Do you need a visa to travel to Istanbul and Türkiye?

ویزا استانبول؛ جزئیات کامل ویزای گردشگری استانبول

ویزا استانبول یکی از ویزاهای پرطرفدار برای ایرانی‌ها است. اما مگر استانبول و ترکیه ویزا می‌خواهد؟ همراه ما باشید تا به این سوال شما پاسخ دهیم.

رزرو تور استانبول

استانبول کلانشهر زیبای کشور ترکیه، زیبایی‌های دارد که هر چقدر در آن کاوش کنید، تمام نمی‌شوند. این شهر دوست‌داشتنی برای ما ایرانی‌ها یکی از مقاصد اصلی سفر است. با وجود مکان‌های تاریخی، معماری‌های باستانی، دانشگاه‌های معتبر، مراکز تجاری و موقعیت‌های شغلی و امکانات مناسب زندگی، مسلما این شهر محبوب خواهد بود. اما سوال خیلی از افرادی که به این شهر قصد سفر دارند، این است که آیا ترکیه و استانبول نیاز به اخذ ویزا دارد، چه نوع ویزایی برای آن وجود دارد یا شرایط اخذ ویزای استانبول به چه شکل است؛ این‌ها سوالاتی هستند که در ادامه به آن‌ها به صورت کامل پاسخ می‌دهیم.

بلیط چارتری استانبول فقط با سه کلیک ممکنه!

آیا برای سفر به استانبول و ترکیه نیاز به ویزا است؟

Do you need a visa to travel to Istanbul and Türkiye?

اجازه دهید که قبل از هر چیز به یکی از پرتکرارترین سوالات کاربران پاسخ دهیم. اینکه سفر به استانبول واقعا نیاز به ویزا دارد؟ باید بدانید که ترکیه برای برخی از کشورهایی که معمولا روابط دیپلماتیک خوبی دارد، امکان سفر بدون ویزا را فراهم کرده است که خوشبختانه ایران نیز یکی از این کشورهاست. 

ایرانی‌ها می‌توانند بدون دریافت ویزا استانبول و با داشتن پاسپورتی معتبر (حداقل 6 ماه دارای اعتبار باشد) به ترکیه و استانبول سفر کنند. مدت زمان اقامت در این کشور نیز چیزی در حدود 90 روز است. 

البته این سفر فقط و فقط برای گردشگری امکان‌پذیر خواهد بود و شما اجازه تجارت، تحصیل یا حتی اقامت طولانی مدت در استانبول را نخواهید داشت. پس، اگر قصد سفر و گذراندن تعطیلات خود در استانبول را دارید، باید بگوییم که نیازی به دریافت ویزا نخواهید داشت. 

اما اگر مقصودتان از سفر به این شهر، اقامت، کار، تحصیل یا سرمایه‌گذاری است، باید در درجه اول به سراغ ویزا استانبول بروید. 

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

انواع ویزای استانبول

ویزا استانبول به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود که برای دریافت هر کدام بایستی مدارک و مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید.

  • ویزای توریستی استانبول
  • ویزای کاری استانبول
  • ویزای تحصیلی استانبول

ویزای توریستی استانبول

ویزا استانبول

همان طور که گفتیم دو کشور ایران و ترکیه روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و همین موجب شده تا برای رفت و آمد با هدف توریستی نیازی به اخذ ویزا استانبول نداشته باشید. شما می‌توانید با داشتن پاسپورت معتبر حدود 90 روز یعنی حداکثر سه ماه در این کشور و شهر استانبول اقامت داشته باشید. 

علاوه بر ایرانی‌ها، شهروندان کشورهای دیگری چون بلژیک، فرانسه، سوئیس، ایتالیا، گرجستان، هلند، اسپانیا، لوکزامبورگ، لیختنشتاین، پرتغال، یونان، اوکراین، آلمان، مالت و قسمت ترکی قبرس نیازی به اخذ ویزای توریستی نخواهند داشت و به راحتی با کارت شناسایی خود می‌توانند وارد کشور ترکیه و شهر استانبول شوند. لازم به ذکر است که برای ایرانی‌ها این امر صداق نبوده و شما حتما باید پاسپورت خود را همراه داشته باشید. 

این نکته را در نظر بگیرید که شرایط دریافت ویزای تجاری تقریبا مشابه ویزای توریستی بوده و در یک دسته قرار می‌گیرند. معمولا کسانی که به صورت موقت و برای تجارت قصد سفر به استانبول را دارند، از این ویزا استافده می‌کنند. در ادامه بیشتر درباره ویزای تجاری صحبت می‌کنیم. 

بخوانید: جاهای دیدنی استانبول

ویزای کاری استانبول 

برای کار کردن در استانبول نیاز به دریافت ویزا دارید، در واقع بدون داشتن ویزا استانبول قادر به کار کردن در این شهر و کشور ترکیه نخواهید بود. به همین منظور نیز بایستی مراحل زیر را طی کنید:

  1. پیدا کردن شغل و یک کارفرمای معتبر
  2. رزرو وقت از کنسولگری استانبول
  3. ارائه مدارک لازم جهت تکمیل پرونده ویزا
  4. انتظار برای بررسی پرونده
  5. دریافت مجوز اقامت و ویزای کاری استانبول 

بخوانید: استانبول از نگاه گردشگران؛ در میان مساجد و بازار!

وضعیت کار در ترکیه به چه است؟

Work situation in Türkiye

در سال‌های اخیر، اقتصاد ترکیه به طور فعال و در جهت‌های مختلف در حال رشد است؛ هم در صنعت و هم در کشاورزی متعارف که حدود 25 درصد از جمعیت شاغل را در خود جای داده است. قابل ذکر است که از نظر جغرافیایی بیشتر خاک ترکیه متعلق به منطقه آسیایی است و تنها بخش کوچکی از آن در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. با وجود این، این کشور سال‌ها کاندیدای پیوستن به اتحادیه اروپا بوده است و این موقعیت اقتصادی خوبی را برای آن به وجود آورده است. 

نرخ بیکاری در ترکیه بین 10 تا 12 درصد در نوسان است. از عوامل منفی موثر بر اقتصاد ترکیه می‌توان به تنش‌های سیاسی در سطح بین المللی، به ویژه درگیری‌های نظامی در نزدیکی مرزهای ترکیه اشاره کرد. با این وجود، کشور کاملاً با ثبات است و یافتن شغل در ترکیه در سال 2023 کاملاً واقع بینانه است. بنابراین تقاضا برای ویزا استانبول رو به افزایش بوده است.

بخوانید: بایدها و نبایدهای سفر به استانبول؛ 8 رازی که نمیدانید!

چه مدارکی برای ویزای کاری استانبول نیاز است؟

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • پر کردن فرم درخواست ویزای کاری
  • دو قطعه عکس جدید
  • ارائه مدرک جاب آفر از سوی کارفرما
  • ترجمه مدارک تحصیلی
  • ارائه بیمه درمانی که فرد را در ترکیه مورد پوشش قرار دهد
  • ارائه مدرک برای اثبات محل سکونت در استانبول  
  • تمکن مالی 

استخدام در استانبول به چه صورت خواهد بود؟

ویزا استانبول

پس از ارائه درخواست و مدارک فوق به کنسولگری ترکیه برای ویزا استانبول، کارفرما باید ظرف مدت 10 روز برای استخدام متخصص خارجی به MLSP ترکیه مراجعه کند. مدت بررسی اسناد معمولاً از 30 روز تجاوز نمی‌کند. در صورت اخذ مجوز کار و ویزا، متقاضی موظف است حداکثر 6 ماه به خاک ترکیه بیاید و شروع به کار کند.

ظرف یک ماه پس از ورود به ترکیه، باید به ایستگاه پلیس محلی مراجعه کرده و اجازه اقامت دریافت کنید. برخی از مشاغل مانند پزشکان، معلمان، مهندسان و معماران برای دریافت مجوز کار در ترکیه نیاز به مدارک و تاییدیه‌های اضافی از مقامات محلی دارند.

مجوز ابتدا به مدت 1 سال صادر می‌شود و در صورت عدم تغییر کارفرما و محل کار تا 3 سال حق تمدید دارد. بعد از آن امکان تمدید سند برای 3 سال دیگر وجود دارد که در این صورت تغییر شرکت امکان‌پذیر خواهد بود. در آخر باید بدانید که اشتغال مداوم در ترکیه به مدت 6 سال یا اقامت دائم حداقل 8 سال به شما امکان کار بدون محدودیت را می‌دهد.

بخوانید: راهنمای کلی سفر سه روزه به استانبول و تفریحاتش!

وب سایت های محبوب کاریابی ترکیه

  • Secretcv.com
  • yenibiris.com
  • kariyer.net
  • careerjet.com.tr
  • jobsinistanbul.com

هزینه ویزای کاری چقدر است؟

ویزا استانبول از نوع کاری هزینه‌های مختلفی در بردارد. این هزینه‌ها اغلب برای صدور ویزا و کارمزدهای مربوطه در نظر گرفته می‌شود. این هزینه چیزی در حدود 55 تا 180 یورو خواهد بود که به صورت تقریبی است.  در حالت کلی، این هزینه با توجه به مدت اعتبار متفاوت در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، مجوز کار یکساله، چیزی در حدود 119 یورو و دوساله در حدود 238 یورو هزینه در برخواهد داشت. 

بخوانید: هزینه های سفر به استانبول

ویزای تحصیلی استانبول

Istanbul study visa

سیستم آموزشی استانبول از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و وجود دانشگاه‌های معتبر در این شهر، موجب شده تا افراد زیادی از سراسر جهان و البته ایران برای ادامه تحصیل به اینجا بیایند. البته زیرساخت‌های رفاهی و امکانات زندگی مناسب در کنار آن نیز بی تاثیر نبوده است. 

چنانچه قصد ادامه تحصیل در استانبول را دارید، بایستی برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کرده و مراحل زیر را طی نمایید:

  1. اخذ پذیرش از دانشگاه
  2. دریافت وقت از کنسولگری در استانبول
  3. جمع‌آوری مدارک و تکمیل پرونده
  4. ارائه آن به سفارت و انتظار بررسی
  5. اخذ مجوز اقامت و دریافت ویزا استانبول

بخوانید: راهنمای زندگی در استانبول برای مهاجران 2023

تحصیل در ترکیه و استانبول چه مزایایی دارد؟

تحصیل در ترکیه مزایای زیادی دارد و افرادی که این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند می توانند در رشته‌های معتبر جهانی با هزینه کمتر (نسبت به سایر کشورهای خارجی) در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کنند.

با توجه به این موضوع که فارغ التحصیلان در ایران معمولا از سطح علمی نسبتا بالایی برخوردار هستند، خیلی راحت و آسان می‌توانند از دانشگاه‌های معتبر و مطرح استانبول پذیرش دریافت کنند. این مورد و ذکر اینکه سهولت حمل و نقل و عواملی مانند هزینه کم زندگی، اعتبار دانشگاه‌های ترکیه و غیره؛ از عواملی هستند که این کشور را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در ترکیه و دریافت ویزا استانبول تبدیل کردند.

باید بدانید که دانشگاه‌های ترکیه دوره های خود را به چندین زبان زنده دنیا ارائه می‌دهند. تدریس دروس به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی بسیار رایج است. این در حالی است که اگر فردی به زبان ترکی تسلط داشته باشد، می‌تواند زبان ترکی را در دانشگاه های ترکیه بخواند.

مدارک دانشگاهی برای تحصیل در ترکیه

ویزا استانبول

به لحاظ مقایسه تحصیل در ترکیه با کشورهای اروپایی، باید بگوییم که تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و همانند دیگر کشورها، در 3 مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا سازماندهی شده‌اند. شما هر مدرک و هر رشته‌ای را که بخواهید می‌توانید در یکی از 104 دانشگاه دولتی و 62 دانشگاه خصوصی در ترکیه پیدا کنید.

بخوانید: معرفی بهترین دانشگاه های استانبول+ معرفی رشته و رتبه

برخی از دانشگاه‌هایی که برنامه های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • دانشگاه سابانچی
  • دانشگاه اوکان استانبول
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه TED (TEDU)
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه کوک
  • دانشگاه سوهیر استانبول

چه مدارکی برای ویزای تحصیلی استانبول نیاز است؟

  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس با استاندارد تعیین شده
  • ارائه فرم درخواست ویزا
  • ارائه مدرک پذیرش دانشگاه
  • ارائه بیمه درمانی
  • تمکن مالی

رزرو بهترین هتل استانبول فقط با سه کلیک خوبه!

حرف آخر

ویزا استانبول با توجه به هدف شما از سفر به این شهر متفاوت خواهد بود. چنانچه برای تفریح و گذراندن تعطیلات به استانبول می‌روید، نیازی به دریافت ویزا نخواهید داشت. اما برای کاری، تحصیل و تجارت بایستی برای ویزای مربوطه اقدام کنید.

سوالات متداول

آیا برای سفر به استانبول نیاز به ویزا دارم؟

سفر گردشگری و توریستی به استانبول نیازی به دریافت ویزا ندارد و شما می‌توانید با پاسپورت خود به این شهر سفر کنید.

انواع ویزای استانبول به چه هستند؟

ویزای کاری، سرمایه‌گذاری، تحصیلی و تجارت از انواع ویزاهای استانبول هستند.

چطوری فرم درخواست ویزا را دریافت کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت اداره مهاجرت ترکیه، فرم درخواست ویزا را دریافت کرده و پر کنید.

نظرات کاربران