راهنمای زندگی در استانبول برای مهاجران زندگی

راهنمای زندگی در استانبول برای مهاجران 2023

مهاجرت برای بسیاری یک شروع تازه و آغاز زندگی دوباره است. اقدام به مهاجرت خوب و کارآمد نیاز به آگاهی و دانش زیادی دارد. ترکیه یکی از کشورهایی است که ایرانیان زیادی  در سالهای اخیر به آن مهاجرت کرده و یا در فکر مهاجرت به آن هستند. این کشور همسایه ایران است و از نظر فرهنگی شباهت بسیاری به کشورمان دارد. شهرهای زیادی در ترکیه برای مهاجرت وجود دارد که استانبول یکی‌از بهترین آنهاست.  بسیاری از افراد، زندگی در استانبول را برای آینده خود و خانواده‌شان انتخاب می‌کنند؛ اما چطور می‌توان به عنوان یک مهاجر در استانبول زندگی خوبی داشت؟ چه نکات و مواردی باید رعایت شود و چه چیزهایی را باید در ابتدای ورود به این شهر یادگرفت تا دچار مشکل نشویم. در این مقاله درباره راهنمای زندگی در استانبول برای مهاجران صحبت میکنیم!

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

استانبول، گزینه‌ای مناسب برای زندگی

استانبول شهر جذابی است. هر کسی دوست دارد این شهر سراسر جاذبه را تماشا کند. مهاجرت و زندگی در آن نیز به همان اندازه هیجان انگیز و لذتبخش به نظر می رسد. پنجمین مقصد توریستی دنیا جایی است که در آن همیشه پر است از مردمی از ملیت‌های گوناگون و مختلف. مردمی که برای سفر و یا مهاجرت در این شهر ساکن شده اند. استانبول از نظر امکانات جزو برترین شهرهای ترکیه به حساب می‌آید. قلب زنده شهر را  صنعت گردشگری  به تپش وا می‌دارد و این شهر شب و روز سرشار از زندگی،شور و هیجان است. تاریخ غنی و پربارش به آن هویت و اصالت داده و شاهکارهای معماری از دوره های مختلف آنرا به موزه ای به وسعت شهر تبدیل کرده است. اهمیت و بزرگی استانبول به اندازه‌ای است که بسیاری فکر می کنند پایتخت ترکیه استانبول است. اما این شهر در کرانه غربی ترکیه قرار گرفته و با آنکارا، پایتخت ترکیه که در مرکز کشور قرار گرفته فاصله زیادی دارد.

استانبول تنها شهر دنیاست که در دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد و تنگه بسفر شهر‌را به دو نیمه آسایی و اروپایی تقسیم کرده و  زیبایی آن را بیشتر کرده است. استانبول برای اینکه شهری یگانه و دوست داشتنی باشد چیزی کم ندارد و با توجه به حجم بیشمار گردشگران، کمتر کسی در آن احساس غربت خواهد کرد.

مزایای زندگی در استانبول

مزایای زندگی در استانبول

در بین شهرهای ترکیه استانبول گزینه‌ای است که مزایای بسیار زیادی دارد. بو ویژه اگر‌عاشق زندگی در شهرهای بزرگ با امکانات رفاهی فراوان و جاذبه های رنگارنگ باشید، استانبول بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. مزایای استانبول برای زندگی مهاجران بسیار زیاد است . استانبول شهر بسیار بزرگی است. به همین خاطر ازدحام جمعیت و حضور مهاجران خارجی در آن چندان به چشم نمی‌آید. دوم اینکه  از نظر فرهنگی، آیینی و دینی شباهت بسیاری بین ساکنان استانبول و ایران وجود دارد. صنعت گردشگری در این شهر بسیار رواج دارد. همان طور که می‌دانید بسیاری از گردشگران کشورهای همسایه همانند ایران، روسیه، ارمنستان و… همه‌ساله برای تفریح به این شهر می‌آیند. همین موضوع فرصت‌های شغلی بسیاری را به وجود می‌آورد. پس لازم نیست که در باب یافتن شغل مناسب و پردرآمد در این شهر نگران باشید.

زندگی در استانبول شباهت بسیاری به زندگی در شهرهای شلوغ ایران همانند تهران دارد. امکانات بی‌نظیری در این شهر وجود دارند که حتی مهاجران نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

از نظر آب‌وهوایی نیز شباهت بسیاری بین ایران و استانبول وجود دارد. در اصل می‌توان آب‌وهوای این شهر را با شهرهای ساحلی ایران مقایسه کرد. وجود دریای سیاه و دریای مرمر باعث شده تا هم اختلاف دما در تابستان و زمستان بیش از انتظار نشود و هم از مناظر زیبا دیدن کنید. هوای این شهر بسیار پاک است و می‌توانید هر زمان که خسته شدید، کنار تنگه بسفر بنشینید و از مناظر لذت ببرید.

انتخاب محل اقامت در استانبول

یکی از اولین پیش‌نیازها برای مهاجرت به استانبول تعیین محل زندگی و تهیه مسکن است. در استانبول محله‌های فراوانی وجود دارد که از امنیت و رفاه مناسبی برای زندگی مهاجران برخوردار هستند که می‌توانید برای زندگی انتخاب کنید. بهترین مناطق برای سکونت در استانبول به ترتیب از نظر امکانات، اقتصادی بودن، و زیبایی‌های طبیعی عبارتند از:

1. بشیک‌تاش

   – این منطقه در نزدیکی ساحل بسیکتاش و در نزدیکی دانشگاه‌های معتبر مانند بوگازیچی و استانبول تکنیک قرار دارد. اینجا به عنوان یک منطقه مدرن با امکانات عالی برای خرید، رستوران‌ها، و تفریح شناخته می‌شود.

2. کادیکوی

   – این منطقه در ساحل آسیایی استانبول قرار دارد و یک شهر قدیمی و زیبا با بازارهای محلی، کافه‌ها و رستوران‌های معروف است.

3. بی اوغلو

   – یکی از بهترین محله ‌های استانبول برای خرید ملک، که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد، محله بی اوغلو استانبول است.بی اوغلو درست در بالای شاخ طلایی قرار گرفته و از جمله مرکزی‌ترین مناطق استانبول به شمار می‌رود.این محله به دلیل قرار گرفتن در مرکز، جمعیت بسیاری دارد و قطب بهترین امکانات رفاهی استانبول نیز به شمار می‌رود.

4. شیشلی

   – برای خرید ملک در محله های استانبول، این محله از همه بهتر است.

انتخاب محل اقامت در استانبول

راهنمای زندگی در استانبول برای مهاجران، بهترین محله!

از گران‌قیمت‌ترین مناطق استانبول که در بخش اروپایی واقع شده است، می‌توان به محله شیشلی اشاره کرد. این محله از نزدیک‌ترین محله‌ها به مرکز استانبول است و به همین دلیل، قطب امکانات رفاهی، تفریحی و اقتصادی استانبول به شمار می‌رود.ه شیشلی، محله فرانسوی استانبول نام دارد و بسیاری از برندهای معروف اروپایی، در این منطقه مشغول به فعالیت هستند.این محله از لوکس‌ترین محله‌های استانبول است و به همین دلیل قیمت ملک در آن بسیار بالاست

5. باکیرکوی

   – این منطقه نزدیک به فرودگاه بین‌المللی آتاتورک و در نزدیکی ساحل مرمره دارای امکانات تفریحی و خرید مناسبی است.

6. آتاشهیر

   – محله آتاشهیر استانبول، از محله‌های آسیایی این شهر بزرگ است. این محله از بهترین محله های استانبول برای زندگی و خرید خانه است و تراکم جمعیت در آن، کم است و آن را به یک محله خلوت تبدیل کرده است. آتاشهیر از جمله مدرن‌ترین محله‌های آسیایی استانبول است و به برج‌های بلد و آسمان‌خراش‌هایش معروف است.

به غیر از این محله ها، مناطق مناسب دیگری برای زندگی در استانبول وجود دارند. برای انتخاب بهترین منطقه برای سکونت در استانبول، به نیازها و سبک زندگی شخصی خود توجه داشته باشید. هزینه مسکن و امکانات محلی نیز نقش مهمی در تصمیم‌گیری ایفا می‌کنند. پیدا کردن محل اقامت مناسب در استانبول از اهمیت بالایی برخوردار است. در نظر داشته باشید که هزینه مسکن در برخی مناطق استانبول بالا است. با بررسی مناطق مختلف و مشاوره با مهاجران دیگر، می‌توانید بهترین محل اقامت برای خود را پیدا کنید.

خرید خانه در استانبول

خرید خانه در استانبول

خرید خانه در استانبول یکی‌از گزینه‌هایی استدکه شرایط زندگی شما را بسیار هموار می‌کند. اما به هزینه زیادی نیاز دارد.توگه داشته باشید که  با خرید خانه در این شهر، یک گام به زندگی راحت تر در استانبول نزدیک می‌شوید. اگر بتوانید در بدو ورود به این کشور، اقدام به خرید خانه کنید، به این ترتیب هم با درخواست اقامت شما راحت‌تر موافقت می‌شود و هم دیگر لازم نیست که هزینه بسیاری را بابت اجاره ماهانه بپردازید. هزینه خرید خانه در مناطق و محلات مختلف استانبول به هم تفاوت دارند. در حال حاضر می‌توان در بخش غربی استانبول، یک خانه 70متری یک خوابه را با قیمت حدود 300هزار لیر خریداری کرد. در اصل به‌طور میانگین، هزینه هر مترمربع خانه در استانبول حدود 4هزار لیر است. همچنین باید بدانید که خانه در شهرهای دیگر همانند ازمیر، آنتالیا، آنکارا و… به‌مراتب ارزان‌تر است. دنیزلی ارزان‌ترین محل برای خرید خانه در استانبول محسوب می‌شود.

 اجاره خانه در استانبول

برای بسیاری از مهاجران خرید خانه مقدور‌نیست. هم به دلیل هزینه بالا .‌هم به دلیل اینکه برخی ترجیح می دهند مدتی را به صورت آزمایشی در این شهر زندگی کنند تا شرایط را به صورت بی واسطه تجربه کنند. برای این دسته از مهاجران بهترین راه اجاره خانه در استانبول است. به‌صورت متوسط برای کرایه یک خانه 70متری در استانبول باید ماهانه بین ۲ تا ۳هزار لیر پرداخت کنید. جالب است بدانید که سیستم کرایه خانه در استانبول با ایران کاملاً تفاوت دارد. در ایران می‌توانید مبلغی را به‌عنوان رهن بپردازید و دیگر اجاره پرداخت نکنید؛ اما برای زندگی در استانبول نیازی به هزینه رهن نیست. در حقیقت هیچ‌گونه پیش‌پرداختی به‌عنوان رهن از مستأجر دریافت نمی‌شود. این موضوع دو جنبه مثبت و منفی دارد. اول اینکه یا باید خانه بخرید یا باید هزینه اجاره ماهانه بپردازید. پس نمی‌توانید با نقدینگی متوسط اقدام به رهن خانه کنید. از طرفی هم مهاجران می‌توانند با حداقل سرمایه اقدام به کرایه خانه در استانبول کنند. البته در نظر بگیرید که به‌عنوان ضمانت، همیشه باید به اندازه 2 اجاره را به صاحب‌خانه بپردازید

برای اجاره خانه نیز فقط کافی است تا به وب‌سایت‌های معروف اجاره خانه مراجعه کنید. محله‌های مختلف استانبول نیز دارای قیمت‌های اجاره مختلفی هستند. برخی مناطق خیلی معروف همانند فاتح را به مهاجران کرایه نمی‌دهند؛ اما مناطق بسیار مناسبی در استانبول وجود دارد. به‌صورت کلی قیمت خانه‌ها در بخش اروپایی بیشتر از بخش آسیایی است. بیلیک، اسنیورت، باهچه شهیر و منطقه ببک جزو مناطق مناسبی در بخش اروپایی هستند که می‌توانید برای زندگی انتخاب کنید. اگر به‌دنبال آب‌وهوای عالی هستید نیز سری به منطقه بشیکتاش بزنید. البته کرایه خانه در این منطقه بسیار گران است.

 موبایل و اینترنت در استانبول

 موبایل و اینترنت در استانبول

استانبول، به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت و پرترافیک ترکیه، دارای یک زیرساخت مخابراتی پیشرفته است. شبکه های تلفن همراه زیادی در استانبول وجود دارد که می توانید با خرید سیم‌کارت از هر کدام به شبکه موبایلی و اینترنت همراه دسترسی داشته باشید. استانبول پوشش شبکه‌های تلفن همراه گسترده‌ای دارد و اینجا تعدادی از اصلی‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در ترکیه فعالیت می‌کنند:

– تورک‌تلکام (Turk Telekom): این اپراتور یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در ترکیه است و پوشش خوبی در استانبول دارد.

– تورکسل (Turkcell): تورکسل نیز یکی دیگر از اپراتورهای معتبر تلفن همراه در ترکیه است و به عنوان اپراتوری با پوشش گسترده در استانبول شناخته می‌شود.

– وودافون (Vodafone): وودافون نیز یک گزینه دیگر برای تلفن همراه در ترکیه است و پوشش خوبی در استانبول دارد.

4 اپراتور اصلی در ترکیه و عبارتند از:

بر اساس ادعای شرکت OpenSignal، ترکسل پوشش بهتری دارد و پس از آن ودافون و ترک تلکام در مقام دوم و سوم قرار دارند. هر سه اینترنت پر سرعت قابل قبولی دارند که اکثر شهرها و روستاها را کاور می کند. برای خرید سیم‌کارت این اپراتورها به ترتیب باید مبلغ ۱۵۰ تا ۴۴۰ لیر هزینه کنید.

 اینترنت:

استانبول دارای اینترنت پرسرعتی در سراسر شهر است. بسیاری از کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مکان‌های عمومی دارای شبکه‌های Wi-Fi عمومی هستند که به شما این امکان را می‌دهند که به اینترنت متصل شوید. شبکه‌های تلفن همراه 4G و 5G در استانبول پوشش گسترده‌ای دارند و سرعت بالایی ارائه می‌دهند. این گزینه‌ها برای افرادی که به اینترنت در حرکت نیاز دارند مناسب هستند.

به طور کلی، شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت در استانبول پیشرفته و موثر هستند و امکانات مختلفی برای اتصال به اینترنت و ارتباط با دیگران فراهم می‌کنند. این امکانات برای مهاجران و گردشگران نیز بهره‌وری بالایی دارند و به راحتی می‌توانند در ارتباط با خانواده و دوستان در کشور مبدا و همچنین برای انجام امور روزمره بهره‌برداری کنند.

اطمینان حاصل کنید که برای ارتباطات خود از سیم کارت معتبری استفاده کنید. در استانبول ارائه‌دهندگان مخابراتی مختلفی وجود دارند که بسته‌ها و طرح‌های متنوعی ارائه می‌کنند. بررسی قبلی و انتخاب یک اپراتور معتبر می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه‌های ارتباطی خود را به حداقل برسانید.

راهنمای زندگی در استانبول برای مهاجران؛ حمل و نقل

حمل و نقل در استانبول

 آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی و خرید بلیط‌های مورد نیاز حمل و نقل در استانبول می تواند به شما در سفرهای روزانه و کمک کند.

استانبول شبکه حمل و نقل عمومی پیچیده‌ای دارد که شامل مترو، اتوبوس، تاکسی و قایق‌های دریایی است.  شاید این را شنیده باشید که هزینه تاکسی در استانبول بسیار بالاست و استفاده از آن اصلا به صرفه نیست مگر اینکه واقعا درآمد بالایی داشته باشید. با توجه به گران بودن بنزین بالا بودن هزینه تاکسی منطقی است. برای هر یک کیلومتر استفاده از تاکسی 4 لیر و هر ساعت استفاده از تاکسی باید 32 لیر بپردازید که هزینه کمی نیست. استفاده از ماشین شخصی هم از گزینه های موجود است اما باید بدانید که  به‌ازای هر یک لیتر بنزین باید حدود 8 لیر بپردازید که هزینه زیادی است. ترافیک بالای شهر را هم باید برای استفاده از ماشین شخصی‌در‌نظر بگیرید. به همین خاطر اکثر مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. برای خرید یک خودرو همانند فولکس گلف نیز باید حدود 350هزار لیر کنار بگذارید که تقریباً معادل خرید یک خانه کوچک در استانبول است.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس اقتصادی‌ترین گزینه برای رفت و آمد در استانبول است. هرچند هزینه بلیط مترو و اتوبوس هم چندان ارزان نیست و مثلا  برای خرید بلیط یک‌‌طرفه مترو نیز باید 4 لیر بپردازید. اما استفاده از کارت‌های شهروندی هزینه‌های حمل و نقل عمومی را تا حد زیادی پایین می آورد . به‌صورت کلی یک فرد عادی در استانبول ماهانه 230 لیر برای حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کند.

 کار در استانبول

 کار در استانبول

 این یکی‌از گزینه های است که حتما قبل از مهاجرت به هر کشور و شهری باید به آن فکر کنید و از قبل برای آن برنامه ریزی کرده باشید. اگر به دنبال فریلنسری هستید می‌توانید در استانبول نیز به راحتی به کارتان ادامه دهید. امکان دریافت ویزا کارت و‌بازکردن حساب بین المللی میز به شما کمک خواهد کرد. اگر به دنبال کار در استانبول هستید نیز باید بدانید استانبول یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی ترکیه است و فرصت‌های شغلی متنوعی را برای مهاجران ایرانی فراهم می‌کند. قبل از ورود به استانبول، تحقیقات لازم را در مورد بازار کار و مشاغلی که به آن علاقه دارید، انجام دهید. توجه داشته باشید که پیش از شروع هر کاری حتما مجوزهای مربوط به کار در استانبول را دریافت کنید تا دچار مشکل نشوید. دریافت این مجوزها دشواری چندانی ندارد و شما براحتی می‌توانید این مجوزها را دریافت کنید.

 فرهنگ و زندگی روزمره در استانبول

یکی از ویژگی‌های مهاجرت ‌و زندگی در استانبول برای ایرانیان، نزدیکی فرهنگ مردم این شهر با مردم ایران است. با وجود مدرنیزه شدن استانبول همچنان بخشی از مردم شهر  سنتی زندگی می کنند و آداب و رسوم سنتی خود را حفظ کرده‌اند. با مطالعه در مورد فرهنگ و زندگی روزمره مردم استانبول، شما می‌توانید بهتر به فرهنگ محلی و عادات آنها پی ببرید. احترام به فرهنگ و آداب و رسوم محلی می‌تواند به شما در بهبود تعاملات شخصی و اجتماعی کمک کند.

زبان ترکی استانبولی

زبان مردم استانبول ترکی است که به ترکی استانبولی معروف است. اگر از آذری زبانان ایران باشید، یادگرفتن این زبان برای شما بسیار راحت خواهد بود. در غیر این صورت نیز با کمی تلاش و زندگی در استانبول با زبان مردم کاملا آشنا خواهید شد. اما قبل از مهاجرت باید بدانید آشنایی با زبان ترکی به شما کمک می‌کند تا در ارتباط با مردم محلی و همچنین در مشاغل خود پیشرفت کنید. برای سرعت بخشیدن به یادگیری خودتان می‌توانید به کلاس‌های زبان محلی مراجعه کنید یا از منابع آنلاین برای آموزش زبان ترکی استفاده کنید.

مراکز خدماتی در استانبول

مراکز خدماتی در استانبول

برای زندگی در شهر بزرگی مانند استانبول شما باید با موقعیت مراکز خدماتی مانند بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، دفاتر پلیس و سفارتخانه‌ها آشنا شوید. پیدا کردن مکان‌هایی از این دست در نزدیکی محل اقامت خود می‌تواند در مواقع ضروری بسیار مفید باشد. برای آگاهی از این مراکز می‌توانید از نقشه های آنلاین‌ مثل گوگل‌مپ استفاده کنید ‌و یا با گشت و گذار در اطراف محل زندگی‌تان این مراکز را کشف کنید. پرسو جو‌ از افراد محلی نیز گزینه مناسبی است که در مواقع ضروری بتوانید این مراکز را پیدا و از هزینه ها و شرایط استفاده آن آگاه باشید. جالب است بدانید در استانبول بیمارستان‌های بسیار مجهز و پزشکان متعهد حضور دارند؛ اما هزینه درمان در این شهر به‌مراتب از شهرهای اروپایی کمتر است. برای مثال برای یک عمل جراحی سنگین فقط باید حدود 5هزار دلار بپردازید. این رقم در مقایسه با کشورهای اروپایی حدود 60درصد ارزان‌تر است.

راهنمای زندگی در استانبول برای مهاجران؛ هزینه ها!

همانطور که قبلاً اشاره شد، هزینه زندگی در استانبول مانند هزینه زندگی در شهرهای بزرگ ایران است. با این تفاوت که هزینه مسکن در استانبول حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر است. هزینه های زندگی شامل، خورد و خوراک، پوشاک، رفت و آمد و تفریح در استانبول با توجه به سبک زندگی و سلایق متفاوت است اما  به غیر از خورد و خوراک و پوشاک معمولاً باید برای زندگی در استانبول به‌صورت ماهانه مبلغ 500 لیر برای هزینه‌های عمومی همانند هزینه انواع قبوض کنار بگذارید. همچنین برای اینترنت پرسرعت نیز باید معمولاً به‌صورت ماهانه 120 لیر پرداخت کنید. هزینه باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی به‌صورت میانگین 200 لیر در ماه هستند.

خورد و خوراک و پوشاک در استانبول

خورد و خوراک و پوشاک در استانبول

استانبول از جهتی شهر مزه‌ها و طعم‌های دلپذیر و غذاهای رنگارنگ است. اما باید بدانید که اگر بخواهید هر روز در رستوران غذا بخورید هزینه‌هایتان بسیار بالا خواهد رفت و به طور معمول باید بین 35 تا 100 لیر را برای یک وعده غذا در رستوران های استانبول کنار بگذارید. پس بهترین راه این است که بتوانید با خرید مواد غذایی و آشپزی هزینه‌هایتان را مدیریت کنید. خوشبختانه هزینه‌ خورد و خوراک در استانبول تفا‌وت چندانی با ایران ندارد. مثلاً با 6 لیر می‌توانید 1 لیتر شیر، با 30 لیر یک کیلو سینه مرغ، با 80 لیر یک کیلو گوشت گاو، با 2 لیر یک بطری 1.5 لیتری آب و با 2 لیر یک قرص نان سفید نیم کیلویی تهیه کنید. پس می‌توان گفت که هزینه خوراک برای زندگی در استانبول چندان گران نیست.

استانبول برای ایرانیان بهترین مقصد برای خرید پوشاک است. بویژه در برخی از فصول سال حراج ‌های متنوعی در مراکز خرید این شهر برقرار است که هزینه تهیه پوشاک را بسیار کم می‌کند. بسیاری از مردم محلی استانبول منتظر جشنواره‌های تخفیف مختلف می‌مانند. مثلاً در اعیاد مهم همانند عید قربان یا تعطیلات کریسمس، همیشه تخفیف‌های بسیاری شامل حال فروشگاه‌های برند در استانبول می‌شود. به این ترتیب می‌توانید با کمترین هزینه، بهترین لباس‌ها را بخرید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. همچنین باید بدانید که لباس‌های ترک کیفیت بسیاری دارند و جزو بهترین‌ها به حساب می‌آیند.

 تحصیل در استانبول

بسیاری از افراد فقط برای تحصیل به ترکیه سفر می‌کنند. معمولاً اکثر این افراد نیز پس از اتمام دوره تحصیلی، در همین استانبول شروع به کار کرده و اقامت به دست می‌آورند. تحصیل از جمله روش‌های عالی برای مهاجرت و زندگی در استانبول محسوب می‌شود.

برای تحصیل در استانبول بهتر است تلاش کنید تا در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شوید. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی استانبول کاملاً رایگان است. البته در صورتی که در یکی از دانشگاه‌های خصوصی بورسیه به دست بیاورید نیز لازم نیست هزینه‌ای بابت تحصیل پرداخت کنید. حتی در برخی مواقع، به نخبگان و دانشجویان برتر، کمک هزینه تحصیل نیز پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است با وجود خوابگاه‌های مجهز، حتی نیازی به کرایه خانه در استانبول نیز نیست.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی استانبول به‌صورت سالانه بین 10هزار تا 30هزار لیر متغیر است. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های نیمه‌دولتی را داشته باشید نیز باید سالانه بین 5هزار تا 10هزار لیر برای تحصیل کنار بگذارید. هزینه تحصیل در مقاطع متفاوت و امکانات مختلف با هم تفاوت خواهند داشت. برای مثال در صورتی که بخواهید از خدمات خوابگاه استفاده کنید، باید حداکثر مبلغ سالانه را بپردازید.

راهنمای زندگی در استانبول برای مهاجران؛ تفریح!

راهنمای زندگی در استانبول برای مهاجران

وقتی به استانبول مهاجرت می‌کنید نمی‌توانید از تفریح و جاذبه‌های آن چشم‌پوشی کنید و ناخودآگاه تفریح و سرگرمی بخشی از هزینه های زندگی شما را به خود اختصاص خواهد داد. بویژه اگر فرزند داشته باشید تفریح و خوش‌گذرانی در استانبول تبدیل به یک نیاز همیشگی برای شما خواهد بود. جدای از تاثیر زیادی که تفریح و گشت و گذار در روحیه و سبک زندگی و سلامتی شما دارد باید به هزینه های آن نیز توجه کنید تا بتوانید برنامه ریزی بهتری برای زندگی خود بعد از مهاجرت داشته باشید. البته تنوع تفریح و سرگرمی در استانبول به قدری زیاد است که برای هر سلیقه و با هر هزینه ای می‌توانید از امکانات تفریحی این شهر استفاده کنید. پارک ها و فضای سبز عمومی بسیار زیاد و البته بسیار زیبایی در استانبول وجود دارد که می‌توانید به راحتی و به رایگان از آنها استفاده کنید. طبیعت استانبول نیز آنقدر چشم‌نواز است که از تماشا و گشت و گذار در آن سیر نمی شوید.

علاوه بر اینها شهربازی، سینما، کلوپ های تفریحی و ساحل‌های رنگارنگ این شهر نیز در اختیار شماست که با پرداخت هزینه هر کدام می توانید از گذراندن وقت در آنها لذت ببرید. برای اینکه بتوانید به طور نسبی از میزان برخی هزینه ‌ها آگاه باشید به چند مورد اشاره می کنیم. مثلاً با حدود 100 لیر می‌توانید وارد یک مجموعه شهربازی بزرگ شوید و از تفریحات آن لذت ببرید. هزینه استفاده از استخر عمومی نیز حدود 40 لیر است. همچنین برای تماشای فیلم می‌توانید با 30 لیر وارد سینما شوید و از تماشای فیلم لذت ببرید.

کلام آخر

استانبول یکی‌از زیباترین شهرهای دنیاست که برای مهاجرت و زندگی مزایای بیشماری دارد. آگاهی از چگونگی زندگی در این شهر برای مهاجران ضروزی است. به غیر از تحقیق و مطالعه منابع یکی دیگر از راه‌های مناسب برای راهنمایی و بهتر شدن کیفیت زندگی در استانبول ، عضویت در شبکه‌های اجتماعی محلی و گروه‌های مختلف ایرانیان در استانبول است که می‌تواند به شما کمک کند برای زندگی ایده‌آل و لذتبخش در این شهر با سایر مهاجران ایرانی آشنا شوید و از تجربیاتشان بهره‌برداری کنید.

نظرات کاربران