مساجد دبی؛ معماری، زیبایی، معنویت

مساجد دبی؛ تلفیق معماری، زیبایی، معنویت

دبی بیشتر به عنوان شهری مدرن و آینده‌نگر دیده می‌شود و جذابیت آن به دلیل فضای زیبا، امکانات و جاذبه‌های دیدنی‌اش است. با این حال، اگر دقیق‌تر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که دبی شهری با جنبه‌های مختلف است و فرهنگ اصیل و مذهب اسلام از ویژگی‌های افتخارآمیز برای آن است. بازدید از مساجد دبی بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با فرهنگ و اصالت این شهر خواهد بود. مساجدی باشکوه که در میان تمام ولخرجی‌ها و معماری‌های خاصی که در آن‌ها به کار گرفته شده‌، فرهنگ و معنویت را به خوبی به تصویر می‌کشند. زیبایی‌های این مساجد در کنار تلفیقی از مدرنیته و سنت واقعا شگفت‌انگیز هستند که وقتی از نزدیک آن‌ها را مشاهده می‌کنید، متوجه خواهید شد. ما 7 مورد از برترین مساجد این شهر رویایی را به شما معرفی خواهیم کرد.

رزرو تور دبی

بلیط هواپیما دبی را فقط با سه کلیک رزرو کنید!

1. مسجد جمیرا دبی (Jumeirah Mosque)

در جمیرا 1، مسجد جمیرا، یکی از مشهورترین مساجد دبی، گردشگران را با منظره خیره کننده خود مبهوت می‌کند. این مسجد یکی از معدود مسجدهایی در امارات است که به غیر مسلمانان اجازه ورود و کاوش را می‌دهد. مجسمه‎‌های سنگی شگفت‌انگیزی بر اساس سنت فاطمی در این مسجد وجود دارند که بسیار جذاب و باشکوه هستند. از طرفی گنبدی زیبا و مناره‌های سر به فلک کشیده مسجد را زینت داده‌اند. به عنوان یک جاذبه دیدنی، این مسجد از سال 1976 پذیرای بازدیدکنندگان بوده و گردشگران می‌توانند برای کاوش در مسجد و آشنایی با فرهنگ امارات، از آن بازدید کنند.

بخوانید: دهکده میراث دبی

2. مسجد ایرانیان دبی (Iranian Mosque)

مساجد دبی

افراد زیادی در مورد این مسجد که از زیباترین مساجد دبی است، چیزی نمی‌دانند، اما ممکن است به اندازه کافی خوش شانس باشید که در حین پرسه زدن در منطقه نزدیک بازار نساجی به آن برخورد کنید. این بنا که به نام مسجد علی بن ابی طالب نیز شناخته می شود، با کاشی های آبی رنگ پیچیده تزئین شده است. این یکی از دو مسجد ایرانی با تزئینات تزئین شده در دبی است؛ دیگری که مسجد امام حسین (ع) نام دارد در سطوا واقع شده است

3. مسجد البدیه، فجیره (Al Bidya Mosque)

در جاده بین دیبا و خورفکان، قدیمی‌ترین مسجد پابرجا در امارات قرار دارد: مسجد البدیه. این بنای مذهبی باستانی که از گل و سنگ ساخته شده است، هنوز مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل معماری منحصر به فردش، با چهار گنبد به جای یک، و کنده کاری های باستان شناسی، توسط سایت های میراث جهانی یونسکو به رسمیت شناخته شده است. نمازخانه کوچک آن تا 70 نفر گنجایش دارد.

بخوانید: کانال آبی دبی

4. مسجد النور شارجه (Al Noor Mosque)

مسجد النور از بهرین مساجد دبی تنها مسجد شارجه است که با تورهای رایگان یک ساعته در ساعت 10 صبح هر دوشنبه و پنجشنبه پذیرای غیر مسلمانان و البته مسلمانان در هر ساعت از شبانه روز است. این مسجد که بر خط افق امارت مسلط و مشرف به تالاب خالد است، طراحی کلاسیک عثمانی با 34 گنبد دارد. فضای داخلی مسجد با خط های پیچیده‌ای از آیات قرآن کریم حکاکی شده است؛ زیبایی معنوی خاصی را به وجود آورده اند. این مسجد به عنوان یک مقصد توریستی محبوب شناخته می‌شود.

تور ارزان دبی فقط با سه کلیک!

5. مسجد الفاروق عمر بن الخطاب دبی (Al Farooq Omar Bin Al Khattab Mosque)

مساجد دبی

این مسجد در دبی که در سال 1986 تأسیس شد، تغییرات زیادی به خود دید. مسجد الفاروق در سال 2010 تخریب شد و در سال 2011 با امکانات بهتری برای اقامه نماز و آموزش فرهنگ دوباره آن را بازسازی کردند. در حال حاضر با داشتن 21 گنبد زیبا برگرفته از معماری عثمانی، جلوه‌ای باشکوه و باعظمت را به نمایش می‌گذارد که ارزش بازدید از نزدیک را دارد. این مسجد نیز یکی از اولین مساجدی در امارات متحده عربی است که به غیر مسلمانان اجازه ورود می‌دهد.

بخوانید: دبی هیلز | امکانات، مزایا و معایب و ویژگی‌ها

6. مسجد عبدالرحمن صدیق دبی (Abdul Rahman Siddique Mosque)

این مسجد خیره کننده در جزیره زیبای پالم جمیرا واقع شده و معماری آن نشان دهنده سنت‌های فرهنگی منطقه و همچنین معاصر بودن دبی جدید است. از بی‌نظیرترین مساجد دبی که عناصر مدرنیته را با معنویت اسلام به شکلی نامتعارف ترکیب کرده و یک بنای کاملا متفاوت و جالب را به وجود آورده است.

این مسجد یکی از محبوب‌ترین مساجد در دبی است و شاید اولین مسجدی باشد که طراحی‌های مدرن را با معماری میراثی و همچنین بازی با عناصر نورپردازی که اجازه می‌دهد نور طبیعی فراوان به داخل مسجد نفوذ کند، در هم آمیخته است. ساده‌تر بگوییم هر چه مسجد دیده‌اید را کنار بگذارید، چون این یکی کاملا متفاوت خواهد بود.

7. مسجد الرحیم دبی (Masjid Al Rahim)

مساجد دبی

مسجد الرحیم که در میان جنگل‌های آسمان خراش مارینا دبی واقع شده است، یکی از باشکوه‌ترین مناظری است که در این منطقه خواهید دید، چون تنها مسجد این منطقه است که در قسمت جنوبی آن قرار دارد. محلی‌ها و ساکنان دبی علاقه زیادی به این مسجد دارند و در هنگام نماز صف نمازگزاران را مشاهده خواهید کرد.

از آنجایی که گردشگران علاقه‌ی زیادی به منطقه مارینا دارند و به خاطر مناظر دیدنی نفس‌گیر آن و همچنین تفریحاتی که دارد به این منطقه می‌آیند؛ تماشای این مسجد نیز به یکی از جاذبه‌های آن تبدیل شده و نمایی زیبا در پس زمینه افق درخشان دبی مارینا دارد.

بخوانید: خانه شیخ سعید آل مکتوم؛ راهنمای این مکان تاریخی در دبی

8. مسجد خلیفه التجیر دبی (Khalifa Altajir Mosque)

مسجد خلیفه التجیر دبی که «مسجد سبز دبی» نام دارد، از جدیدترین مساجد دبی است که بر حفظ محیط زیست تمرکز دارد. به عنوان اولین مسجد دوستدار محیط زیست جهان، این ساختمان از انرژی خورشیدی و چراغ‌های حسگر حرکتی استفاده می‌کند تا تا حد امکان در مصرف انرژی صرفه جویی کند و به محیط زیست احترام بگذارد.

در واقع، تهویه مطبوع داخل مسجد نیز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک قابل توجهی می‌کند و در نتیجه تاثیر کمتری بر محیط زیست دارد. شکی نیست که این مسجد در دبی یکی از نفس‌گیرترین مساجدی است که در سفر به دبی باید از آن بازدید کرد.

9. مسجد سیتی واک دبی (City Walk Mosque)

یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های این ترکیب دیدنی از مدرنیته و سنت عرب، مسجد سیتی واک است که شباهت بسیار کم آن از به معماری سنتی مساجد دبی ویژگی‌های بارز این مسجد به شمار می‌آید.

مسجد سیتی واک با ترکیب عناصر هندسی با رویکرد مینیمالیستی، به طور یکپارچه در فضای معاصر و جدید دبی جا می‌گیرد. در این مسجد مناره یا گنبدی وجود ندارد. در عوض، یک نمازخانه مکعبی شکل ساده و قهوه‌ای زنگ‌دار وجود دارد که با چیدمان «آیا» هنرمند اماراتی تزئین شده و همچنین سازه‌ای فولادی درخشان که با آیات قرآن حکاکی شده‌اند. درست است که این مسجد مدرن و معنوی به نوعی از سنت فاصله می‌گیرد، اما همچنان به ریشه‌های فرهنگی خود وفادار مانده است.

این مسجد در الوصل واقع شده است، جایی که زیبایی شناسی آن گردشگران را برای دیدن این قطعه منحصر به فرد معماری و عبادتگاه جذب می‌کند.

بخوانید: دبی بریم یا ابوظبی؟ گران ترین شهر جهان و یا پایتخت خرید خاورمیانه؟

10. مسجد جامع دبی (DIFC GRAND MOSQUE)

مساجد دبی

در سال 2020، مسجد جامع DIFC به عنوان یک مسجد دیگر با نمای مدرن ساخته شد. از زیباترین و ارزشمندترین مساجد دبی که در دهکده گیت در مرکز مالی بین المللی دبی قرار گرفته است.

معماری سنتی اسلامی الهام‌بخش این بنا است، اما طراحی به شدت تحت تأثیر عناصر معاصر قرار گرفته و حسی مدرن به آن بخشیده و در همان نگاه اول شما را مجذوب خود می‌کند. به عبارتی دیگر، ایده ایجاد یک مکان عبادت مدرن در DIFC و در عین حال حفظ جوهره سنتی فضای مسجد بود.

این یک مسجد به سبک گنبدی نیست، بلکه یک طرح بلوک ساده است که با یک دیوار بیرونی سوراخ دار به هم متصل شده و حسی سنتی را به آن اضافه کرده است؛ راهی برای فیلتر کردن نور خورشید به داخل مسجد. علاوه بر این، فضای داخلی مسجد شامل عناصر سنتی است که به شیوه‌ای مدرن دستکاری شده‌اند، مانند لوستر مرکزی که به مقرنس‌های سنتی اشاره می‌کند. بازدید از این مسجد در دبی به شما بینشی نسبت به شیوه جدیدی که دبی در آن عبادت معنوی را درک می‌کند، می‌دهد.

رزرو بهترین هتل دبی فقط با سه کلیک ممکن است!

حرف آخر

مساجد دبی نیز همانند دیگر جاذبه‌های این شهر دیدنی هستند. مساجدی که هر کدام معماری و ویژگی‌های خاص خود را دارند و از همه مهمتر ترکیبی از مدرنیته و فرهنگ سنتی این شهر را به نمایش می‌گذارند. اگر به دبی سفر کردید، در گشت و گذار خودتان در مناطق اطراف سری هم به یکی از این مساجد بزنید و زیبایی آن‌ها را تحسین کنید.

سوالات متداول

کدام مسجد در دبی به خاطر معماری منحصربه‌فردش شهرت دارد؟

مسجد جمیرا با معماری سنتی و گنبدهای سفید خود یکی از شاخص‌ترین و زیباترین مساجد دبی است.

آیا مساجد دبی برای بازدید گردشگران غیرمسلمان باز است؟

بله، برخی از مساجد مانند مسجد جمیرا برای بازدید گردشگران غیرمسلمان در ساعات مشخصی باز است و تورهای راهنمایی برگزار می‌کند.

کدام مسجد در دبی بزرگترین است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مسجد الفاروق عمر بن الخطاب یکی از بزرگترین مساجد دبی است که با الهام از مسجد الحرام در مکه و مسجد النبوی در مدینه طراحی شده است.

چه ویژگی‌هایی مسجد جمیرا را در دبی منحصربه‌فرد می‌کند؟

مسجد جمیرا با ویژگی‌هایی مانند گنبدهای فیروزه‌ای، مناره‌های بلند و معماری عربی-فارسی، یکی از شاخص‌ترین بناهای دبی است.

نظرات کاربران