atomanic

همه چیز درباره اتومیوم؛ اتمی صلح‌ آمیز در بروکسل

بروکسل، شهری زیبا، مدرن و مهم است. زیبا به جهت جاذبه‌های شگفت‌انگیز تاریخی، موزه‌ها و مکان‌های تفریحی جذاب و حیرت‌انگیز. مدرن به خاطر گالری‌ها، معماری ساختمان‌ها و سیستم حمل و نقل عمومی یکپارچه در سطح شهر و مهم به دلیل قرارگیری بیشتر نهادهای اروپایی در بروکسل. با این همه پتانسیل و جذابیت، در برخی موارد سفر به بروکسل تحت تأثیر همسایه خود یعنی فرانسه قرار می‌گیرد. اما اگر دل به دریا زدید و مقصدتان را به این شهر تغییر دادید، خودتان را برای خلق بهترین خاطرات عمرتان آماده کنید. چون قرار است در این شهر شگفتی زیاد ببینید که بهترین آن‌ها اتومیوم (Atomium)است. 

راهنمای سفر به بروکسل را در موبایلتان داشته باشید.

با شگفتی اتومیوم آشنا شوید

اتومیوم بروکسل

خلاصه بخواهیم برایتان این جاذبه یا همان نماد بروکسل را شرح دهیم، باید بگوییم که اتومیوم همان سفر به درون مولکول‌ها است. البته در ابعادی که انسان‌ها بتوانند در آن تفریح کنند، غذا بخورند و از تماشای نمایشگاه‌های مختلف لذت ببرند. به بیانی دیگر، اتومیوم بروکسل یک مولکول کریستالی آهنی بسیار بزرگ است که در حدود 165 میلیارد بار بزرگ‌ شده است. 

این عظمت را با دانستن اندازه آن بهتر درک خواهید کرد. این سازه دارای 102 متر و 9 گوی بزرگ است در حدی که قطر هر گوی 18 متر است. ساده‌تر بگوییم هر کدام از این گوی‌ها به ابعاد یک آپارتمان هستند و با استفاده از لوله‌های بزرگ به یکدیگر متصل شده‌اند. در واقع، رفت و آمد در بین این مولکول‌ یا گوی‌ها از طریق این لوله‌ها است. 

از بیرون که به اتومیوم نگاه می‌کنید، یک گوی بسیار بزرگ در مرکز و 8 تای دیگر در اطراف آن قرار گرفته‌اند. به داخل که می‌روید، آسانسوری سریع شما را به هر گوی که می‌خواهید، می‌برد. البته این را هم اضافه کنیم که چند گوی بیرونی اتومیوم برای بازدید عموم در دسترس نیست. اما مابقی به اندازه کافی دیدن و سرگرم‌کننده‌اند. 

اتومیوم را که ساخت و چرا؟

در سال 1958 برای نمایشگاه جهانی بروکسل تصمیم گرفته شد تا سازه‌ای به عنوان نمادی از عصر اتمی، قابلیت‌های عظیم انرژی اتمی و استفاده صلح‌آمیز از آن ساخته شود و پس از پایان نمایشگاه برداشته شود. مسئولیت ساخت اتومیوم به عهده مهندس اندره واترکین گذاشته شد و تصمیم گرفت به همه دنیا نشان دهد که علم و پیشرفت در کنار یکدیگر می‌تواند بهترین‌ها را برای مردم جهان به وجود آورند. در آخر اندره به هدف خود رسید و این سازه یا همان اتومیوم به حدی توجهات را به خودش جلب کرد که همیشگی شد و تا به امروز به نمادی برای شهر بروکسل تبدیل شده‌است. 

اتومیوم تا به امروز فقط یک بار، آن هم در سال‌های 2004 تا 2007 مورد بازسازی قرار گرفته‌است. تغییر رنگ آلومینیوم کار شده بر روی کره‌ها یا همان گوی‌ها، ظاهری ناخوشایند به وجود آورده‌بود که تصمیم گرفتند آن را با فولاد براق ضد زنگ عوض کنند. اما این کار هزینه‌های خیلی زیادی داشت و برای جمع‌آوری بودجه مورد نیاز، مسئولین دست به ابتکار جالبی زدند. آن‌ها هر قطعه آلومینیوم با طول 2 متر را هزار پوند به مردم فروختند، البته به‌عنوان خاطره و یادبود. از این طریق و با همکاری مردم، بخش زیادی از هزینه‌های بازسازی جمع شد و اتومیوم تبدیل به زیباترین جاذبه شهر بروکسل شد. در طول روز، اتم‌های فولاد در نور خورشید می‌درخشند و در شب هم با نور رنگی خاصی روشن می‌شوند.

داخل اتومیوم چیست؟

احتمالاً شما هم تا به اینجا کنجکاو شدید که بدانید درون این گوی‌ها دقیقاً چه چیزی وجود دارد. اتومیوم به طور همزمان موزه، سکوی تماشای شهر، مکانی برای سرگرمی و رستورانی برای غذا خوردن است.

گوی رستوران

نمای داخلی اتومیوم

بالاترین کره یا گوی را به رستوران اختصاص دادند. احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که در چه منظره‌ای غذا نوش جان خواهید کرد. شما در رستورانی با گنجایش 140 نفر در حالی که کل شهر بروکسل زیر پاهایتان قرار دارد، لذیذترین غذای عمرتان را می‌خورید و مناظر شگفت‌انگیز شهر را تماشا می‌کنید.  

گوی کودکان

گوی کودکان با محیطی مفرح و آموزنده با چشم‌انداز زیبایی از شهر است. این گوی با نام The Kids’ Sphere به عنوان یک پروژه آموزشی ویژه برای تقویت رشد کودکان ایجاد شده‌است. در این گوی، کودکان 6 تا 12 سال به مدت یک شبانه‌روز در کنار مناظر زیبای شهر بروکسل، تفریحات و برنامه‌های متنوعی که اجرا می‌شود، در کنار هم اقامت خواهند داشت. برای مثال، کودکان فیلم‌های جالب و خنده دار تماشا می‌کنند، شام می‌خورند و شب را در کپسول‌های مخصوص خواب می‌گذرانند.

قیمت بلیط: این هزینه برای هر شب 35 یورو است.

گوی نمایشگاه‌ها

طبقات پایین ساختمان میزبان نمایشگاه‌های موقت است. در کنار آن‌ها یک غرفه دائمی وجود دارد که تاریخچه 60 ساله اتومیوم و چگونگی تبدیل آن به نماد بروکسل و بلژیک را به تصویر می‌کشد. نمایشگاه‌های موقت نیز هر ساله با موضوعات مختلفی برگزار می‌شوند. برای مثال در سال 2017 مربوط به پروازهای تجاری لوکس بود. 

پارک مینی اروپا

جاهای اطراف اتومیوم

از اتومیوم بیرون می‌آییم و به محوطه آن می‌رویم. زیباترین پارک موضوعی که از دیدنش حیرت زده می‌شوید. این پارک به اندازه اتومیوم شاید بیشتر مشهور و محبوب است. در اینجا، برج ایفل، بیگ بن، طاق پیروزی، برج کج پیزا و بسیاری دیگر از جاذبه‌های معروف اروپا را در ابعادی کوچک یا مینی خواهید دید. سفری به تمام اروپا در چند ساعت!

علاوه بر این، مدل‌های حرکتی زیادی در داخل پارک وجود دارد. آسیاب‌ها، قطارهای پرسرعت، خودروها، قایق‌های ونیزی. در کل، مینی اروپا شامل 350 بنای تاریخی و 80 شهر است که کپی دقیقی از شاهکارهای واقعی‌اند. برای ساخت این پارک هزینه‌های بسیار زیادی شده، اما واقعاً ارزشش را داشته است. زیبایی آن در روز وصف‌نشدنی است، اما وقتی خورشید غروب می‌کند، همه اشیا پارک با یک نورپردازی رویایی روشن می‌شوند و حتی واقعی‌تر از روز می‌شوند. 

برخی نکات مفید درباره اتومیوم

  1. برای تماشای مناظر زیبای شهر از طبقه اول با آسانسور به طبقه هفتم بروید.
  2. نمایشگاه دائمی در طبقه اول و دوم قرار دارد.
  3. نمایشگاه موقت در طبقات 3، 4 و 5 برگزار می‌شود.
  4. در ورودی اتومیوم یک فروشگاه وجود دارد که می‌توانید انواع فنجان، تیشرت، خودکار، آهن‌ربا، جاکلیدی و غیره را به عنوان یادگاری خریداری کنید.
  5. ورود حیوانات به داخل مجموعه ممنوع است.
  6. سیگار کشیدن در محیط داخل اتومیوم اکیداً ممنوع است.
  7. کودکان زیر 14 سال باید با بزرگسالان وارد شوند. 

اندازه‌های اتومیوم به صورت خلاصه:

اطلاعات دقیق اتومیوم
  • ارتفاع: 102 متر
  • وزن سازه: 240 تن
  • تعداد کره‌ها یا گوی‌ها: 9
  • قطر هر کره: 18 متر
  • تعداد لوله‌های متصل کننده: 20
  • طول هر لوله: 23 متر

آدرس و دسترسی اتومیوم در بروکسل

آدرس: B-1020 Brussels Place de l’Atomium / Atomiumplein 1

دسترسی با مترو حدود 15 دقیقه زمان نیاز دارد و مسیر به صورت زیر است:

از ایستگاه مترو De Brouckère:

  • خط 1 را در مسیر Weststation / Gare de l’Ouest سوار شوید.
  • در ایستگاه Beekkant پیاده شوید
  • سپس سوار مترو خط 6 یعنی  Koning Boudewijn / Roi Baudouin شوید.
  • زمانی که به ایستگاه هایزل رسیدید، باید پیاده شوید. 

بهترین راه برای رفتن به اتومیوم همان استفاده از مترو است. چراکه در این شهر بیشتر از سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو استفاده می‌شود. در صورتی که خودتان ماشین اجاره کرده‌اید، باید بدانید که در اتومیوم و اطرافش پارکینگ وجود ندارد.‌

قیمت بلیط اتومیوم در سال 2023

  • کودکان زیر 6 سال، رانندگان اتوبوس، افراد دارای معلولیت: رایگان
  • کودکان 6 تا 11 ساله: 6 یورو 
  • نوجوانان 12 تا 17 ساله: 8 یورو 
  • بزرگسالان 18 – 59 ساله: 12 یورو 
  • بازدیدکنندگان بالای 60 سال:9 یورو 

ساعات کاری اتومیوم

همه روزه از ساعت 10:00 تا 18:00 (فروشگاه بلیط ساعت 17:30 بسته می‌شود)

تعطیلات:

  • 24 و 31 دسامبر: از ساعت 10:00 تا 16:00 
  • 25 دسامبر و 1 ژانویه: از ساعت 12:00 تا 18:00 

جاذبه های نزدیک آتومیوم 

جاذبه های دیدنی اطراف سازه اتمی
  • موزه شهر بروکسل
  • میدان بزرگ
  • کاخ سلطنتی
  • موزه دنیای خودرو
  • موزه‌های سلطنتی هنرهای زیبای بلژیک
  • موزه ماگریت (Musée Magritte)
  • کاخ دادگستری (Palais de Justice)
  • پارلمان اروپا

با همه جاذبه های دیدنی بروکسل آشنا شوید!

کلام آخر

احتمالاً فیلم‌های سفینه فضایی را دیده‌اید، اتومیوم بی‌شباهت به این فیلم‌ها نیست و با بازدید از آن، انگار که به یک سفینه فضایی عجیب وارد شده‌اید. این شاهکار مدرن در بروکسل یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر کشور بلژیک و حتی اروپا است که می‌تواند سفر شما را رویایی و به یاد ماندنی کند. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر و رزرو بلیط هواپیما آنلاین هستید، فراموش نکنید که بدون دیدن اتومیوم سفر شما کامل نخواهد بود.

نظرات کاربران