کنند. ماشین‌های نمایشی کاملاً از چوب ساخته شده‌اند و حتی در ریزترین جزئیات از فناوری پیشرفته‌ای بهره می‌برند.

ماشین‌های پرنده و ماشین‌های جنگی

Leonardo da Vinci Museum

اتاق اول موزه نمونه‌های اولیه ماشین‌های پرنده لئوناردو، از جمله نسل ابتدایی پروانه مدرن را به نمایش می‌گذارد. اتاق دوم هم طراحی‌های ماشین جنگی داوینچی (مانند توپ و منجنیق و تفنگ‌های مختلف) را نشان می‌دهد.

نکته جذاب برای بازدیدکنندگان، امکان لمس و استفاده از این مدل‌ها است.

موسیقی، اپتیک و اتاق آینه‌ها

اتاق سوم موزه به طور کامل به خلاقیت‌ها و اختراعات داوینچی در زمینه اپتیک و موسیقی اختصاص داده شده است، جایی که اختراعاتی مانند پروژکتور یا فلوت دوبل را می‌توان مشاهده کرد. این اتاق چگونگی مطالعه نور را به مخاطب نشان می‌دهد، تحقیقاتی که به اختراعات داوینچی در عکاسی منجر شد.

آقای همه‌کاره

 اتاق چهارم به دنبال کشف اصول تمام اختراعات او، از اهرم تا دوچرخه است. این مکان بیش از 50 مدل از اختراعات او را در خود جای داده است.

بازتولید شاهکارهای او

آخرین اتاق شامل 23 نسخه کامل و بازسازی شده از نقاشی های اصلی او ( مانند مونالیزا، شام آخر، دو نسخه از باکره صخره‌ها) است که با استفاده از مواد و مصالح دوران رنسانس خلق شده‌اند. نزدیک به 500 سال پیش هنرمند نقاش (Bottega Artigiana Tifernate) این آثار را بازتولید کرده است.

تاریخچه مجهول آثار داوینچی

Leonardo da Vinci Museum

لئوناردو داوینچی از طریق اطلاعات گمراه‌کننده، اشتباهات عمدی و عناصر پنهان شده در کُدهایش، از طراحی‌های خود به شدت محافظت می‌کرد. صنعت‌گران ایتالیایی پس از مرور بیش از 6000 صفحه کُد، بالاخره موفق شدند از اختراعات و طرح‌های او رمزگشایی کنند. به لطف درک دقیق آنها از گویش قدیمی فلورانس -که داوینچی از آن استفاده می‌کرد- اکنون قادریم از آثار ارزشمند لئوناردو و فرآیندهای منجر به خلق‌شان مطلع باشیم.

بهتر است بدانیم

*راهنمای صوتی این موزه فقط به زبان‌های زیر ارائه می‌شود: آلمانی، چینی، روسی، پرتغالی، انگلیسی، ایتالیایی، چینی، فرانسوی، اسپانیایی.

*این موزه به حمل و نقل عمومی دسترسی دارد. 

*بازدیدکنندگان 12 سال و بالاتر، باید جواز برگ سبز عبور با کد QR قابل تایید و معتبر در اتحادیه اروپا ارائه کنند.

*استفاده از ماسک FFP2 اجباری است (ماسک جراحی آبی پذیرفته نخواهد شد).

نکات مهم در بازدید از موزه لئوناردو داوینچی

*سعی کنید در تعطیلات آخر هفته از موزه بازدید نکنید، در این زمان بیشتر مکان‌ها از جمله موزه‌ها، مملو از جمعیت است.

*از قبل درباره لئوناردو داوینچی مطالعه کنید تا بازدید سرگرم کننده‌ و جذاب‌تری داشته باشید.

*برنامه رایگان (Pop Guide) را با موبایل خود دانلود کنید تا بدون هزینه اضافه به راهنمای صوتی گوش دهید. حواس‌تان باشد کد مخصوص خود را از میز ورودی بخواهید.

* برای جلوگیری از حواس‌پرتی خودتان و البته رعایت حقوق دیگران، اعلان‌های موبایل را قبل از ورود به موزه، خاموش کنید. 

* حتماً قبلاً بلیط تهیه کنید تا وقت‌تان گرفته نشود و بیخودی انرژی‌ هدر ندهید!

* راهنمای صوتی را از قبل دانلود کنید و کتیبه‌ها و کتابچه‌های موجود در نمایشگاه را بخوانید تا بازدید غنی‌تری داشته باشید.

*حواس‌تان باشد برای استفاده از راهنمای صوتی، هدفون همراه داشته باشید.

*در حین پرسه زدن کوله‌پُشتی همراه داشته باشید. برای حمل سوغاتی‌ها، کتابچه‌ها و هدیه رایگانی که در پایان تور دریافت می کنید، مفید است.

*لباس‌ها و کفش‌های راحت بپوشید. قدم زدن مشکل با لباس‌های تنگ و چسبان، حواس‌تان را پرت خواهد کرد.

*قبل از ورود به موزه غذا بخورید؛ بازدید و خروج از آن معمولاً 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد.

مسیرهای دسترسی به موزه لئوناردو داوینچی

با اتوبوس

Metro in Italy

مسیرهای خطوط اتوبوس زیر، از نزدیک موزه می‌گذرند:

 بسته به جهت شما: 23، 280، 40، 62، و 982

مترو

از (Termini) با مترو شروع کنید، از خط A در جهت (Battistini) استفاده کرده و در (Ottaviano) پیاده شوید؛ این موزه 1 کیلومتر پیاده فاصله دارد.

در اطراف موزه لئوناردو داوینچی 

قلعه سنت‌آنجلو (فاصله: 6 دقیقه پیاده‌روی)

 قلعه سنت‌آنجلو که به عنوان (مقبره هادریان) هم شناخته می‌شود، از دیدنی‌ترین مکان‌های باستانی شهر رم است.

شما می‌توانید قبل یا بعد تماشای موزه داوینچی، از معماری باشکوه میکل آنژ، نقاشی‌های گروتسک و مخوف‌ترین سیاه چال‌های رومی هم بازدید کنید.

کلیسای سنت پیتر (فاصله: 4 دقیقه پیاده‌روی)

اگر مسافر رم هستید، قطعاً نمی‌توانید قید بازدید از کلیسای سنت پیتر را بزنید. اینجا یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مسیحیت است که با معماری زیبای دوران رنسانس، نقطه عطفی در تاریخ و معماری رم به حساب می‌آید. گنبد کلیسا منظره زیبایی از شهر را نمایش می‌دهد که هرگز نباید فرصت تماشای آن را از دست داد.

موزه واتیکان (فاصله: 15 دقیقه پیاده‌روی)

موزه واتیکان که در شهر واتیکان واقع شده است، بزرگترین مجموعه هنری جهان را میزبانی می‌کند. این موزه با مجموع 54 گالری در داخل، خانه‌ای برای هنرهای مذهبی مدرن، مجسمه‌های رومی و آثار هنری- از مجموعه کلاسیک کلیسای کاتولیک تا قطعات مصر باستان- است.

کلیسای سیستین (فاصله: 15 دقیقه پیاده‌روی) 

اینجا یک کلیسای کوچک قرن چهاردهمی است که بیشتر به عنوان مکان معتبری برای تاج‌گذاری و انتخاب پاپ‌ها  شناخته می‌شود. 

موزه کلیسای سیستین که درون موزه واتیکان قرار دارد، توسط میکل آنژ طراحی شده است و از آثار هنرمندان بسیاری (از جمله بوتیچلی، لوکا و پروجینو) نگهداری می‌کند.

رستوران‌های نزدیک موزه

سه مکان عالی برای غذا خوردن شکموها در این اطراف پیدا کردیم که همگی فقط اندازه 3 دقیقه پیاده‌روی با موزه فاصله دارند.

RIONE XIV bistrot

RIONE XIV bistrot

یک رستوران خانوادگی دنج لازم دارید؟ هوس کردید غذاهای محلی مثل پیتزای رومی، اسپاگتی کاربونارا و لازانیا بزنید بر بدن؟  رستوران (RIONE XIV bistrot) که به قیمت‌های منطقی و غذاهای لذیذش شناخته می‌شود، بهترین گزینه برای مهار گرسنگی شما خواهد بود. آنها غذاهای گیاهی مخصوص هم برای گیاه‌خواران سرو می‌کنند. ناگفته نماند تیرامیسوی اینجا بسیار محبوب است!

مامان بخور

اگر ارزان سفر می‌کنید و عاشق غذای ایتالیایی هستید، رستوران ناپلی Mama Eat مناسب شماست. 

این مکان مقرون به صرفه و محبوب، جیب‌تان را سوراخ نمی‌کند و از «ریزوتو» تا «اسگنیزیلی»و «کروکت»، به مشتریان ارائه می‌دهد.

ساندویچ‌خانه موردی

این مکان که به‌ ساندویچ‌های کوفته مخصوص سرآشپز، پورچتا و پیتزاهایش معروف شده، همیشه مملو از جمعیت است.

خاطرجمع باشید طعم لذیذ غذاهای رومی، لاتزیو و ایتالیایی ساندویچی موردی، تا مدتها از ذهن‌تان محو نخواهد شد.

نکته این‌که آنها گزینه‌های گیاهی و وگان هم سرو می‌کنند.

نشانی موزه لئوناردو داوینچی:

موزه تجربه لئوناردو داوینچی در Via della Conciliazione 19 در Rione of Borgo ، چند قدمی واتیکان قرار دارد. این‌جا همان خیابانی است که میدان سنت پیتر را به Castel Sant’Angelo متصل می‌کند.

کلام آخر

در کلام آخر اشاره‌ای هم کنیم به تابلو شام آخر داوینچی؛ نسخه بازتولید شده و کامل «شام آخر» در مقیاس واقعی و کتیبه‌هایی که اسرار پشت این نقاشی مرموز را فاش می‌کنند، در موزه تجربه لئوناردو داوینچی شهر رم نمایش داده می‌شود.موزه لئوناردو داوینچی برای علاقه‌مندان به هنر و دانش بسیار جذاب است. این نابغه مرموز به طور مداوم سنت‌ها و تکنیک‌های هنری را آزمایش می‌کرد. نتیجه کنجکاوی پایان ناپذیر او، پروژه‌های ناتمام بسیاری است که برخی از واقعی‌ترین، پیچیده‌ترین و در عین حال لطیف‌ترین امیال طبیعت انسان را نمایندگی می‌کنند.

لئوناردوی بزرگ -پس از مرگ غم‌انگیزش در سال 1519- دفترچه‌های زیادی به‌جا گذاشت که مملو از خطوط و طرح‌های هیجان‌انگیز بود، ایده‌هایی که شوربختانه هرگز به سرانجام نرسیدند. اگرچه برخی از قطعات او توسط دستیارانش تکمیل شد، اما اکثراً گم شدند، از بین رفتند یا بیش از حد نقاشی شدند.

 موزه دیدنی و اسرارآمیز لئوناردو، مکانی برای کشف و تماشای یادگاری‌های مردی‌ست که برای بلندپروازی‌هایش مرز نداشت! حتی در جادوی چشمان مونالیزا…

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک خوبه!

نظرات کاربران