First class

هر آنچه که باید درباره کلاس پروازی فرست کلاس بدانید!

خرید بلیط هواپیما از اصلی‌ترین بخش‌های سفر است و معمولاً شما را با قیمت‌های متفاوتی روبرو می‌کند. برای این اختلاف قیمت دلایلی از قبیل نوع بلیط، زمان سفر، مقصد و از همه مهمتر نوع خدماتی دریافتی است. خدمات و امکانات پروازها در غالب کلاس پروازی به شما ارائه می‌شوند و هر کدام از قیمت خاصی برخوردار هستند. بنابراین اگر می‌خواهید با رزرو بهترین بلیط هواپیما، سفر خود را شروع کنید، قبل از هر چیز با کلاس‌های پروازی به خصوص کلاس پروازی فرست کلاس آشنا شوید.

انواع کلاس‌های پروازی

Economy class

ما قبلاً در مورد انواع کلاس‌های پروازی و تفاوت دقیق آن‌ها به‌صورت مفصل صحبت کرده‌ایم. این کلاس‌ها دارای 4 دسته‌بندی هستند که توسط شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شوند.  

  1. کلاس پروازی اکونومی (Economy class)
  2. کلاس پروازی پریمیوم اکونومی (Premium economy)
  3. کلاس پروازی بیزینس (Business class)
  4. کلاس پروازی فرست کلاس (First Class)

نکته‌ای که در مورد کلاس‌های پروازی در ایران وجود دارد این است که در اغلب موارد 3 مورد اول را می‌توان رزرو کرد و بیشتر تقاضاها برای کلاس پروازی پریمیوم و بیزنس است. هواپیماهایی که دو یا سه کابینه هستند، سطح خدماتی که ارائه می‌کنند، متفاوت است. برای مثال در هواپیماهای سه کابین این امکان وجود دارد تا فرست کلاس، بیزینس یا پریمیوم را رزرو کنید.   

کلاس پروازی فرست کلاس چیست؟

کلاس پروازی فرست کلاس بهترین و باکلاس‌ترین بلیط پرواز است که در مقابل خدمات و شرایطی که دارد از قیمت قابل توجهی هم برخوردار است. تفاوت این کلاس پروازی با دیگر کلاس‌ها در میزان فضا و خدماتی است که در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع شما با خرید بلیط فرست کلاس یک صندلی تک‌نفره با فضای باز در اطرافتان خواهید داشت که فرقش با صندلی‌های معمولی، زمین تا آسمان است. در هر ایرلاین شکل و شمایل متفاوت است. اما معمولاً این صندلی‌ها در اتاقی قرار گرفته‌اند تا مسافر احساس راحتی بیشتری داشته باشد. حتی می‌توان صندلی را به حالت تخت، تغییر حالت داد و تمام مدت پرواز را استراحت کرد. در ادامه بیشتر درباره امکانات و خدمات آن صحبت خواهیم کرد. 

چه امکاناتی در کلاس پروازی فرست کلاس ارائه می‌شود؟

First class

خدمات و امکانات ارائه شده توسط هر ایرلاین متفاوت است و رقابت بسیار زیادی هم بین شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد تا خدمات فرست کلاس را به بهترین و لوکس‌ترین شکل ممکن ارائه دهند. به طور کلی این خدمات شامل:

فضای استراحت و صندلی

از اصلی‌ترین مشخصه‌های کلاس پروازی فرست کلاس، فضای استراحت و صندلی‌های خیلی راحت آن‌ها است. در گذشته تنها ابعاد صندلی بزرگتر و فاصله بین آن نیز بیشتر بود. اما در حال حاضر یک فضای جداگانه شبیه به اتاقک در هواپیماها تعبیه شده است تا مسافران یک فضای اختصاصی داشته باشند و با خیال راحت به استراحت بپردازند.

سرگرمی‌ها

مهم نیست مدت زمان پرواز طولانی باشد و کوتاه، در این مدت می‌توانید با استفاده از نمایشگری که روبروی صندلی شما قرار گرفته است، انواع مختلف جدیدترین فیلم‌ها را انتخاب و تماشا کنید یا به سراغ موسیقی مورد علاقه‌تان بروید. حتی برخی از ایرلاین‌ها اینترنت ماهواره‌ای را نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا احتمالا با لپ تاپشان به انجام کارهای شخصی بپردازند.

غذا و نوشیدنی

غذاها همانند دیگر کلاس‌های پروازی مشخص و از قبل تعیین شده نیست و معمولاً مهماندار با یک منو از شما پذیرایی می‌کند و شما می‌توانید بهترین غذاها را با کیفیت رستوران انتخاب کرده و نوش جان کنید. نوشیدنی‌ها هم به همین شکل هستند و هر چیزی که دوست داشته باشید برای شما سرو خواهد شد. این نکته را هم اضافه کنیم که شما در هر زمان که بخواهید می‌توانید نوشیدنی و میان وعده درخواست کنید. 

چه خدماتی در کلاس پروازی فرست کلاس ارائه می‌شود؟

در کنار امکانات درجه یک، خدمات ویژه و مخصوصی برای مسافران فرست کلاس در نظر گرفته می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

دسترسی به لانچ فرودگاهی

رزرو بلیط درجه یک یا کلاس پروازی فرست کلاس به شما امکان دسترسی به سالن لانچ در ترمینال فرودگاه را می‌دهد. در پروازهای فرست کلاس، سالن‌های انتظار (لانچ فرودگاهی) از سالن‌های مربوط به کلاس تجاری جدا هستند. این سالن‌ها امکانات بی‌نظیر، کامل و مجللی را دارند تا مسافرین احساس راحتی کنند. خدمات CIP در این سالن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. 

خدمات CIP فرودگاهی 

Airport CIP services

خدمات CIP، خدماتی هستند که در آن جابه جایی بار، چک این، چک مدارک و … به صورت رایگان انجام می شود. برخی از امکانات رفاهی لانچ فرودگاهی عبارتند از کافه بار، بار نوشیدنی، رستوران با سرویس گارسون، سرویس بوفه، انواع نوشیدنی و اسنک که در سلف سرویس وجود دارند، مراکز اسپا و فروشگاه‌های خرید.

منو غذا و کیفیت آن‌ها دست کمی از رستوران‌های ستاره‌دار ندارد و شما می‌توانید هر آنچه را که دوست دارید سفارش دهید. تزئین بشقاب‌ها و طعم عالی از خصوصیات غذاهای سالن درجه یک است. 

فروشگاه‌ها و مراکز تجاری از دیگر خدمات لوکس هستند. در اینجا می‌توانید در اتاق‌های ملاقاتی با جدیدترین تجهیزات به کارهای خود بپردازید. همچنین می‌توانید از خدمات اسپا رایگان همراه با محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص، خستگی در کنید. 

از دیگر خدمات لانچ فرودگاهی می‌توان به مراکز خرید، خدمات خشکشویی، سوئیت‌های حمام جداگانه، منطقه بازی مخصوص کودکان، اتاق تماشای تلویزیون، اتاق مطالعه و… استفاده کنید. هر کدام از این خدمات به بهترین شکل به شما ارائه می‌شوند. برای مثال، در سوئیت‌های مخصوص حمام کیت‌های دوش برای هر نفر قرار گرفته است. این کیت‌ها شامل: لوازم ضروری دوش مانند مسواک، خمیر دندان، شامپو، ژل شست و شو، صابون، شانه، کیت اصلاح و موارد دیگر می‌شود.

خدمات حمل و نقل

از مهمترین بخش‌های انتخاب کلاس پروازی فرست کلاس، ترانسفر و خدمات حمل و نقل فرودگاهی است. این سرویس در پروازهای فرست کلاس بین المللی در دسترس است. هنگامی که به مقصد خود رسیدید، با یک وسیله نقلیه لوکس به هتل یا مقصد مورد نظر خود منتقل خواهید شد. در برخی موارد حتی ترانسفر لیموزین خصوصی هم از داخل فرودگاه ارائه می‌شود. 

خدمات بار مسافران

خدمات بار برای مسافران کلاس پروازی فرست کلاس بدین شکل است که نیازی به انتظار صف‌های طولانی برای تحویل چمدان و وسایل نیست و به صورت جداگانه بار  و چمدان‌های مسافران فرست کلاس جابجا می‌شوند. خوب است بدانید که خدمات بار مسافران از جمله خدمات CIP بوده و به صورت رایگان است.

لوکس‌ترین کلاس پروازی فرست کلاس متعلق به کدام ایرلاین است؟

Lufthansa first class

لوکس ترین پروازهای فرست کلاس در دنیا بسیارند. در این میان چندین شرکت هواپیمایی با ارائه لوکس‌ترین و کامل‌ترین خدمات را دارند که می‌توان به هواپیمایی امارات، لوفت هانزا، سنگاپور و تایلند اشاره کرد. در این ایرلاین‌ها علاوه بر امکاناتی که گفته شد، پتو اضافی، بالش، لباس خواب راحت، دمپایی، ماسک چشم، سوئیت شخصی و حتی تخت خواب در نظر گرفته شده است. اغلب این شرکت‌ها در تلاش هستند تا با ایجاد تغییرات متفاوت و البته لوکس، بهترین خدمات و کلاس پروازی فرست کلاس را در اختیار مسافران خودشان قرار دهند.

قیمت کلاس پروازی فرست کلاس چقدر است؟

قیمت کلاس پروازی فرست کلاس خیلی بیشتر از انواع دیگر بلیط‌ها است و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. برای مثال هر شرکت هواپیمایی اقدام به ارائه یک سری خدمات خاص و لوکس می‌کند و با توجه به آن‌ها قیمت متفاوتی برای این نوع بلیط‌ها در نظر می‌گیرد. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت‌های بلیط فرست کلاس به سه کلیک مراجعه کنید و در کمتری زمان ممکن بلیط خود را رزرو نمایید. 

نحوه خرید بلیط کلاس پروازی فرست کلاس

First class ticket

بلیط هواپیما کلاس پروازی فرست کلاس معمولا توسط شرکت‌های هواپیمایی معتبر و بین المللی به فروش می‌رسند. از آنجایی که رقابت زیادی در بین این ایرلاین‌ها وجود دارد، هر کدام در تلاشند تا بهترین خدمات و امکانات را در اختیار مسافران قرار دهند. علت آن هم سود بالای بلیط‌های درجه یک است. همانطور که می‌دانید این نوع بلیط قسمت نسبتا گران‌تری دارد. در ایران هم برخی از شرکت‌های هواپیمایی مانند ایران ایر و ماهان چنین خدماتی را برای پروازهای خارجی ارائه می‌دهند که خدمات نسبتا خوبی هم دارند. درباره شرایط کنسلی نیز باید گفت که امکان کنسلی کلاس پروازی فرست کلاس وجود دارد و البته در هر ایرلاین متفاوت است.

کلام آخر

کلاس پروازی فرست کلاس از بهترین و لوکس‌ترین بلیط‌های هواپیمایی است. بیشتر افراد برای مسیرهای بین‌المللی و طولانی مدت از این کلاس پروازی استفاده می‌کنند. ما در این مقاله هر آنچه را که نیاز بود درباره این شیوه از سفر بدانید، توضیح دادیم. اگر به دنبال یک سفر مجلل هستید، سه کلیک آن را برای شما فراهم می‌کند. 

سوالات متداول

آیا پروازهای داخلی بلیط فرست کلاس دارند؟

خیر اما می‌توانید برای سفرهای خارجی و بین المللی، کلاس پروازی فرست کلاس را رزرو کنید. 

لوکس‌ترین بلیط فرست کلاس ایرلاین خارجی کدام است؟

امارات و لوفت هانزا

قیمت بلیط فرست کلاس چقدر است؟ 

این قیمت در مقایسه با کلاس‌های پروازی دیگر، گران‌تر است و علت آن خدمات و امکانات درجه یکی است که در اختیار مسافران قرار می‌دهند. 

نظرات کاربران