مشهد

موزه های مشهد؛ سفر به تاریخ پر فراز و نشیب اما ارزشمند ایران

موزه بزرگ خراسان

موزه‌گردی از آن دست تفریحات است که افراد خاص و کمی به آن علاقه دارند. در صورتی که برخی از این موزه‌ها همانند یک کتاب یا یک کلاس آموزشی عمل می‌کنند و خیلی چیزها به شما می‌آموزند. برخی دیگر هم شما را سوار ماشین زمان می‌کنند و به گذشته‌های دور می‌برند. تماشای وسایل قدیمی، علم و هنر گذشتگان، قطعا عقل از سرتان می‌برد. دانستن اینکه که چطور در آن زمان‌ها بدون امکانات، چنین خلاقیت و پیشرفتی داشتند، جذاب‌تر از آن که فکرش را می‌کنید.حالا که فرصت فراهم شده و بلیط هواپیما تهران مشهد را رزرو کرده‌اید؛ نظرتان چیست که این بار سفرتان را جذاب‌تر و متفاوت‌تر کنید. بله، در مورد موزه های مشهد صحبت می‌کنیم. موزه‌های متعددی که هر کدام دیدنی‌ها و میراث ارزشمند خاصی را در دلش نهفته نگه داشته است.

پاسپورت دومینیکا

در هر طبقه از موزه بزرگ خراسان به تاریخ سفر کنید!

با وجود اینکه مدت زمان زیادی از تاسیس این موزه نمی‌گذرد، اما خیلی خوب توانسته نظر مردم را جلب کند. در سال 1393 درب موزه بزرگ خراسان یکی از موزه های مشهد در ساختمانی 12 طبقه، به روی همه باز شد. با این وجود می‌توانید حدس بزنید که چقدر بزرگ و متنوع است. موزه بزرگ خراسان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام مخازن خاصی برای نگهداری و به نمایش گذاشتن اشیا تاریخی دارند.

درون موزه بزرگ خراسان چه می‌بینید؟

 یکی از نکات جالب موزه بزرگ خراسان این است که هر طبقه از آن به یک دوره خاص از تاریخ اشاره دارد. خیلی هیجان انگیز است، تصور کنید برای مثال، در طبقه اول پا در دوره هخامنشیان می‌گذارید و سپس به دوره سلجوقیان می‌روید و از آنجا با اشکانیان و ساسانیان آشنا می‌شوید. یک بخش این موزه اما به دوران اسلامی پرداخته که قرآن‌های نفیس و قدیمی در آن قرار دارند. علاوه بر آن، کتاب، فرش‌های ارزشمند و لوازم هر دوره را می‌توان در این موزه از نزدیک مشاهده کرد.

اطلاعات مورد نیاز موزه بزرگ خراسان

این موزه دارای امکانات رفاهی، نمازخانه، راهنما، کتابخانه نیز می‌باشد.

ساعات بازدید: همه روز به غیر از جمعه‌ها از ساعت 9 تا 7 است.

رزرو تور مشهد

آدرس: بوستان کوهسنگی مشهد

نیاز به تهیه بلیط ورودی دارد.

برای تماشای هنرهای اسلامی به موزه‌های آستان قدس رضوی بروید.

موزه‌های آستان قدس رضوی

از دیگر موزه های مشهد می‌توان به مجموعه موزه های آستان قدس رضوی اشاره کرد که بخش وسیعی را نیز دربر گرفته است. یعنی ساختمان‌های مختلفی مانند، بخش موزه مرکزی، موزه فرش، موزه قرآن، کتابخانه و حمام مهدی قلی بیگ. در هر کدام از این ساختمان‌ها آثار بسیار ارزشمندی نگهداری می‌شود که بیشتر آنها اهدایی از طرف مردم و دیگران بوده است.

درون موزه‌های آستان قدس چه می‌بینید؟

موزه مرکزی: در این بخش از موزه‌ های مشهد، شما شاهد انواع ساعت‌های قدیمی، وسایل نجوم، سلاح‌های سرد و گرم تاریخی، تمبر و انواع سکه و…. خواهید بود.

موزه قرآن: مسلما در این موزه نسخه‌های مختلف و ارزشمند از قرآن را مشاهده خواهید کرد. البته ابزار کتابت و امثال آن هم به معرض نمایش گذاشته شده است. برخی از آثار استاد فرشچیان در این مجموعه دیدنی و زیباست.

موزه فرش: این ساختمان خود از سه طبقه تشکیل شده که انواع قالی‌های با ارزش تاریخی را نگهداری می‌کند. قدمت برخی از این قالی‌ها حتی به دوره صفویان می‌رسد.

حمام مهدی قلی بیگ: این فرد حمام را که در نزدیکی آستان قدس قرار دارد، اهدا کرد. هر چند که در گذشته هم به شکل رایگان در اختیار زائران قرار می‌گرفت. پس از آن ما تبدیل به یک موزه جالب و دیدنی و مللو از وسایل قدیمی مربوط به حمام شد.

اطلاعات مورد نیاز موزه‌های آستان قدس رضوی

بازدید از هر کدام از این موزه‌ها نیاز به تهیه بلیط دارد.

ساعات بازدید همه روزه از ساعت 8 تا 6 عصر است.

آدرس: حرم مطهر اما رضا (ع)، صحن کوثر

احساس غرور در موزه نادری مشهد  

موزه نادری مشهد  

باغ نادری مشهد یکی دیگر از موزه‌های مشهد که آرامگاه نادرشاه افشار نیز می‌باشد. همه ما می‌دانیم که نادرشاه افشار یکی از مقتدرترین و قدرتمندترین پادشاهان ایران بوده که فتوحات زیادی داشته است. هر چند که پایان و مرگ خوبی نداشت، اما تاریخ مهمی را رقم زد. آرمگاه او در باغ نادری در نزدیک حرم امام هشتم قرار گرفته است.

درون موزه نادری چه می‌بینید؟

از جالب‌ترین بخش‌های این موزه طراحی و معماری زیبای آن است. مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سربازانی به دنبال آن، صلابت و عظمت آن دوران را به نمایش می‌گذارد و به دورن موزه که می‌روید؛ انواع از غنیمت‌های آن دوران را خواهید دید. این موزه دارای دوسالن جداگانه است که در هر دو انواع اسلحه‌ها قدیمی وجود دارد که اغلب به همان دوران تعلق دارند. خلاصه، اگر به موضوعات جنگی، تاریخی و حتی نادرشاه علاقه دارید؛ دیدن این موزه جذاب را در تور مشهد از دست ندهید.

اطلاعات مورد نیاز موزه نادری مشهد

برای ورود بخ این موزه نیاز به پرداخت هزینه ورودی دارید.

ساعات بازدی همه روزه از 9 تا 19 عصر است.

آدرس: چهار راه شهدا، موزه باغ نادری

به دیدن فردوسی در موزه توس بروید.

موزه توس

از دیگر موزه های مشهد که دیدنی و ارزشمند است، می‌توان به موزه توس اشاره کرد. بله، درست است که توس با مشهد فاصله دارد؛ ولی آنقدر نیست که نتوان چنین موزه‌ای را جزء موزه‌های این دانست. این موزه به دلیل وجود استاد بزرگ ادب فارسی یعنی ابوالقاسم فرودسی شناخته می‌شود و گردشگران زیادی را برای تماشای این اثر متفاوت و خارق‌العاده به سمت خود می‌کشد.

درون موزه توس چه می‌بینید؟

قبل از اینکه به داخل موزه برویم، نمای بیرونی آرامگاه فردوسی که از سنگ به شیوه‌ای متفاوت ساخته شده و اشعارش بر روی ان حک شده است؛ نظرتان را جلب خواهد کرد. این موزه به دست استاد هوشنگ سیحون از معماران برتر و مشهور ایرانی طراحی و اجرا شده است. به داخل موزه که می‌رویم؛ در قسمت اول، آثار ارزشمندی از جمله انواع شاهنامه‌های دست نویس و تاریخی، وسایلی چون عطردان و پیه سوز، سفال‌ها و سکه‌های دوره اسلامی را می‌بینیم. در قسمت دوم، وسایل مانند تیر و کمنا، انواع آلات موسیقی، ابزارها و لوازم سوارکاری. در نهایت در قسمت سوم هم، شکل‌های مختلفی از ظروف که قدمت برخی حتی به دوره چهار و پنج میلادی برمی‌گردد را شاهد خواهیم بود.

اطلاعات مورد نیاز درباره موزه توس

این موزه نیاز به تهیه بلیط ورودی دارد.

ساعات بازدید همه روزه از 8 صبح تا 8 شب است که در 6 ماهه دوم سال تا ساعت 5 عصر خواهد بود.

آدرس: در کیلومتر 20 بزرگراه کنار گذر شمالی، شهر توس

تماشای آیین پهلوانی در موزه شه لافتی

موزه شه لافتی

موزه آیین‌های پهلوانی از متفاوت‌ترین موزه های مشهد است که ارزش دیدن را دارد. چراکه به شکلی اختصاصی به این ورزش اصیل پهلوانی ایرانی پرداخته است. داستان این موزه به یکی از پهلوانان معروف ایرانی یعنی مرشد علی اکبر قاسمی معروف به پهلوان رستم است. این فرد در بین مردم مشهد از جایگاه و احترام خاصی برخوردار بود و برای اینکه بتواند فرهنگ پهلوانی را زنده نگه دارد، اقدام به ساخت و تاسیس این موزه کرد. واقعا هم برای اینکار سنگ تمام گذاشت تا مراحل افتتاحیه را خود به تنهای بر دوش کشید؛ حتی آثار داخل موزه را شخصا از جای جای ایران جمع کرده به این موزه منتقل کرده است.

درون موزه آیین‌های پهلوانی مشهد چه می‌بینید؟

این موزه دارای دو قسمت جداگانه است و بخش بزرگتر را گود زورخانه تشکیل می‌دهد. ورزشکاران زیادی هنوز هم در این گود ورزش پهلوانی را انجام می‌دهند. در قسمت دوم اما وسایل پهلوانی بسیار قدیمی مانند وسایلی که با آن ورزش می‌کردند و حتی لباس‌ها در معرض نمایش گذاشته شده است.

اطلاعات مورد نیاز درباره موزه شه لافتی

برای بازدید نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست. 

ساعات بازدید همه روزه از ساعت 8 تا 16 عصر

آدرس: جاده توس، خیابان شاهنامه، خیابان جهار برج

برکت را در موزه نان جستجو کنید.

موزه نان

فکر می‌کنم رفتن به موزه نان یکی از بهترین و جالب‌ترین موزه های مشهد برای همه جذاب و دوست داشتنی باشد. اولین موزه نان حتی در خاورمیانه که به شکلی اختصاصی فقط به نان این قوت با برکت پرداخته است. هر چند که موزه‌های دیگر در سراسر جهان وجود دارند، ولی بیایید کمی درباره موزه نان در کشور خودمان بدانیم.

در موزه نان چه می‌بینیم؟

مسلما هر چیزی که مربوط به نان باشد را در این موزه از نزدیک خواهید دید. در واقع، موزه نان دارای بخش‌های مختلف کشاورزی، آسیاب بانی، بخش آتش و بخش نمایش پخت نان است که در هر کدام وسایل مختلف مربوط به دوران‌های گذشته به زیبایی به نمایش گذاشته شده است.

اطلاعات مورد نیاز درباره موزه نان

نیاز به پرداخت و تهیه بلیط ورودی دارد.

ساعات بازدید همه روزه به غیر از جمعه‌ها از 8 صبح تا 3 بعد از ظهر می‌باشد.

آدرس: کیلومتر 17 آسیایی، سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی 

در آخر

بلیط هواپیما مشهد ارزان جز محبوب‌ترین بلیط های هواپیمایی است. سفر به مشهد مقدس و زیارت برای همه ما نوعی رسیدن به آرامش معنوی است. اما، به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان حتما از یکی از موزه های مشهد که همگی جالب، دیدنی و در عین حال با ارزش هستند؛ دیدن کنید. چراکه قرار است اطلاعات خوبی کسب کنید.

نظرات کاربران