National Cathedral of the Heart of Brussels

کلیسا ملی قلب بروکسل؛ تاریخ، ویژگی‌ها و حقایق جالب آن

بروکسل، پایتخت زیبای کشور بلژیک است که خصوصیات منحصربفردی برای سفر کردن دارد. در این شهر با مردمی هم صحبت می‌شوید که برخی به زبان هلندی و برخی دیگر به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند؛ انگار که در یک زمان به سه کشور سفر کرده باشید. علاوه براین‌ها، وجود جاذبه‌های تاریخی، معماری‌حیرت‌انگیز ساختمان‌ها، مراکز سرگرمی، هنر و موسیقی این شهر، سفرتان را بسیار مطلوب می‌سازند! حالا در این مقاله می‌پردازیم به کلیسا ملی قلب بروکسل؛ بنایی بی‌نظیر و از بزرگترین کلیساهای جهان.

راهنمای سفر به بروکسل را در موبایلتان داشته باشید.

با کلیسا ملی قلب بروکسل بیشتر آشنا شوید

National Cathedral of the Heart

کلیسای ملی قلب مقدس در بروکسل یک کلیسای محلی کاتولیک رومی است. برای ساخت آن از کلیسایی با همین نام در پاریس الهام گرفته شده است. پادشاه لئوپولد دوم در سال 1905 سنگ بنای آن را گذاشت. او این کلیسا را به مناسبت جشن هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال بلژیک احداث کرد. با این حال ساخت و ساز این کلیسا آنگونه که پیش بینی می‌کردند، پیش نرفت و فراز و نشیب‌های مختلفی در سر راه پادشاه و معماران آن قرار گرفت. 

تاریخچه ساخت کلیسای قلب مقدس بلژیک

پادشاه لئوپولد اول در قرن نوزدهم تصمیم گرفت تا منطقه کوکلبرگ خالی از سکنه را به یک منطقه مسکونی مخصوص سلطنتی تبدیل کند. اما بعد از سفر به پاریس نظر به کلی تغییر کرد. او در سفر خود به دیدن کلیسای قلب مقدس در پاریس رفت و از دیدن عظمت و زیبایی آن به وجد آمد. در نهایت تصمیم گرفت تا ساختمانی مشابه آن در بروکسل و در همان منطقه کوکلبرگ بسازد. 

طرح اصلی اولیه را معمار پیر لانگروک ارائه کرد که طرح یک معبد باشکوه به سبک نئوگوتیک با الهام از “کلیسای جامع قلب مقدس پاریس” بود. طرح مورد تایید قرار گرفت و شروع به ساخت کلیسا کردند که جنگ جهانی دوم شروع شد. در آن زمان تنها پایه‌های ساختمان ریخته شده بود، بلکه در آن زمان دولت به شدت تحت فشار هزینه‌های جنگ قرار گرفته بود و نتوانست هزینه‌های ساخت کلیسا را پرداخت کند و پروژه برای مدتی نیمه کاره ماند. برای کاهش هزینه‌های طرح دیگری از طراح معروف آلبرت ون هافل برای کلیسا ارائه شد و پروژه به کندی پیش می‌رفت تا سرانجام در سال 1969 گنبد کلیسا ملی قلب بروکسل نصب شد و سال بعد مراسمی برای جشن ساخت آن برگزار کردند.

ویژگی‌های ظاهری و اندازه‌های کلیسا ملی قلب بروکسل

کلیسا ملی قلب بروکسل تماشایی‌ترین منظره از این شهر را به نمایش می‌گذارد. این کلیسا بزرگترین ساختمانی است که به سبک آرت دکو (سبکی که از اشکال هندسی به شکلی دقیق و رنگ‌هیا جسورانه استفاده می‌شود) در جهان ساخته شده است. در ساخت آن از موادی موادی مانند بتن مسلح، آجر، سنگ، سفال و غیره به کار گرفته شده تا شما در نهایت نمایی زیبا از یک گنبد سبز با آجرهای قرمز رنگ را شاهد باشید.

کلیسا ملی قلب بروکسل دارای 89 متر ارتفاع ، 164.5 متر طول و شبستان اصلی 141 متر است. به غیر از ابعاد و بزرگی این کلیسا، مهمترین ویژگی آن سکوی روی گنبد است که فرصت تماشای بروکسل و حتی منطقه وسیع و دورتری از شهر را به شما می‌دهد. 

جالب است بدانید که از کلیسای قلب مقدس بلژیک تنها برای مراسمات مذهبی استفاده نمی‌شود و این ساختمان میزبان کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های زیادی نیز می‌باشد. همچنین یک رستوران، یک ایستگاه رادیویی کاتولیک، یک تئاتر و دو موزه در آن وجود دارد.

با همه جاذبه های دیدنی بروکسل آشنا شوید!

کلیسا ملی قلب بروکسل کجاست؟

یکی از بزرگترین کلیساهای دنیا!

کلیسای ملی قلب مقدس بروکسل نام رسمی این کلیسا است. در حالی که مردم محلی آن را با نام کلیسای کوکلبرگ می‌شناسند. جالب است بدانید که در بروکسل 19 شهرداری وجود دارد که این کلیسا مرز دو تای آنها یعنی کوئکلبرگ و گانشورن است. 

این کلیسا در بالای تپه کوکلبرگ در شمال غربی قلب تاریخی شهر و داخل یک منطقه سبز بزرگ به نام “پارک الیزابت” واقع شده است، یک پارک عمومی که مساحتی حدود 21 هکتار (51 هکتار) را دارا است. جالب است بدانید که دیگر مکان‌های دیدنی معروف شهر مانند آتومیوم بروکسل و قلعه لاکن و گلخانه‌های سلطنتی لاکن، درست در شمال شرقی کلیسا ملی قلب بروکسل قرار دارند.

چند حقیقت جالب درباره کلیسا ملی قلب بروکسل

شمال غربی بروکسل را یک ساختمان گنبدی شکل سبز رنگ پوشانده است که یکی از جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از جالب‌ترین حقایق درباره کلیسای قلب مقدس، یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های بروکسل بیندازیم.

پادشاه لئوپولد دوم از یک کلیسای پاریسی در اوایل قرن بیستم الهام گرفت

این پروژه توسط شاه لئوپولد دوم (1835-1909)، دومین پادشاه بدنام بلژیک بین سال های 1865 و 1909 آغاز شد. این منطقه از پایتخت از زمان تأسیس بلژیک در سال 1831 خالی بود. او که قصد ایجاد یک اقامتگاه شخصی داشت، در سفر خود به پاریس و دیدن کلیسای قلب آن تصمیم به ایجاد یک کلیسا با همان شکل و شمایل در بروکسل گرفت.  

طرح اولیه به سبک معماری کاملا متفاوتی بود

حقایق جالب درباره کلیسا ملی قلب بروکسل

پادشاه در ابتدا مردی به نام پیر لانگروک، معمار شهر لوون بلژیک را استخدام کرد. او بیشتر به خاطر طراحی ساختمان‌های احیای گوتیک شهرت داشت و چندین سالن شهر، ایستگاه‌های قطار و حتی قلعه‌هایی را در سراسر بلژیک به این سبک طراحی کرد. بنابراین جای تعجب نداشت که او همچنین کلیسای کوکلبرگ را با مناره‌ها و پنجره‌های نوک تیز طراحی و کلیسا ملی قلب بروکسل را احداث کند.

ساختمان کلیسا 65 سال پس از شروع ساخت تکمیل شد

جنگ جهانی اول تنها رویداد غم انگیزی نبود که این پروژه عظیم را متوقف کرد. جنگ جهانی دوم و کمبود بودجه در نتیجه هر دو جنگ، دو دلیل دیگر بود که سرانجام ساخت این ساختمان تنها در سال 1970 و حدود 65 سال بعد تکمیل شد.

کلیسای قلب ملی بروکسل یکی از بزرگترین کلیساهای جهان است

کلیسا قلب ملی بروکسل در یک منطقه سرسبز و بسیار بزرگ احداث شد. اما این تنها دلیل نیست، چون ساختمان این کلیسا نیز در ابعاد وسیعی ساخته شده است. این ساختمان دارای ابعاد زیر است:

  • طول: 164.5 متر 
  • طول شبستان: 141 متر 
  • حداکثر عرض: 107.8 متر 
  • عرض شبستان: 25 متر 
  • ارتفاع: 89 متر 
  • گنبد کلیسا:  ۳۳ متر

در واقع این کلیسا گنجایشی برابر با 3500 نفر دارد و یکی از 20 کلیسای بزرگ جهان است.

در سال 1953 به عنوان محلی مقدس شناخته شد

درباره کلیسا ملی قلب بروکسل

 این کلیسا در 14 اکتبر 1935 توسط کاردینال جوزف-ارنست ون روی که اجازه انجام این کار را از پاپ پیوس یازدهم دریافت کرده بود به عنوان یک مکان مقدس در نظر گرفته شد.

طراحی جالب کلیسای ملی قلب بروکسل

یکی دیگر از حقایق جالب درباره این کلیسا، طراحی آن است. وجود دو برج نازک، گنبد سبز رنگ و سنگ‌های سفالی قرمز رنگ، نمای دیدنی به آن بخشیده است. در حالت کلی طراحی آن به سبک آرت دکو است. 

کلام آخر

در سفر خود با رزرو تور یا به تنهایی و با خرید بلیط هواپیما به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این کشور یعنی کلیسا ملی قلب بروکسل بروید. تماشای معماری، عظمت و هنری که در ساخت این کلیسا به کار رفته است، شما را حیرت‌زده می‌کند. فراموش نکنید که حتما از سکوی بالای این کلیسا به تماشای شهر بنشینید. 

نظرات کاربران