st. michael's cathedral brussels

کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله؛ باشکوه‌ترین کلیسای بلژیک

بروکسل، پایتخت بلژیک چیزی از شهرهای اروپایی دیگر کم ندارد. وقتی بلیط هواپیما را رزرو می‌کنید، پا در شهری اصیل و تاریخی می‌گذارید که هر گوشه‌ی آن پر از دیدنی و جاذبه‌های گردشگری است. مکان‌های تاریخی، کلیساهای باشکوه و موزه‌های ارزشمند این شهر، همگی نشان‌دهنده قدرت تاریخی این کشور و بروکسل هستند. برای مثال کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله، بنایی حیرت‌انگیز و باعظمت که با همان نگاه اول توجه شما را به خودش جلب می‌کند؛ تا این اندازه که از نگاه‌کردن به نمای بیرونی آن گردن درد بگیرید! . اصلا بیایید تا سفری کوتاه در دل این کلیسا با یکدیگر داشته باشیم.

راهنمای سفر به بروکسل را در موبایلتان داشته باشید.

نام کلیسای جامع چه بود؟ 

کلیسای جامع بلژیک

کلیسای جامع در ابتدا کلیسای سنت میشل نامیده می‌شد تا اینکه در سال 1047، یادگارهای سنت گودوله به کلیسا آورده شد. این شخص یا همان قدیس گودله فردی مومن و محبوب بود که در قرن هشتم زندگی کرد و درگذشت. با آوردن وسایل و آثار او به این کلیسا، از آن زمان به بعد نامش را کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله گذاشتند. 

درست است که تاریخ این کلیسا به قرن هشتم یا نهم می‌رسد، اما مقام کلیسای جامع را در سال 1962 بدست آورد. درهر‌حال، سنت میشل فراز و نشیب‌های زیادی داشته که با تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا خواهید شد.  

با کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله بیشتر آشنا شوید

کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله (Cathedral of St. Michael and St. Gudula) یک کلیسای کاتولیک رومی و یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین کلیساهای جامع بلژیک در بروکسل است. 

ظهور کلیسای جامع

کلیسای جامع در ابتدا یک فضایی بسیار کوچک بود که برای بزرگداشت سنت میشل بر روی تپه ترورنبرگ و در قرن نهم ساخته شد. 

در قرن یازدهم پادشاه آن زمان (دوک برابانت) تصمیم گرفت که یک کلیسای رومی در این محل جایگزین کلیسای قدیمی کند. اما این تازه ابتدای راه کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودله بود. دو قرن بعد، یعنی در قرن سیزدهم دو برج بسیار بزرگ و به شکل گرد به کلیسا اضافه کردند. 

در مجموع حدود 300 سال طول کشید تا کل کلیسا تکمیل شود و در سال 1519 درست قبل از سلطنت امپراتور چارلز پنجم به پایان رسید. از سال 1962، به کلیسا مقام کلیسای جامعه را دادند و تا به امروز هم به همان شکل قرار گرفته‌است. 

اما کلیسا بین سال‌های 1983 و 1989 به طور کامل بازسازی شد تا شکل و شمایل‌ آن تا به امروز حفظ شود. 

معماری کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله

درباره کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله

معماری این کلیسای باشکوه را می‌توان از دو جهت بیرونی و درونی مورد بررسی قرار داد.

فضای بیرونی کلیسا

برای ساخت نمای و کل ساختمان کلیسا از سنگ معدن گوبرتانژ یا گوبرتانج (Gobertange) استفاده شده‌است. این معدن ارزشمند در 45 کیلومتری جنوب شرقی بروکسل قرار دارد و تمامی مصالح لازم برای ساخت کلیسا را فراهم کرده‌است. در کنار آن دو برج استوانه‌ای و گرد به ارتفاع 64 متر در دو طروف کلیسا قرار گرفته‌اند که جذابیت نمای بیرونی را تا حد زیادی بیشتر کردند. البته فقط این دو برج نیست و پنجره‌های بزرگ با شیشه‌های رنگی و گل‌های رز بر روی آن نیز زیبایی بی‌پایانی به این کلیسا بخشیده‌اند.

فضای داخلی کلیسا

فضای داخلی کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله به دلیل غارت مداوم توسط انقلابیون فرانسوی و معترضان نماد شکن آن زمان، خیلی از تزئینات و وسایل آن دست خوش تغییر شده‌اند. اما با این وجود هنوز هم کلیسا شکوه و عظمت خود را دارد.

سمت راست شبستان

نمای کلیسای جامع سنت میشل

در سمت راست شبستان مرکزی یک منبر زیبا (دعاخانه بانوی ما) به سبک باروک قرار دارد که از چوب حکاکی شده و متعلق به سال 1699 است. در این حکاکی‌ها اعترافات و جملاتی مربوط به قرن هفدهم نیز به چشم می‌خورد. همچنین، مجسمه‌های بزرگی بر روی ستون‌های معبد در درون کلیسا وجود دارند که جلوه‌ای با ابهتی را به فضا بخشیده‌اند. هر چند که شیشه‌های رنگی اطراف را هرگز نمی‌توان از نظر دور کرد. در کل نمای داخلی واقعا عجیب و زیبا است.

سمت چپ شبستان 

در سمت چپ شبستان مرکزی دعاخانه معجزه آسمانی به سبک گوتیک طلایی قرار دارد که گنجینه کلیسای جامعه را در خود جای داده‌است.

همان‌طور که گفتیم، گنجینه درون کلیسا و در منبر یا دعاخانه معجزه آسمانی است. این گنجینه را در پشت درهای آهنی قرن هجدهمی نگه‌ می‌دارند که در آن آثاری مانند صلیب‌ها، یادگاری‌های قرن 8 و 9، جام‌ها، چندین مجسمه و… وجود دارد. این‌ها تنها آثار ارزشمند کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله نیستند، برخی از پنجره‌های رنگی مربوط به سال 1540 هستند. 

در آخر باید به یکی‌دیگر از بخش‌های خیره‌کننده کلیسای جامع یعنی ارگ باشکوه آن اشاره کنیم. این ارگ توسط گرنزینگ با بیش از 4000 لوله و 4 صفحه کلید طراحی شده‌است و در نوع خودش بی‌نظیر است.

در کلیسای جامع چه چیزی در انتظار شما خواهد بود؟

کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله

در کلیسای جامع می‌توانید از نمایشگاه‌ها، رویدادها، کنسرت‌ها و سایر مراسمات اجتماعی که به طور منظم در طول ماه برگزار می‌شود، بازدید کنید. همچنین یک سایت باستان‌شناسی بسیار جالب وجود دارد که توصیه می‌کنیم به همراه یک تور به دیدن آن بروید تا هر آنچه را که لازم است برایتان توضیح دهند. 

آدرس، زمان بازدید و هزینه ورودی کلیسای جامع بروکسل

آدرس: پرویس سنت گودول (Pl. Sainte-Gudule, 1000 Bruxelles, Belgium)

زمان بازدید:

  • از دوشنبه تا جمعه: 7 صبح تا 6 بعد از ظهر
  • شنبه: 8:30 صبح تا 6 بعد از ظهر (شما می‌توانید تا 15:30 مراجعه کنید)
  • یکشنبه: 8:30 صبح تا 6 بعد از ظهر (بهتر است ساعت 2 بعد از ظهر بروید)

هزینه ورودی: 

  • ورودی رایگان
  • بازدید از گنجینه کلیسای جامع: 2 یورو 
  • بازدید از دخمه: 3 یورو 

دسترسی به کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودله

با مترو: در ایستگاه Gare Centrale and Parc خطوط 1 و 5 را سوار شوید. 

با اتوبوس: در ایستگاه Parc خطوط 29، 63، 65 و 66 را انتخاب کنید.

با تراموا: در ایستگاه Parc خطوط 92 و 94 شما را به کلیسا می‌رسانند. 

جاهای دیدنی اطراف کلیسای جامع بروکسل

جاهای دیدنی اطراف کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودوله
  • گالری سلطنتی سنت هوبرت (319 متر) 
  • موزه کمیک استریپ بلژیک (358 متر)
  • ژانکه پیس (مجسمه برنزی کوچک، مانکن پیس) (390 متر)
  • پارک بروکسل (459 متر)
  • موزه شهر بروکسل

هتل‌های اطراف کلیسای جامع بروکسل

با رزرو هتل سه کلیک می‌توانید سفری راحت به بروکسل داشته باشید و از کلیسای سنت گودوله نیز به آسانی دیدن کنید. 

  • هتل Les Ecrins (500 متر)
  • هتل Pillows City (1 کیلومتر) 
  • هتل سنترال (1 کیلومتر)

کلام آخر

کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودله به عنوان یکی از مهمترین کلیساهای کاتولیک در بلژیک شناخته می‌شود. در سفر به بروکسل حتما دیدن آثار تاریخی این شهر را در برنامه خود قرار دهید و اگر هم زمان شما محدود است، پیشنهاد ما کلیسای جامع این شهر است. ما در این مقاله توصیفات هر چند مختصر درباره این کلیسا بیان کردیم تا یک تصور از آنچه که قرار است ببینید، داشته باشید. 

با همه جاذبه های دیدنی بروکسل آشنا شوید!

نظرات کاربران