موزه توس
8 فروردین 1402
مشهد

موزه فردوسی یا توس؛ الهام گرفته از شاهنامه

فصل بهار برای سفر به مشهد انتخاب خوبی است. هم آب‌وهوای مشهد معتدل است هم فصل بهار را با زیارت امام رضا (ع) نو می‌کنید. حالا اگر قصد دارید در فصل بهار به مشهد سفر کنید؛ بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) به دیدن موزه توس و فردوسی بروید. این موزه در 20 کیلومتری شهر مشهد در شهر توس قرار گرفته است و بهشت علاقه‌مندان به شاهنامه و فردوسی است.

رزرو تور مشهد

خرید بلیط هواپیما مشهد هم با سه کلیک آسان‌تر از همیشه است. 

داستان شکل‌گیری موزه توس و فردوسی

موزه توس

ساختمان موزه توس مشهد از ابتدا به قصد برگزاری موزه ساخته نشد. هوشنگ سیحون این ساختمان را با هدف راه‌اندازی یک چایخانه سنتی و همچنین محلی برای نقالی و فردوسی خوانی بنا نهاد. با این حال ساختمانی که در سال 1347 بنا شد در سال 1361 به موزه تغییر کاربری داد. در این موزه اشیای تاریخی کشف شده از شهر باستانی توس نگهداری شد. 

نمای بیرونی موزه ساده است و از معماری دوره هخامنشی الهام گرفته است و مفاهیم ژرفی را تداعی می‌کند. نمای داخلی موزه بیش از نمای بیرونی با حوادث و شخصیت‌های شاهنامه در هم آمیخته است و با مجسمه‌ها و آثار سه بعدی متعددی که پیکارها و صحنه‌های مختلف شاهنامه را یادآوری می‌کند. 

چهار بخش‌ مختلف موزه 

موزه توس مشهد چهار بخش مختلف دارد که هر یک اشیایی قدیمی با ارزشی فراوان را در خود جای داده‌اند. در این قسمت از مقاله با هم با بخش‌های مختلف موزه آشنا می‌شویم تا بتوانید بهتر و راحت‌تر برای دیدن موزه توس مشهد برنامه‌ریزی کنید. 

بخش اول؛ از سفال تا سکه‌های طلا و نقره

اگر به اشیای سفالی و رنگ خاکی و کرمی سفال علاقه دارید یا برای دانستن کاربرد کوزه‌های سفالی کنجکاوید؛ این بخش از موزه توس مشهد شما را اغوا خواهد کرد. در این بخش انواع اشیای سفالی مربوط به دوره اسلامی و پیش از اسلام و سکه‌های طلا و نقره مرتبط با دوره اسلامی نگهداری می‌شود. 

بخش دوم؛ از تیر و کمان تا لوازم موسیقی

موزه توس

اگر به هنر موسیقی و ورزش اصیل سوارکاری علاقه دارید و داستان‎های شاهنامه همیشه برای شما جالب بوده است این بخش برای شما مناسب است. در بخش دوم موزه با انواع لوازم سوارکاری از تیر و کمان تا سپر و گرز مانند آنچه در شاهنامه از آن یاد می‌شود و شخصیت‌ها با این لوازم به پیکار می‌روند و لوازم موسیقی به چشم می‌خورد. نکته جالب درباره این بخش از موزه این است که تمام اشیا به نوعی با داستان‌های شاهنامه در ارتباط‌اند. 

بخش سوم؛ ظروف مفرغی برای علاقه‌مندان به عتیقه

دوستمان می‌گفت: همیشه وقتی به موزه می‌اندیشم یکی از دوستان پدرم را به یاد می‌آورم که به دنبال یافتن عتیقه عمر می‌کرد. او عاشق اشیای قدیمی و زیرخاکی بود. با اینکه هیچ گاه به زیرخاکی دست نیافت اما درباره مفرغ‌ها چیزهای زیادی می‌دانست. او می‌گفت مفرغ یک هنر است که مردم باستان به آن می‌پرداختند. مثل طلاسازی امروزی همان‌طور که امروز طلا را برای زیبایی طراحی می‌کنند آن زمان هم مفرغ را برای کاربردهای مختلف می‌پرداختند. 

مفرغ یا برنز آلیاژی است که جز اصلی آن مس است و حدود ۱۲ تا ۱۲٫۵ درصد نیز قلع دارد که از افزودن فلزات دیگر همچون آلومینیوم، منگنز، نیکل یا روی و گاهی نافلزها مانند فسفر، یا شبه‌فلزهایی مانند آرسنیک یا سیلیسیم ساخته می‌شود. 

در بخش سوم موزه توس مشهد با انواع ظروف مفرغی آشنا می‌شوید که هر یک در روزگار خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند و برای سازندگان و مصرف‌کنندگان معنایی خاص داشت. همچنین در این بخش از موزه انواع ظروف لعابی و بدون لعاب را به تماشا خواهید نشست که مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری است. 

اگر عاشق شاهنامه هستید به این بخش بروید

موزه توس

شما یک شیفته واقعی شاهنامه هستید زیرا قصد دارید به موزه توس و فردوسی بروید اما اگر به معنای واقعی با شاهنامه انس دارید گردش خود در موزه توس مشهد را از بخش چهارم شروع کنید. در این بخش نقاشی‌های استاد علی رخسار از داستان‎‌های شاهنامه، نقاشی چهره فردوسی، نسخه‌ خطی شاهنامه فردوسی، چندین کتیبه‌ سنگی، چهل چراغ عتیقه و انواع فرش و قالیچه دستباف منتظر شما است. 

غرفه کتاب در موزه توس و فردوسی

در بخشی از موزه توس و فردوسی یک غرفه برای کتابخوان‌ها تعبیه شده است که علاوه بر فروش کتاب به فروش محصولات فرهنگی هنری نیز می‌پردازد. لذت گردش در موزه و سپس خرید یک نسخه از شاهنامه فردوسی در هم آمیخته است تا بهترین لحظات برای شما در مشهد ساخته شود.

ساعت کاری و قیمت بلیط موزه توس و فردوسی

موزه توس و فردوسی مشهد هر روز به جز تعطیلات رسمی از ساعت 8 صبح تا 17 میزبان شما خواهد بود. همچنین قیمت بلیط برای گردشگر ایرانی 5000 تومان و برای گردشگر غیر ایرانی 50000 تومان است. 

موزه توس

امکانات عمومی موزه 

اگر با خودرو شخصی به مشهد سفر می‌کنید یا قصد دارید در مشهد خودرو بدون راننده اجاره کنید برای پارک خودرو به مشکل بر نخواهید خورد زیرا موزه توس و فردوسی مشهد دارای پارکینگ اختصاصی است. همچنین سرویس بهداشتی دارد و دسترسی برای افراد دارای معلولیت با ویلچر نیز ممکن است. 

چرا به این موزه موزه فردوسی می‌گویند؟

موزه توس به نام موزه فردوسی هم خوانده می‌شود که دلیل آن به قرارگیری موزه در ضلع غربی آرامگاه فردوسی است. نام اصلی این موزه که بر سردر آن هم دیده می‌شود موزه توس و فردوسی است. 

موزه توس و فردوسی چقدر با مشهد فاصله دارد؟

موزه توس

موزه توس و فردوسی در شهر توس در نزدیکی مشهد واقع شده است. برای دسترسی به موزه توس باید خودتان را به آزادراه شمالی مشهد به توس برسانید و به سمت آرامگاه فردوسی در شهر توس برانید. موزه توس در کنار آرامگاه فردوسی واقع شده است. بنابراین در سفر به مشهد می‌توانید در یک نیمروز برای تماشای موزه توس و فردوسی به شهر توس سفر کنید. این شهر 20 کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد. 

رستوران‌های نزدیک به موزه توس

اگر تماشای موزه توس و فردوسی به درازا کشید و خواستید یک ناهار سنتی مشهدی بخورید به رستوران‌های زیر مراجعه کنید؛ زیرا به موزه توس و آرامگاه فردوسی نزدیک‌اند.

رستوران هفت خان

رستوران شقایق

هتل‌های نزدیک به موزه توس و فردوسی

هتل توس

احتمالا سفر به شهر توس بعد از اقامت در شهر مشهد همراه است. بنابراین برای اقامت چند مورد از بهترین هتل‌های شهر مشهد را پیشنهاد می‌دهیم. هتل تارا، هتل توس و هتل قائم از بهترین هتل‌های شهر مشهد است.

در آخر

شهر مشهد موزه کم ندارد پس شاید پرسش شما این باشد که چرا باید برای دیدن موزه تا شهر توس بروید؟ نکته این است که هدف از ساخت این موزه پاسداشت خاص‌ترین شاعر فارسی یعنی فردوسی است. پس اگر شما هم به ترکیب فردوسی‌خوانی و نقالی و شاهنامه و موزه علاقه دارید کمی وقت بگذارید و به شهر توس بروید و موزه توس و فردوسی را دریابید. 

در هنگام رزرو تور ارزان مشهد و برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر مقدس، یک روز را به موزه توس اختصاص دهید.

نظرات کاربران