Wellington

واترلو بروکسل؛ پایان کار ناپلئون بزرگ!

بروکسل، شهری که همه آن را به‌عنوان مقر نهادهای اتحادیه اروپا و پایتخت بلژیک می‌شناسند، بهترین مقصد برای یک سفر متفاوت و تاریخی است. در این شهر مکان‌های شگفت‌انگیزی را خواهید دید که برخی از آن‌ها حتی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. ما امروز می‌خواهیم یکی از این جاهای دیدنی با داستان هیجان‌انگیزش را برای شما معرفی کنیم. واترلو بروکسل مکانی تاریخی که قصه نبردی بزرگی را در پشت خود دارد. 

با همه جاذبه های دیدنی بروکسل آشنا شوید!

آیا واترلو بروکسل شهر است یا اثر تاریخی؟

Waterloo

واترلو یک شهر کوچک بلژیکی است که شاهد یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ اروپا بوده، به همین دلیل هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. چیزی که نظر مسافران و توریست‌ها را خوش جلب کرده، میدان جنگ متعلق به سال 1815 است. جایی که ارتش ولینگتون بالاخره ارتش ناپلئون را شکست داد.

واترلو بروکسل با ظهور ناپلئون به قدرت شروع شد

ناپلئون بناپارت در سال 1769 در جزیره کورس در دریای مدیترانه به دنیا آمد. او از دوران جوانی خود نشان داد که می‌تواند به فردی قدرتمند تبدیل شود و همین‌طور هم شد. ناپلئون به‌سرعت در رده‌های مختلف ارتش فرانسه ترقی کرد و نشان داد که یک رهبر بااستعداد و جسور است. در سال 1799 کودتای بزرگی رخ داد و نتیجه آن در دست گرفتن قدرت سیاسی برای ناپلئون بود تا به کم‌کم شخصیت برجسته سیاسی فرانسه تبدیل شد. 

او سرانجام در سال 1804 در مراسمی باشکوه خود را به‌عنوان امپراتور فرانسه اعلام کرد و مراسم تاج‌گذاری بسیار بزرگی برای خودش ترتیب داد. در این دوره بخت با ناپلئون یار بود و شروع کرد به یک سری نبردها علیه کشورهای اروپایی. نتیجه آن‌هم گسترش امپراتوری فرانسه در بسیار از کشورهای غربی و مرکز اروپا بود. 

حتماً می‌پرسید که این توضیحات به واترلو بروکسل چه ربطی دارد. اما برای درک بهتر آنچه که بر واترلو گذشته، ما خیلی خلاصه از ابتدای کار ناپلئون تا آن نبرد بزرگ برای شما بیان می‌کنیم. داستان زیبا و جذابی است، همراه ما باشید.

آیا نبرد لایپزیگ پایان کار ناپلئون بود؟ واترلو بروکسل چه شد؟

در سال 1812، ناپلئون یک نبرد فاجعه‌ بار به روسیه را رهبری کرد و خبر نداشت که چه شکست سختی در انتظارش است. او در این جنگ ناچار به عقب‌نشینی شد، چون تلفات فراتر از تصور بود و نیروهای خیلی زیادی را از دست داد. این شکست ازیک‌طرف بود. از طرف دیگر در زمانی که ناپلئون در روسیه می‌جنگید، اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها با کمک انگلیسی‌ها، نیروهای ناپلئون را از شبه‌جزیره ایبری بیرون کردند. 

نبرد 1813 لایپزیگ (جنگ ناپلئون با روسیه) که به‌عنوان نبرد ملل هم شناخته می‌شود، شکست بزرگی برای ناپلئون به بار آورد. پس‌ از آن، او به فرانسه عقب‌نشینی کرد. اما آیا این پایان کار ناپلئون بود، پس واترلو بروکسل یا همان نبرد واترلو چه زمانی رخ داد؟

آیا کناره‌گیری ناپلئون پایان کار او بود؟

Napoleon

در 6 آوریل 1814، ناپلئون که در آن زمان در اواسط 40 سالگی خود بود، مجبور به کناره‌گیری از تاج‌وتخت شد و به 25 سال جنگ با کشورهای دیگر پایان داد. با اعلام معاهده فونتنبلو (توافق‌نامه فرانسه و اسپانیا)، او را به البا، جزیره‌ای در دریای مدیترانه در سواحل ایتالیا تبعید کردند.

کمتر از یک سال بعد، در 26 فوریه 1815، ناپلئون از البا فرار کرد و با گروهی متشکل از 1000 هوادار به سرزمین اصلی فرانسه رفت. در پاریس با تشویق جمعیت و طرفدارانش مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در همین موقع، پادشاه جدید، لویی هجدهم که از این وضعیت ترسیده بود، فرار کرد. 

هم‌زمان هم ناپلئون عملیاتی را که به‌عنوان لشکرکشی صدروزه او می‌شناسند، آغاز کرد. بی‌خبر از اینکه، تمامی این جنگ‌ها او را به بی‌راهه و نبرد واترلو بروکسل می‌کشاند. احتمالاً اگر می‌دانست چه سرنوشتی در انتظارش است در همان جزیره البا می‌ماند. 

نبرد واترلو بروکسل با حرکت ناپلئون به بلژیک شروع شد

پس از بازگشت ناپلئون به فرانسه، ائتلافی از کشورهای متحد (اتریشی‌ها، بریتانیایی‌ها، پروس‌ها و روس‌ها) که امپراتور فرانسه را دشمن خود می‌دانستند، برای جنگ علیه این کشور آماده شدند. از آن طرف، ناپلئون ارتش جدیدی را تشکیل داد و شروع به برنامه‌ریزی برای حمله کرد. او می‌خواست به‌سرعت و به‌صورت جداگانه این کشورهای متحد را قبل از اینکه همگی با هم حمله کنند، شکست دهد.

ابتدا به سراغ بریتانیا رفت. در ژوئن 1815، نیروهای ناپلئون به بلژیک لشکرکشی کردند، جایی که ارتش بریتانیا و پروس‌ها اردو زده ‌بودند. جنگ آغاز شد و نبرد سختی بود، اما ناپلئون  نتوانست ارتش پروس‌ها را به‌کلی شکست دهد. ارتشی که به‌سرعت دوباره جمع شد و به موقعیتی نه‌چندان دور از روستای واترلو در بلژیک امروزی عقب‌نشینی کرد. جایی که آن واقعه بزرگ واترلو بروکسل رخ داد.  

نقش آرتور ولزلی در نبرد واترلو بروکسل

دو روز بعد، در 18 ژوئن 1815، ناپلئون ارتش متشکل از 72000 سرباز خود را در مقابل ارتش 68000 نفری بریتانیا رهبری کرد، ارتشی که در نزدیکی واترلو موضع گرفته بود.ارتش بریتانیا که شامل نیروهای بلژیکی، هلندی و آلمانی بود، تحت فرماندهی آرتور ولزلی بود. آرتور که فردی متخصص در نبردهای تدافعی بود به نیروهای خود دستور داد تا در امتداد یک خط الراس موقعیتی استراتژیک و مهم را در دست بگیرند.

آغاز نبرد واترلو بروکسل

The beginning of the Battle of Waterloo, Brussels

در یک اشتباه بزرگ، ناپلئون برای دستور حمله تا ظهر منتظر شد. قصد او از این کار خشک شدن زمین بود، چون شب قبل طوفان شدید و بارندگی، تمام زمین را غرق آب کرده بود.

این تأخیر به سربازان پروس که براساس برخی گزارش‌ها، بیش از 30000 نفر بودند، فرصت داد تا خودشان را برای جنگ با فرانسوی‌ها به واترلو برسانند. جنگ شروع شد و تا غروب، همه طرف‌های نبرد، کشته‌ها و خسارت‌های سنگینی دادند. سرانجام این جنگ، حمله شدید سواره ‌نظام پروس به سربازان فرانسوی بود و در آخر آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کردند. 

براساس گفته‌های مورخان و برآوردها، فرانسوی‌ها تقریباً 40000 تلفات (شامل کشته، زخمی یا اسیر شده) در این جنگ داشتند. درحالی‌که تلفات بریتانیایی‌ها و پروس‌ها حدود 22000 نفر در نبرد واترلو بروکسل بود. 

ناپلئون خسته و مریض در این جنگ اشتباهات تاکتیکی زیادی انجام داد و همچنین برخی فرماندهانش با استراتژی‌ها او نتوانستند هماهنگ شوند. درنهایت، نبرد واترلو، پایانی بر دوران نظامی ناپلئون بود. 

عاقبت ناپلئون چه شد؟

پس از شکست کوبنده ارتش فرانسه در نبرد واترلو بروکسل، رویای تسلط فرانسه بر اروپا و رهبری ناپلئون به پایان رسید. او چند روز پس از شکست تحقیرآمیز خود در واترلو، دوباره از تاج‌وتخت فرانسه استعفا داد.

اکتبر همان سال، ناپلئون را به جزیره دورافتاده سنت هلنا، در اقیانوس اطلس جنوبی، تحت کنترل بریتانیا تبعید کردند. سرانجام، او در 5 مه 1821 در سن 51 سالگی به ‌احتمال‌ زیاد در اثر سرطان معده درگذشت.

در سفر به بروکسل به دیدن تپه شیر بروید

درست است که از آن زمان، خیلی گذشته اما هنوز هم آثار نبرد واترلو بروکسل را در تپه شیر می‌توان دید. این کوه مخروطی شکل با ارتفاع 43 متر با یک مجسمه چدنی از یک شیر است. درواقع ویلیام اول، پادشاه هلند، دستور داد تا چنین تپه‌ای با نماد شیر بر بالای آن بسازند. جالب است بدانید که علت این کار او، تیر خوردن پسرش در این مکان و افتادن آن از روی اسب بوده‌.

این مسیر را شما می‌توانید از پله‌هایی که تا بالای تپه قرار داده شده، بالا بروید. با رفتن به بالای این تپه، تمامی لحظات این جنگ و میدان نبرد واترلو بروکسل را در جلوی چشمانتان می‌توانید تصور کنید.  

جاذبه‌های گردشگری واترلو بروکسل

اگر تصمیم گرفتید که با رزرو بلیط هواپیما به مقصد بروکسل، به دیدن واترلو بروید و از جاهای دیدنی اطراف آن نیز دیدن کنید. 

موزه ولینگتون

Wellington Museum

این ساختمان قرن هجدهمی، جایی است که آرتور ولزلی (دوک بریتانیایی ولینگتون، فرمانده نیروهای ائتلاف) شب قبل از نبرد واترلو بروکسل را در آن گذراند. در این موزه می‌توانید با چشمان خود نقشه‌های اولیه مراحل مختلف نبرد واترلو و دستوراتی را که دوک ولینگتون برای فرماندهان خود فرستاده بود را ببینید.

کلیسای سنت جوزف

این کلیسا درست در مقابل موزه ولینگتون قرار گرفته و به قرن هفدهم برمی‌گردد. درون این کلیسا پر از پلاک‌های سنگی است که بر روی آن‌ها نام‌های سربازانی که در نبرد واترلو کشته شدند، حک شده‌است.

تماشای نبرد واترلو در ساختمان روتوندا

ساختمانی در نزدیکی دو جاذبه قبلی وجود دارد که در درون آن یک نقاشی 110 متری از نبرد واترلو بروکسل قرار گرفته است. در این ساختمان در کنار صحنه‌های جنگ یک سری صداهای ارتش‌های جنگی هم پخش می‌شود تا شما را دقیقاً در فضای آن زمان قرار دهد. یکی دیگر از جذابیت‌های موجود در ساختمان، امکان تماشای شبیه‌سازی مبارزات با استفاده از عینک واقعیت مجازی است.

تپه شیر

Wellington

در حدود 5 کیلومتری مرکز شهر، در میدان‌هایی که نبرد واترلو در آن رخ داده، تپه شیر بزرگی قرار دارد. این تپه که یک مجسمه شیر بر بالای آن گذاشته شده به یکی از مهمترین جاهای دیدنی بروکسل تبدیل شده‌است. 

کلام آخر

در این مقاله به یک نبرد تاریخی بزرگ رفتیم که نتیجه آن خلق واترلو بروکسل بود. امیدواریم توانسته باشیم با معرفی این مکان دیدنی و همچنین ارائه مقاله‌های دیگر نظیر راهنمای سفر به بروکسل، نظرتان را درباره این شهر اروپایی تغییر دهیم. اگر زمانی تصمیم گرفتید به این کشور زیبا سفر کنید، سه کلیک در این سفر همراه شما خواهد بود. کافی است به سایت ما سر بزنید و رزرو هتل و بلیط رفت و برگشت خود را به ما بسپارید.  

نظرات کاربران