Dubai Jumeirah Mosque
20 مرداد 1402
دبی

مسجد جمیرا دبی؛ مرواریدی در جمیرای دبی

سفر به دبی این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. طبیعتا شهری که مملو از آسمان‌خراش، مجموعه‌های تفریحی، هتل‌های بی‌نظیر و مراکز خرید عالی باشد، باید هم گردشگران زیادی را به خود جلب کند. اما ما امروز قصد نداریم به مواردی که گفتیم بپردازیم و می‌خواهیم شما را با یک بخش متفاوت از این شهر یعنی مساجد آن آشنا کنیم و به صورت خاص درباره مسجد جمیرا دبی حرف بزنیم. 

رزرو تور دبی

این مسجد نه تنها برای محلی‌ها و مسلمانان شهر، بلکه برای گردشگران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی روی اسکناس‌های 500 درهمی امارات عکس این مسجد قرار گرفته و بسیار برای آن ارزش قائل هستند. البته نمای سنگی سفید، مناره‌های زیبا و محوطه سازی زیبای مسجد جمیرا نیز بی‌تاثیر نبوده است. بیایید تا یک سفر مجازی به دورن این مسجد داشته باشیم! 

بلیط هواپیما دبی را با سه کلیک رزرو کنید !

مسجد جمیرا دبی؛ مکانی مقدس و باشکوه

Dubai Jumeirah Mosque

درست است که محله جمیرا به دلیل کافه‌های عجیب و غریب و کلینیک‌های آرایشی و زیبایی بسیار محبوب است، اما مسجد جمیرا دبی در واقع یکی از اولین مکان‌های دیدنی این منطقه به حساب می‌آید. این بنا توسط شیخ رشید بن سعید آل مکتوم، حاکم وقت دبی در سال 1976 ساخته شد و در سال 1979 به پایان رسید. زیبایی و معماری خاص و متفاوت این بنا از ویژگی‌های خاص آن بوده و همچون نگینی درخشان در این محله می‌درخشد. جالب است بدانید که تنها مسجدی در دبی است که غیرمسلمانان می‌توانند از آن بازدید کنند. در هر صورت اگر به دبی سفر کردید، تماشای این مسجد باشکوه را از دست ندهید. 

بخوانید: مساجد دبی؛ تلفیق معماری، زیبایی، معنویت

معماری مسجد جمیرا در دبی؛ جزئیاتی زیبا و هنرمندانه

مسجد جمیرا را یکی از پر عکس‌ترین مساجد دبی می‌شناسند و به جرات می‌توان گفت که به خاطر زیبایی و معماری خاص آن است. در طراحی آن از سبک فاطمی الهام گرفته شده و تماماً از سنگ سفید خالص ساخته شده است. تلفیق طرح‌های هندسی پیچیده، خط عربی و نقوش کلنگ بر روی گنبدها به شکل ماهرانه به کار برده شده و چشم هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. 

فضای داخلی مسجد با طاق های زیبا

محوطه مسجد جمیرا شامل خود مسجد، محوطه‌ی سرسبز و راهروهای خاص منتهی به محل وضو گرفتن در فضای باز و یک مجلس سرپوشیده است. وارد نمازخانه اصلی که می‌شوید، شاهد مجموعه طاق‌ها و ستون‌های زیبا، فرش سبز و پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ جذاب خواهید بود. در طرف مقابل ورودی، محراب است (طاقچه‌ای در دیوار که نشان دهنده قبله یا جهت نماز است). سقف هلویی و آبی رنگ با آیاتی از قرآن کریم نقش بسته‌اند و خط‌های زیبا، نقوش هندسی، طرح‌های پیچیده و لوسترها در سراسر این مسجد دیده می‌شوند. 

ابعاد و ظرفیت مسجد جمیرا 

Dubai Jumeirah Mosque

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که مسجد جمیرا یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین مساجد و آثار تاریخی شهر دبی است. اگر بخواهیم از میزان ابعاد این مسجد برایتان بگوییم باید آن را با مسجد «الازهر» قاهره مقایسه کنیم، چراکه به لحاظ معماری شباهت زیادی با یکدیگر دارند اما از نظر اندازه نه؛ چون ابعاد مسجد جمیرا دبی 8 برابر مسجد الازهر است. در مورد ظرفیت نیز مسجد جمیرا گنجایش 1300 نفر را دارد، هر چند که این عبادتگاه هنگام نماز جمعه در قسمت‌های بیرونی مسجد نیز شاهد نماز خواندن مردم خواهد بود!

نکاتی که قبل از بازدید از مسجد جمیرا در دبی باید بدانید

  • بهترین زمان برای بازدید از مسجد جمیرا معمولاً هنگام غروب آفتاب است که بازدیدکنندگان می‌توانند مسجد را غرق در نور غروب خورشید ببینند. در کل، برای دیدن و عکاسی منظره زیبایی است!
  • زمان بندی مسجد جمیرا برای تور با راهنما برای گردشگران از ساعت 10 صبح همه روزه به جز جمعه‌ها است. در غیر این صورت ساعت بازدید از مسجد جمیرا همه روزه از ساعت 10 صبح تا 20 شب خواهد بود.
  • هنگام بازدید از مسجد، بهتر است لباس‌های معمولی بپوشید. مسلما از خانم‌ها درخواست می‌شود تا موهای خود را با روسری بپوشانند و حجاب کامل داشته باشند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند لباس‌های سنتی را از خود مسجد به امانت بگیرند.
  • در اوقات نماز به دیدن مسجد جمیرا نروید.
  • گرفتن عکس از داخل مسجد و هنگام برگزاری نماز جماعت ممنوع است. در کل سوژه عکاسی شما فقط باید معماری داخلی بنا باشد، در غیر این صورت مانع شما خواهند شد. 

جاذبه های دیدنی اطراف مسجد جمیرا دبی

اگر به دیدن مسجد جمیرا رفتید از فرصت استفاده و از جاذبه‌های اطراف آن نیز بازدید کنید.

موزه اتحاد دبی 

Etihad Museum Dubai

موزه اتحاد در سال 2017 افتتاح شد. این موزه تاریخ معاصر امارات متحده عربی را به نمایش می‌گذارد و شامل یک ساختمان جدید موزه و دو سازه قدیمی‌تر است: خانه اتحادیه و کاخ مهمان. در اینجا بازدیدکنندگان می‌توانند با حاکمان امارات آشنا شوند و عکس‌ها و وسایل شخصی آن‌ها را ببینند. 

ساحل لامر دبی

یکی از مکان‌های نزدیک مسجد جمیرا دبی، ساحل لامر است. این باشگاه ساحلی مکانی عالی برای استراحت و لذت بردن از منظره دریای زیبای خلیج فارس است و رستوران‌ها و کافه‌های آن یک استراحت عالی را برای شما فراهم می‌کنند. از معدود ساحل‌های آرام دبی که می‌توانید هم تفریحات هیجان‌انگیز را امتحان کنید و هم از فضای ساکت و بدون شلوغی آن لذت ببرید. 

پارک آبی لاگونا

Laguna Water Park

این چارک آبی مهیج و مفرح در ساحل جمیرا و نزدیکی مسجد قرار دارد. از آن مکان‌هایی که می‌توانید ترس، هیجان و آدرنالین را در میان انواع سرسره‌ها و استخرهای مارپیج آن احساس کنید. از امکانات این پارک می‌توان به کافه، کمد، اجاره حوله، وسایل تعویض نوزاد، وای فای و فروشگاه اشاره کرد.

سینمای نزدیک مسجد جمیرا

Roxy Cinemas La Mer یک سینمای بوتیک کوچک است که در فاصله‌ی کمی از مسجد جمیرا قرار دارد. این سینما دارای یک فضای شیک و صمیمی و البته 4 صفحه نمایش بزرگ است که شما را دعوت می‌کند تا بر روی صندلی‌های چرمی بنشینید و آخرین فیلم اکران شده را تماشا کنید. 

هتل های نزدیک مسجد جمیرا

Al Khoury Executive Hotel
  • استراحتگاه و اسپا دریایی دبی (0.5 مایل)
  • هتل اجرایی الخوری، الوصل (0.9 مایل)
  • ماندارین اورینتال جمیرا، دبی (1 مایل)

مسجد جمیرا دبی کجاست؟

این مسجد در محله مجلل جمیرا 1، در امتداد جاده ساحلی جمیرا واقع شده است. 

نحوه دسترسی به مسجد جمیرا

با مترو: هیچ ایستگاه مترویی در نزدیکی مسجد وجود ندارد. نزدیک‌ترین آن‌ها مرکز تجارت جهانی است. این ایستگاه در حدود بیش از یک مایل با مسجد فاصله دارد. اگر مترو را انتخاب کردید، سوار خطی که از از ایستگاه «الجافلیه» می‌گذرد، شوید. 

با تاکسی: با توجه به دمای بالای دبی، اکثر بازدیدکنندگان، استفاده از تاکسی را ترجیح می‌دهند. ایستگاه‌های تاکسی در سطح شهر پراکنده هستند و فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا به مقصد برسید. فقط شاید کمی گران باشد. 

Dubai Metro

با اتوبوس: یکی دیگر از راه‌های رسیدن به مسجد، استفاده از اتوبوس است. سرویس‌های اتوبوس توقف در مسجد عبارتند از:

ایستگاه اتوبوس البراحه به ایستگاه اتوبوس ابن بطوطه – توقفگاه‌های مسیر عبارت‌اند از: ایستگاه اتوبوس طلای سوق (دیره)، ایستگاه اتوبوس الغبیبه (بر دبی)، مسجد جمیرا، هتل وایلد وادی/جمیرا بیچ، برج العرب، نخل جمیرا، ایستگاه مونوریل و اقامتگاه ساحلی جمیرا هستند. 

 ایستگاه اتوبوس الغبیبه به ایستگاه مترو – توقفگاه‌های مسیر شامل مسجد جمیرا و مرکز خرید مرکاتو هستند.

خلاصه اینکه…

در دبی مساجد متنوعی وجود دارد که همگی به دلیل داشتن معماری خاص و فضاهای بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار هستند. از طرفی همین‌ها باعث شده تا به یک جاذبه‌ی گردشگری هم تبدیل شوند. بد نیست در سفرتان به دبی سری به مسجد جمیرا دبی سر بزنید و از تماشای زیبایی و آرامش فضای آن لذت ببرید. ما در این مقاله سعی کردیم تا به صورت خلاصه‌ یک دیدگاه کلی از آن را عنوان کنیم، اگر تجربه بازدید از این مسجد را دارید، خوشحال می‌شویم با ما درمیان بگذارید. 

نظرات کاربران