Rome at Christmas
1 آبان 1402
رم

کریسمس در رم؛ همراه با نورهای جادویی و طنین کلیساها!

اگر بخواهیم به طور خلاصه کریسمس در رم را به شما توضیح دهیم باید بگوییم تا جایی که دیده می‌شود خیابان‌ها پر از چراغ‌های رنگارنگ، وسایل کریسمس و نمایش نورها خواهد شد. از تمام این‌ها گذشته شهر رم، یک شهر مهم برای مسیحیان به حساب می‌آید. به همین خاطر کریسمس را در تمام نقاط این شهر می‌توانید ببینید. اگر می‌خواهید بیشتر با حال و هوای کریسمس آشنا شوید شهر رم یکی از بهترین شهرهای جهان برای لذت بردن از این حال و هوا است. اما رفتن به رم آن هم در هنگام فرا رسیدن سال نو نیاز به دانستن چند نکته مهم دارد. در این مقاله تصمیم داریم تا به طور کامل درباره کریسمس در روم صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک!

چگونه کریسمس را در رم بگذرانیم؟

Christmas in Rome

رم یک شهر مهم برای مسیحیان است، بنابراین منطقی است که شما علاقه مند به گذراندن این زمان خاص از سال در پایتخت ایتالیا باشید. رم شهری زیبا و خیره کننده برای بازدید در هر زمانی از سال است و کریسمس در رم دارای عنصر جادویی خاصی است که شهر را در سطحی کاملاً جدید قرار می‌دهد. رم یا شهر ابدی با خیابان‌های پر از چراغ‌ها و تزئیناتی که تمام خیابان‌ها را پر می‌کنند، به پناهگاهی جذاب تبدیل می‌شود. رستوران‌ها مملو از مردم محلی هستند که به دنبال ورود به حال و هوای جشن هستند. صحنه‌های تولد و درختان کریسمس را می‌توان در سراسر شهر نیز یافت. با این حال، ممکن است تعجب کنید که در کریسمس در رم چه کاری باید انجام دهید و چگونه می‌توانید از آن لذت ببرید؟ در ادامه همه چیزهایی را که باید در مورد چگونگی گذراندن یک کریسمس فوق العاده در رم بدانید را پوشش خواهیم داد:

برنامه ریزی از قبل برای کریسمس در رم

در اینجا یک نکته مهم از قبل وجود دارد. اگر قصد دارید کریسمس را در رم بگذرانید، همه چیز را از قبل رزرو کنید. زیرا از زمان کریسمس تا سال نو فصل اوج شلوغی در رم است و همه چیز ماه ها قبل رزرو می‌شود. از 24 دسامبر تا 5 ژانویه، شما به همان تعداد بازدید کننده در تابستان نگاه می‌کنید، بنابراین برای نرخ‌ها و هزینه‌های بالای فصل آماده باشید و از قبل رزرو خود را انجام دهید.

رستوران‌ها

Restaurants in Rome at Christmas

اگر قصد دارید در مکان‌های خاص غذا بخورید یا می‌خواهید یک تجربه غذاهای اصیل رومی را در بهترین مکان‌ها برای غذا خوردن تجربه کنید، بهترین رستوران‌های رم را بر اساس جاذبه‌ها بررسی کرده و از قبل رزرو کنید.

هتل‌ها و محل اقامت

انتظار داشته باشید که همان هزینه‌های فصل تابستان در رم را بپردازید و حتماً از قبل رزرو کنید. اگر در حال رزرو یک نوع اتاق خاص هستید، رزرو سه ماه یا بیشتر را در نظر بگیرید. 

تورها و فعالیت‌ها

مانند هتل‌ها و رستوران‌ها، بهترین تورها در کریسمس به سرعت فروخته می‌شوند. مطمئناً شما می‌خواهید زمانی که در رم هستید حداقل از کولوسئوم و واتیکان دیدن کنید. نه تنها بازدید با یک راهنما تجربه شما را افزایش می‌دهد و آن را بسیار خاطره انگیزتر می‌کند، بلکه به بسیاری از جاذبه‌هایی که معمولاً صف‌های طولانی برای ورود دارند نیز دسترسی مستقیم خواهید داشت.

رم در کریسمس چگونه است؟

Rome at Christmas

هفته منتهی به کریسمس آرام‌تر خواهد بود و گردشگران کمتری در شهر حضور خواهند داشت. اما به تدریج شلوغی و ازدحام جمعیت از 26 دسامبر تا سال جدید شروع می‌شود. این منطقی است زیرا بسیاری از گردشگران از کریسمس با خانواده خود و در شهر خود لذت خواهند برد و سپس برای سال نو به رم سفر می‌کنند. بنابراین، در کمال تعجب شب کریسمس و روز کریسمس، افراد زیادی را در شهر رم نخواهید یافت. از 26 ام، جمعیت شروع به جمع شدن می‌کند و البته در سال نو به اوج خود می‌رسد. اما فضای رم جادویی است. درختان کریسمس روشن در سرتاسر میدان‌های اصلی، بازارهای کریسمس و جشن‌های زیبا یا پرسپی به نمایش گذاشته شده‌اند. آب و هوا نیز معتدل‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، اگر چه قطعاً به یک ژاکت نیاز خواهید داشت.

مراسم عبادت در شب کریسمس در رم

مراسم عبادت شب کریسمس در واتیکان محبوب‌ترین مکان برای عبادت است. اگر می‌خواهید یک صندلی در کلیسای سنت پیتر داشته باشید، باید از قبل رزرو کنید. تهیه این بلیط‌ها بسیار سخت است. با این حال، شما می‌توانید با افرادی از سراسر جهان که برای تماشای پاپ گرد هم آمده‌اند، بنشینید. شما همچنین می‌توانید در روز کریسمس در ظهر که پاپ سخنرانی روز کریسمس خود را Urbi et Orbi آغاز می‌کند  و جمعیت را برکت می‌دهد، به سنت پیتر بازگردید. او این کار را فقط در کریسمس و عید پاک انجام می‌دهد، بنابراین انتظار جمعیت زیادی را داشته باشید. اگر به دنبال ازدحام کمتری هستید به کلیسای سانتا ماریا ماگیوره، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای رم بروید. همچنین در وسط میدان سنت پیتر یک درخت کریسمس غول پیکر با مجسمه‌ای از عیسی مسیح قرار دارد و برای بازدید عموم در دسترس هستند. برای دیدن روشن شدن درخت، قبل از غروب آفتاب به میدان سنت پیتر بروید زیرا درخت اندکی پس از غروب آفتاب روشن می‌شود. 

صحنه‌های مولودی (پرسپی)

Nativity scenes in Rome

گفته می‌شود که در سال 1223، سنت فرانسیس آسیزی اولین صحنه مولودی را ایجاد کرد و از آن زمان، این سنت به قوت خود باقی مانده است. سنت فرانسیس یک راهب قرون وسطایی، یک انسان دوست، دوستدار محیط زیست و معلم استاد در درس‌های کتاب مقدس بود. از آنجایی که بیشتر مردم در این مدت بی سواد بودند، پاپ به او اجازه داد تا داستان تولد عیسی را با وسایل هوشمندانه بسازد. سنت فرانسیس عناصر تمام داستان‌های انجیل را شامل می‌شود و از حیوانات زنده برای ساختن آخور خود در غاری در حدود 100 کیلومتری شمال رم استفاده می‌کند. این داستان سرایی خلاقانه به مردم محلی کمک کرد تا با داستان عیسی مسیح و پیام کریسمس به شیوه‌ای واضح ارتباط برقرار کنند. در هر کلیسا در حوالی تعطیلات و همچنین بیشتر ویترین مغازه‌ها و نانوایی‌ها، پرسپی را خواهید دید. برای نمایشی چشمگیر و در اندازه واقعی، به میدان سنت پیتر در کنار درخت کریسمس بروید.

تورهای محبوب رم

اگر برای گشت و گذار کریسمس در رم به دنبال چندین تور با کیفیت و عالی هستید؛ ما به شما تورهای محبوب زیر را برای گشت و گذار در روم پیشنهاد می‌دهیم:

Rome In A Day Tour With Colosseum And Vatican Museums

Rome In A Day Tour With Colosseum And Vatican Museums

این تور بهترین راه دیدن مکان‌های مهم رم در یک روز است. از کلیسای سیستین، کولوسئوم، فواره تروی و موارد دیگر با راهنمای تور انگلیسی‌ زبان مجوزدار و سرگرم‌ کننده دیدن کنید. آنها بینش‌های زیادی را به شما اضافه می‌کنند و تجربه کریسمس در رم را بسیار به یاد ماندنی‌تر می‌کنند. بنابراین در یکی از اولین روزهای اقامت در رم، این تور گزینه بسیار خوبی است. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که کفش پیاده روی و بطری آب خود را بیاورید.

Vatican tour

این تور، یکی از محبوب‌ترین تورهای واتیکان برای کریسمس در رم است. زیرا ارزش شگفت انگیزی دارد. این تور با راهنمای فوق‌العاده‌ و انگلیسی ‌زبان خود موزه را با داستان‌های هنرمندان، پاپ‌ها، توطئه، عشق و حتی تراژدی زنده می‌کند. این تور دارای ساعات متنوعی در طول روز است، بنابراین شما می‌توانید زمان بازدید را بر اساس برنامه خود انتخاب کنید.

بازارهای کریسمس رم

Rome's Christmas markets

از جمله مشهورترین بازارهای کریسمس روم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Via del Corso برای دیدن چراغ‌های بی پایان کریسمس سرگرم کننده است، اما چیزهای بیشتری برای کشف وجود دارد. فروشندگان خیابانی در میدان‌های شلوغ مانند Piazza Navona و Campo de’ Fiori قرار می‌گیرند، جایی که می‌توانید هدایای دست‌ساز منحصر به ‌فرد بخرید.
  2. یکی از محبوب‌ترین بازارهای کریسمس در رم در میدان نمادین ناوونا است. این بازار به نام بازار کریسمس بفانا نیز شناخته می‌شود و در هفته اول دسامبر افتتاح می‌شود و در 6 ژانویه به پایان می‌رسد. مانند گذشته پر از فروشندگان نیست، اما همچنان می‌توانید خوراکی‌ها و گنجینه‌هایی پیدا کنید.
  3. بازارهای دیگری که باید از آن‌ها دیدن کنید در باغ‌های بورگزه و کامپو دی فیوری هستند. Mercato Monti یکی دیگر از بازارهای عالی است که رومی‌ها در تعطیلات به آن سر می زنند. اگر به دنبال یک رویداد خاص هستید، به بازار موج در Lanificio بروید و به اکسسوری‌های قدیمی و دست‌ساز، جواهرات، لباس‌ها و حتی دکوراسیون خانه‌های شیک و مد روز فکر کنید.
  4. فروشندگان خیابانی در میدان‌های شلوغ صف می‌کشند و بهترین مکان برای خرید و خوردن خوراکی‌های خوشمزه است. محیط جشن، عطر و صدای پختن شاه بلوط به این معنی است که کریسمس در رم نزدیک است.

کنسرت‌های کریسمس

گوش دادن به موسیقی کلاسیک توسط نوازندگان محلی در برخی از زیباترین کلیساهای جهان، تجربه ای فراموش نشدنی در رم در کریسمس است. کلیساهای اصلی که هر سال کنسرت برگزار می‌کنند عبارتند از Chiesa di Sant’Antonio dei Portoghesi ، Santa Maria ai Monti و Sant’Ignazio. همچنین غیر معمول نیست که گروه‌های مدرسه یا گروه‌های کر بزرگسالان به طور معمولی در پیازا ناوونا جمع شوند. ممکن است علائم یا برنامه‌ها را پیدا نکنید، اما در حین گشت و گذار در شهر، به طور تصادفی با یک کنسرت غافلگیرکننده روبرو خواهید شد. پس از کنسرت خود، حتماً در خیابان‌های برتر شهر قدم بزنید تا نورهای شگفت‌ انگیز آن را ببینید. می‌توانید از خیابان Piazza Venezia شروع کنید تا درخت کریسمس غول پیکر خود را ببینید، سپس از Via del Corso به سمت بازار کریسمس در Piazza del Popolo بروید. اگر نمی‌توانید تمام مسیر را تا پیازا دل پوپولو طی کنید، می‌توانید از طریق کوندوتی (Via Condotti) بروید. در اینجا می‌توانید به پله‌های اسپانیایی برسید. همچنین در اینجا گاهی اوقات یک بازار کوچک کریسمس نیز قرار دارد.

غذاهای سنتی کریسمس در رم

Traditional Christmas dishes in Rome

پیدا کردن رستوران‌های رومی که منوهای ویژه‌ای را در طول فصل تعطیلات ارائه می‌دهند، دشوار نیست. این تصور اشتباه در شهر وجود دارد که همه چیز در کریسمس تعطیل می‌شود. اما این در واقع دروغ است. از تله‌های توریستی بگذرید و به سراغ یکی از این رستوران‌های محلی مورد تایید رم بروید که غذاهای سنتی رومی سرو می‌کنند. غذاهای سنتی کریسمس ایتالیایی بسته به روز جشن متفاوت است. شب کریسمس ماهی در ایتالیا بسیار محبوب می‌شود. در حالی که روز کریسمس به طور سنتی با سوپ تورتلینی و سپس گوشت شروع می‌شود. غذاهای دیگر نیز برای طعم اصیل خود، ارزش امتحان کردن را دارند. کلم بروکلی در فصل زمستان در همه جای رم وجود دارد و پیدا کردن آن در خارج از فصل بسیار دشوار است. پانتارل غذای سبزیجات رومی، غذایی فصلی است. این غذا کاسنی است که معمولاً نازک برش داده می‌شود و مانند سالاد با روغن زیتون و سرکه پوشانده می‌شود و روی آن آنچوی قرار می‌گیرد. دسر Panetone در سراسر ایتالیا حاضر است و در هر خواربار فروشی در رم Panetone را خواهید یافت. این دسر کیک میوه‌ای گرد و نرم ایتالیایی مورد علاقه رومی‌ها است.  

جشن‌های سال نو در رم

اگر تعطیلات خود را تا شب سال نو تمدید کنید، رم شما را از نظر سرگرمی ناامید نخواهد کرد. سنت در ایتالیا این است که مردم یک شام ویژه سال نو را به نام سنون می‌گذرانند. به همین دلیل، بسیاری از رستوران‌ها، منوها و نرخ‌های ویژه ای ارائه می‌دهند. بنابراین بهتر است از قبل تماس بگیرید و رستوران مورد علاقه خود را رزرو کنید. بعد از شام و مقداری نوشیدنی، رومی‌ها معمولاً نیمه شب برای تماشای آتش بازی بیرون می‌روند. رویداد عمومی اصلی شهر در شب سال نو نمایشی در Circus Maximus خواهد بود که از ساعت 9:30 شب شروع می‌شود. شرکت رقص کاتالان “La Fura dels Baus” نمایش‌های رقص و سیرک را اجرا خواهد کرد. همچنین می‌توانید بعد از نیمه شب با یک دی جی زنده به استقبال سال جدید بروید.

فعالیت‌های روز سال نو در رم

New Year's Day Activities in Rome

اول ژانویه یک جشن کاتولیک به نام Solemnity of Mary است. در این روز می‌توانید در ظهر در میدان سنت پیتر در مراسم Angelus شرکت کنید. اکثر مغازه‌ها، رستوران‌ها و سایت‌ها در روز سال نو بسته خواهند بود. با این حال، برخی از اجراهای موسیقی وجود دارد که می‌توانید در آنها شرکت کنید.

سخن پایانی

هنگامی که کریسمس فرا می‌رسد فرقی ندارد که در کدام یک از کشورهای جهان باشید. زیرا قطعاً شادابی و زیبایی خاص خود را دارد. اما یکی از کشورهایی که کریسمس در آن به شدت رویایی و جذاب به نظر می‌رسد، ایتالیا است. در کشور ایتالیا هنگام فرا رسیدن سال نو تمام خیابان‌ها حال و هوای رویایی به خود می‌گیرند و شهر پر از چراغ‌ها و نورهای رنگارنگ می‌شود. بنابراین اگر قصد سفر به رم را دارید و تمام شرایط برای شما مهیا است؛ برای یک بار هم که شده در کریسمس به این شهر سفر کنید.

نظرات کاربران