Dubai Al Maktoum Airport
5 فروردین 1402
دبی

فرودگاه آل مکتوم؛ شاهکار خلاقانه اماراتی!

دبی جزیره‌ای متعلق به کشور امارات است که امروزه با صفاتی چون هوشمندی، توسعه، پیشرفت و حرف اول در گردشگری شناخته می‌شود. از سراسر دنیا مسافرانی که به دنبال سفری لوکس هستند دبی را در گزینه‌های اولیه خود قرار می‌دهند. چنین کشوری که تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری گشته است، قطعاً برای میزبانی از مسافران می‌بایست فرودگاه‌های بزرگ و مدرنی داشته باشد. هوشمندی حاکمان امارات در توسعه دبی از فرودگاه نیز غافل نگشته و در حال ساخت فرودگاهی است که هدف تبدیل شدن به شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا را دنبال می‌کند. فرودگاه آل مکتوم دبی دومین فرودگاه دبی و بزرگ‌ترین فرودگاه شهر است. از سال 2010 ساخت آن شروع شده و قرار است در پایان، تبدیل به شهرکی تجاری و اقتصادی شود که حمل‌و‌نقل مسافران میلیونی و کالاهای تنی را انجام می‌دهد. این شاهکار خلاقانه اماراتی را باید از نزدیک دید تا باور کنید.

رزرو تور دبی

بلیط هواپیما دبی را رزرو کنید و چمدان‌هایتان را برای کشف یک دنیای جدید ببندید.

فرودگاه آل مکتوم دبی در گذشته

Dubai Al Maktoum Airport

فرودگاه بین المللی آل مکتوم به نام یکی از اعضای هفت خانواده حاکم امارات متحده، شیخ احمدبن‌سعید آل‌مکتوم که ریاست شرکت شهر هوایی دبی را نیز دارد، نام‌گذاری شده است. این فرودگاه ابتدا به منظور خدمات‌رسانی تجاری و لجستیکی از دبی به سایر نقاط دنیا و بالعکس راه‌اندازی شد. سال 2011 فرودگاه آل‌مکتوم تنها با یک باند پرواز برای خدمات باری افتتاح شد و سپس مجوز انجام پروازهای مسافری با حداکثر 60 مسافر را دریافت نمود و در اواخر فوریه 2011 نخستین هواپیمای مسافربری از فرودگاه بین‌المللی پرواز کرد.

در سال 2013 هواپیماهای شرکت‌های یاس‌ایر و ویز‌ایر نیز پروازهای مسافری خود را از فرودگاه آل‌مکتوم آغاز نمودند و پس از آن بیش از 15 شرکت هواپیمایی برای انجام پروازهای‌شان در این فرودگاه قرارداد امضا نمودند. در سند چشم‌انداز فرودگاه آل‌مکتوم، ساخت‌و‌ساز فرودگاه تا سال 2027 به پایان می‌رسد و فرودگاه به عنوان یک منطقه آزاد تجاری و اقتصادی در کنار جابه‌جایی 160 تا 260 میلیون مسافر و 12 میلیون تن بار فعالیت خواهد کرد.  

فرودگاه بین‌المللی آل‌مکتوم در آینده

امارات با سرعتی باورنکردنی به صورت مستمر در حال توسعه و رشد در حوزه زیر ساخت‌ها، صنعت و گردشگری و اوقات فراغت است تا جایی که گوی سبقت را از کشورهای توسعه یافته جهان در برخی حوزه‌ها ربوده است. پروژه دبی ورلد سنترال پیامی برای همگان است که دبی همچنان به تلاش برای بهترین‌ها و بزرگ‌ترین‌ها در جهان ادامه می‌دهد. فرودگاه آل مکتوم دبی هدف نهایی توسعه خود را تصاحب جایگاه هیترو به عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا قرار داده است.

رشد دبی تا حدی متاثر از موقعیت استراتژیک آن به عنوان نقطه‌ای میانی بین غرب و شرق است. فرودگاه آل‌مکتوم نیز در 20 مایلی جنوب غرب مرکز شهر دبی قرار دارد که به عنوان یک نقطه استراتژیک تعریف شده، چرا که در 10 مایلی بندر جبل‌علی، بزرگ‌ترین بندر کانتینری بین روتردام و سنگاپور قرار دارد. آل‌مکتوم با سرعت به سمت شلوغ‌ترین فرودگاه جهان به عنوان مسیری رو به بازارهای نوظهور شرق و خاورمیانه می رود. نه تنها در زمینه جابه‌جایی مسافر بلکه حمل‌ونقل هوایی کالا در این فرودگاه نیز سهمی 35 درصدی از تجارت جهانی دارد. 

طراحی خاص باند پرواز فرودگاه

Dubai Al Maktoum Airport

باند پرواز فرودگاه بین المللی آل مکتوم دبی در 6 لاین موازی طراحی شده که ترمینال‌های مسافری بین باندهای پرواز قرار می‌گیرند، سه باند در سمت راست و سه باند در سمت چپ و ترمینال در وسط باندها. هر باند دارای مسیر آسفالت شده در دو طرف خود است تا هواپیماها بدون ایجاد مزاحمت برای باندهای دیگر و اتوبوس‌های حامل مسافران عبور کنند. 

امکانات فرودگاه آل‌مکتوم

از آن‌جایی که این فرودگاه همچنان در حال توسعه است، می توانید از خدمات فعلی و مدرن آن استفاده کنید. خدماتی شامل:

  • کافه و رستوران مانند شعبه‌های مک‌دونالد، استارباکس، قهوه کاستا
  • فروشگاه برای خرید سوغاتی و معاف از مالیات 
  • استراحتگاه لوکس گلف 
  • وای‌فای رایگان و اتصال به شبکه “DWC Free WiFi”
  • اتاق مادر و کودک و نگهداری از نوزاد
  • صرافی
  • پارکینگ با ظرفیت بیش از صدهزار خودرو
  • چرخ‌دستی حمل چمدان و بار رایگان
  • خدمات پزشکی برای بیماران و سالمندان
  • نمازخانه و وضوخانه در سراسر فرودگاه و پارکینگ
  • دوش رایگان برای استحمام 
  • اتاق مخصوص سیگار
  • و خدمات بسته‌بندی چمدان با 25 درهم

ترمینال‎های فرودگاه آل‌مکتوم

فرودگاه بین المللی آل مکتوم دارای سه ترمینال است. ترمینال اول به شرکت هواپیمایی امارات اختصاص دارد. ترمینال دوم برای سایر شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه آل‌مکتوم است و ترمینال سوم به پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت اختصاص داده شده است. در کنار ترمینال‌های مسافری، این فرودگاه 16 ترمینال کارگو با ظرفیت جابه‌جایی 12 میلیون تن کالا در سال را دارد.

شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه آل‌مکتوم

Dubai Al Maktoum Airport

شرکت‌های هواپیمایی امارات، فلای‌دبی، ایرمالدووا، روتاناجت، ویز ایر، گلف‌ایر و جزیره ایرویز در این فرودگاه فعالیت دارند. در خصوص سفر به دبی از ایران نیز لازم است توضیح داده شود که پروازهای خروجی از ایران به مقصد دبی در فرودگاه دبی می‌نشینند و مقصدی در فرودگاه بین المللی آل مکتوم دبی ندارند. 

دسترسی به فرودگاه

فرودگاه آل مکتوم دبی در منطقه جبل‌علی و فاصله 37 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. در سفر به دبی برای دسترسی به فرودگاه می‌توانید از مترو و مسیرهای اختصاصی تاکسی فرودگاه استفاده نمایید. 

تفاوت فرودگاه دبی و فرودگاه آل‌مکتوم

بین فرودگاه های دبی تفاوت‌هایی وجود دارد که سبب تمایز آنها می‌گردد. از جمله وسعت که فرودگاه آل‌مکتوم رکورد بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا را دارد، اگرچه فرودگاه دبی نیز کوچک نیست. تفاوت بعدی در نوع کاربری فرودگاه های دبی است. فرودگاه دبی تنها در زمینه جابه‌جایی مسافر فعالیت دارد اما فرودگاه بین‌المللی آل‌مکتوم علاوه بر پروازهای مسافربری، حمل‌و‌نقل کالا نیز انجام می‌دهد. 

حقایق جالب از فرودگاه بین المللی آل مکتوم دبی

Dubai Al Maktoum Airport
  • تا سال 2008 هزینه ساخت فرودگاه آل‌مکتوم حدود 75 میلیون دلار سنگاپور شده بود و طبق برآوردها هزینه کل حدود 82 میلیارد دلار است.
  • نام‌های دیگری از جمله «فرودگاه بین‌المللی جبل‌علی»، «شهر فرودگاهی جبل‌علی» و «فرودگاه بین‌المللی جهانی دبی» برای این فرودگاه در نظر گرفته شده بود اما در نهایت نام حاکم دبی را بر روی آن گذاشتند. 
  • اولین پرواز برای آزمایش عملکرد فرودگاه با یک هواپیمای بوئینگ F777 امارات اسکای کارگو که از هنگ‌کنگ در آل‌مکتوم فرود آمد، انجام شد. 
  • فرودگاه آل مکتوم دبی با نظارت دقیق در راستای سازگاری با طبیعت و کاهش تاثیرات زیست‌محیطی از طریق پنل‌های خورشیدی ساخته شده است. 

جمع‌بندی

فرودگاه آل‌مکتوم بخشی از پروژه بزرگ دبی ورلد سنترال با چشم‌اندازی جهانی است که برای اهداف بزرگ ساخته می شود. این فرودگاه مجهز و مدرن همچنان در حال ساخت است و کاربری مسافری و حمل‌ونقل کالا را دارد. از آنجایی که پروازهای وروی از ایران در فروگاه آل مکتوم دبی فرود نمی‌آیند، شما با پرواز به این فرودگاه نمی‌روید اما زمانی که ویزای توریستی دبی را دارید می‌توانید برای بازدید به این فرودگاه بروید و از نزدیک آل‌مکتوم بزرگ که به دنبال جایگاه جهانی است را ببینید.

نظرات کاربران