al maktoum house dubai
31 اردیبهشت 1402
دبی

خانه شیخ سعید آل مکتوم؛ راهنمای این مکان تاریخی در دبی

دبی، سرزمین نفت و ثروت و همچنین بهشتی برای گردشگران! از خرید گرفته تا غذا، فرهنگ و تاریخ جالب این شهر، قطعاً چیزهایی وجود دارد که همه در سفر به دبی از آن لذت ببرند. از جاذبه‌های گردشگری محبوب دبی می‌توان به خانه شیخ سعید آل مکتوم، محله مسکونی حاکم سابق دبی در امارات و یک مکان تاریخی در این شهر اشاره کرد که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی دارد. اگر قصد دارید برای تعطیلات به دبی سفر کنید و به بازدید از این مکان مهم فکر می‌کنید، راهنمای جامعی از خانه شیخ سعید آل مکتوم را با تمام اطلاعات مورد نیاز که قبل از بازدید باید بدانید، آماده کرده‌ایم.

رزرو تور دبی

تور دبی سه کلیک منتظر خاطره‌سازی شماست! 

تاریخ خانه شیخ سعید آل مکتوم

The house of Sheikh Saeed Al Maktoum

این خانه که در منطقه امن آل شینداغا و در سال 1896 ساخته شده‌است، به عنوان منطقه امن برای زندگی حاکم دبی در امارات متحده عربی طراحی شد. در واقع، این خانه مشرف به خلیج فارس از سال 1912 تا سال 1958 محل سکونت شیخ سعید آل مکتوم بوده است و بسیاری از فرزندان و نوه‌های وی در آن دوران متولد شده و در محوطه آن خانه بزرگ شده‌اند. معماری و طراحی خانه شما را وادار می‌کند در زمان به دوران حکومت حاکم سفر کنید.

آنچه در داخل خانه شیخ سعید می بینید

خانه شیخ سعید آل مکتوم یک منطقه وسیع از نظر فضایی است که نمونه‌ای عالی از سبک معماری اوایل قرن بیستم  را به نمایش می‌گذارد، با فضاهای باز و بسته و تعداد زیادی برج هوایی که به نام باراجیل شناخته می‌شوند. امروزه این خانه دیگر به عنوان مقر مسکونی حاکم عمل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در حال حاضر به موزه‌ای با نمایشگاه‌های بسیاری تبدیل شده که زندگی و تاریخ حاکم بزرگ و خانواده‌اش را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. 

نمایشگاه های موزه آل مکتوم

خانه شیخ سعید آل مکتوم

در نمایشگاه خانه شیخ سعید آل مکتوم در زبیل، مجموعه‌ای چشمگیر از آثار بسیار از دوره حکومت شیخ محمد و همچنین برخی از آثار شخصی وی را خواهید دید. برخی از این آثار عبارتند از:

سکه: سکه‌های پولی که در زمان حکومت شیخ استفاده می‌شد.

عکس‌ها: چند عکس آموزنده و خاطره انگیز از شیخ سعید آل مکتوم که هم زندگی حرفه‌ای و هم شخصی او را به نمایش می‌گذارد و شامل عکس‌هایی با دیگر حاکمان سیاسی و همچنین با خانواده خودش است.

تمبر: مجموعه گسترده تمبر از دوران حکومت او

جواهرات: بقایای جواهراتی که قبلاً متعلق به شیخ سعید آل مکتوم و اعضای خانواده‌اش بوده است.

در مجموع 9 نمایشگاه در این موزه وجود دارد که به شرح زیر است:

  • تاریخ خانه سعید آل مکتوم
  • اسناد و نقشه های تاریخی
  • خانواده آل مکتوم
  • سکه
  • تمبر
  • دبی قدیم
  • زندگی اجتماعی در دبی
  • نمایی از دبی
  • زندگی دریایی

معماری منحصر به فرد خانه شیخ

از ساختار معماری بی‌عیب‌ و‌ نقص این کاخ بزرگ و در عین حال ساده که حاکم و خانواده‌اش در آن زندگی می‌کردند، شگفت‌زده خواهید شد. به عبارتی خانه شیخ سعید آل مکتوم نشان می‌دهد که حاکم چقدر با زندگی خود و رابطه نزدیکی که با مردم دبی داشته است و این از نزدیکی عمارت به خانه‌های اطراف منطقه و همچنین ساختار بیرونی قابل مشاهده است. خانه‌ای که هیچ مانع یا حصار بزرگی ندارد و فضای بسیار گرم و دلنشینی را برای کاخ فراهم می‌کند.

فضای داخلی خانه آل مکتوم

Al Maktoum House

داخل خانه اگرچه از بیرون خیلی جادار به نظر نمی‌رسد، اما بسیار بزرگ و باز است و یک نمونه از طراحی معماری است که می‌خواسته بر سادگی زندگی تمرکز کند. به عبارتی دیگر، معماری خانه شیخ سعید آل مکتوم به قرن نوزدهم باز می‌گردد. سبک سنتی ساختمان با سقف‌های طاق‌دار، برآمدگی‌های پنجره‌های حجاری‌شده و درهای طاق‌دار مشخص می‌شود. کل سازه توسط چهار برج بادی غول پیکر به نام بارجیل احاطه شده است. این ساختمان دارای یک اتاق نشیمن، آشپزخانه و حیاط‌های بزرگ با نشیمن‌های سنتی به سبک مجلسی است.

از طرفی، این کاخ نیز مانند دیگر خانه‌های دبی به سمت مکه هدایت شده که نشان از ارادت مذهبی خانواده داشته است. از دیگر عوامل مذهبی در این خانه می‌توان به اتاق مهمان، یکی از اولین اتاق‌هایی که در سمت راست خانه یافت می‌شود، اشاره کرد. آشپزخانه در قسمت جنوبی خانه قرار داده شده بود تا تهویه هوا از پخش شدن بخار و دود به بقیه خانه جلوگیری کند. بازدید از این خانه واقعا سادگی حاکم را به نمایش می‌گذارد و به وضوح فلسفه و دیدگاه زندگی شیخ بزرگ سعید آل مکتوم را منعکس می‌کند.

برخی از اطلاعات اولیه در مورد خانه شیخ سعید آل مکتوم

این ساختمان تاریخی در منطقه تاریخی شینداغا در سمت بر دبی نهر دبی واقع شده است.

ساعات کاری خانه و موزه شیخ سعید آل مکتوم شنبه تا پنجشنبه از 08:00 صبح تا 08:30 بعد از ظهر است، در حالی که ساعت کاری برای جمعه از 03:00 بعد از ظهر تا 08:30 بعد از ظهر است.

هزینه ورودی خانه شیخ سعید آل مکتوم برای بزرگسالان 15 درهم و برای دانش آموزان (5 تا 24 سال) 5 درهم است. ورود کودکان زیر 5 سال و افراد مصمم رایگان است.

شما می‌توانید برای هر گونه سوال یا اطلاعات با شماره تماس رسمی آن‌ها +971-4-515-5336 با مدیریت تماس بگیرید.

جاذبه های گردشگری محبوب در نزدیکی خانه شیخ سعید آل مکتوم

در بازدید از این کاخ قدیمی، ساده و زیبا، از این فرصت استفاده کنید و به جاذبه‌های اطراف آن نیز سر بزنید. برخی از این مکان‌های دیدنی شامل: 

منطقه البستکیه

خانه شیخ سعید آل مکتوم

منطقه‌ای تاریخی که قدمت آن به دهه 1890 بر می‌گردد و در آن دوره منطقه مسکونی مهم اعراب بوده است.

مکان: الحمریه، بر دبی، دبی، امارات متحده عربی

زمان: 9 صبح الی 6 بعد از ظهر

فواره دبی

بزرگ‌ترین آبنمای رقص دنیا با نمایش موسیقی و آب و نور فوق‌العاده رنگارنگ و سرگرم‌کننده.

مکان: پارکینگ مد، دبی مال، بلوار شیخ محمد بن راشد، دبی، امارات متحده عربی

زمان: 18 الی 11 شب

در آخر

خانه شیخ سعید آل مکتوم دبی یک مکان تاریخی محبوب در دبی است. اقامتگاه سلطنتی سابق، جایی که زمانی خانواده حاکم دبی در آن زندگی می‌کردند، به موزه‌ای معروف تبدیل شده است که دارای آثار باستانی، نقاشی‌ها، عکس‌ها و سایر موارد تاریخی است و نگاهی بی‌نظیر به گذشته تاریخی این امارت جذاب را نشان می‌دهد.

با تور دبی یا بلیط هواپیما دبی سه کلیک می‌توانید سفری آرام وبدون دغدغه را تجربه کنید. 

سوالات متداول 

خانه شیخ سعید آل مکتوم چه زمانی ساخته شد؟

این خانه در سال 1896 ساخته شده است.

آیا تورهای خانه در دسترس هستند؟ 

بله، شما می‌توانید یک تور از خانه را انتخاب کنید. بهترین تورهای خانه شیخ سعید آل مکتوم را می‌توانید در نزدیکی خود خانه پیدا کنید، زیرا راهنمایان تورهای زیادی در خارج از کاخ و به زبان انگلیسی خدمات خود را ارائه می‌دهند.

چقدر در خانه شیخ سعید آل مکتوم وقت خواهم گذراند؟

برای گذراندن حدود 2 ساعت در خانه شیخ سعید آل مکتوم آماده شوید.

دوران حکومت شیخ سعید آل مکتوم چه زمانی بود؟

دوره حکومت شیخ سعید آل مکتوم از سال 1912 تا 1958 میلادی بوده و وی در آن دوره در کاخ زندگی می‌کرده است.

بلیط هواپیما دبی شما را به تجربه رویایی‌ترین اقامت در شهری مدرن و مجلل می‌برد. 

نظرات کاربران