فرودگاه های دبی
30 مرداد 1400
جهانگردی

کامل ترین راهنمای فرودگاه های دبی در سال 2024

در قلب دبی، شهری که با نوآوری‌های بی‌پایان و آسمان‌خراش‌های مرتفعش شهرت دارد، فرودگاه‌هایی قرار گرفته‌اند که نه تنها دروازه‌هایی به این شهر رویایی هستند، بلکه خود به تنهایی نمادهایی از پیشرفت و تجمل به حساب می‌آیند. فرودگاه های دبی با تلفیقی از معماری مدرن، فناوری پیشرفته و خدمات بی‌نظیر، بیشتر از یک مقصد ترانزیتی هستند: آن‌ها تجربه‌ای خیره‌کننده از ورود به شهری که هرگز نمی‌خوابد را برای هر مسافری خلق می‌کنند. پس چه برای اولین بار پایتان را به این دیار می‌گذارید و چه سفری دیگر را آغاز می‌کنید، فرودگاه‌ های دبی آماده‌‌اند تا شما را با بازوان باز به استقبال دنیایی از امکانات و شکوه بی‌پایان ببرند.

رزرو بلیط هواپیما چارتری دبی فقط با سه کلیک ممکنه!

فرودگاه بین‌المللی دبی (Dubai International Airport)

فرودگاه های دبی

فرودگاه بین المللی دبی (به اختصار فرودگاهDXB) یک نقطه عطف مهم در این شهر است که از سال 1960 امارات متحده عربی را به سایر نقاط جهان متصل می‌کند. به عنوان یکی از محبوب‌ترین فرودگاه‌های جهان، در سال 2022 پذیرای بیش از 66.1 میلیون مسافر بوده است. فاصله این فرودگاه تا شهر دبی، حدود 9 کیلومتر عنوان شده و در فضایی به وسعت 4900 هکتار قرار گرفته است. دو شرکت هواپیمایی معروف فلای دبی و امارات نیز از قطب‌های اصلی مسافربری در این شهر به حساب می‌آیند. بیایید تا بیشتر با این فرودگاه آشنا شویم.

وبسایت رسمی: www.dubaiairports.ae

ترمینال های فرودگاه بین المللی دبی

در ادامه توضیحات فرودگاه‌ های دبی و فرودگاه بین‌المللی آن، به معرفی ترمینال‌ها می‌رسیم. باید بگوییم که فرودگاه بین‌المللی دبی دارای سه ترمینال است: ترمینال 1، ترمینال 2 و ترمینال 3. تمام ترمینال‌های فرودگاه DXB به آخرین فناوری برای رسیدگی به ورود و خروج خطوط هوایی مختلف مجهز هستند.

بخوانید: صفر تا صد فرودگاه بین المللی دبی

ترمینال 1 فرودگاه بین المللی دبی (T1)

ترمینال 1 مختص پروازهای بین المللی است و در سال چیزی حدود 20 میلیون مسافر را جابجا می‌کند. جالب اینجاست که . بیش از 60 اپراتور بین‌المللی می‌توانند از طریق این ترمینال فعالیت کنند.

T1قطار مخصوص به خود را دارد که مسافران را به دروازه‌ها می‌برد. ایستگاه‌های ورود، دکه‌های مهاجرت، چرخ‌های چمدان، گیت‌های الکترونیکی و سایر پیشخوان‌ها همگی مجهز به آخرین فناوری هستند. از دیگر امکانات این ترمینال می‌توان به فودکورت، فروشگاه‌های خرید سوغاتی و وای فای رایگان اشاره کرد.

بخوانید: راهنمای سفر به دبی

ترمینال 2 فرودگاه بین المللی دبی (T2)

ترمینال 2 فرودگاه بین المللی دبی (T2)

ترمینال 2 در سال 1998 برای رفع ازدحام و شلوغی موجود در ترمینال 1 افتتاح شد. این ترمینال پروازهای بین المللی را انجام می‌دهد و در مواقع خاص به پروازهای برنامه‌ریزی شده، چارتر و پروازهای خاص می‌پردازد. در حال حاضر، ورودی‌های T2 در دبی می توانند بیش از 5 میلیون مسافر را در خود جای دهند که تقریباً 50 خط هوایی از آنجا فعالیت می‌کنند. همچنین شرکت هواپیمایی فلای دبی از معروف‌ترین‌ شرکت‌ها در فرودگاه‌ های دبی!

T2، مانند همتای خود T1، دارای جدیدترین امکانات و امکانات رفاهی، از جمله دروازه‌های الکترونیکی مدرن، ایستگاه‌های ورود، ایستگاه‌های مهاجرت، چرخ‌های چمدان، فودکورت و فروشگاه های خرید سوغاتی است.

ترمینال 3 فرودگاه بین المللی دبی (T3)

ترمینال 3 به طور انحصاری ورود و خروج همه پروازهای خطوط هوایی امارات را انجام می‌دهد. این ترمینال جدیدترین ترمینال از بین سه ترمینال دبی است و می‌تواند 60 میلیون مسافر را جابه جا کند.

T3 دارای امکانات ارتقا یافته برای رسیدگی به ورود و خروج از دبی است، از جمله دروازه‌های الکترونیکی مدرن، ایستگاه‌های پذیرش، دکه‌های مهاجرت، چرخ‌های چمدان‌ها، غذاخوری، یک داروخانه، فروشگاه‌های خرید سوغاتی و موارد دیگر.

بهترین تور دبی را فقط با سه کلیک رزرو کنید.

امکانات فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه های دبی

فرودگاه‌ های دبی از امکانات رفاهی بسیار خوبی برخوردار هستند. بنابراین مسافران می‌توانند به هر چیزی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. با این حال، برخی از امکانات فرودگاه دبی شامل موارد زیر هستند:

فروشگاه های فرودگاه دبی

یکی از جنبه‌های مورد بحث سفر از طریق فرودگاه بین المللی DXB، خرید در Duty Free دبی است. برندهای لوکس، آرایش، شکلات، لوازم الکترونیکی، غذا و… ، همه چیز را می‌توانید در اینجا پیدا کنید. به هر حال، این بزرگترین اپراتور فروشگاهی مسافرتی در جهان است که هر سال رکورد فروش دارد. دیوتی فری دبی از زمان آغاز به کار موفق بوده و هنگامی که در سال 1983 تاسیس شد، فروش 20 میلیون دلاری را در سال اول ثبت کرد. فروشگاه های Duty Free در هر سه ترمینال هستند که بزرگترین آن‌ها در ترمینال 3 است.

بخوانید: سفر انفرادی به دبی

سالن های فرودگاه دبی

فرودگاه دبی دارای چند سالن استراحت شگفت انگیز با خدمات عالی است. چه بخواهید یک لیوان نوشیدنی، یک وعده غذایی مقوی یا یک ماساژ جوان کننده انجام دهید، این سالن‌های استراحت فرودگاه دبی بهترین امکانات را ارائه می‌دهند.

رستوران ها در فرودگاه دبی

علاوه بر سالن‌های استراحت، رستوران‌های عالی زیادی در فرودگاه‌ های دبی وجود دارد که می‌توانید یک فنجان قهوه گرم و خوب، یک لقمه سریع یا حتی یک وعده غذایی شاهانه میل کنید.  Starbucks، Costa Coffee، KFC، Burger King، McDonald’s، Pret a Manger، Jacks Bar and Grill و Delize مکان‌هایی هستند که می‌توانید سریع غذا بخورید.

امکانات خواب فرودگاه دبی

امکانات خواب فرودگاه دبی

اگر قبل از پرواز بعدی خود منتظر طولانی هستید و به مکانی برای استاحت نیاز دارید، به سراغ غلاف‌های خواب «sleep ‘n fly» در فرودگاه دبی بروید. خواه یک کابین کامل بخواهید یا فقط یک غلاف خواب، «sleep ‘n fly» چندین اندازه کابین را ارائه می‌دهد که می‌توانید بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این‌ها در دروازه‌های D ترمینال 1 و گیت های A،B و C ترمینال 3 وجود دارند.

بخوانید: جاهای دیدنی دبی

دسترسی فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه‌ های دبی احتمالاً یکی از نقاط دیدنی این شهر است که به خوبی ارتباط دارد. خواه از مترو دبی، اتوبوس عمومی، تاکسی یا ماشین استفاده کنید، اداره راه‌ها و حمل و نقل (RTA) اطمینان حاصل کرده است که فرودگاه بین المللی دبی نیز به راحتی با تمام وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشد.

تاکسی

تاکسی‌های RTA و سایر اپلیکیشن‌های سواری، پرطرفدارترین و بدون استرس‌ترین راه ها برای رسیدن به فرودگاه های دبی هستند. اگر فرودگاه را ترک می‌کنید، خطوط اختصاصی تاکسی وجود دارد که از آنجا می‌توانید تاکسی بگیرید. تاکسی هایی که از فرودگاه حرکت می کنند، هزینه شروع 25 درهم و متعاقباً 1.75 درهم در هر کیلومتر دریافت می کنند.

مترو دبی

فرودگاه های دبی

در حال حاضر، دو ایستگاه مترو، ترمینال فرودگاه 3 و ترمینال فرودگاه 1، به فرودگاه دبی خدمات رسانی می کنند. هر دو ایستگاه مترو خط قرمز دبی به نام ترمینالی که به آن متصل می شوند نامگذاری شده اند. قطارها از 05:00 صبح تا نیمه شب از دوشنبه تا پنجشنبه، از 05:00 صبح تا 01:00 بامداد (روز بعد) در روز جمعه، از 05:00 صبح تا نیمه شب شنبه و از 08:00 صبح تا نیمه شب حرکت می کنند.

اتوبوس

هر سه ترمینال در فرودگاه بین المللی دبی دارای ایستگاه های اتوبوس در مقابل ورودی هستند. این اتوبوس ها همچنین به کارت NOL با حداقل موجودی 7.50 درهم نیاز دارند. شما نمی توانید پول نقدی به راننده پرداخت کنید، بنابراین بهتر است ابتدا کارت NOL را از ایستگاه مترو خریداری کنید.

بخوانید: راهنمای جامع حمل و نقل در دبی در سال 2023

ماشین

اگر قصد دارید با ماشین شخصی سفر کنید، کیوسک های بین المللی کرایه ماشین در فرودگاه وجود دارد. هزینه پارکینگ طبقاتی در ترمینال 1، 2 و 3 فرودگاه دبی با نرخ اجاره ساعتی به ترتیب از 25 درهم، 15 درهم و 30 درهم شروع می‌شود. توجه داشته باشید که 100 درهم اضافی برای هر روز اضافی که ماشین در آنجا پارک می‌شود، دریافت خواهد شد.

حقایق جالب فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه دبی بیش از 60 سال قدمت دارد

این فرودگاه به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه‌ های دبی، در 30 سپتامبر 1960 افتتاح شد، با یک ساختمان ترمینال کوچک و یک باند شنی که فقط می‌توانست هواپیمای با ظرفیت 21 تا 32 مسافر را جابجا کند. در ابتدا، فرودگاه کوچک عمدتاً به عنوان یک ایستگاه سوخت‌رسانی استفاده می‌شد، اما بعداً با باند فرود آسفالت و سایر امکانات بازسازی شد.

فرودگاه دبی شلوغ ترین فرودگاه جهان است

فرودگاه دبی

این فرودگاه آنقدر محبوب است که فرودگاه دبی عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داده است. در سه ماهه سوم سال 2022، این فرودگاه 18.5 میلیون مسافر را جابجا کرد که بسیار بالاتر از هر فرودگاه بین‌المللی دیگری بود.

کسب عنوان بهترین فرودگاه در خاورمیانه

شلوغ ترین فرودگاه جهان تنها عنوانی نیست که فرودگاه بین المللی دبی دارد. در طول سال‌ها، این فرودگاه جوایز متعددی را از سازمان‌های معتبر در دسته‌های مختلف دریافت کرده است. یکی از قابل توجه ترین عناوین فرودگاه DXB که چندین بار به آن دست یافته است، “بهترین فرودگاه خاورمیانه” است.

بخوانید: بهترین مراکز خرید دبی

فرودگاه دبی به اندازه 297 زمین فوتبال بزرگ است

این احتمالاً یکی از جالب‌ترین حقایق ما در مورد فرودگاه بین المللی دبی است. با ترکیب هر سه ترمینال و کانکس، مساحت کل فرودگاه DXB 7200 هکتار است که معادل 297 زمین فوتبال است!

فرودگاه دبی یک باغ سرپوشیده بزرگ دارد

ترمینال 3 جدا از اینکه ترمینال اختصاص داده شده به هواپیماهای A380 است، دارای باغ ذن عظیم با درختان سرسبز، حوضچه ماهی و تعداد زیادی نیمکت است که در آن هنگام منتظر پرواز خود می‌نشینید و استراحت می‌کنید.

فرودگاه بین المللی آل مکتوم دبی (Dubai Al Maktoum Airport)

فرودگاه های دبی

فرودگاه بین المللی آل مکتوم (DWC) که یکی از فرودگاه‌ های دبی است، در منطقه جبل علی، به طور خاص در 37 کیلومتری جنوب غربی دبی واقع شده است. این فرودگاه در 27 ژوئن 2010 افتتاح شد. با این حال، توسعه این فرودگاه تا دهه 2050 ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود این فرودگاه پس از تکمیل، به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل شود و سالانه 260 میلیون مسافر و 15 میلیون تن بار را در خود جای دهد.

جالب است بدانید که فرودگاه بین المللی آل مکتوم به عنوان یکی از فرودگاه های دبی، نه تنها گنجایش ترافیک رو به رشد مسافران دبی را دارد، بلکه مرکزی برای نوآوری در بخش هوانوردی در سراسر جهان خواهد بود. به این معنی که همواره دوره جدیدی از زیرساخت‌ها و امکانات فرودگاهی هوشمند را معرفی می‌کند که بر راحتی مسافران تمرکز دارد و مسافران را به لوکس‌ترین و لذت‌بخش‌ترین راه‌ها به مقاصد جهانی منتقل می‌کند.

بخوانید: در صورت گم شدن مدارک در دبی چکار کنیم

طراحی و تکنولوژی فرودگاه آل مکتوم دبی

طراحی فرودگاه بین المللی آل مکتوم از تامین مصالح ساختمانی گرفته تا ساخت زیرساخت‌ها کاملاً براساس جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است. به عبارتی، ساختمان‌های فرودگاه جدید به طور کامل با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک کار خواهند کرد. علاوه بر این، تمامی خدماتی که به مسافران ارائه می‌گردد نیز توسط سیستم‌های هوشمند پشتیبانی می‌شود، مانند ربات‌های خودکاری که چمدان‌ها را از مسافران حمل می‌کنند و آن‌ها را در پیاده‌رو بیرونی ساختمان تحویل می‌دهند و سیستم‌های ردیابی چمدان که اطمینان حاصل می‌کنند که چمدان‌ها را پیدا کرده و دریافت می‌کنند.

ترمینال های فرودگاه آل مکتوم دبی

ترمینال های فرودگاه آل مکتوم دبی

این فرودگاه دارای چهار ترمینال بزرگ به مساحت 2.3 میلیون متر مربع خواهد بود. فضاهای بزرگی برای فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، مکان‌های تفریحی و سرگرمی در میدان مرکزی وجود خواهد داشت.

هر ترمینال شامل 100 گیت سوار شدن است که در یک ردیف در امتداد پیاده‌روها چیده شده‌اند، با یک راهرو مرکزی که سه محور را به هم متصل می‌کند تا دسترسی به هواپیما از طریق چندین پل سوار شدن به هواپیما را تسهیل کند. فرآیند پردازش چمدان به آرامی و روان از طریق شبکه زیرزمینی سالن‌ها و مراکز مرتب سازی با قابلیت جابجایی 30000 کیف در ساعت انجام خواهد شد.

بخوانید: لباس مناسب برای سفر به دبی؛ چه قوانینی وجود دارد؟

امکانات فرودگاه بین المللی آل مکتوم دبی

فرودگاه جدید آل مکتوم به عنوان یکی از فرودگاه‌ های دبی، بخش مهمی از پروژه مهندسی هوانوردی برای امارت محسوب می‌شود. بدین ترتیب کلیه امکانات معمول با بهترین و جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در آن قرار خواهد گرفت. برخی از این امکانات شامل:

  • رستوران‌ها
  • کافه‌ها
  • صرافی‌ها برای تبدیل ارز
  • خدمات بانکی
  • فروشگاه Duty Free فرودگاه آل مکتوم
  • پزشکی و خدمات اورژانس
  • نمازخانه‌ها
  • پارکینگ خودرو

محبوب ترین مسیرهای پرواز از فرودگاه آل مکتوم

فرودگاه های دبی
  • پایتخت تایلند، بانکوک
  • پایتخت آلمان، برلین
  • شهر کراچی در پاکستان
  • شهر دهلی در هند
  • شهر بمبئی در هند
  • پایتخت قطر، دوحه
  • آکرا، پایتخت غنا
  • شهر توکیو در ژاپن

بخوانید: اپلیکیشن‌ های کاربردی در سفر به دبی؛ برای حمل و نقل، رستوران و اطلاعات مهم

موقعیت فرودگاه آل مکتوم دبی

فرودگاه جدید در جبل علی، جنوب غربی دبی، واقع شده است. این شهر در نزدیکی بندر جبل علی و دبی جنوبی قرار دارد و دسترسی به خطوط حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی را فراهم می‌کند.

حمل و نقل به و از فرودگاه آل مکتوم دبی

فرودگاه گزینه‌های زیادی را برای روش‌های حمل و نقل به و از فرودگاه فراهم می‌کند.

مسافران می توانند از طریق سه جاده اصلی دبی، یعنی جاده شیخ زاید، جاده شیخ محمد بن زاید، علاوه بر جاده امارات، به فرودگاه برسند.

در مورد حمل و نقل از فرودگاه به مناطق مختلف دبی، مسافران می‌توانند از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های وابسته به سازمان راهداری و حمل و نقل در دبی یا از طریق ایستگاه مترو ابن بطوطه مال استفاده کنند.

تاریخ افتتاح فرودگاه آل مکتوم دبی

فرودگاه آل مکتوم دبی

فاز اول پروژه فرودگاه جدید قرار است تا سال 2030 تکمیل شود. این توسعه ظرفیت فرودگاه را برای جابجایی 130 میلیون مسافر در سال با مساحت 56 کیلومتر مربع افزایش می‌دهد. این پروژه تا سال 2050 طی چندین مرحله توسعه خواهد یافت.

بخوانید: انواع ویزا دبی و نحوه دریافت ویزا در سال 2023

حقایق جالب در مورد فرودگاه آل مکتوم دبی

در زیر اطلاعات اصلی فرودگاه بین المللی آل مکتوم از فرودگاه‌ های دبی را به شما نشان خواهیم داد تا بتوانید تصویر اولیه‌ای از این پروژه منحصر به فرد را تشکیل دهید.

ظرفیت باند

این فرودگاه از 5 باند با ظرفیت انجام بیش از یک میلیون جابجایی پرواز در سال تشکیل شده است.

بسته بندی و ارسال کالا

فرودگاه آل مکتوم دبی با ظرفیت حمل بار سالانه 15 میلیون تن می‌تواند رکوردها را بشکند.

ظرفیت مسافر

نمی‌توانیم عدد دقیقی برای ظرفیت مسافر اعلام کنیم، اما بر اساس اطلاعات ذکر شده در وب‌سایت رسمی دولت دبی، پیش‌بینی می‌شود که سالانه 300 میلیون نفر بتوانند از طریق دبی ورلد سنترال تردد کنند.

منطقه فرودگاه

فرودگاه بین المللی دبی به عنوان بزرگترین فرودگاه کشور شناخته می‌شود، اما با تکمیل فرودگاه آل مکتوم دبی مساحت آن به 65 کیلومتر مربع می‌رسد، یعنی مساحت آن تقریباً 5 برابر مساحت فرودگاه دبی خواهد بود.

جدیدترین هزینه هتل های دبی فقط با سه کلیک!

حرف آخر

فرودگاه‌ های دبی، با ارائه‌ی سرویس‌های پیشرفته و امکانات لوکس، نه تنها دروازه‌هایی به سمت این شهر مدرن و پرشکوه هستند، بلکه نماینده‌ای برجسته از تلاش دبی برای ترکیب هنر معماری با کارایی و راحتی مسافران می‌باشند. این فرودگاه‌ها، با وعده‌ی یک تجربه‌ی بی‌نظیر، آغازگر هر سفری به دل پرهیجان دبی هستند. ما در سه کلیک، سعی کردیم تا یک راهنمای جامع درباره دو فرودگاه بزرگ این شهر ارائه هیم تا قبل از سفر با آنچه در انتظارتان است، بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول

فاصله فرودگاه آل مکتوم تا ابوظبی چقدر است؟

پایتخت امارات، ابوظبی، 112 کیلومتر با فرودگاه بین المللی آل مکتوم دبی فاصله دارد که با ماشین، معادل یک ساعت و 16 دقیقه راه است.

فاصله فرودگاه دبی تا فرودگاه آل مکتوم چقدر است؟

فاصله بین فرودگاه بین المللی دبی و فرودگاه بین المللی آل مکتوم تقریباً 64.7 کیلومتر یا حدود 40 دقیقه با ماشین است.

فاصله فرودگاه آل مکتوم تا دبی چقدر است؟

امارات دبی 51.9 کیلومتر با فرودگاه بین المللی آل مکتوم فاصله دارد که معادل 38 دقیقه رانندگی است.

چگونه می توان برای مشاغل فرودگاه بین المللی آل مکتوم درخواست داد؟

اگر می‌خواهید عضوی از خانواده فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم در دبی باشید، می‌توانید برای مشاهده فرصت‌های شغلی فعلی به وب‌سایت رسمی فرودگاه مراجعه کنید تا از طریق وب‌سایت رسمی نیز درخواست دهید.

در فرودگاه آل مکتوم کجا پارک کنیم؟

فرودگاه بین المللی آل مکتوم برای بیش از 800 نفر، از جمله مسافران و مسافران، پارکینگ فراهم می کند.

آیا هتلی در نزدیکی فرودگاه دبی وجود دارد؟

هتل Holiday Inn Express، Premier Inn Dubai، Le Meridien Duba Hotel و Roda Al Bustan از بهترین هتل های نزدیک فرودگاه DXB هستند.

نظرات کاربران