Dubai Water Canal
18 مرداد 1402
دبی

کانال آبی دبی؛ آدرس، جاذبه‌ها و اطلاعات کامل

دبی، یکی از هفت شهر امارات، همواره با شگفتی‌های معماری خود، جهان را شگفت‌زده کرده است. از برج خلیفه (بلندترین ساختمان جهان) تا جزایر نخل (جزایر ساخت بشر)، به جرات می‌توان گفت که هیچ پروژه‌ای در این شهر نشد ندارد؛ مانند کانال آب دبی

رزرو تور دبی

همه دبی را اغلب به عنوان یک شهر کویری می‌شناسند، اما فقط قرار نیست که تعطیلات بیابانی را تجربه کنید. درست است که صحرای وسیعی برای ماجراجویی در این شهر وجود دارد، ولی دبی بیشتر به خاطر خط ساحلی خیره‌کننده خلیج فارس و آبراه‌های پرپیچ‌و‌خمش شناخته می‌شود. در حالی که نهر دبی و مارینا دبی جاذبه‌های آبی محبوب برای بازدید در دبی هستند، کانال آبی دبی، یک آبراه تازه ساخته دست بشر، مناظر فوق‌العاده‌ای از شهر ارائه می‌دهد. در اینجا نگاهی عمیق‌تر به کانال دبی داریم.

بلیط هواپیما دبی را با سه کلیک رزرو کنید

کانال آبی دبی چیست؟

Dubai Water Canal

کانال آبی دبی یک آبراه مصنوعی به طول 3.2 کیلومتر است که نهر دبی را از طریق خلیج تجاری (خلیج بیزینس دبی) به خلیج فارس متصل می‌کند. به عبارتی، کانال دبی برای معرفی یک منطقه ساحلی در وسط شهر ایجاد شد. اعلیحضرت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ایده درخشانی داشت که یک جاذبه مرکزی از شاهکارهای مهندسی و معماری چشمگیر را در خود جای دهد تا مردم فضای سرسبز و آبی بیشتری در میان شهر داشته باشند.

ساخت این کانال آبی به دقت تقسیم و با استراتژی‌های دقیق اجرا شد تا اطمینان حاصل شود که ساخت و ساز در منطقه اطراف جاده شیخ زاید باعث اختلال در تردد در این مسیر اصلی در دبی نمی‌شود. برای ایجاد این آبراه مصنوعی، باید کل کانال تا عمق 4 تا 6 متر لایروبی و سپس با 7 میلیون و 800 هزار مترمکعب آب پر می‌شد. مسلما هم این کار را انجام دادند. 

کانال آبی دبی برای اولین بار در سال 2016 به روی عموم باز شد و از آن زمان خیلی سریع به یکی از جاذبه‌های اصلی دبی تبدیل شده است. علت محبوبیت آن نیز این است که در چندین محله و مکان‌های دیدنی می‌پیچد و خیلی از افراد به آن دسترسی دارند. بله، این کانال با تفرجگاه‌های عابر پیاده و آبراهی برای سفرهای دریایی و سایر قایق‌های بادبانی، مقصدی محبوب هم برای گردشگران و هم برای مردم محلی است. 

با گذشت زمان، این جاذبه باعث شد تا موسسات تجاری، رستوران‌ها، کافه‌ها و مناطق تفریحی بیشتری برای باز کردن و خدمت به مردم محلی و بازدیدکنندگان جذب این آبراه شوند. جدای از همه این‌ها، کانال آب باعث اتصال نقاط مختلف شهر شده و افراد محلی و گردشگران می‌توانند با قایق و کشتی در داخل شهر سفر و تردد کنند. 

جنبه های جالب کانال آبی دبی

  • مسیرهای دویدن، مسیرهای پیاده‌روی، مسیرهای دوچرخه‌سواری، و محل‌های نشستن در امتداد کانال دبی بسیار زیاد هستند.
  • کانال آبی دبی دوستدار محیط زیست است. انرژی خورشیدی تمام چراغ‌های خیابانی را که در اینجا خواهید دید را تامین می‌کند.
  • این کانال دارای چندین ایستگاه شارژ است که می‌توانید گوشی‌های خود را در حالی که از منظره کانال لذت می‌برید به راحتی شارژ کنید. 
  • کانال آب دبی دارای 9 ایستگاه دریایی است که پنج ایستگاه آن در امتداد کانال و چهار ایستگاه در منطقه تجاری خلیج قرار دارند. برای عبور از کانال می‌توانید از یک کشتی یا تاکسی آبی استفاده کنید. اگر می‌خواهید در اوقات فراغت از منظره کانال لذت ببرید، کروز Dhow و Abras نیز در دسترس خواهند بود. یک سفر دریایی جذاب و تماشای دبی از منظره‌ای دیگر!
  • رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، هتل‌های مجلل، بوتیک‌ها، کافه‌ها و مناطق تفریحی در کنار کانال آب قرار دارند. به طور خلاصه، امکان خسته شدن در هنگام بازدید از اینجا وجود ندارد.

ساعات کاری کانال آبی دبی

کانال آبی دبی

کانال آب دبی 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته باز است. اما آبشار روی پل شیخ زاید فقط از ساعت 8 شب تا ساعت 10 شب فعال است. 

هزینه ورودی کانال آبی دبی

کانال آبی دبی یک جاذبه عمومی فوق‌العاده است که بازدید از آن هیچ هزینه‌ای ندارد و برای همه‌ی بازدیدکنندگان کاملا رایگان است. همین ویژگی باعث شده تا آن را به یکی از بهترین جاذبه‌های رایگان در دبی تبدیل کند و در عین حال محبوب باشد. با این حال، فعالیت‌های متعدد، مانند سفرهای دریایی در کانال یا تجربه ناهار خوری خوب، شما را وسوسه می‌کند که کیف پول خود را شل کنید.

کارهای جذاب در مسیر کانال آبی دبی

بیایید تا به شما بگوییم در مسیر این کانال زیبا و مفرح چه کارهایی بیشتر از همه محبوبیت دارند. 

پیاده‌روی در کانال آبی دبی

Walking on the Dubai Water Canal

کانال آبی دبی Boardwalk در امتداد کل منطقه 3.2 کیلومتری کانال آبی قرار دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای گشت و گذار در شهر با پای پیاده است. از روی پیاده‌رو، می‌توانید افق شهر و همچنین پل‌های ستاره‌ای کانال دبی را تماشا کنید. در شب هم با چراغ‌های چند رنگ روشن می‌شود که دیدنی‌تر است!

پل‌های پیاده‌روی کانال آبی دبی

جاذبه کانال آبی دبی شامل پنج پل عابر پیاده چشمگیر است که سه پل آن به دو طرف کانال متصل می‌شود. یکی از پل‌ها دارای طاق و شیب‌های بتنی است و دوچرخه سواران برای تماشای مناظر هنگام سواری ترجیح می‌دهند. 

دو پل دیگر آن جاده شیخ زاید و جاده الوصل را به هم، همچنین یک پل جاده الوصل و جاده جمیرا را به هم متصل می‌کند. به مناسبت روز جهانی مدارا، یکی از پل‌ها پل مدارا نامگذاری شده است. این اولین پل معلق امارات در نوع خود است و نمایی فوق‌العاده دارد. چون این پل نمادین شکلی قوس مانند دارد و در شب با رنگ‌های بنفش اطراف را روشن می‌کند. جالب است بدانید که تمامی پل‌ها از دو طرف مجهز به آسانسور برقی و پله برقی هستند، پس نیازی به بالا رفتن هم ندارید!

یکی از پل‌های جاده شیخ زاید، آبشار کانال دبی را نیز در خود جای داده است که شب‌ها با نمایش نور و آب تماشایی بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند. این آبشار به گونه‌ای طراحی شده است که با نزدیک شدن قایق به طور خودکار خاموش می‌شود. آبشار کانال دبی که بر روی پل جاده شیخ زاید در خروجی 4 قرار دارد، از ساعت 8 تا 22 پذیرای مهمانان برای یک نمایش رایگان است.

نکاتی برای بازدید از کانال آبی دبی

کانال آبی دبی
  • شما می‌توانید در هر زمانی در طول روز یا شب از کانال آبی دبی دیدن کنید، چون این آبراه ساعت باز و بسته شدن ندارد. با این حال، بهترین زمان برای بازدید، عصر است، به خصوص بعد از غروب آفتاب، زمانی که می‌توانید منظره خوبی از شهر درخشان داشته باشید؛ حتی آبشارها در غروب نیز کار می‌کنند.
  • فراموش نکنید که دوربین خود را بردارید، چون قرار است عکس‌های باشکوهی از شهر در اینجا بگیرید.
  • اگر با وسیله نقلیه شخصی خود از کانال بازدید می‌کنید، می‌توانید آن را در پارکینگ (زیر پل جاده شیخ زاید) پارک کنید. با این حال، حواستان باشد که این پارکینگ رایگان نیست. 
  • در نزدیکی یا اطراف تفرجگاه یا کانال زباله نریزید. 
  • اگر در هنگام عصر به این مکان می‌روید، بهتر است لباس‌های گشاد و راحت بپوشید. همچنین در طول زمستان یک شال یا ژاکت همراه داشته باشید، چون ممکن است هوا کمی سرد باشد. با این حال، استفاده از کلاه یا روسری و عینک آفتابی را برای بازدید روزانه خود به دلیل نور شدید خورشید فراموش نکنید.

بهترین راه برای لذت بردن از کانال آبی دبی چیست؟

برای لذت بردن و کاوش در کانال آبی گزینه‌های مختلفی برای شما وجود دارد. می‌توانید روی پل‌ها قدم بزنید، دوچرخه‌سواری را انتخاب یا روی یکی از نیمکت‌های تفرجگاه استراحت کنید. با این حال، بهترین راه برای تجربه کانال آبی دبی، سفر با کشتی دریایی است. 

با یک قایق سوار آبرا شوید یا اگر بودجه‌ی بیشتری دارید از تجربه کروز در Dhow یا قایق تفریحی لذت ببرید.

سواری ابرا از دبی فستیوال سیتی مال از ساعت 18:30 و 21 شروع می‌شود و می‌تواند 30 دقیقه، 60 دقیقه یا 90 دقیقه طول بکشد (شما می‌توانید یکی از این موارد را انتخاب کنید). اگر چیزی لوکس‌تر می‌خواهید، می‌توانید به یک شام با کشتی کروز در کانال آب بروید. جدا از تماشای زرق و برق و زرق و برق شهر، کروز dhow یک شام خوشمزه سه وعده و سرگرمی‌های شگفت‌انگیز را نیز ارائه می‌دهد. 

سفر دریایی در کانال آبی دبی از ساعت 8 بعد از ظهر از اسکله نزدیک شهر فستیوال دبی آغاز می‌شود و 2 تا 2.5 ساعت طول می‌کشد و در طی آن می توانید از تمام دیدنی‌های معروف کانال آبی دبی لذت ببرید. بلیت‌های سفر آبرا در کانال آبی دبی و کشتی کروز را می‌توانید در محل سوار شدن بخرید. 

جاذبه های اطراف کانال آبی دبی

Ras Al Khor Wildlife Sanctuary

از فرصت استفاده کنید و در کنار بازدید از کانال آبی دبی، سری هم جاذبه‌های دیدنی اطراف بزنید. 

پناهگاه حیات وحش راس الخور

کانال دبی در نزدیکی پناهگاه حیات‌وحش راس‌الخور قرار دارد. اگر می خواهید در این کلان شهر از شلوغی‌ها دور شوید، این پناهگاه پرندگان مهاجر یکی از دلپذیرترین جاذبه‌های شهر است. تماشای پرندگان، آن هم فلامینگوهای صورتی از صحنه‌هایی است که هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد. 

پارک صفا

این پارک که در جاده الوصل قرار دارد، منظره‌ای سرسبز زیبا و با طراوت است که تنها چند دقیقه با پل تلرانس فاصله دارد. این مکان یکی از قدیمی‌ترین پارک های منطقه و همچنین بهترین مکان برای گذراندن وقت در فضای باز با دوستان و خانواده است.

ساحل جمیرا

کانال آبی دبی

درست قبل از اینکه کانال آبی دبی با خلیج فارس ادغام شود، می‌توانید ساحل جمیرا، یک ساحل شنی طلایی و زیبا را ببینید. این ساحل یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دبی است که باید برای مسافرانی که به دنبال منظره غروب آفتاب و قدم زدن آرامش‌بخش هستند، آن را از نزدیک تماشا کنند. 

شهر الحبطور

شهر الحبطور، یک مقصد تفریحی مجلل و لوکس است که تجربه خرید، غذاخوری و سرگرمی را ارائه می‌دهد. این مکان جایی است که La Perle by Dragone، اولین نمایش زنده دائمی دبی، واقع شده است. این همچنین یک مقصد محبوب برای عاشقان غذا است، با انواع رستوران‌های متنوع، از جمله غذاهای مکزیکی در Zoco و غذاهای آفریقای جنوبی در City Grill.

نمایی از برج خلیفه در دوبا

کانال دبی همچنین نزدیک به مرکز شهر دبی، محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جاذبه شهر است. در کل، سه گانه نمادین برج خلیفه، فواره دبی و دبی مال بدون شک برای هر بازدیدکننده‌ای از دبی، چه برای اولین بار و چه برای تکرار، دیدنی است.

برترین رستوران های نزدیک به کانال آبی دبی

کانال آبی دبی

مسلما قدم در کنار کانال آبی دبی و تماشای مناظر اطراف شما را خسته و گرسنه خواهد کرد. اما تا دلتان بخواهد انواع رستوران و کافه را پیدا خواهید کرد تا انرژی از دست رفته‌تان را بازگردانید.

The Larder در هتل رادیسون بلو، نمای کانال دبی: این بهترین نقطه برای لذت بردن از یک بوفه صبحانه عالی با منظره بی‌عیب و نقص از کانال دبی است.

کافه کانا، بیزنس بی: کافه‌ای جالب است که مجموعه‌ای از غذاها و انواع نوشیدنی‌های خوشمزه را در محیطی آرام در فضای باز در Business Bay به گردشگران و مشتریان خود ارائه می‌دهد. 

کتابخانه در مرکز شهر دبی: به عنوان یک مکان عالی برای چای بعد از ظهر، این امکان را به شما می‌دهد تا از شیرینی‌های خوشمزه و تازه‌اش لذت ببرید، در حالی که عطر و طعم قهوه تازه شما را سرمست خواهد کرد.

Mama’esh بیزینس بی: این رستوران که در برج Bayswater در Marasi Drive واقع شده است، غذاهای اصیل فلسطینی را سرو می‌کند. این رستوران در دبی شش شعبه دارد که یکی از دیگری بهتر و خوشمزه‌تر است. 

این‌ها فقط تعداد انگشت شماری از رستوران‌ها و کافه‌های کانال آبی دبی هستند! مطمئن باشید با قدم زدن در اطراف هر چه بخواهید را پیدا خواهید کرد. 

چگونه به کانال آبی دبی برسیم؟

آیا نمی‌دانید چگونه به پیاده‌روی کانال آبی دبی بروید؟ کانال دبی از نهر دبی تا خط ساحلی خلیج فارس در غرب امتداد دارد و در هر نقطه از مسیر آن دیدنی‌های زیادی در سر راهتان خواهد بود. اما نزدیکی این کانال به جاده شیخ زاید بزرگ‌ترین مزیت آن است، زیرا اتوبوس‌ها یا تاکسی‌های عمومی به راحتی می‌توانند شما را به آنجا برسانند. 

با اتوبوس:

The Larder

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس شامل: Business Bay Landside، Business Bay Seaside Metro Bus Station – 1، Safa، Lufthansa -01 ، Safa، Interchange -1  هستند. 

با ماشین شخصی:

اگر با وسیله نقلیه خود یا ماشین اجاره‌ای از کانال آب بازدید می‌کنید، به سمت مرکز تجارت جهانی دبی برانید و از خروجی کنار هتل سنت رجیس خارج شوید، چون شما را به پل جاده شیخ زاید می‌رساند. راستی پارکینگ برای بازدیدکنندگان در زیر پل قرار داده شده است. 

با مترو: 

Dubai Metro

اگر می خواهید با مترو به سمت کانال آبی بروید، از خط قرمز به سمت صرافی امارات حرکت کنید. می‌توانید در ایستگاه Business Bay پیاده شوید و به سمت پل جاده شیخ زاید بروید. در اینجا، آسانسوری پیدا خواهید کرد که شما را به کانال آب می‌برد. نزدیکترین ایستگاه مترو ایستگاه مترو Business Bay است. تقریباً 10-12 دقیقه با ماشین و 25 دقیقه با مترو طول می‌کشد تا از جاذبه‌های مرکز شهر دبی به کانال آبی دبی برسید. 

علاوه بر این، می‌توانید با کشتی‌ها و تاکسی‌های آبی در امتداد کانال دبی بین بنادر دبی سوار شوید.

خلاصه اینکه…

کانال آبی دبی، بدون شک، تبدیل به یکی از نقاط داغ برای مردم محلی و گردشگران شده است. باید بگوییم که دبی خانه برخی از گرانبهاترین و منحصر به فردترین جواهرات شناخته شده برای بشر است که کانال آبی مطمئنا یکی از آنهاست. در طول امتداد آن مراکز خرید و مجتمع‌های مسکونی، کافه‌ها و رستوران‌ها و جاذبه‌های زیادی وجود دارد تاا نهایت سرگرمی و تفریح را برای گردشگران به وجود آورد. بنابراین، حتما در طول تعطیلات خود در شهر اماراتی دبی، آن را از نزدیک ببینید. 

نظرات کاربران