Dubai Metro Elevator
9 خرداد 1402
دبی

کامل ترین راهنمای مترو دبی| امکانات، قوانین، جریمه ها و نقشه

در دل شهر دبی، مترویی پویا و همیشه در حال حرکت وجود دارد. با ورود به این شبکه زیرزمینی، شما به سفری درون شهری جذاب دعوت می‌شوید. مترو دبی، جاده‌ای کوتاه به زیرزمینی زندگی در این شهر آسان می‌کند. بپیوندید، تا همراه با صدای خروج و ورود، در دل این شهر متحرک جاذبه‌هایش را کشف کنیم.

رزرو تور دبی

بلیط هواپیما دبی شما را با خود به شهر مجلل و زیبای دبی خواهد برد تا جذاب‌ترین تفریحات دنیا را در این شهر تجربه کنید.

مختصری درباره مترو دبی

مترو دبی

یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین سیستم‌های ریلی، متروی دبی است که از خطوط قرمز و سبز تشکیل شده و طیف گسترده‌ای از خدمات سطح بالا را ارائه می‌دهد. به عبارتی دیگر، در شهر دبی، یک شبکه ریلی ترانزیت سریع وجود دارد که به متروی دبی معروف است. شرکت فرانسوی Keolis در حال حاضر مسئولیت عملیات آن را بر عهده دارد.

در حال حاضر در نقشه مترو می‌توانید ببینید که خط قرمز و خط سبز در حال بهره‌برداری هستند. این دو خط اول از روی زمین در محله‌های مسکونی اطراف منطقه تجاری مرکزی حرکت می‌کنند، اما در زیر زمین در منطقه تجاری مرکزی در حال حرکت هستند. 

هر قطار کاملاً خودکار است و توسط رایانه و بدون راننده کار می‌کند. همه ایستگاه و قطارها نیز دارای تهویه مطبوع و درهای لبه سکو هستند. 

چندین واقعیت در مورد متروی دبی ممکن است شما را شگفت‌زده کند، این قطارها همگی خودکار و بدون راننده هستند و خط قرمز که طول آن 52.1 کیلومتر است طولانی‌ترین خط متروی بدون راننده جهان در نظر گرفته می‌شود. از طرفی دیگر، مسیرهای اتوبوس تغذیه‌ای با نام اتوبوس‌های مترو وجود دارند که خدمات شاتل را در اطراف مکان‌های اصلی و اطراف ایستگاه‌ها ارائه می‌کنند. این امر متروی دبی را به وسیله‌ای مطمئن و ارزان‌تر برای سفر ساکنان و گردشگران تبدیل می‌کند.

متروها به دلیل عدم ایجاد آلودگی هوا و کاهش آلودگی صوتی در کنار مصرف کم انرژی، دوستدار محیط زیست هستند. در چند پاراگراف بعدی، هر آنچه را که باید در مورد سیستم مترو دبی و نقشه آن در سال 2023 باید بدانید را توضیح خواهیم داد. 

از کارهای ممنوعه در دبی چیزی می دانید؟

ساختار قطار

سواری در متروی دبی شما را از چندین نوع کابین مختلف عبور می‌دهد که هر کدام برای یک دسته سوار خاص طراحی شده‌اند. این دسته از سواران شامل:

  • کابین دارندگان کارت طلایی Nol: این‌ها کابین‌های خصوصی هستند که فقط برای مسافرانی که بلیط‌های کلاس طلایی خریداری کرده‌اند، قابل دسترسی خواهند بود. آن‌ها دارای صندلی‌های چرمی عریض و منظره پانوراما هستند.
  • گروهی از کابین‌ها برای زنان و کودکان: کابین‌های خاص فقط برای مسافران زن و کسانی که با کودکان سفر می‌کنند، رزرو شده است.
  • کابین‌های عمومی

خطوط مترو دبی به چه صورت است؟ 

سیستم متروی دبی شامل 2 خط است، یعنی خطوط قرمز و سبز. البته مترو دارای ایستگاه‌های تراموا نیز هست.

خط قرمز مترو دبی

خط قرمز در نقشه مترو دبی از ایستگاه سنترپوینت که نزدیک فرودگاه بین‌المللی دبی است، شروع می‌شود. این خط بیش از 52.1 کیلومتر را پوشش می‌دهد و دارای 29 ایستگاه است. خطوط قرمز و سبز مسیرهای متفاوتی دارند و خط قرمز دارای 2 ایستگاه است که به خط سبز متصل می‌شود تا جابجایی خطوط را برای مسافران آسان کند. از بین 29 ایستگاه در خط قرمز، 6 ایستگاه زیرزمینی و بقیه مرتفع یا روی زمین هستند.

خط قرمز در نقشه مترو دبی از ایستگاه سنترپوینت (ایستگاه الرشیدیه سابق) شروع  و به ایستگاه تبادل امارات متحده عربی ختم می‌شود. ایستگاه‌های موجود در این خط عبارت‌اند از رشیدیا (ایستگاه مرکزی)، امارات، ترمینال فرودگاه 3، ترمینال فرودگاه 1، GGICO، مرکز شهر دیره، الریگا، اتحادیه، برجمان، ADCB، مکس، مرکز تجارت جهانی، برج امارات، مرکز مالی، برج خلیفه/ دبی مال، بیزینس بی، الصفا، مرکز خرید امارات، مشرق، شهر اینترنتی دبی، الخیل، صبحا املاک، DMCC، جبل علی، ابن بطوطه، انرژی، دانوب، صرافی امارات متحده عربی، باغ ها، باغ های دیسکاوری ، الفرجان، املاک طلایی جمیرا، پارک سرمایه‌گذاری دبی و اکسپو 2020.

در سفر به دبی چگونه لباس بپوشیم؟

Dubai Metro

خط سبز مترو دبی

خط سبز در نقشه مترو دبی به موازات خط قرمز است و از ایستگاه اتصالات در منطقه الطوار شروع می‌شود و به نهر تاریخی دبی می‌رسد. این خط مسافتی معادل 22.5 کیلومتر را طی می‌کند و دارای 20 ایستگاه است. در این میان 8 ایستگاه خط سبز زیرزمینی هستند. 

ایستگاه‌های خط سبز مترو عبارت‌اند از اتصالات، القصیص، منطقه آزاد فرودگاه دبی، النهضه، استادیوم، القیاده، ابوحیل، ابوبکر صدیق، صلاح الدین، اتحادیه، میدان بنیاس، میدان طلا، سوق طلا، الراس. ، القبیبه، شرف دی جی، برجامان، عود متا، شهر مراقبت بهداشتی دبی، الجداف و کریک.

تور دبی سه کلیک منتظر خاطره‌سازی شماست! 

خط تراموا

مترو دبی

مترو دبی دارای 11 ایستگاه تراموا است که بسیاری از مکان‌های دیدنی را نیز پوشش می‌دهد. تراموا دبی هر 6 تا 8 دقیقه کار می‌کند تا مردم مجبور نباشند ساعت‌های زیادی منتظر بمانند. 

ایستگاه‌ها شامل جمیرا بیچ رزیدنس 1، جمیرا بیچ رزیدنس 2، برج‌های دریاچه‌های جمیرا: پیوند با مترو دبی، دبی مارینا مال، دبی مارینا: پیوند با مترو دبی، برج‌های مارینا، مینا السیاحی، نخل جمیرا: ارتباط با مونوریل نخل، روستای دانش، و الصفوح.

در صورت گم شدن مدارک در دبی چکار کنیم؟

امکانات و خدمات مترو دبی چگونه است؟ 

متروی دبی به سبک پیشرفته و ترکیبی از امکانات مورد نیاز طراحی شده است. امکانات موجود در مترو دبی عبارت‌اند از واگن‌های انفرادی، دسترسی به وای فای، ایمنی، امکانات برای مسافران با توانایی‌های متفاوت و امکانات چمدان. هر یک از امکانات در زیر ذکر شده است:

ایمنی و امنیت

مترو دبی بالاترین امنیت را با بیش از 3000 دوربین مدار بسته در قطارها و ایستگاه‌ها تضمین می‌کند تا هرگونه نقض امنیتی در قطارها و ایستگاه‌ها را بررسی کند.

دسترسی به وای فای

Wi-Fi in Dubai Metro

اتصال Wi-Fi قوی در سراسر شبکه مترو اتصال بدون بافر را در تلفن‌های همراه هم قرار می‌گیرد. 

پلیس مترو دبی

متروی دبی دارای یک نیروی پلیس مترو اختصاصی است که قوانین و مقررات را در سراسر شبکه مترو اجرا می‌کند.

جعبه تماس اضطراری

جعبه‌های تماس اضطراری (ECB) در تمام قطارها و ایستگاه‌ها در دسترس هستند که مسافران می‌توانند از آن‌ها برای انجام ارتباطات استفاده کنند.

اتصال رادیویی

مترو دبی

مترو دبی همچنین مجهز به سیستم رادیویی یکپارچه بین مترو و خدمات اضطراری است.

مسیر هدایت لمسی

مترو مسیرهای هدایت لمسی متضادی را برای مسافرانی که از نظر بصری دچار چالش هستند (افراد نابینا)، فراهم می‌کند.

تسهیلات ویلچر مترو دبی

سیستم مترو در تمامی قطارهای خود فضاهای اختصاصی را برای کاربران ویلچر ارائه می‌دهد.

هشدارهای پلتفرم

مترو دبی دارای هشدارهای پلت فرمی است که شامل بوق‌های شنیداری هنگام باز و بسته شدن درها و همچنین سیگنال چراغ قوه می‌شود.

درباره نمایشگاه اکسپو دبی چیزی می دانید؟

در دسترس بودن آسانسور

Dubai Metro Elevator

دسترسی آسانسور به تمام سطوح ایستگاه مترو نیز فراهم شده تا مسافران بتوانند در زمان خود صرفه جویی کنند.

نمایشگرهای اطلاعاتی

اطلاعات مهمی مانند زمان، نام قطار و غیره بر روی صفحه نمایش قطارها و ایستگاه‌های متروی دبی نمایش داده می‌شود.

بلیط مترو دبی را از کجا بخرم؟

بلیط‌های یکبار مصرف مترو دبی و کارت‌های Nol در تمام ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و سوپرمارکت‌هایی مانند Carrefour، Spinneys و Waitrose موجود است. اکنون، پس از خرید کارت‌های Nol، می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های فروش خودکار یا باجه‌های فروش بلیط که در تمام ایستگاه‌های مترو موجود است، آن‌ها را شارژ کنید.

محله ها و خیابان های دبی را بشناسید.

چرا باید در دبی کارت Nol داشته باشید؟

مترو دبی

کارت Nol به شما این امکان را می‌دهد که برای همه حالت‌های مختلف حمل و نقل RTA در دبی تنها با یک ضربه پرداخت کنید. شما می‌توانید با کارت نول خود از مترو، اتوبوس، تراموا دبی و حتی حمل و نقل دریایی مانند اتوبوس‌های آبی استفاده کنید. حتی برای پرداخت هزینه پارکینگ!

ویژگی های اصلی کارت های Nol

مهم نیست که چقدر سفر می‌کنید یا این اولین بار است که به این کشور سفر می‌روید، یکی از پنج کارت متمایز Nol می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

از سفر بیشتر با هزینه کمتر لذت ببرید: کارت آبی Nol به دارنده آن امکان دسترسی رایگان به سیستم حمل و نقل عمومی دبی، از جمله اتوبوس‌ها و مترو شهر را می‌دهد. کارت آبی Nol به اتباع امارات متحده عربی بالای 60 سال، ساکنان امارات و دانشجویان با هر ملیتی 50 درصد تخفیف اعطا می‌کند.

کارت Nol ایمن است: به لطف تراشه و آنتن ضد دستکاری تعبیه شده در کارت Nol، تراکنش‌ها ایمن، سریع و دقیق تضمین می‌شوند. این کارت به طور حرفه‌ای ساخته شده تا از استفاده جعلی جلوگیری کند. 

 به کیف پول خود استراحت بدهید: با خرید بسته‌ای که به شما امکان می‌دهد سفرهای نامحدودی را در تمام وسایل حمل و نقل عمومی دبی به صورت هفتگی، ماهانه، سه ماهه یا سالانه انجام دهید، از تحرک بیشتری برخوردار شوید و کمی به کیف پول خود استراحت دهید.

استفاده آسان و شارژ کردن: این کارت‌ها را می‌توان در مکان‌های مشخص به صورت خودکار شارژ و به راحتی نگهداری کرد. 

پذیرفته شده در تراموا، پارکینگ، اتوبوس های آبی، و اتوبوس مترو دبی: می‌توانید از کارت Nol به عنوان یک کارت هوشمند بدون تماس برای پرداخت انواع خدمات در دبی: از جمله خدمات مربوط به حمل و نقل عمومی (اتوبوس، مترو، تراموا و …) استفاده کنید. اتوبوس‌های آبی، تاکسی، پارک‌های عمومی دبی، موزه اتحاد و بیش از 2000 فروشگاه واقع در سراسر شهر.

راه‌های آسان برای دریافت کارت NOL : گزینه‌های بی‌دردسر مختلفی برای دریافت کارت NOL شما وجود دارد. می‌توانید کارت خود را از نمایندگی‌های فروش مجاز، دفاتر فروش بلیط، دستگاه‌های فروش بلیط یا حتی آن را به صورت آنلاین خریداری کنید. دفاتر فروش بلیط و دستگاه‌های فروش بلیط نیز گزینه‌های دیگر هستند.

صفر تا صد فرودگاه دبی

debit card

زمان بندی مترو دبی 2023

اگر قصد بیرون رفتن را دارید باید نیم ساعت قبل از سفر در ایستگاه حاضر شوید و همچنین توجه داشته باشید که پوشیدن ماسک برای شما الزامی است و نکات ایمنی را رعایت کرده و فاصله فیزیکی را رعایت کنید. 

زمان بندی روزها در مترو دبی 

دوشنبه تا پنجشنبه 05:00 صبح تا 12:00 صبح (نیمه شب)

جمعه 05:00 صبح تا 01:00 بامداد (روز بعد)

شنبه از ساعت 05:00 تا 12:00 (نیمه شب)

یکشنبه 08:00 صبح – 12:00 صبح (نیمه شب)

اخیرا RTA ساعات کاری مترو دبی را در روز یکشنبه از ساعت 8 صبح به 1.15 صبح افزایش داده است.

راهنمای سفر به دبی در برنامه ریزی سفر به شما کمک زیادی خواهد کرد.

هزینه سفر به مترو دبی چقدر است؟

نوع بلیط۱ منطقه یا کمتر از ۳ کیلومترمنطقه 2منطقه 3
بلیط استاندارد بزرگسالان (قرمز)4 درهم6 درهم8.50 درهم
بلیت استاندارد بزرگسالان پیش پرداخت (نول نقره ای)3 درهم5 درهم7.50 درهم
امتیازی (نول کارت آبی)1.50 درهم2.50 درهم3.75 درهم
کلاس طلایی (بلیت قرمز)8 درهم12 درهم17 درهم
کلاس طلایی پیش پرداخت6 درهم10 درهم15 درهم

نکاتی که در سفر در متروی دبی باید رعایت کنید

مترو دبی

مصرف غذا و نوشیدنی در ایستگاه ها یا قطارها ممنوع است: بطری‌های خالی نوشیدنی و کیسه‌های تنقلات را کنار بگذارید! شما می‌توانید در هر یک از ایستگاه‌های مترو دبی و بخش‌های مخصوص آن غذا بخورید، اما در قطارها و ایستگاه‌ها این کار ممنوع است. در صورت نقض این قانون ممکن است مشمول جریمه‌های مالی قابل توجهی شوید. 

 شما می‌توانید بسته گردشگری RTA را خریداری کنید: اداره راه و حمل و نقل (RTA) مترو دبی را اداره می‌کند. می‌توانید از RTA کارتی بخرید که به شما امکان می‌دهد به تمام روش‌های حمل و نقل آژانس برای یک روز دسترسی داشته باشید. نام بسته ارائه شده توسط RTA “یک روز در دبی” است.

 ایستگاه فرودگاه دبی مستقیماً به سیستم متروی زیرزمینی شهر متصل است: آیا فقط چند ساعت یا یک روز کامل را در دبی سپری می‌کنید؟ نیازی نیست در مورد نحوه خرج کردن آن استرس داشته باشید. متروی دبی و فرودگاه بین‌المللی دبی به هم متصل هستند. بنابراین، بازدید از جاذبه‌های شناخته شده مانند دبی مال و برج خلیفه، یکی از بلندترین ساختمان‌های جهان، به سادگی و سریع امکان پذیر خواهد بود. 

یک واگن قطار وجود دارد که منحصراً مختص زنان است: به‌طورکلی، قطار متروی دبی دارای چهار واگن استاندارد به اضافه یک واگن اضافی است که دارای دو بخش است و یکی از آن بخش‌ها منحصراً مختص مسافران زن خواهد بود. اگر زنی هستید که به تنهایی سفر می‌کنید، توصیه می‌شود در قسمتی که مخصوص بانوان تعیین شده است، سوار شوید.

 سرویس بهداشتی زنان: واگن‌های زنان و کودکان در قطارهای مترو دبی هر کدام کابین اختصاصی خود را دارند که فضای اضافی برای کالسکه‌ها نیز دارد. به لطف تابلوهای صورتی رنگی که در داخل کابین‌ها و در امتداد مسیرهای ایستگاه قرار دارند، به راحتی قابل تشخیص هستند. سرویس بهداشتی و امکانات لازم برای راحتی بیشتر ایجاد شده‌است. 

از هزینه سفر به دبی اطلاع دارید؟

جریمه در مترو دبی

اگر هنگام استفاده از مترو دبی قوانین را زیر پا بگذارید، بدون شک با قیمت تمام شده مواجه خواهید شد. تمامی جریمه‌ها طبقه‌بندی می‌شوند و به صورت زیر هستند: 

Fines in Dubai Metro

100 درهم

  • به هر نحوی که باعث آزار، ناراحتی یا اضطراب سایر مسافران شود.
  • دسترسی به کابین یا دراز کشیدن در صندلی‌های اختصاص داده شده برای دسته‌های خاص مسافران در حالی که مجاز به انجام این کار نیستند.
  • پاهای خود را روی صندلی‌ها قرار دهید.
  • مصرف غذا و نوشیدنی در قطارها و سایر مناطق ممنوعه.
  • استفاده نادرست از آسانسور یا پله برقی
  • بالا رفتن یا پریدن بر روی هر وسیله نقلیه‌ای که برای حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود.
  • عدم پیروی از دستورالعمل‌های RTA برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، همان‌طور که در علائم مشخص شده‌است.
  • ورود به مناطق ممنوعه محیط حمل و نقل عمومی یا وسایل نقلیه.
  • باز کردن در یا تلاش برای ورود یا خروج از هر وسیله نقلیه عمومی در حال حرکت.
  • آوردن حیوانات به وسایل نقلیه عمومی یا محیط‌ها، به استثنای سگ‌های راهنما برای مسافران نابینا.
  • حمل یا به کارگیری کالاها یا تجهیزاتی که ممکن است باعث ایجاد اختلال یا خطر برای سایر مسافران شود.

به دنبال هتل های ارزان دبی می گردید!؟

200 درهم

مترو دبی
  • اگر بدون استفاده از کارت برای سفر مورد نظر خود از مترو دبی استفاده کنید.
  • استفاده از کارت‌های سفر سفارشی‌شده شخص دیگری.
  • عدم پیروی از دستورالعمل‌های بازرسان RTA یا پرسنل مجاز.
  • عدم ارائه کارت Nol در صورت درخواست.
  • استفاده از کارت Nol که منقضی شده یا نامعتبر است.
  • تف کردن، ریختن زباله یا باقی گذاشتن لکه های قابل مشاهده بر روی هر وسیله نقلیه عمومی یا محیط اطراف ممنوع است.
  • آوردن اسلحه گرم، اقلام قابل احتراق یا مواد خطرناک به هر وسیله نقلیه عمومی یا محیطی.
  • آوردن مشروبات الکلی به هر وسیله نقلیه عمومی یا مکان.
  • فروش کالاها یا تبلیغ هر چیزی در هر وسیله نقلیه عمومی یا محیطی.
  • سیگار کشیدن در هر وسیله نقلیه عمومی یا مکانی.

بهترین زمان سفر به دبی چه موقع است؟

 250 درهم

  • پارک کردن در مکان اختصاص داده شده برای کاربران مترو برای بیش از 48 ساعت.

 300 درهم

  • خوابیدن در اتاق‌های انتظار حمل‌ونقل عمومی، پناهگاه‌ها یا هر مکان دیگری.

500 درهم

  • استفاده از کارت Nol جعلی یا بلیط Nol
  • آسیب رساندن، خرابکاری، یا تداخل با هر تجهیزات یا وسیله ای در قطار یا هر جزء دیگر از سیستم حمل و نقل عمومی.

 2000 درهم

  • بهره‌برداری یا استفاده از هر گونه تسهیلات یا دستگاه متصل به امنیت یا ایمنی، از جمله رفتن به خروجی‌های اضطراری بدون نیاز.

هتل های دبی را فقط با سه کلیک رزرو کنید.

حرف آخر 

مترو دبی یکی از پیشرفته‌ترین و بهترین سیستم حمل و نقل این شهر مدرن است که نهایت رضایت مندی را برای همه به همراه دارد. با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که آسان‌ترین روش برای رفت و آمد شهری، استفاده از همین سیستم است. تمامی اطلاعات مورد نیاز برای شما ذکر شده است. 

سوالات متداول

متروی دبی چه تعداد خط دارد؟

متروی دبی دارای دو خط اصلی، خط قرمز (Red Line) و خط سبز (Green Line) است.

آیا متروی دبی خط متروی فرودگاهی نیز دارد؟

بله، خط قرمز (Red Line) متروی دبی از فرودگاه بین‌المللی دبی عبور می‌کند و اتصال مستقیمی به شهر دارد.

چه تعداد ایستگاه در متروی دبی وجود دارد؟

متروی دبی بیش از ۹۰ ایستگاه دارد که در دو خط قرمز و سبز قرار دارند.

آیا متروی دبی چهارطرف شهر را پوشش می‌دهد؟

بله، متروی دبی شمال، جنوب، شرق، و غرب شهر را پوشش می‌دهد و به ایستگاه‌های مهم شهری و مناطق فرهنگی متصل است.

آیا متروی دبی خدمات ۲۴ ساعته ارائه می‌دهد؟

بله، برخی از خطوط متروی دبی خدمات ۲۴ ساعته در ایام خاص هفته ارائه می‌کنند.

نظرات کاربران