Jumeirah Fish Market
19 خرداد 1402
دبی

بازار ماهی دبی؛ از بازار ماهی دیره تا جمیرا

ماهیگیری بخشی اصلی فرهنگ امارات است. در گذشته این کشور به خصوص شهر دبی، همیشه آب کمی برای کشاورزی داشته و به همین دلیل اغلب مردم متکی به ماهیگیری بودند. از آن زمان تا الان، به لطف دریای خلیج فارس که همیشه مملو از ماهی است، همه به شغل ماهیگیری مشغول هستند. غذاهای مردم منطقه نیز بیشتر بر پایه‌ی غذاهای دریایی است تا مواد غذایی دیگر. با این حال، امروزه تقاضا برای غذاهای دریایی به واسطه گردشگران و افزایش جمعیت در امارات افزایش یافته، بنابراین سرمایه گذاری و توسعه قابل توجهی در صنعت ماهیگیری صورت گرفته است. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با بازار ماهی دبی آشنا کنیم و اطلاعاتی مختصر پیرامون این موضوع در اختیارتان قرار دهیم. 

رزرو تور دبی

بلیط هواپیما دبی شما را با خود به شهر مجلل و زیبای دبی خواهد برد تا جذاب‌ترین تفریحات دنیا را در این شهر تجربه کنید.

کمی درباره خواص ماهی بدانیم

بازار ماهی دبی

ماهی یکی از مهمترین مواد غذای مورد نیاز بدن است. وجود بالای پروتئین‌های کامل حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری، عمدتاً اهمیت ماهی نشان‌دهنده این موضوع هستند. البته سایر مواد مغذی مهم دیگر نیز از جمله چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز در ماهی یافت می‌شوند. 

گوشت ماهی مغذی‌ترین قسمت است که شامل ماهیچه‌ها و استخوان‌های کوچک، رباط‌ها، بافت چربی و رگ‌های خونی می‌شود. گوشت معمولاً 35 تا 69 درصد وزن کلی ماهی را تشکیل می‌دهد و ارزش غذایی بالایی دارد. ماهی‌ها بر اساس میزان چربی خود به سه دسته تقسیم می‌شوند: بدون چربی (بیشتر از 2٪)، چربی متوسط (2٪) و چرب (2٪ چربی) (با محتوای چربی بیش از 5٪). ترکیبات نیتروژن معمولاً 16 تا 20 درصد در ماهی وجود دارد

حالا که یک شناخت کلی درباره ماهی و خواص آن پیدا کردیم، وقت آن رسیده که بازار ماهی دبی را کمی بگردیم. 

بخوانید: بهترین مراکز خرید دبی

بازار ماهی در دبی

بازارهای متعددی در سطح شهر دبی وجود دارند که به فروش ماهی و موجودات دریایی مانند میگو خرچنگ می‌پردازند. این مارکت‌ها با نهایت دقت و کیفیت، محصولات تازه و به روز خود را با بهترین بسته‌بندی‌ها ارائه می‌کنند. بیایید تا چند مورد از این بازارها را به همراه ویژگی‌هایشان به شما معرفی کنیم. 

بازار ماهی دیره

بازار ماهی دبی

بازار ماهی دیره و محصولات آن، از سال 1958، صید و محصولات تازه را به مشتریان خود عرضه می‌کند. در حال حاضر اما این تاریخ و قدمت با یک بازار مدرن ساحلی به مساحت 120 هزار متر مربع ادامه پیدا کرده است. این بازار مدرن نوظهور، همچنین در زنجیره‌های غذا و نوشیدنی، فروشگاه‌های رفاه، یک سالن چند منظوره و یک هایپر مارکت در لولو نیز پیشرو است. 

اضافه کنیم که این مکان یکی از بازارهای محبوب دبی برای غذاهای تازه مانند ماهی، گوشت گاو، مرغ، میوه، سبزیجات، محصولات خشک و خرما است. وجود محوطه اختصاصی حراج ماهی و بسته‌بندی مخصوص آن، کیفیت و عرضه محصولات را در این بازار بهبود بسیار بالایی پیدا کرده است. 

ماهانه بیش از 800000 نفر از مردم محلی، گردشگران و خریداران از بازار ماهی دبی بازدید و خرید می‌کنند.

بخوانید: خیابان های معروف دبی را می شناسید؟

ویژگی های بازار ماهی دیره

از زمان تأسیس امارت، ماهیگیری در دبی همیشه وجود داشته، خیلی قبل از اینکه مفاهیمی مانند برج خلیفه و نخل جمیرا باشد. بازار ساحلی دیره نیز در حال ادامه این میراث است و البته این سنت را با صنعت نوظهور فناوری‌ها و تجهیزات جدید برای بهبود عملکرد و کاهش ضایعات ترکیب کرده است. این تغییرات همچنین به ماهیگیران این امکان را می‌دهد که ماهی تازه را مستقیماً از قایق‌های خود بارگیری کرده و تازگی را حفط کنند.

بازار ماهی دیره یک مکان تجاری شلوغ است و همین باعث شده تا خرید صید تازه ماهیگیران در اوایل صبح بسیار بهتر باشد. 

این بازار برای شما واقعا هیجان انگیز و دیدنی خواهد بود: عطر ماهی‌هایی که اخیراً صید شده‌اند و صدای گپ‌های پر سر و صدا، فضا را پر می‌کند. در ردیف‌هایی با مجموعه‌ای از موجودات دریایی صید شده محلی مواجه خواهید بود که در معرض فروش قرار گرفته‌اند و کلا حس و حالی متفاوت در اینجا حاکم است. از طرفی نرخ‌ها بسیار پایین‌تر از هر جای دیگر هستند.

طعم بازار ماهی دیره را بچشید

کمی استراحت کنید و بعد از شنیدن مناظر و صداها در یکی از رستوران‌های بازار آن یک ناهار خوشمزه میل کنید. غذاهای دریایی یحیی را با سوپ تام یام، خامه‌های دینامیت و ادویه‌های زیبایی که از بازار سفارش داده‌اید را از دست ندهید. برای غذاهای سنتی و محلی، می‌توانید از کافه فینیال دیدن کنید، جایی که  از چای سنتی کراک، قهوه عرب، چباب و باله لذت خواهید برد.

با تور ارزان دبی، سریع چمدان‌هایتان را ببندید.

Deira fish market

محصولات بازار ماهی دیره دبی

محصولات دریایی:

ماهی کاد، چکش، نهرهای اصلی عمانی و سایر گزینه‌های پایدارتر مانند جش، فسکار و شری در بخش ماهی (امپراطور گوش صورتی) موجود است. از 435 غرفه‌ای که برش‌های خام ماهی می‌فروشند، 43 غرفه ماهی کم‌آبی و 18 غرفه ماهی و سخت‌پوستان هستند که زنده از آکواریوم آورده شده‌اند. اگر به دنبال گوشت باشید، بره، گوشت گاو، مرغ و شتر خوشمزه و تازه را پیدا خواهید کرد. این برش‌ها در همان مکان یا به صورت آماده شده به شما ارائه می‌شوند. همه چیز تازه، با طراوت و عالی به نظر می‌رسد. 

بخوانید: بهترین رستوران ‌های دریایی دبی؛ از خرچنگ زنده تا اختاپوس!

محصولات ماهی:

یکی از بهترین مکان‌ها برای یافتن کالاهای دریایی تازه و ماندگارتر، بازار ماهی دبی یعنی دیره است. اگرچه هامور و شاه ماهی معمولی را می‌توان در اینجا یافت، اما بهترین راه این است که از جایگزین‌های طبیعی‌تری مانند Shari (امپراتور گوش صورتی)، ماهی دوقلوی دریایی و جش (فرشته‌ماهی زرد) استفاده کنید.

محصولات گوشتی:

بخش گوشت و طیور میزان زیادی از گوشت بره، گوشت گاو، مرغ و سایر گوشت‌ها از جمله گوشت شتر را به فروش می‌رساند. شما می‌توانید برای یک پیک نیک در پارک‌های دبیریال هر آنچه را که می‌خواهید به صورت آماده خریداری کنید. کارکنان اینجا حتی به تمیز کردن، شستن و ادویه‌دار گوشتی که خریداری کرده‌اید کمک می‌کنند تا بتوانید همبرگر، سوسیس و گوشت کبابی را برای کبابی درست کنید.

سبزیجات و میوه ها:

در بازار ماهی دبی، چیزهای دیگری هم پیدا می‌شوند. میوه‌ها و سبزیجات تازه از کشاورزان کوچک در دبی و سایر شهرهای اطراف به دست می‌آیند و به صورت روزانه به فروش می‌رسند. آناناس، انجیر و عناب آبدار از رایج‌ترین میوه‌های محلی هستند. از طرفی طیف گسترده‌ای از ادویه‌های ممتاز با قیمت‌های فوق العاده در بازار دیره موجود است که می‌توانید یک خرید کامل را تجربه کنید. 

بخوانید: بهترین رستوران ‌های گیاهی در دبی

بازار ماهی جمیرا

بازار ماهی دبی

بازار ماهی جمیرا یا سوق البهار به عنوان بازار ماهی دبی، بهترین مکان برای گرفتن صید ارزان قیمت و تازه روز در دبی است. این بازار که در Umm Suqeim ، خیابان ساحلی جمیرا واقع شده، در مجاورت بندر ماهیگیری جمیرا و باشگاه قایقرانی دریایی دبی (DOSC) قرار دارد.

بازار ماهی جمیرا یک مقصد برای دوستداران غذاهای دریایی است. این بازار ماهی کوچک و عجیب هر روز هفته باز است. وقتی هوس خرچنگ، ماهی، میگوی ببری، میگو یا دیگر انواع غذاهای دریایی می‌کنید، بدون خرج کردن هنگفت در رستوران‌های شیک شهر، کافی است که فقط به این بازار بروید. این بازار تمیز، بهداشتی، سازماندهی شده و به خوبی نگهداری می‌شود، پس حتما راضی خواهید بود.

اینستاگرام: https://www.instagram.com/jumeirahfishmarket

تاریخچه بازار ماهی جمیرا

ترجمه تحت اللفظی سوق البهار به انگلیسی «بازار دریاها» است و این عنوان مناسب این بازار کوچک اما دارای بهترین غذاهای دریایی در دبی است. بازار ماهی جمیرا توسط شهرداری دبی در ژانویه 2014 برای پذیرایی از ساکنان ساکن در ام سقیم، ام سقیم 1 و جمیرا 3 تاسیس شد.

بخوانید: هزینه سفر به دبی

خصوصیات بازار ماهی جمیرا

بازار ماهی جمیرا برخی از بهترین غذاهای دریایی دبی را دارد. این بازار برای ساکنان جمیرا و دیگر جوامع اطراف آن، آرامش بزرگی است. قبل از تأسیس سوق البحار برای ماهی در سال 2014، ساکنان یا مجبور بودند غذاهای دریایی خود را از سوپرمارکت‌های محلی (عمدتاً یخ زده) خریداری کنند یا برای خرید غذاهای دریایی تازه تا دبی قدیم رانندگی کنند.

بازار ماهی جمیرا بیش از 40 غرفه با بیش از 50 نوع ماهی مختلف و سایر غذاهای دریایی محبوب دارد. از همه مهمتر این است که بهترین رستوران‌های غذاهای دریایی در دبی نیز برای عرضه غذاهای دریایی به این بازار ماهی متکی هستند. 

یکی از نقاط برجسته بازار، منطقه اختصاصی آن برای کاری‌های مختلف ایجاد شده‌اند. برای مثال، فضای برش جداگانه، بقیه بازار را تمیز و نسبتاً بدون بو نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید ماهی یا سایر غذاهای دریایی خود را برش دهید، تمیز و فیله کنید، آن را به قسمت برش ببرید تا از دردسر تمیز کردن غذاهای دریایی خود نجات پیدا کنید.

انواع ماهی و غذاهای دریایی در بازار ماهی جمیرا

Jumeirah Fish Market

در بازار ماهی دبی صیدها همیشه به صورت روزانه و تازه هستند. شما در بازار جمیرا شاهد تنوع زیاد ماهی‌ها و دیگر موجودات دریایی خواهید بود. به عبارتی دیگر این بازار دارای تنوع بسیار زیادی از موجودات دریایی از خلیج‌فارس است، در حالی که برخی از انواع ماهی‌ها از مناطق دیگر مانند هند، پاکستان، عمان و کشورهای اروپایی به این بازار می‌آیند. حتی می‌توانید ماهی قزل آلا اقیانوس اطلس تازه یا خرچنگ غول پیکر را که از نروژ به آنجا پرواز می‌کنند، بخرید. 

این بازار دارای طیف وسیعی از غذاهای دریایی تازه است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: فسکار، کوفر، اسکام، لیسار، شری، ساردین، کفال سفید، ماهی تن سفید، هامور، شاه ماهی، صافی، جش، میگو، خرچنگ‌ها، شاه خرچنگ و غیره. 

بخوانید: پارک های آبی دبی

طعم بازار ماهی جمیرا را بچشید

بعد از خرید غذاهای دریایی در رستوران‌های مختلف بازار ماهی جمیرا، کمی لقمه دریایی خوشمزه و خوش عطر بخورید، به غیر از KFC، گزینه‌های دیگری برای شما وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. برای مثال، رستوران Seaview:

اگر بعد از تمام خرید غذاهای دریایی احساس خستگی و گرسنگی به شما دست داد، به Seaview، یک رستوران بازار ماهی جمیرا بروید. در بازار ماهی‌فروش‌های جمیرا، این رستوران مکانی است که باید حتما در آن غذا بخورید. 

رستوران Seaview دارای یک منظره ایده آل رو به بندر ماهیگیری است که در آن می‌توانید انواع قایق‌های تفریحی و مناظر دریا را ببینید و یک غذای دلچسب نوش جان کنید. این رستوران قایق ماهیگیری مخصوص خود را دارد و هر روز غذاهای دریایی و ماهی تازه می‌آورد.

  • ساعات کاری: همه روزه از ساعت 12:00 الی 12:00 نیمه شب
  • هزینه متوسط برای دو نفر: 180 درهم
  • مکان: بندر ماهیگیری، خیابان الفینتااس، ام سقیم، دبی

هتل ارزان دبی را فقط با سه کلیک رزرو کنید!

حرف آخر

بازار ماهی دبی از دیرباز مکانی برای خرید انواع ماهی‌های تازه بوده است. چه در زمان‌های قدیم که ماهیگیری کار اصلی مردم این شهر بود و چه امروزه که هجوم گردشگران آن را به یکی از غذاهای اصلی این شهر تبدیل کرده است. در هر صورت ما در این مقاله بازارهای ماهی دبی را معرفی کردیم و اطلاعات در این باره عنوان کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. 

سوالات متداول

بازار ماهی دیره چه جاذبه‌هایی دارد؟

بازار ماهی دیره با ارائه ماهی‌های تازه و تنوع گوناگون، جذب علاقه‌مندان به آشپزی و فرهنگ محلی می‌شود.

چرا بازار ماهی جمیرا شناخته شده است؟

بازار ماهی جمیرا به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای ماهی در دبی معروف است و تنوع بالای ماهیان و فراورده‌های دریایی جلب توجه زیادی دارد.

آیا در بازارهای ماهی دبی تنها ماهی عرضه می‌شود؟

خیر، علاوه بر ماهی، در این بازارها می‌توانید انواع دریایی مانند میگو، صدف، و سایر فراورده‌های دریایی را نیز پیدا کنید.

کدام یک از این بازارها بهترین تجربه خرید ماهی را ارائه می‌دهد؟

هر دو بازار با تجربه‌های منحصر به فرد خودشان شناخته می‌شوند. بازار ماهی جمیرا به دلیل انتخابات متنوع و بزرگترین بازار ماهی دبی شناخته می‌شود. به علاوه، بازار ماهی دیره با فضای سنتی و فروشگاه‌های محلی جذابیت خاص خود را دارد.

نظرات کاربران