The best churches in Brussels

بهترین کلیساهای بروکسل؛ اگر به سبک گوتیک علاقه دارید!

The best churches in Brussels

بروکسل علاوه بر اینکه پایتخت سیاسی و فرهنگی بلژیک است، خانه مهم ترین کلیساهای آن نیز می باشد. از نظر تاریخی، این شهر عمدتاً کاتولیک رومی بوده است، به ویژه از زمان اخراج پروتستان ها در قرن شانزدهم. کلیسای برجسته کاتولیک در شهر، که فقط چند دقیقه با Grand-Place فاصله دارد، کلیسای جامع گوتیک برابانتین سنت مایکل و سنت گودولا با نمای سنگی سفید و برج‌های دوقلوی خیره‌کننده است که 300 سال از ساخت آن می گذرد، اما همچنان یکی از بهترین کلیساهای بروکسل و نقاط عطف گردشگری آن است. کلیسای باشکوه دیگر، این بار در نزدیکی منطقه موزه‌های سلطنتی است. کلیسای نوتردام دو سابلون از قرون وسطی که دارای نمای بیرونی چشمگیر با تزئینات و طرح‌های هنرمندانه است.

در داخل آن مجسمه‌های جذاب و محراب برای دیدن وجود دارد، اما بیشتر وقت شما صرف تماشای پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ و با شکوه می‌شود که یادآور سنت شاپل در پاریس است. پس از بازدید کلیسا، با خیال راحت مدتی را در غرفه‌های عتیقه‌فروشی و فروشگاه‌های Place Sablon در همان نزدیکی بگذرانید! از دیگر نقاط برجسته در این منطقه می توان به کلیسای سنت نیکولا با قدمت بیش از 1000 سال که توسط خانه های قدیمی احاطه شده، یا کلیسای باروک سنت ژان باپتیست اشاره کرد. بی‌توجهی به چنین گنجینه‌هایی در سفر، مانند خروج از بروکسل بدون خوردن وافل بلژیکی است.

پس قبل از خرید بلیط هواپیما؛ همه نکات مهم را بخوانید!

1. Church of Notre-Dame de la Chapelle

کلیسای بروکسل

کلیسای نوتردام د لا شاپل (بانوی کلیسای کوچک ما) یک کلیسای باشکوه به سبک رومی-گوتیک بوده که در طول قرن های 13 و 14 ساخته شده است. از نظر معماری، طراحی مابین سبک معماری رومانسک و گوتیک را نشان می دهد. ظاهر دراماتیک کلیسا، آن را به یکی از بهترین کلیساهای بروکسل تبدیل کرده است. این کلیسا در طول قرن های 18 و 19 مورد بازسازی های متعددی قرار گرفت، اما ظاهر کلی معماری آن دست نخورده باقی مانده است.

کلیسای نوتردام د لا شاپل، شاید بیشتر به دلیل اینکه محل دفن فرانسوا آنیسنس، یکی از افراد مهم در تاریخ بروکسل بوده (که به دلیل ترویج حقوق مدنی کشته شد)، مشهور گردیده است. علاوه بر این، کلیسای کوچکی در کنار نوتردام د لا شاپل نیز وجود دارد که به یاد پیتر بروگل بنا شده است. او که گاهی “بروگل دهقان” نامیده می شود، نقاش و چاپگر فلاندری بود که مناظر خیره کننده و صحنه های زندگی دهقانان را به تصویر می کشید. او نام دهقان بروگل را به این دلیل گرفت که اغلب مانند یک دهقان لباس می‌پوشید تا به عروسی‌ها و جشن‌های طبقه پایین‌تر دسترسی پیدا کند و بتواند برای آثار هنری آینده الهام بگیرد. کلیسای نوتردام د لا شاپل در تمام طول سال باز بوده و در میان مردم محلی و همچنین بازدیدکنندگان محبوب است.

2. Church of Saint Jean et Etienne aux Minimes

کلیسای Saint Jean et Etienne aux Minimes، که اغلب به نام کلیسای Minimes شناخته می شود، در یک چهارراه شلوغ از شهر قرار دارد. این کلیسا در فاصله چند قدمی دو منطقه سابلون (محله ثروتمندان) و مارول (طبقه کارگر) واقع شده است. بنابراین طیف متنوعی از محلیان را به خود جذب می کند. Minimes از بهترین کلیساهای بروکسل بوده که در آغاز قرن هجدهم ساخته شده است و سبک معماری دوره ای را به نمایش می گذارد که در آن، سبک ها از فلاندری-باروک به نئوکلاسیک تغییر کرده اند. فضای داخلی کلیسا به دلیل داشتن دیوارهای سفید و نور طبیعی زیادی که به داخل آن می‌تابد، آرامش خاصی دارد.

اغلب اشاره می شود که این کلیسا شبیه کلیساهایی است که توسط معمار ایتالیایی پالادیو طراحی شده است. آثار هنری قابل توجهی در فضای داخلی برای بازدید وجود دارد، از جمله نقاشی های جان کوزیرز، شخصیت مسیحی در قرن پانزدهم و منبر تزئینی کلیسا. این کلیسا به طور منظم میزبان مجموعه‌های سخنرانی و همچنین مجموعه‌ای از کنسرت‌های کلاسیک محبوب است که از آکوستیک عالی ساختمان بهره می‌برد. این رویدادها در بین مردم محلی و بازدیدکنندگان محبوب هستند. این کلیسا در تمام طول سال برای اهل محله و بازدیدکنندگان باز است.

3. Eglise Notre Dame du Sablon

کلیسای بروکسل

کلیسای نوتردام دو سابلون (کلیسای بانوی ما سابلون) کلیسایی به سبک گوتیک در منطقه مجلل سابلون است. کلیسای اصلی به سال 1304 باز می گردد و توسط انجمن صنفی کمانداران متقاطع ساخته شده است. پس از تکمیل کلیسا، مردان اصناف از آن به عنوان عبادتگاه خود استفاده کردند. بعدها، کلیسا توسط پادشاهان، از جمله امپراتور چارلز پنجم مورد استفاده قرار گرفت. تا اواخر دهه 1700، کلیسا محل دفن اعضای ثروتمند جامعه بود. این کلیسا  بین سال‌های 1864 تا 1934 به سبک نئوگوتیک بازسازی شد. زیبایی واقعی کلیسا در فضای داخلی با پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ و چشمگیر آن است. مجسمه سنت هوبرت به دلیل تاریخچه جالبش، که از بروکسل دزدیده شد و به آنتورپ رفت و یک سال در آنجا ماند و سرانجام در سال 1348 به کلیسا بازگردانده شد، جالب توجه است. و کلیسای نوتردام دو سابلون از بهترین کلیساهای بروکسل بوده که هر روز برای بازدیدکنندگان باز است.

4. Eglise Sainte Marie-Madeleine

قدمت این کلیسای کاتولیک گوتیک به قرن سیزدهم و پانزدهم برمی‌گردد و بخشی از صومعه برادران ساکسیتز بوده است. این کلیسا در بمباران سال 1695 ویران شد و مدت کوتاهی پس از دریافت کمک مالی از طرف صنف نانواها بازسازی گردید. کلیسا کوچک اما همراه با حس آرامش است. کلیسا در چند قدمی محله پر ازدحام Grand Place است. بنابراین برای استراحت از شلوغی Grand Place برای بازدید یکی از بهترین کلیساهای بروکسل بروید.

5. St Michael and St. Gudula Cathedral

کلیسای بروکسل

کلیسای جامع سنت مایکل و سنت گودولا در تپه ترورنبرگ از اوایل قرن یازدهم برپا شده است. در سال 1047، لامبرت دوم، دوک برابانت، بقایای سنت گودولا را به این مکان آورد و کلیسایی به سبک رومی ساخت. با این حال، بازسازی انجام شده در اواخر دهه 1400 به نمای غربی کلیسای جامع، ظاهر کاملاً جدیدی به سبک گوتیک داد. پلکان بزرگی که در انتهای سه دروازه کلیسای جامع قرار دارد، محلی است که از طریق آن بازدیدکنندگان می‌توانند وارد فضای داخلی با دوازده ستون و پنجره‌های شیشه‌ای رنگی شوند.

یکی از جاذبه‌های کلیسای جامع، منبر دراماتیک به سبک باروک با جزئیات فراوان است، که شامل طراحی هندریک وربروگن در سال 1699، از آدم و حوا تبعید شده از بهشت ​​است. در نهایت بازسازی‌های متعدد معبد، دسامبر 1999 در زمان ازدواج پرنس فیلیپ با عروسش پرنسس ماتیلدا به پایان رسید. برج جنوبی کلیسای جامع دارای یک کاریلون متشکل از 49 ناقوس است که اغلب در کنسرت های یکشنبه نواخته می شود و شما در بازدید از بهترین کلیساهای بروکسل می توانید آن را ببینید.

با همه جاذبه های دیدنی بروکسل آشنا شوید!

6. Basilique Notre-Dame de Bon-Secours

کلیسای نوتردام د بون سیکورس (کلیسای بانوی ما) از بهترین کلیساهای بروکسل و متعلق به قرن دوازدهم است. در سال 1669، کلیسا توسط معماران Cerckx و Corvrindt به خوبی بازسازی شد. نمای بیرونی که طرح یک صلیب است، ترکیبی از سبک های باروک-فلاندری و ایتالیایی را نشان می دهد. فضای داخلی کلیسا با فرم شش ضلعی و شبستان های کوتاه بی نظیر است. علاوه بر محراب اصلی، یک محراب سنت جوزف و یک محراب سنت جیمز وجود دارد. یک قطعه مسی چکش خورده دراماتیک که مسیح رستاخیز شده را به تصویر می کشد برای بازدید در کلیسا وجود دارد.

کلیسا هنوز مورد استفاده اهل محله است و بازدیدکنندگان می توانند از فضای داخلی، طراحی منحصر به فرد و اشیاء هنری مذهبی آن دیدن کنند. در امتداد ساختمان کلیسا یک خیابان عابر پیاده با کافه‌های فضای باز وجود دارد. این کافه ها محیطی دوست داشتنی برای لذت بردن از یک قهوه و تحسین نمای بیرونی کلیسا برای مدت طولانی فراهم می کنند.

7. Saint-Nicolas Church

کلیسای بروکسل

کلیسای سنت نیکلاس یکی از قدیمی ترین کلیساهای بروکسل است که قدمت آن به بیش از 1000 سال قبل می‌رسد و در پشت ساختمان بورس)، توسط خانه‌هایی با ظاهر قدیمی احاطه شده است. در واقع نمای ساختمان اصلی  تقریبا تخریب گردیده است و ناقوس بلندی که زمانی در قرون وسطی وجود داشت و به عنوان برج دیده بان شهر عمل می کرد، اکنون پس از فروریختن غیرمنتظره در سال 1714 و کشته شدن یک مرد و یک خوک از بین رفته است. در سال 1695، کلیسا در جریان بمباران بروکسل توسط فرانسه کاملاً سوخت. از بقایای آن رویداد، یک گلوله توپ است که هنوز در یکی از ستون های کلیسای کوچک فرو رفته است.

در داخل کلیسا تابلوی “باکره و کودک” اثر روبنس و همچنین نماد ولادیمیر از قسطنطنیه وجود دارد که قدمت آن به سال 1131 برمی‌گردد. آثار شهدای گورکوم( کشیشان کاتولیک که در دوره مذهبی پرآشوب اواخر دهه 1500 اعدام شدند) نیز در این کلیسا نگهداری می‌شود. در سال های اخیر تلاش هایی برای تخریب یکی از بهترین کلیساهای بروکسل، به منظور ایجاد مسیر تردد وسایل نقلیه صورت گرفته است. با این حال، هیچ‌کدام از این موارد محقق نشد و کلیسای سنت نیکلاس، در کنار دیگر اماکن باستانی شهر در امان مانده است.

8. Church Of Notre Dame Du Finistere

کلیسای نوتردام دو فینیستر یکی از بهترین کلیساهای بروکسل است. این بنا در قرن هجدهم با معماری شگفت انگیز باروک و مجسمه های مرمر بزرگ و سفید ساخته شد. این کلیسا، یکی از معدود کلیساهای بروکسل است که مردم برای عبادت باکره گوتیک، “نوتردام دو بون سوکس” هنوز هم به آنجا می آیند. با اینکه کلیسای نوتردام دو فینیستر در یک خیابان شلوغ واقع شده است، اما با قدم گذاشتن در داخل آن، بلافاصله غرق زیبایی و آرامش می شوید.

9. Church of Saint Jean Baptiste

کلیسای بروکسل

کلیسای سنت ژان باپتیست (سنت جان باپتیست) یک کلیسای دوست داشتنی در قسمتی آرام از بروکسل است. این کلیسا که از بهترین کلیساهای بروکسل است، نمایانگر سبک فرانسوی، باروک قرن هفدهم بوده و از نمادهای ایتالیایی زیادی در معماری تاثیر گرفته است. این کلیسا توسط لوک فایدهربه، که شاگرد روبنس بود، طراحی شد. فضای داخلی شامل یک منبر تزئین شده و همچنین مجموعه ای از نقاشی های ون لون، نقاش مشهور قرن هفدهم بروکسل است. برای صدها سال، صومعه بگین با بیش از 1200 راهبه، در نزدیکی کلیسا قرار داشت. اما در قرن 19 حذف شد. آتش سوزی سال 2001 خسارت زیادی به کلیسا وارد کرد که به دقت بازسازی گردید. کلیسای سنت ژان باپتیست از دوشنبه تا شنبه برای بازدیدکنندگان باز است و به دو زبان هلندی و فرانسوی گردشگران را راهنمایی می کنند.

راهنمای سفر به بروکسل را در موبایلتان داشته باشید.

نظرات کاربران