Dubai Grand Mosque
18 مرداد 1402
دبی

مسجد جامع دبی؛ مناره‌های 70 متری آن از همه جای شهر پیداست!

چه چیزی باعث می‌شود که مسجد جامع دبی در تعطیلات بعدی دبی ارزش بازدید داشته باشد؟

رزرو تور دبی

دبی شهر رویایی و زیبا است که این روزها به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل شده و البته بی‌دلیل هم نیست. در این شهر جادویی تا دلتان بخواهد تفریح و سرگرمی وجود دارد، از ورزش‌های آبی گرفته تا تماشای زندگی زیر آب در آکواریوم دبی، سافاری در صحرا، پیست اسکی، پارک‌های موضوعی، موزه‌ها، شهربازی‌ها، پارک‌های آبی و خلاصه هر چیزی را که فکرش را کنید و دوست دارید که یک روز آن را انجام دهید، دبی در اختیارتان می‌گذارد. 

با این حال، تاریخ، فرهنگ و معماری این شهر نیز ارزشمند است و به وضوح می‌توانید آن را مساجد دبی ببینید. مسجدهای زیادی هستند که با شکوه و معماری خاص خود نه تنها به لحاظ معنوی بلکه زیبایی نیز زبانزد و محبوب‌اند. برای مثال، مسجد شیخ زاید مظهر زیبایی است و مسجد جمیرا در دبی دروازه‌ای به سوی صلح، اما  مسجد جامع در بور همیشه مرکز زندگی مذهبی و فرهنگی دبی باقی مانده است.

بازدید از مساجد در دبی بهترین راه برای آشنایی عمیق با سنت ها و معماری اسلامی است. مسجد جامع واقع در منطقه تاریخی دبی در ضلع غربی نهر دبی، دارای معماری و بلندترین مناره در کل دبی است. بیایید تا کمی در این مسجد کاوش کنیم. 

بلیط هواپیما دبی را با سه کلیک رزرو کنید

چرا از مسجد جامع دبی دیدن کنیم؟

Dubai Grand Mosque

صرفاً دو دلیل وجود دارد که مسجد گرند بور دبی را شایسته بازدید می‌کند:

دلیل اول: برای تحسین معماری خیره کننده مسجد که به سبک سنتی اسلامی و محیط آرام آن ساخته شده است.

دلیل دوم: برای عکاسی از مسجد در شب که به طور چشمگیری با نور روشن شده است.

تاریخچه مسجد گرند بور دبی

مسجد جامع دبی که به آن مسجد گرند بور نیز گفته می‌شود، در سال 1900 میلادی ساخته شد، البته نه به عنوان مسجد بلکه به عنوان یک مکتب‌خانه یا مدرسه قرآن. در آن زمان دانش‌آموزان زیادی در ساختمان اولیه به یادگیری قرآن می‌پرداختند و همین روال تا سال 1960 ادامه داشت. در این زمان مسجد را به کلی جایگزین ساختمان قبلی کردند، یعنی بنا به کلی عوض شد. این را هم اضافه کنیم که مسجد جامع یکبار هم در سال 1998 مورد بازسازی قرار گرفته تا شما شاهد عظمت و شکوه کنونی آن باشید. امروزه چیزی در حدود 1200 نفر نمازگزار می‌توانند در این مسجد به عبادت بپردازند.  

بخوانید: مساجد دبی؛ تلفیق معماری، زیبایی، معنویت

معماری مسجد جامع دبی

Dubai Grand Mosque

چیزی که احتمالا در همان نگاه اول توجه شما را جلب خواهد کرد و مشخصه‌ی اصلی این مسجد به شمار می‌آید، مناره‌های بسیار بلند آن است که به ارتفاع 70 متر هستند و در دو طرف گنبدهای اصلی قرار گرفته‌اند. موزاییک‌ها محوطه‌ی اصلی، رنگ سفید به کار رفته در معماری این مسجد، مناره‌ها و گنبدهای آن از ویژگی‌های اصلی معماری این مسجد هستند. 

وجود 45 گنبد کوچک و 9 گنبد بزرگ در مسجد جامع دبی، سبب شده تا نتوان را به هیچ مسجد دیگری شباهت داد. این گنبدها نمایی زیبا و خارق‌العاده به آن بخشیده‌اند و واقعا دیدنی هستند. همچنین در ورودی پنج کتیبه بزرگ قرآنی وجود دارد که در همان نمای اول شما را مجذوب تماشای خود می‌کند. فقط این‌ها نیست و پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی نیز از دیگر ویژگی‌های معماری مسجد جامع به حساب می‌آیند که باید از نزدیک آن‌ها را ببینید. 

حقایق مسجد جامع دبی خلاصه وار

در مورد مسجد جامع می‌توان چند حقیقت را به صورت خلاصه‌وار عنوان کرد: 

  • اگر نمی‌دانستید، مسجد گرند بور دبی، خانه بلندترین مناره‌های این شهر است. این مسجد دارای مناره‌ای به ارتفاع 70 متر است که شبیه یک برج فانوس دریایی به نظر می‌رسد.
  • محوطه مسجد جامع گنجایش 1200 نفر را در یک زمان برای نماز دارد.
  • ورود غیرمسلمانان به مسجد محل اقامه نماز ممنوع است. با این حال، آن‌ها می توانند وارد مناره شوند تا معماری ساختمان را تحسین کنند.
  • مسجد جامع در سال 1900 به عنوان مدرسه‌ای برای مطالعه قرآن ساخته شد اما برای ساختن مسجد دیگری تخریب شد. تا اینکه در سال 1998 مسجد به سبک معماری سنتی اسلامی بازسازی شد.

نکات مهم در مورد مسجد جامع

اطلاعاتی که برای بازدید از مسجد جامع باید بدانید:

مکان مسجد جامع دبی

Location of Dubai Grand Mosque

روبروی موزه دبی، نزدیک دفتر دادگاه حاکم – خیابان علی بن ابی طالب – دبی – امارات متحده عربی

نحوه دسترسی به مسجد جامع دبی

این مسجد در منطقه بور دبی درست روبروی موزه دبی واقع شده است. الفهیدی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد است.

ساعات بازدید از مسجد جامع دبی

ساعت کاری مسجد اعظم از ساعت 8 صبح تا 10 شب است.

جاذبه های محبوب در نزدیکی مسجد جامع دبی

پس از اتمام بازدید از مسجد جامع، می‌توانید جاذبه‌های اطراف را نیز بررسی کنید تا تجربه‌ای مفرح داشته باشید.

مسجد جمیرا

Jumeirah Mosque

این مسجد پر عکس‌ترین مسجد در دبی است و قطعا باید در لیست مکان‌های دیدنی در سفرتان قرار گیرد. یکی از بزرگ‌ترین مساجد دبی که معماری باشکوه آن شما را حیرت‌زده خواهد کرد. همچنین یکی از معدود مساجدی است که غیر مسلمانان در آن مجاز هستند. در یک تور مشترک از مسجد جمیرا و مسجد جامع بروید تا عمیقاً با فرهنگ اسلام آشنا شوید.

نهر دبی

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان در دبی انجام داد، سوار شدن به کشتی و لذت بردن از سفر دریایی نهر دبی است. اگر در طول روز گرمای شهر اجازه این کار را به شما ندهد، شب را انتخاب کنید و خودتان را به یک شام مجلل برای کشتی و مناظر خارق‌العاده شهر آماده کنید. برای مثال، قایق سنتی به نام دوو به اندازه کافی جذاب است که می‌توانید سوار شوید و لذت ببرید.

آبشار دبی

Dubai waterfall

اگر شما هم از داشتن آبشار در دبی گیج شده‌اید، باید به آبشارهای انسانی در دبی مال بروید که درست در قلب مرکز خرید قرار دارد. این آبشار به بلندی ساختمان، منظره‌ای پرنور و زیبا در مرکز خرید ایجاد کرده است. طراحی دراماتیک و جذابیت منحصر به فرد آن باعث شده تا گردشگران زیادی در اطرافش مشغول به عکس گرفتن باشند. 

در آخر

دبی یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای ماه عسل و تعطیلات خانوادگی است. برای لذت بردن از جاذبه‌های بی‌نظیر، تجربیات مفرح و زندگی شبانه هیجان انگیز، سفری به این شهر را برنامه‌ریزی کنید. فقط توصیه می‌کنیم که در سفر بعدی خود بازدید از مسجد جامع دبی را فراموش نکنید.

نظرات کاربران