26 مرداد 1400
راهنمای سفر

همه چیز درباره کدهای کارت پرواز هواپیما

مجوز ورود ما به هواپیما همان کارت پرواز است که بدون آن نمی‌توانیم وارد گیت پرواز شویم. تاکنون به تفاوت کارت‌های پرواز با یکدیگر شده‌اید؟ تا حالا نوشته‌های‌ روی بلیط هواپیما را کامل خوانده‌اید؟ آیا دانستن این همه اطلاعات لازم است؟ به تنها کدی که به آن از بین کدهای دیگر توجه می‌کنیم، کد شماره صندلی است. اما این کدهای درج شده روی بلیط دقیقاً چه هستند و چه مفهومی را از روی آن می‌شود متوجه شد؟ در ادامه به توضیحات بیشتری در خصوص کدهای کارت پرواز می‌پردازیم که بیشتر هواپیمایی‌ها از آن پیروی می‌کنند. با ما همراه باشید.

مفهوم کدهای کارت پرواز

  • BA2690

یکی از واضح‌ترین کدهای کارت پرواز ترکیب حروف و ارقام است که در بیشتر شرکت‌های هواپیمایی روی کارت شما درج می‌شود . کد BA2690، برای یک پرواز بریتیش ایرویز (British Airways) بین گاتویک و اینسبروک در اتریش است. هواپیمایی‌ها به طور کلی با اختصار شماره پروازهای خود را اعلام می‌کنند که در کدهای کارت پرواز شما درج می‌شود، حتی اگر فراموش کرده باشید که چه شرکت هواپیمایی را انتخاب کرده‌اید، از روی آن کد متوجه می‌شوید، مثلاً:

AF: ایر فرانس

AR: ارولینیاس آرژانتیناس

BA: بریتیش ایرویز

KL: کی ال ام

LH: لوفتهانزا

برخی از شرکت‌های هواپیمایی هم هستند که کدهای کارت پروازشان زیاد واضح نیست مثل کد SU که برای آئروفلوت است.

  • TPB6D3

گاهی پیش می‌آید که در فرودگاه هستید و می‌خواهید بدانید که قرار است با کدام خط هوایی سفر کنید، فهمیدن این موضوع از روی کدهای کارت پرواز کار چندان سختی نیست. شما به‌راحتی می‌توانید از روی کد شش رقمی TPB6D3 همه چیز را درباره مجوز پرواز خود بدانید. این کد معمولاً به مرجع رزرو شما بستگی دارد. کارت پرواز شما خاص است و باید شامل 5 نکته باشد.

  1. نام و نام خانوادگی
  2. مبدأ
  3. مقصد
  4. نام ایرلاین یا شرکت گردشگری که رزرو یا انجام داده
  5. مشخصات تماس

برخی شرکت‌های هواپیمایی هستند که جنسیت، سن، محل و تاریخ تولد و شماره پاسپورت شما را نیز در کارت پرواز درج می‌کنند. در واقع کارت پرواز باید شامل مشخصات شما باشد. امروزه به خاطر درج همه این اطلاعات روی کارت پرواز، شرکت‌های هواپیمایی سعی می‌کنند به سمت صدور کارت پرواز آنلاین بروند.

Y: شما از روی این کدهای کارت پرواز متوجه می‌شوید که شما مسافر کلاس اکونومی یک پرواز هستید، احتمالاً شما این کد را قبلاً دیده باشید. این که حتی نشان می‌دهد که شما کل هزینه پرواز را پرداخت کرده‌اید یا خیر. این کدها همانند H، M و B هستند.

Q: این کد نشان دهنده این است که هم‌زمان با اینکه شما در کلاس اکونومی هستید بلیطی که همراه با تخفیف هواپیمایی بوده است را خریداری کرده‌اید. این کد ممکن است در برخی از ایرلاین‌ها متفاوت باشد و به‌جای حرف Q شامل کدهای زیر است:

W, V, U, K, L, N, M, X, T, S

J: از این کد برای کلاس پروازی تجاری یا همان بیزینس استفاده می‌شود. البته ممکن است به جای J از C به کار برده شود.

I: نشانگر این است که شما در کلاس بیزینسی هستید همراه با یک نرخ تخفیف که برای شما در نظر گرفته شده است. گاهی اوقات پیش می‌آید که به جای این کد از کد D استفاده شود.

E: از این کد خاص برای آن دسته از پروازهایی استفاده می‌شود که یک کلاس پروازی خاص به نام اکونومی ویژه Premium Economy  دارد. در ایرلاین‌های مختلف ویژگی‌های این کلاس پروازها متفاوت است. همان طور که از نامش پیداست، خدمات بیشتری نسبت به اکونومی در اختیار مسافران خواهد گذاشت.

A: همان کد پرواز درجه یک است، که خیلی‌ها به راحتی این موضوع را حدس می‌زنند. در بعضی مواقع ممکن است به‌جای A از F و یا P نیز به کار گرفته شود.

S/O: این کد در کدهای کارت پرواز نشان دهنده این است که پرواز شما در طول مسیر توقفی خواهد داشت. اگر از این توقف خوشتان می‌آید که خوش به حال‌تان اگر نه هم با کمی صبر و استفاده از امکانات ترانزیت می‌تواند حال شما را بهتر کند. کد S/O مخفف شده کلمه انگلیسی Stop Over است.

SPTC: این کد از مواردی است که اگر در کارت پرواز شما باشد، نشان دهنده این است که شما نه تنها در طول مسیر یک توقف دارید، بلکه مدت زمان این توقف به اندازه‌ای زیاد است که در برخی مواقع از سمت شرکت هواپیمایی درخواست یک هتل در شهری که توقف می‌کنید، می‌شود که بگیرید. البته گاهی شرایط مختلف روی این موضوع تأثیر گذار است. گاهی ممکن است پرواز بعدی شما توسط یک هواپیمایی دیگر صورت پذیرد. مدت زمانی که برای پرواز دوم باید منتظر بمانید نیز متفاوت است. اگر از شرکت هواپیمایی بلیط درجه یک داشته باشید و مثلاً هواپیمای شما ۸ ساعت توقف داشته باشد، امکان این وجود دارد که از طرف شرکت هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید، اقامتی محدود به شما بدهند تا این زمان را در آن‌جا بگذرانید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کدهای کارت پرواز، مقالات مرتبط با آن را در سایت ما بخوانید.

S: یکی دیگر از موارد کدهای کارت پروازاین است. شاید شما اصلاً دل‌تان نخواهد در کارت‌تان این کد نوشته شده باشد؛ زیرا این کد اصلاً خوب نیست. به طور کلی این کد، به این معنا است که این شخص برای پیشبرد امنیتی پیشرفته انتخاب شده است. اما شاید شما ندانید که امنیت پیشرفته یعنی چی؟ به این معنی است که آن شخص به عنوان یک خطر امنیتی برجسته شناخته میشود. این مورد را معمولاً شرکت هواپیمایی تشخیص می‌دهد که مثلاً آن فرد سابقه کیفری داشته باشد و یا این که دلایل بسیاری است که ایجاب می‌کند کادر پرواز بیشتر مراقب آن شخص باشند. این کد برای امنیت بیشتر مسافران است، تا اگر فردی کوچک‌ترین تهدیدی برای مسافران داشت شناسایی شود و توسط کادر پرواز از آن شخص مراقبت بیشتری شود تا خیال همه از بابت هر گونه خطر های احتمالی راحت باشد.

سخن پایانی

خب همراهان عزیز، امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات کاربردی و مفیدی را از کدهای درج شده در کارت پرواز در اختیار شما گذاشته باشیم. کمال تشکر را از شما داریم که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کردید. تجربیات خودتان را درباره اتفاقاتی که مربوط به کدهای کارت پرواز می‌شوند را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران