Brussels
19 فروردین 1402
بلژیک

معرفی شهر بروکسل؛ شهری صلح‌جو، آرام، تاریخی و محبوب

در معرفی شهر بروکسل همراه ما باشید تا شما را با یکی از مهمترین شهرهای اروپا آشنا کنیم. شهری که به دلیل موقعیت جغرافیایی و سیاسی، خانه افراد زیادی از سراسر جهان شده و در حدود 150 ملیت را در دل خود جای داده‌است. 

بروکسل کجاست؟

Brussels

بروکسل در شمال مرکزی بلژیک واقع شده و پایتخت این کشور است. شهری زیبا در قلب اروپا که اغلب افراد آن را شهری بین‌المللی می‌نامند، چراکه پذیرای مردم از سراسر دنیا است. البته خیلی از افراد نیز برای کارهای تجاری و سیاسی به این شهر سفر می‌کنند و دلیل آن هم وجود مقرهای اتحادیه اروپا در بروکسل است. 

قبل از اینکه در این مقاله همه چیز درباره شهر بروکسل را عنوان کنیم، بیایید تا چند مورد از شهرهای مهم دیگر بلژیک را به شما معرفی کنیم. شهرهایی که هر کدام به نوعی در پیشرفت کشورشان نقش دارند.  

شهر آنتورپ (Antwerp): دومین ‌شهر بزرگ بلژیک که یکی از بنادر مهم آن نیز به حساب می‌آید. در کنار بنادر تجاری و اهمیت اقتصادی که دارد، توانسته با آب و هوای مطبوع، جاذبه‌های تفریحی و تاریخی و رستوران‌های دنج، گردشگران زیادی را به سمت خود بکشاند و منبع درآمدی از سمت آن‌ها داشته باشد. 

شهر گنت (Ghent): شهری کوچک با حال و هوایی قرون وسطایی که تبدیل به یک گوهر پنهان برای بلژیک شده‌است. در حال حاضر گردشگران زیادی به گنت سفر می‌کنند تا جاذبه‌های متفاوت آن را کشف کنند. 

شهر لوون(Leuven): لوون تنها نیم ساعت با بروکسل (البته با قطار) فاصله دارد. این شهر بیشترین جمعیت دانشجو را به خاطر وجود دانشگاه فلاندر دارد. از آن شهرهای تاریخی، زیبا با جمعیتی جوان و پر هیاهو. 

شهر لیژ (Liege): لیژ را پایتخت فرهنگی بلژیک می‌دانند. وجود موزه‌های تاریخی و مدرن و جشنواره‌های متنوعی که در طول سال در این برگزار می‌شود این را ثابت می‌کند. 

معرفی شهر بروکسل

Brussels

بروکسل خصوصیات و ویژگی‌های زیادی دارد. قرارگیری آن در قلب اروپا باعث شده تا دسترسی به نقاط مختلف آسان شود. از طرفی شهری صلح جو است. وجود این دو دلیل باعث شده تا بروکسل را به شهری بین‌المللی بشناسند؛ نقش بین‌المللی شهر به این معنی است که در هر گوشه خیابان ده‌ها زبان مختلف را خواهید شنید. فرانسوی و هلندی زبان‌های رسمی هستند. بعید است که حتی انگلیسی زبانان زندگی را در این شهر دشوار بدانند، چون اغلب مردم به این زبان تسلط دارند. 

یکی دیگر از ویژگی‌های بروکسل این است که در عین محبوب بودن و مهاجرپذیری، به طرز عجیبی خلوت و آرام است. برخلاف دیگر شهرهای اروپایی. این شهر همچنین آثار تاریخی عجیب و ویژه‌ای را در دل خود جای داده و مراکز دیدنی زیادی دارد. از طرفی غذاهای اصیل و خوشمزه بلژیکی یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌آید. 

اطلاعات کلی شهر بروکسل

نام شهر: Brussels

زبان: هلندی و فرانسوی

مذهب: مسیحیت

جمعیت:1.400.000

واحد پول: یورو

اختلاف ساعت ایران با شهر بروکسل: ساعت ایران ۲:۳۰ ساعت جلوتر است.

طول پروازهای تهران بروکسل: 17 ساعت و 50 دقیقه

آب و هوای شهر بروکسل

آب و هوای شهر بروکسل معتدل و مرطوب است. بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و اوایل پاییز است که شلوغی گردشگر کم می‌شود. در هر صورت، معمولا تابستان شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین زمان برای بازدید است. در این فصل میانگین دمای روزانه حدود 23 درجه سانتیگراد خواهد بود. 

از طرفی، زمستان‌های بروکسل سرد است، دما به طور متوسط 6 درجه سانتیگراد در طول روز اما اغلب کاهش می‌یابد. با این حال، بازارهای کریسمی بروکسل و قیمت‌های ارزان آن را به مقصدی برای سفر در این فصل تبدیل می‌کنند. 

وضعیت تحصیل و دانشگاه‌ های بروکسل

Universities of Brussels

در ادامه مقاله معرفی شهر بروکسل می‌خواهیم شما را با وضعیت تحصیل و دانشگاه‌های این شهر آشنا کنیم. در واقع، باید بگوییم که کشور بلژیک دارای دانشگاه‌های معتبر زیادی است که هر کدام رتبه جهانی نسبتا خوبی هم دارند. به واسطه چند ملیتی بودن بروکسل می‌توان حدس زد که درصد قابل توجهی از این جامعه را دانشجویانی تشکیل می‌دهند که برای ادامه تحصیل به این کشور نقل مکان کرده‌اند. در کنار سیستم آموزشی و شرایط زندگی ایده آل، دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که با ملیت‌های مختلف نیز آشنا شوند و از همه مهمتر به شهرها و کشورهای اروپایی دیگر نیز دسترسی آسان‌تری داشته باشند. 

برخی از معتبرترین دانشگاه‌های بروکسل شامل:

  • دانشکده ویرجی بروکسل، (Vrije (VUB : رتبه‌بندی جهانی 182 
  • دانشگاه آزاد بروکسل، (Universite Libre de Bruxelles (ULB: رتبه جهانی 205
  • کالج Facultés Universitaires Saint-Louis
  • دانشکده‌ی مطالعات بین المللی کنت بروکسل
  • دانشگاه بستان بروکسل

رفت‌وآمد و گردش در شهر بروکسل

سیستم حمل و نقل عمومی گسترده بروکسل شامل تراموا، اتوبوس و خطوط مترو است. از آنجایی که بروکسل شهر بسیار بزرگی است، بنابراین در همه جای این سیستم در نظر گرفته شده و همه مناطق شهر را تحت پوشش قرار می‌دهد. از طرفی اکثر مردم بروکسل از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، به خصوص در مرکز شهر، پس انتظار دیدن ترافیک را نداشته باشید. باید بگوییم که این سیستم پیشرفته زندگی در شهر بروکسل را راحت و آسان‌تر کرده‌است. 

هزینه های زندگی در شهر بروکسل

Brussels

در معرفی شهر بروکسل به مهمترین بخش یعنی هزینه‌های زندگی در آن می‌رسیم. صادقانه بگوییم که هزینه زندگی بروکسل گران است، اما نه اندازه دیگر شهرهای اروپایی! برای مثال شما نیاز به درآمد در حدود 4700 دلار با احتساب اجاره خانه دارید تا بتوانید یک زندگی ایده آل و معمولی در شهر بروکسل داشته باشید. 

بگذارید، هزینه‌ها را با تهران مقایسه کنیم: 

  • هزینه زندگی در بروکسل 121.0 درصد بالاتر از تهران است (بدون اجاره).
  • هزینه زندگی با احتساب اجاره بها در بروکسل 105.3 درصد بیشتر از تهران است.
  • قیمت اجاره در بروکسل 74.1 درصد بیشتر از تهران است.
  • هزینه رستوران‌ها در بروکسل 214.0 درصد بیشتر از تهران است.
  • قیمت مواد غذایی در بروکسل 166.0 درصد بیشتر از تهران است.
  • قدرت خرید محلی در بروکسل 412.6 درصد بیشتر از تهران است.

شرایط دریافت ویزا شهر بروکسل

بروکسل شهری که به لحاظ سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است و از طرفی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا در جایگاه خوبی قرار گرفته. این شهر با داشتن دانشگاه‌های معتبر و موقعیت‌های تحصیلی و شغلی مناسب یکی از گزینه‌های خوب برای ادامه تحصیل به حساب می‌آید. از طرفی وجود ملیت‌های مختلف، هزینه‌های زندگی کمتر در مقایسه با دیگر شهرهای اروپایی و همچنین امکانات رفاهی مناسب، تجربه زندگی در شهر بروکسل را رویای کرده و به عنوان یکی از مقاصد اصلی برای اقامت و مهاجرت شناخته می‌شود. اگر قصد اقامت در این شهر را دارید، بایستی با توجه به هدف و شرایط خود یکی از ویزاهای کاری، تجاری و تحصیلی را انتخاب کنید.

چگونه ویزای توریستی بروکسل را بگیریم؟

Brussels

بروکسل همانند یک چهار راه برای اروپا عمل می‌کند و با جاذبه‌های خارق‌العاده‌ای که دارد، تبدیل به مقصدی توریستی شده‌است. از سبک‌های معماری ساختمان‌ها و کلیساهای گوتیک گرفته تا نماهای کلاسیک زیبای کاخ ملل، کاخ سلطنتی و بسیاری از خانه‌های آرت‌نوو و آرت دکو، این شهر را خاص و بی‌نظیر کرده‌اند. از طرفی، زندگی شبانه عالی، تفریحات تمام نشدنی، کافه و رستوران‌های دنج همگی باعث شدند تا سفر به این شهر در لیست خیلی از مسافران قرار گیرد. فقط قبل آن نیاز است تا ویزای توریستی بروکسل را اخذ کنید. 

رزرو بلیط هواپیما بروکسل با سه کلیک خوبه!

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی 

  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس جدید
  • ارائه مدارک شناسای
  • ارائه ثبات مالی
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • ارائه نسخ‌های قبلی پاسپورت
  • رزرو بلیط رفت و برگشت بروکسل

فرودگاه‌ های شهر بروکسل

Brussels city airports

در معرفی شهر بروکسل باید بگوییم که فرودگاه‌ بین‌المللی این شهر به عنوان یک لینک متصل کننده کشورهای اروپایی عمل می‌کند. این فرودگاه در 12 کیلومتری شهر قرار گرفته و سالانه بیش از 35 میلیون نفر را در قاره اروپا و نقاط مختلف دنیا جابجا می‌کند. سریع‌ترین راه برای رسیدن به فرودگاه یا رفتن به مرکز شهر، استفاده از قطار است که در تنها 12 دقیقه زمان می‌برد. 

قوانین و فرهنگ شهر بروکسل

  • مردم بروکسل به نحوه لباس‌پوشیدن اهمیت زیادی می‌دهند و مردم را از روی لباس‌هایشان قضاوت می‌کنند.
  • در صورتی که به خانه یک بروکسلی دعوت شدید، باید همراه خود شکلات، گل یا هدیه ببرید. فقط حواستان باشد که گل داوودی سفید ندهید زیرا نشانه مرگ است.
  • در هنگام سلام و احوالپرسی عادت دارند که سه بار روی گونه همدیگر را ببوسند، اما مردان هرگز مردان دیگر را نمی‌بوسند. 
  • بلژیکی‌ها بسیار محتاط هستند و سخت به افراد جدید و کسانی که نمی‌شناسند، اعتماد می‌کنند. 

سخن آخر

در معرفی شهر بروکسل شما را با یکی از مهمترین شهرهای اروپا با ویژگی‌ها و خصوصیات ویژه‌اش آشنا کردیم. این شهر از هر نظر عالی به نظر می‌رسد و خیلی‌ها برای سفر یا اقامت آن را انتخاب می‌کنند. در هر صورت ما اطلاعاتی مختصر از بروکسل را عنوان کردیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران